Mistähän miesviha johtuu?

  • Viestiketjun aloittaja Misandria
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ehkä tuo erilainen suhtautuminen johtuu osittain myös siitä, että naisille perinteisesti tyhmyys on sallitumpaa kuin miehille. Näin ollen miesten tyhmyys ärsyttää enemmän.
Niin. Jos vaikkapa kasvatuksessa miehiä on pidetty fiksumpina ja vaadittu enemmän kuin naisilta, niin tämähän tietenkin aiheuttaa sukupuolieroja. Ja tämähän voi aiheuttaa pettymyksen naiselle, joka on opetettu odottamaan että kaikki miehet ovat mensan jäseniä.
 
vierailijayty
Omalta kohdaltani tämä ei päde, mutta silti mielestöni useimmat miehet ovat tyhmiä ja yksinkertaisia. Oma mies on fiksu ja kiva (en kai muuten hänen kanssa olisi kahtakymmentä vuotta ollut), mutta hänen lisäkseen tiedän ja tunnen vain kourallisen fiksuja miehiä. Loput ovat enemmän tai vähemmän rasittavan tyhmiä. Viha on ehkä omalla kohdallani turhan vahva ilmaus, mutta kyllä tuo tyhmyys monesti alkaa ärsyttämään, jos näiden miesten kanssa pitäisi jotain asioita hoitaa.
Tai sitten kysymys on kyvyttömyydestä nähdä asiota eri perspektiiveistä? Ja tämä näyttäytyy ärsytyksenä ja jopa vihana.

Itse olen nainen, hyvin miehisellä alalla. Streotyyppisiä "suulaita ja kaikki tietäviä egoilijoita" on itseasiassa hyvin vähän kun oikeasti pysähtyy miehiä kuuntelemaan ja hetken myös katsoo maailmaa heidän kantiltaan. Mutta jos lukkiutuu omaan naisellisuuteensä "ylemmyyden tuntoisesti", ei tuota puolta voi nähdä.

Jos pitäisi valita nii itse vihaisin ennemmin naisia joista liian moni kokee tätä ylemmyyden tuntoa, "minä olen fiksumpi ". Se kun ei ole fakta. Vaan maailma tarvitsee, rikkautena, niin naisen ehkä pehmeämpää ja pohtivampaa älyä, kuin miehen suoraviivaisempaa ja selkeää päätös kykyä/älyä. Miehien suoruudessa olisi seläntakana puhuja naisille opittavaa - ja miehillä voisi opittavaa olla siinä että tunteillekin voi antaa tilaa, ja kaikkea ei kylmien faktojen kautta tarvitse ajatella.
 
  • Tykkää
Reactions: kekkari
vierailijayty
Ei tietenkään voi sanoa että kaikki miehet olisi varsinaisesti tyhmiä. Mutta joku viha ja inhotus aina nousee pintaan. Se voi johtua aina eri asioista. Joistain yksilöistä saatan välillä löytää jonkun positiivisen asian, jos vaikka sanoo jotain fiksua tai tekee jotain kilttiä. Mutta yleensä negatiiviset asiat vievät voiton. Se on itseasiassa joskus jopa raskasta. Että miksi en vaan voi kuunnella jonkun miehen puhetta ihan normaalisti, ilman että omat mielipiteet ko. tyypistä tulisi mieleen.

En keksi mitään sukupuolten välistä epäreiluuttakaan mikä tähän olisi voinut vaikuttaa. Esimerkiksi ei ole veljeä, jota olisi vaikka voitu suosia enemmän tai mitään vastaavaa.
Isäsi alistanut äitiäsi kenties? Tai vaihtoehtoisesti, kuten joku jo ehdotti äitisi on jonkun oman sisäisrn ongelmansa vuoksi "aivopessyt" sinua lapsesta saakka tuntemaan miehiä kohtaan inhoa. Pienin sanoin, elei tai teoin? (Ei mitään teatraalista miehet on sikoja tarinaa vaan puhunut esim vähätellen)
 
Vihaako muka kaikki lesbot miehiä? Edelleenkään, ei tämä minun miesvihani ole mikään seksuaalinen juttu. Eikai heteronaisetkaan vihaa kaikkia naisia, tai heteromiehet vihaa kaikkia miehiä. En usko että lesboudella on asian kanssa mitään tekemistä.
Eli olet lesbo? Mikäli sinulla on geenivirhe, joka vinouttaa seksualisen valinnan, voi sinulla olla myös jokin vielä tuntematon geenivirhe, joka altistaa miesvihalle (vähän kuin psykopatia).
 
Misandria
Se voi juontaa juurensa vaikka äitiin, joka lapsuudessasi vähätteli miehiä sivuhuomautuksena. Mahdollisuuksia on niin paljon, että tässä arvailuun menisi ikuisuus.

Mutta koska viha kohdistuu juuri tiettyyn sukupuoleen, olisi hassua sanoa että inhoat heitä älykkyyden puutteen takia. Tällöin vihaisit tyhmiä IHMISIÄ.

Koska vihaat juuri miehiä, kyseessä on joko viha sukupuolen takia tai seksuaalisuuteen liittyvä viha. Ja tämä johtaa juurensa todennäköisesti traumaan tai opittuun käytökseen.
Sitäkin olen miettinyt että miten äiti ja muut perheenjäsenet ja läheiset ovat miehiin suhtautuneet. Ei vain tule mieleen minkäänlaista vähättelyä (eikä myöskään mitään överi-kunnioitusta). Toki tämäkin on sellainen juttu mitä ei välttämättä itse vain tajua, vaikka sitä olisikin tapahtunut. Olisi vain niin mielenkiintoista löytää joku selkeä ja järkeenkäyvä syy tähän vihaan.
 
vierailija
Tai sitten kysymys on kyvyttömyydestä nähdä asiota eri perspektiiveistä? Ja tämä näyttäytyy ärsytyksenä ja jopa vihana.

Itse olen nainen, hyvin miehisellä alalla. Streotyyppisiä "suulaita ja kaikki tietäviä egoilijoita" on itseasiassa hyvin vähän kun oikeasti pysähtyy miehiä kuuntelemaan ja hetken myös katsoo maailmaa heidän kantiltaan. Mutta jos lukkiutuu omaan naisellisuuteensä "ylemmyyden tuntoisesti", ei tuota puolta voi nähdä.

Jos pitäisi valita nii itse vihaisin ennemmin naisia joista liian moni kokee tätä ylemmyyden tuntoa, "minä olen fiksumpi ". Se kun ei ole fakta. Vaan maailma tarvitsee, rikkautena, niin naisen ehkä pehmeämpää ja pohtivampaa älyä, kuin miehen suoraviivaisempaa ja selkeää päätös kykyä/älyä. Miehien suoruudessa olisi seläntakana puhuja naisille opittavaa - ja miehillä voisi opittavaa olla siinä että tunteillekin voi antaa tilaa, ja kaikkea ei kylmien faktojen kautta tarvitse ajatella.
Ei pätenyt tämäkään minuun. Toimin itse tekniseellä alalla, ja yleensä valtaosa työkavereista on miehiä. Samoin itse en ole mikään tunneihminen, vaan arvostan järkeä enemmän. Valitettavasti vain niin miehet kuin naisetkin tekevät päätöksiä pitkälti muuten kuin järjellä.
 
Sitäkin olen miettinyt että miten äiti ja muut perheenjäsenet ja läheiset ovat miehiin suhtautuneet. Ei vain tule mieleen minkäänlaista vähättelyä (eikä myöskään mitään överi-kunnioitusta). Toki tämäkin on sellainen juttu mitä ei välttämättä itse vain tajua, vaikka sitä olisikin tapahtunut. Olisi vain niin mielenkiintoista löytää joku selkeä ja järkeenkäyvä syy tähän vihaan.
Miksi pitäisi löytää syy? Sinulla on ongelma, joka sinun pitää hallita. Maailma ei muutu sinun vuoksesi, joten sinun on muututtava.
 
vierailija3333
Vihaako muka kaikki lesbot miehiä? Edelleenkään, ei tämä minun miesvihani ole mikään seksuaalinen juttu. Eikai heteronaisetkaan vihaa kaikkia naisia, tai heteromiehet vihaa kaikkia miehiä. En usko että lesboudella on asian kanssa mitään tekemistä.
Vihaat miehiä, pidät heitä usein tyhminä. Tämä nyt toistuu. Ajatellaampa toisin päin. Mikä saa sinut tuntemaannitsesi niin paljon miesten yläpuolella olevaksi? Miksi olet mielestäsi fiksumpi? Ja miksi naiset on mielestäsi parempia, älykkäämpiä etc?
 
vierailija
Tai sitten kysymys on kyvyttömyydestä nähdä asiota eri perspektiiveistä? Ja tämä näyttäytyy ärsytyksenä ja jopa vihana.

Itse olen nainen, hyvin miehisellä alalla. Streotyyppisiä "suulaita ja kaikki tietäviä egoilijoita" on itseasiassa hyvin vähän kun oikeasti pysähtyy miehiä kuuntelemaan ja hetken myös katsoo maailmaa heidän kantiltaan. Mutta jos lukkiutuu omaan naisellisuuteensä "ylemmyyden tuntoisesti", ei tuota puolta voi nähdä.

Jos pitäisi valita nii itse vihaisin ennemmin naisia joista liian moni kokee tätä ylemmyyden tuntoa, "minä olen fiksumpi ". Se kun ei ole fakta. Vaan maailma tarvitsee, rikkautena, niin naisen ehkä pehmeämpää ja pohtivampaa älyä, kuin miehen suoraviivaisempaa ja selkeää päätös kykyä/älyä. Miehien suoruudessa olisi seläntakana puhuja naisille opittavaa - ja miehillä voisi opittavaa olla siinä että tunteillekin voi antaa tilaa, ja kaikkea ei kylmien faktojen kautta tarvitse ajatella.
Hehe heh, pitkään miesten kanssa työskennelleenä voin sanoa, että ihan samalla tavalla miehet jauhavat paskaa selän takana. Ja ihan yhtä paljon antavat tunteidensa vaikuttaa päätöksentekoon. Ja ihan samanlaisia riitoja, kateutta ja kaunaa kokevat työympäristössä kuin naiset.
 
vierailija
Isäsi alistanut äitiäsi kenties? Tai vaihtoehtoisesti, kuten joku jo ehdotti äitisi on jonkun oman sisäisrn ongelmansa vuoksi "aivopessyt" sinua lapsesta saakka tuntemaan miehiä kohtaan inhoa. Pienin sanoin, elei tai teoin? (Ei mitään teatraalista miehet on sikoja tarinaa vaan puhunut esim vähätellen)
En pysty mitään tälläistä muistamaan/löytämään. Koen olevani täysin normaalista perheestä. Mutta sanoinkin jo, että voihan se toki olla että jotain tälläistä pienimuotoisesti olisikin tapahtunut, mutta en vaan tajua/muista sitä.

Onko kenelläkään mitään vastaavia tuntemuksia? Tai tunnetteko jonkun jolla olisi?
 
Misandria
Miksi pitäisi löytää syy? Sinulla on ongelma, joka sinun pitää hallita. Maailma ei muutu sinun vuoksesi, joten sinun on muututtava.
Ei tietenkään pidä löytää syytä. Ehkä lähinnä olisi mielenkiintoista tietää JOS on olemassa jokin syy mikä tälläistä voi aiheuttaa. Ja myöskin olisi mielenkiintoista tietää löytyykö muita joilla samankaltaista löytyy. En kyllä pidä tätä varsinaisesti ongelmana tai asiana mikä minun pitäisi jotenkin muuttaa. Olen sen verran pitkään tämän jutun kanssa elänyt että koen että tämä on kuitenkin jollain tavalla osa monia.
 
Misandria
Vihaat miehiä, pidät heitä usein tyhminä. Tämä nyt toistuu. Ajatellaampa toisin päin. Mikä saa sinut tuntemaannitsesi niin paljon miesten yläpuolella olevaksi? Miksi olet mielestäsi fiksumpi? Ja miksi naiset on mielestäsi parempia, älykkäämpiä etc?
En sanonut että pidän miehiä tyhminä. Enkä edes pidä naisia varsinaisesti parempina, miesten yläpuolella olevia. Enkä koe myöskään itse olevani kenenkään yläpuolella. :D Joku viha vain yleisesti miehiä kohtaan on ja eri miehissä saattaa eri asiat inhottaa/ärsyttää/vihastuttaa. Tätä on jotenkin vaikea selittää.
 
Ei tietenkään pidä löytää syytä. Ehkä lähinnä olisi mielenkiintoista tietää JOS on olemassa jokin syy mikä tälläistä voi aiheuttaa. Ja myöskin olisi mielenkiintoista tietää löytyykö muita joilla samankaltaista löytyy. En kyllä pidä tätä varsinaisesti ongelmana tai asiana mikä minun pitäisi jotenkin muuttaa. Olen sen verran pitkään tämän jutun kanssa elänyt että koen että tämä on kuitenkin jollain tavalla osa monia.
Biologisia syitä voi olla todella paljon. Esimerkiksi feromonit, genetiikka, aivojen poikkeavuus jne. Psykologisella puolella oidipaalivaiheessa koetut häiriöt, opitut tavat jne. Yksi asia mikä kiinnittää minun huomion on se, että korostat älyä, vaikka älyn mittaaminen on oikeasti lähes mahdotonta. Edes mensan testit eivät mittaa todellista älykkyyttä (mitä se onkaan), vaan G-tekijää (taitoja). Se taas ei kerro mitään esimerkiksi siitä, miten ihminen tulee menestymään ja miten älykkäitä hänen ratkaisunsa ovat yhteiskunnassa.

Mikäli arvotat ihmisiä älykkyyden funktiona, lähtisin siitä olettamasta, että jokin itsetunnossasi on pielessä. Se on vähän sama kuin se, että kouluttamattomat ihannoivat koulutettuja, kun taas koulutetut eivät pidä koulutettuja mitenkään ihmeellisenä.
 
  • Tykkää
Reactions: kekkari
Misandria
Biologisia syitä voi olla todella paljon. Esimerkiksi feromonit, genetiikka, aivojen poikkeavuus jne. Psykologisella puolella oidipaalivaiheessa koetut häiriöt, opitut tavat jne. Yksi asia mikä kiinnittää minun huomion on se, että korostat älyä, vaikka älyn mittaaminen on oikeasti lähes mahdotonta. Edes mensan testit eivät mittaa todellista älykkyyttä (mitä se onkaan), vaan G-tekijää (taitoja). Se taas ei kerro mitään esimerkiksi siitä, miten ihminen tulee menestymään ja miten älykkäitä hänen ratkaisunsa ovat yhteiskunnassa.

Mikäli arvotat ihmisiä älykkyyden funktiona, lähtisin siitä olettamasta, että jokin itsetunnossasi on pielessä. Se on vähän sama kuin se, että kouluttamattomat ihannoivat koulutettuja, kun taas koulutetut eivät pidä koulutettuja mitenkään ihmeellisenä.
Kun en nimenomaan ole puhunut älykkyydestä mitään.
 
LaMamanMorbid
En sanonut että pidän miehiä tyhminä. Enkä edes pidä naisia varsinaisesti parempina, miesten yläpuolella olevia. Enkä koe myöskään itse olevani kenenkään yläpuolella. :D Joku viha vain yleisesti miehiä kohtaan on ja eri miehissä saattaa eri asiat inhottaa/ärsyttää/vihastuttaa. Tätä on jotenkin vaikea selittää.
Niin, siis eri asiat eri miehissä???? Ei kuitenkaan samat asiat eri miehissä? Ja mitä esim. on ne asiat jotka inhottaa? Ja inhottavatko ne heti ensi tapaamisesta lähtien?
 
Misandria
Tulipa mieleen kysymys. Haluaisitko sä, aapee, pitää miehistä? Haittaako tuo "viha" elämääsi?
Haittaako elämää? No ei kyllä oikeastaan. Siis tietysti viha on varmaan aina jollain tavalla kuluttavaa. Tottakai mielummin rakastaisi kaikkea ympärillä olevaa, mutta ei se varmaan elämässä juuri kenelläkään niin mene. En nyt tiedä kuulostaako tämä aivan kauhealta, mutta en mä oikeastaan haluaisi edes pitää miehistä. Tulee lähinnä mieleen "miksi haluaisin pitää jostain mitä vihaan?". En siis ainakaan koe mitään tarvetta muuttaa tätä, koska ei tämä sillä tavalla hankaloita elämää tai edes satuta ketään (varmaan).
 

Yhteistyössä