Mitä 1-vuotiaan "pitäisi" osata?

  • Viestiketjun aloittaja jäljessäkö
  • Ensimmäinen viesti
jäljessäkö
En ole ymmärtänyt olla huolissani, mutta lähipiirin kyselyiden ja osin ihmettelyiden jälkeen olen sitä nyt vähän.

Eli mitä 1-vuotiaan sitten pitäisi osata?

Meillä kontataan ja kävellään tukia pitkin. Sitä tehnyt jo 4kk. Yhtään ei harjoittele kävelyä ilman tukea eikä nouse seisomaan ilman tukea
.Ei osaa näyttää kysyttäessä esim. Missä lamppu. Jos kysyy missä äiti, isä, sisko tms niin katsoo kyllä ko. Tyyppiä.

Ei hirveästi kyllä puhu omaa kieltäkään. Jonain päivänä ei ollenkaan ja toisena ihan vähän "ka" tai "pa". Mutta tuo on kyllä vähäistä. Päristää autolla ajaessa kyllä sitäkn enemmän. :D

Syö sormiruokaa mutta ei lusikalla. Juo nokkamukista itse jos vaan haluaa..

Kuulostaako teistä "normi 1-vuotiaalta" vai tarvitseeko tässä oikein tosissaan huolestua?
 
Tavallista kai?
Alkuperäinen kirjoittaja jäljessäkö;30847592:
En ole ymmärtänyt olla huolissani, mutta lähipiirin kyselyiden ja osin ihmettelyiden jälkeen olen sitä nyt vähän.

Eli mitä 1-vuotiaan sitten pitäisi osata?

Meillä kontataan ja kävellään tukia pitkin. Sitä tehnyt jo 4kk. Yhtään ei harjoittele kävelyä ilman tukea eikä nouse seisomaan ilman tukea
.Ei osaa näyttää kysyttäessä esim. Missä lamppu. Jos kysyy missä äiti, isä, sisko tms niin katsoo kyllä ko. Tyyppiä.

Ei hirveästi kyllä puhu omaa kieltäkään. Jonain päivänä ei ollenkaan ja toisena ihan vähän "ka" tai "pa". Mutta tuo on kyllä vähäistä. Päristää autolla ajaessa kyllä sitäkn enemmän. :D

Syö sormiruokaa mutta ei lusikalla. Juo nokkamukista itse jos vaan haluaa..

Kuulostaako teistä "normi 1-vuotiaalta" vai tarvitseeko tässä oikein tosissaan huolestua?
Meillä 11kk ikäinen juuri tuollainen. Nokkamukista juo vielä huonosti, mutta muuten. En odota suuria muutoksia siihen kun täyttää 1.
 
Tän tarhatädin korvaan kuulostaa tavalliselta 1v. Tuossa vaiheessa kirjo on suuri mitä tulee taitoihin ja tekemisiin. Eivät kaikki kävele tuetta tuolloin ja syövät käsin jne. Joku pajattaa kovaan ääneen omia juttujaan ja toinen on hiljaisempi. Yksi sanoo muutaman sanan ja toinen paapaa.
Sulla on ap kaksi korvaa. toisesta sisään ja toisesta ulos nuo muiden kummastelut.
 

Yhteistyössä