Mitä 2-vuotis neuvolassa olisi kuulunut tehdä?

Meidän kuopuksen neuvola-aika peruttiin viime kuussa kun terveydenhoitaja sairastui. Saatiin uusi aika tälle viikolle ja samalla aika neuvolalääkärille.

Lääkäriajan piti olla 8.15 ja sitä ennen piti olla normaali neuvola-aika. 8.25 lääkäri kutsui sisään ja katsoi kuopuksen jalkojen virheasennon. Kun homma oli ohitse niin ihmettelin ääneen että mites se 2-vuotisneuvola. Että eikö pitäisi edes paino ja pituus katsoa. (Ollaan oltu lasten polilla sekä tytön pituuden ja painon vuoksi. Ja niitä on seurattu tarkemmin.)

Kävi ilmi että terveydenhoitaja oli unohtanut koko neuvola-ajan. Paino ja pituus katsottiin. Kysyttiin käyttääkö vaippaa ja että kuinka monta sanaa tulee ja millaisia lauseita. Ja sitten kiitos ja hei. Sanoittiin vielä että ehkä katsotaan vielä puheenkehitystä aiemmin kuin seuraavassa 3-vuotisneuvolassa koska kuopus ei vielä paljoa puhu.

Oli mukava raahata lapset klo 8 neuvolaan jota ei edes sitten ollut.

Mitä 2v. neuvolassa olisi kuulunut tehdä? En muista enää mitä testejä esikoiselle tehtiin. Muistaakseni kuitenkin verikoe otettiin (hemoglobiini).
 
Lissu
Ööh, kun muistaisin vielä... ei siellä hirveästi mitään ollut. Paino, pituus, hemoglobiini ja puheen tasosta oli puhetta. Ei muistaakseni mitään "testejä" ollut, ne on kai sitten 3 v neuvolassa. Korjatkaa joku jos muistan väärin..?
 
kummitus
No jopas on. :O meidän 2v-tytöltä testattiin kuulo kuiskaamalla, piirsi ympyrän mallista, (ympyröitä paljon päällekkäin), katsottiin kirjaa ja tyttö näytti sieltä mitä täti pyysi, muotopalapelin teki, palikoita päällekkäin ja purkkeja laitettiin sisäkkäin. Heittettiin, potkittiin ja otettiin kiinni palloa. Aika paljon siis oli meillä puuhaa tuola. Ja asutaan Hki. :)
 
yks vain
Meillä vain 1,5-vuotisneuvola, seuraava 2,5-vuotiaana. Mutta 1,5-vuotisneuvolassa piti rakentaa kolmen palikan torni, näyttää kirjasta muutama eläin. Lisäksi katsottiin paino, pituus, päänympärys, ja kuulo.
 
yks
Meillä otettiin vain pituus ja paino, eikä mitään muuta. Ei kysynyt edes puhumisesta mitään, siitä olisin itse halunnut kysyä, koska olin vähän huolissani, kun tyttö ei silloin vielä puhunut mitään, mutta oli niin kiireistä, etten ehtinyt edes kysyä.
 
yks
Meillä otettiin vain pituus ja paino, eikä mitään muuta. Ei kysynyt edes puhumisesta mitään, siitä olisin itse halunnut kysyä, koska olin vähän huolissani, kun tyttö ei silloin vielä puhunut mitään, mutta oli niin kiireistä, etten ehtinyt edes kysyä.
 

Yhteistyössä