Mitä 7-vuotiaanne leikkii? Mitä 'saavat' tehdä?

Meillä on naapurustossa pari tokaluokalle menevää poikalasta. Omani lähtee syksyllä eskariin. Tuntuu että noiden pari vuotta vanhempien leikit on hiiirveän kaukana omani leikeistä. Poika kyllä yrittää sitkeästi pysyä mukana ja olla isoa poikaa. Illalla onkin sitten pieni pää täynnä kysymyksiä -äiti mitä tarkoittaa??!! Välillä näyttää että nämä 7-8 vuotiaat ovat kiinostuneet vain ja ainoastaan pyssyistä, tappelemisesta ja räiskintäohjelmista. Ihmeissäni katsoin kun toinen näistä tuli meidän koneelle ja haki tottuneesti netistä videoita jotka oli ihan vaan pelkkää räiskintää. Olenkohan minä ihan perusteellisen lälläri äiti kun en kannusta lastani tuommoseen ajanviettoon vaan suorastaan kiellän ne. Pyssyleikkejä olen antanut pihalla leikkiä.

Jotenki ahdistaa kun huomaan pojan puheidenkin muuttuneen selkeästi paljon rajummiksi. Kirosanoja ja paskan ja kusen hokemista. Minusta ei kuulu tuon ikäisille eikä varsinkaan pojalleni joka ei ole vielä kuutta vuotta täyttänyt. Kertokaa nyt mulle minkälaisia eka-tokaluokkalaiset on keskimäärin käytöksessään :) vai onko nuo naapurin lapsukaiset ihan oikeastikkin huonokäytöksisiä, olen yrittänyt ajatella heistä mukavasti mutta välillä en pysty. Toisinaan ottavat ja kaksistaan huutelevat pienimmälle törkeyksiä ja lainaavat näistä ihanista videonpätkistä jotain tosi ällöttävän kuulosta soopaa.
 
Non compos mentis
Omat muksut, ekalle ja kolmannelle menevä, leikkivät tänä iltana pihalla talon muiden lasten kanssa. Rullalautailivat, pelasivat potkupalloa ja rakensivat hiekkalaatikkoon pet shop -figuureille kaupungin. Katsovat joskus videoita tietokoneelta, mutta vain tuollaisia pet shop -hahmojen videoita (lapset kuvanneet leikkejään) tai joitain poppibiisejä.
 
a
Huomasin kun kaverin 7-poika oli kylässä, että kaikenlainen räiskintä, huutelu ja isottelu oli tullut hänellekin leikkiin mukaan, ei ollut vielä vuosi sitten kun edellisen kerran nähtiin. Kiltti poika.
 
minä
mulla on 8v poika joka on menossa syksyllä tokaluokalle, ei välttämättä edusta suurta massaa, koska on koko ikänsä ollut harkitseva ja rauhallinen, suunnittelee ja miettii ennenkuin toteuttaa.
Nettiä käyttää paremmin kuin vaikka minä, mutta meillä on lasten käytössä tietokone jossa on aika tarkkaan rajattu se mitä sieltä löytää.
Telkkarista katselee ihan lastenohjelmia ja lisäksi lauantaisin star wars clone warsia. Pihalla kiipeilee, pyöräilee, pelaa pesäpalloa, jalkapalloa, ui, hyppi trampalla jne ihan sitä mitä muutkin muksut. Joskus kokeilee kotona näitä "uusia sanoja" eli siis rumia juttuja mutta kun ei noteerata niitä mitenkään niin eivät ole sanavarastoon jääneet.
Sisällä askartelee, lukee, tekee legoja tai esim magneetti juttuja.
Bakuganit ja Gogot on yksiä suosikkeja.
Pyssyt, aseet sun muut räiskintä jutut ei kiinnosta, miekkailee silloin tällöin.
 
fanni
Pyöräilee, pelaa jalkapalloa, sählyä, konkaa, kirkonrottaa, kendaavat jne. Meillä kans poika joka menee tokalle ja tuli viimeviikolla meille toisen pojan kanssa joka menee kolmannelle. Nettiin menivät ja tää poika näppäili jonku METSURIN PALUU jutun yuotubeen. Siinä irtos päitä ja veret lensi. Pistin kyllä aika äkkiä kiinni netin ja kerroin pari fakta tietoa omalleni mitä sieltä koneelta saa katsoa!!!
 
v
Meidän tokaluokalle menevän pojan lempijuttuja:
legot, rakentelut, askartelu, puutyöt, ötököiden keräily/tutkiminen, pyöräily, ruohonleikkuu =) jne.

Varmaan riippuu perusluonteesta. Meillä ei ole koskaan ollut kiinnostunut pyssyistä tms.
 
Kyllä se on aika pitkälle Star Warsia ja Indiana Jonesia mistä tuo oma 7v puhuu ja kavereineen leikkii.
Netissä ei ole asiaa kuin legon/papunetin sivuille, youtubesta saa hakea vanhemman kanssa jos jotakin haluaa katsoa.
Mutta mutta, täytyy sanoa että kyllä sen huomaa kun osa kavereista saa tehdä ja mennä aika vapaastikin, jutut ovat sen mukaisia sitten ja poika joskus ihan "pihalla"..
 
vieras
Meillä eskarin aloittava tyttö. Ei tosiaan kiroile eikä katso tuollasia ohjelmia. Eikä kyllä leiki tokaluokkalaisten kanssakaan. Tossa iässä kaksikin vuotta on iso ero! Ja se koulun aloitus on suuri jakaja myös. Tokaluokkalaiset osaavat jo itse lukea ja lehdestäkin näkevät erilaisia juttuja kuin eskarin aloittava.

Eikö löytyis pojalla muita leikkikavereita? Jos syksyllä löytyis sieltä eskarista? En sit tiiä onko tyttöjen kohdalla eri juttu, mutta koululaiset eivät tunnu huolivan edes leikkiin kuin satunnaisesti alle kouluikäisiä.
 

Yhteistyössä