Mitä ajattelet aikuisesta jolla vielä visa electron?

  • Viestiketjun aloittaja aasiakas
  • Ensimmäinen viesti
Mulla on luottokortti, kaksi debit-korttia ja electron. Electron on yhdistetty mun käyttötiliin, joten se on mun pääasiallisesti käyttämä kortti. Nyt sitten pitää ilmeisesti alkaa häpeilemään ja pälyilemään maksutilanteessa?
Sama täällä, luottokorttia en käytä kuin nettiostoksiin(sekä ulkomaan reissuilla), kotimaan kaupoissa käytän aina electronia, juurikin sen takia että näen heti että mitä menny tililtä ja pystyy tarkistamaan onko kaikki ok. Vitsi miten noloo niinq hei! :D
 
"Niitti"
Mulla on edelleen käytössä electron, enkä ole uhrannut ajatustakaan sille ,että se olisi noloa?? Ymmärrän toki, että esim. lentolippuja kun ostaa netistä, pitäisi olla luottokortti, mutta sitä kun en kovin usein tee.. Lisäksi kortistani huolimatta, tiedän suht tarkaan paljonko rahaa tulee ja mistä (siis palkka, kuten kunnollisilla ihmisillä, mutta myös lapsilisä ja opintotuki) ja suurinpiirtein sadan euron tarkkuudella, paljonko tarvitsen jotta saan laskut, vuokran ja ruoat perheelle. Kaikesta muusta voi yrittää säästää.
Kuinka tarkka sen pudjetin pitäisi olla? Kympin tarkkuudella vai euron?
 
vierasss.
Niin ja olen netistä lentolippuja tilaillut ja kotimaassa hotellivarauksia tehnyt ilman tuota luottokorttia. Ulkomailta ei ole hotellimajoitusta tarvinnut vielä, mutta sekin onnistuisi monella sivulla ilman luottokorttia. Tai ainakin sieltä niitä lentojakin saa.
 
näin on näreet
electronilla pystyy siinä missä tavan visallakin maksamaan moessakin nettikaupassa ym ;)

http://www.jeans.fi/pages.php?page=maksutavat&osCsid=afa4d8f43e18bde70e858420d92f2a27
 
"Helekkarin Heittomerkki"
kotimaan kaupoissa käytän aina electronia, juurikin sen takia että näen heti että mitä menny tililtä ja pystyy tarkistamaan onko kaikki ok.
Miks se pitää heti nähdä? Siis en kysy missään nimessä pahalla, mutta jos maksat tänään kaupassa vaikka 70 eurolla, niin onko sillä nyt väliä meneekö se tänään vai ylihuomenna sieltä tililtä.
 
Mulla on electron ollut aina käytössä ja en ole edes ajatellut sen olevan jotenkin noloa. Aina oppii uutta. Mitäköhän muuta noloa mulla on mistä en ole edes tietoinen? Ehkä mä vaan olen totaalisen nolo tapaus.
 
[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";29638735]Miks se pitää heti nähdä? Siis en kysy missään nimessä pahalla, mutta jos maksat tänään kaupassa vaikka 70 eurolla, niin onko sillä nyt väliä meneekö se tänään vai ylihuomenna sieltä tililtä.[/QUOTE]

No mä olen sitä ikäluokkaa, että oon pankkikortti"urani" aloittanut viime vuosituhannella semmosen pikku kirjasen kanssa, mihin merkittiin aina kotiintullessa ostokset/käteisnostot/maksetut laskut(ja toki myös tilille tulleet varat) ja tarkistettiin kuitit ja merkattiin tilin saldo. Tämä siis ennen verkkopankkeja ja internetin kulta-aikaa.
Haluan vaan edelleen olla tarkkana, että ei oo tullut mitään virheveloituksia ja että kaikki on ok, eli kun oon ollu esim shoppailemassa, niin tarkistan verkkopankissa että on veloitettu oikein, joskus tullu noita tuplaveloituksia ja jos tullu löyhäkätisesti käytettyä rahaa jossain isomman kauppakeskuksen shoppailureissulla(missä menee koko päivä ja tulee paljon ostoksia niin ettei kaikkea ees muista), niin näen heti että paljonko meni ja paljonko on tilin saldo ja mulla nyt vaan on tapana istua heti kotiuduttua tarkistamaan tili. :)
Eli haluan siis mahdollisimman reaaliajassa seurata rahankäyttöäni ja rahaliikennettä, jäänyt vaan moinen tapa ja ei sen kummempaa taustaa asialle.
Samoin ku maksan laskuja, niin laitan kaikki heti maksuun, eikä vasta eräpäivänä, ärsyttää jos siellä verkkopankissa roikkuu jotain laskuja odottamassa. Samoin mieluiten muutenkin maksan kaikki heti, enkä tilaa mitään laskulla tai osarilla.
 
Viimeksi muokattu:
vila
Alkuperäinen kirjoittaja täti vaan;29638616:
Olen myyjänä töissä ja työvuoroihini sisältyy myös pari kassavuoroa. Itse pidän luotolla maksamista enemmän nolona kuin visa electroonia. Electroniin en edes kiinnitä huomiota, ellei tule tilannetta, että jollain ei sattuisi olemaan katetta. Mutta luotolle maksaminen näkyy aina koneella ja siihen kiinnitän enemmän huomiota... Varsinkin jos joku ostaa jotain ihme roinaa ja maksaa luotolla, se on noloa.
Täh? Miksi luotolla maksaminen olisi noloa? Meillä mies jostain syystä tykkää maksaa kaiken luotolla, ja laskun tullen maksaa kaiken pois. Mä käytän useinmiten debittiä, mutta joskus luottoa, ja maksan aina pois kun eräpäivä tulee. Electronkin mulla on, en katso että se olis noloa, mutta en oikein käytä sitä enää kun se on niin hidas ja pari kertaa aiheettomasti herjannut että tilillä ei olisi katetta.
 
"Helekkarin Heittomerkki"
No mä olen sitä ikäluokkaa, että oon pankkikortti"urani" aloittanut viime vuosituhannella semmosen pikku kirjasen kanssa, mihin merkittiin aina kotiintullessa ostokset/käteisnostot/maksetut laskut(ja toki myös tilille tulleet varat) ja tarkistettiin kuitit ja merkattiin tilin saldo. Tämä siis ennen verkkopankkeja ja internetin kulta-aikaa.
Haluan vaan edelleen olla tarkkana, että ei oo tullut mitään virheveloituksia ja että kaikki on ok, eli kun oon ollu esim shoppailemassa, niin tarkistan verkkopankissa että on veloitettu oikein, joskus tullu noita tuplaveloituksia ja jos tullu löyhäkätisesti käytettyä rahaa jossain isomman kauppakeskuksen shoppailureissulla(missä menee koko päivä ja tulee paljon ostoksia niin ettei kaikkea ees muista), niin näen heti että paljonko meni ja paljonko on tilin saldo ja mulla nyt vaan on tapana istua heti kotiuduttua tarkistamaan tili. :)
Eli haluan siis mahdollisimman reaaliajassa seurata rahankäyttöäni ja rahaliikennettä, jäänyt vaan moinen tapa ja ei sen kummempaa taustaa asialle.
Samoin ku maksan laskuja, niin laitan kaikki heti maksuun, eikä vasta eräpäivänä, ärsyttää jos siellä verkkopankissa roikkuu jotain laskuja odottamassa. Samoin mieluiten muutenkin maksan kaikki heti, enkä tilaa mitään laskulla tai osarilla.
Ok. Itse asiassa itse toimin samantyylisesti, mutta mulle riittää, kun katson tilin tilanteen kerran viikossa. Silloin viskon lompakosta pois ne kuitit, mitkä on tililtä veloitettu ja säästön ne mitä ei ole veloitettu. Ja heti tilipäivänä hoidan aina suurimmat menot, jos vaan mahdollista. En vain ole koskaan ajatellut, että electron kortti tekisi siitä jotenkin helpompaa. :)
 
"Mona"
Alkuperäinen kirjoittaja täti vaan;29638616:
Olen myyjänä töissä ja työvuoroihini sisältyy myös pari kassavuoroa. Itse pidän luotolla maksamista enemmän nolona kuin visa electroonia. Electroniin en edes kiinnitä huomiota, ellei tule tilannetta, että jollain ei sattuisi olemaan katetta. Mutta luotolle maksaminen näkyy aina koneella ja siihen kiinnitän enemmän huomiota... Varsinkin jos joku ostaa jotain ihme roinaa ja maksaa luotolla, se on noloa.
Eikä? Me maksetaan aina luotolla ku sadaan Finnairin pisteitä ja monesta luottokortista saa erilaisia etupisteitäkin. Miksei ottais kaikkea hyötyä irti ostoksista. Sähän se vanhanaikainen olet.
 
  • Tykkää
Reactions: Julmis
viera.s
En minä normaalisti ajattele asiasta mitään.

Mutta nyt kun käsketään, niin eihän se positiiviisia mielleyhtymiä herätä, jos aikuisella ihmisellä ei ole luottokorttia ollenkaan. Jos kaikki on ihmisen elämänhallinnassa ja taloudessa on kunnossa, ei ole mitään syytä, miksi luottokorttia ei hankkisi. Sen käytöstä on kuitenkin etuja (usein ilmainen vakuutusturva, suoja konkursseja ja huijareita vastaan) ja joissain tilanteissa se on välttämätön. Minusta ainakin olisi noloa, jos hotellissa ei olisi luottokorttia esittää (nykyään useimmiten sisäänkirjautuessa se pyydetään). Ei voisi vuokrata autoa ainakaan ulkomailla ja matkavaraukset ei onnistuisi joka paikassa. Eli ilmeisesti luottokortittomat ei ainakaan paljoa matkustele, tai tekee sen toisen luottokortillisen siivellä.

Tietysti on järkevää tiedostaa tilanteensa ja käyttää Electronia/käteistä, jos muuten voisi ylittää tilinsä tai ylivelkaantua. Mutta jos ihminen on vakavarainen ja hyvätuloinen, sillä ei todellakaan ole väliä, veloitetaanko ruokaostokset tänään vai viikon päästä.
 
"okei"
Joskus noin 10v sitten saattoi tilanne , ettei electron saattanut kelvata joissain ulkomaisissa nettipankeissa. Riippui pankista. Ja nykysin tarkistaa pankin nettisivuilla koodit ennen maksua. Missä nykyisin , ei käy Electron enää? Oikeasti hidasta tarkistusta ei ole tullut vastaan vuosikausiin. Ulkomailla maaseudullakin kortti toimii useimmiten missä kortteja edes käytetään. Automaatit toimivat aina. Itselle tuo electroni oli ensimmäinen kortti. Toiminut eri electronit jo yli 10v. Ikä lähempänä keski-ikäistä kuin teiniä. En ole tarvinnut luottokorttia missään tilanteessa.
 
"Rea Listi"
En minä normaalisti ajattele asiasta mitään.

Mutta nyt kun käsketään, niin eihän se positiiviisia mielleyhtymiä herätä, jos aikuisella ihmisellä ei ole luottokorttia ollenkaan. Jos kaikki on ihmisen elämänhallinnassa ja taloudessa on kunnossa, ei ole mitään syytä, miksi luottokorttia ei hankkisi. Sen käytöstä on kuitenkin etuja (usein ilmainen vakuutusturva, suoja konkursseja ja huijareita vastaan) ja joissain tilanteissa se on välttämätön. Minusta ainakin olisi noloa, jos hotellissa ei olisi luottokorttia esittää (nykyään useimmiten sisäänkirjautuessa se pyydetään). Ei voisi vuokrata autoa ainakaan ulkomailla ja matkavaraukset ei onnistuisi joka paikassa. Eli ilmeisesti luottokortittomat ei ainakaan paljoa matkustele, tai tekee sen toisen luottokortillisen siivellä.

Tietysti on järkevää tiedostaa tilanteensa ja käyttää Electronia/käteistä, jos muuten voisi ylittää tilinsä tai ylivelkaantua. Mutta jos ihminen on vakavarainen ja hyvätuloinen, sillä ei todellakaan ole väliä, veloitetaanko ruokaostokset tänään vai viikon päästä.
Mun mielestä on noloa ja lapsellista ajatella, että kaikilla aikuisilla pitäisi olla luottokortti. Itse tunnen monta töissä käyvää, omistusasunnossa asuvaa ja raha-asiansa hyvin hoitavaa ihmistä joilla ei ole luottokorttia.

Miksi joitakin ärsyttää ja ihmetyttää noin paljon se, että kaikki eivät halua luottokorttia?
 
toimii
[QUOTE="okei";29639077]meinasin verkkokauppoja , typotusta. Missä suomessa ei toimi electron? VR? Oma electron toimi ainakin eckerön laivalla merellä joskus 7v sitten.[/QUOTE]

kortti toimii jos sateliittiyhteydet kunnossa ihan kaikilla laivoilla (ekerö silja viikkari ym)
 
viera.s
[QUOTE="Rea Listi";29639071]Mun mielestä on noloa ja lapsellista ajatella, että kaikilla aikuisilla pitäisi olla luottokortti. Itse tunnen monta töissä käyvää, omistusasunnossa asuvaa ja raha-asiansa hyvin hoitavaa ihmistä joilla ei ole luottokorttia.

Miksi joitakin ärsyttää ja ihmetyttää noin paljon se, että kaikki eivät halua luottokorttia?[/QUOTE]

En minä sanonut, että pitäisi olla, ihmettelen vaan miksi joku ylimääräistä hankaluutta elämäänsä haluaa, jos luottokortin käytön kuitenkin hallitsisi, eikä siis ole elämänhallinnan ongelma luottokortittomuuden taustalla. Vai eikö nämä ihmiset esimerkiksi matkustele koskaan, edes kotimaassa?

Yhden aikuisen tiedän, jolla ei ole kuin Visa Electron. Hänkin on töissäkäyvä ja asuu omistusasunnossa. Mutta on taipuvainen tuhlaamaan ja elää aina kädestä suuhun, siksi ei ole luottokorttia hankkinut. Hänellä on onneksi sentään luottokortillinen puoliso, joten matkustelu onnistuu ongelmitta.
 
v¡eras
Myyjä tuskin jaksaa olla kovin asenteellinen maksukorttien suhteen, sillä hän "saa" nähdä niitä ammattinsa puolesta ihan riittämiin ja laidasta laitaan. Mutta se miksi SINÄ otit myyjän hymähdyksen nagatiivisesti on, että sinulla itselläsi on mielikuva kortista. Vähän kuin Opelin kuskille hymähdettäisiin autokaupassa ja hän heti ajattele myyjän nauravan koska minulla on Opel.

No miksi sinulla on mielikuva Visa Electorinista "köyhien ja opiskelijoiden" korttina johtuu syystä, että se tosiaan tarkistaa joka ostoksella että onhan tilillä varmasti rahaa. Sen takia kyseinen kortti voidaan myöntää työttömällä tai opiskelijalle. Vastakortti voisi sitten olla vaikka Amexin Gold, jota ei saa vaikka on työssä ja vaikka on vakkaritulot. Sen lisäksi pitää tienata 35 000e vuodessa, eli tulee olla vähintään keskituloinen jotta kortin voi saada.
 
"okei"
En ole käynyt etelä-amerikassa tai läheskään kaikissa aasian maissa. Miten on japanilaiset supermarketit? Ulkomaillakin electron toimii. Satunnaisessa puolalaisen vuoristokylän retrohtavassa kaupassakin oli samanlainen pääte kuin kotona kaupassa. Sitten en mielellään edes maksa kortilla jos tyyli on katukauppias jossain kojussa. Tosin joskus tullut vastaan kauppoja jossa vain käteinen kelpaa. Jossakin tuntuu kanssa , että vain harvat käyttävät kortteja.
Kyllähän voi keksiä tilanteita jossa tuosta on etua , mutten mitenkään pidä luottokorttia tärkeänä matkailun kannalta. Automaateista saa rahaa ulkomailla electronillakin.
 
"vierailija"
[QUOTE="Rinkeli";29639106]Tervetuloa linja-autoon, meillä ei käy electron (ei visa eikä s-pankin).[/QUOTE]

ja joku kuski ei kelpuuttanut 20 eurosta. Joutu käymään vaihtamassa pienemmäks.
 
"juups"
Mulle ei ole kyllä koskaan sanottu mitään mitenkään pilkallisesti, vaikka mulla on visa Electron. Ja se on mulla vaan sen takia, et pankki tuputti, kun olisin väkisin halunnut ihan peruskortin. En tykkää yhtään maksaa kortilla, vaan yleensä aina käteisellä rahalla Ja oon sössiny kortin kanssa, unohtanutunnusluvun, välillä ei ole laitteet pelittäneet ym. Mut joka tilanteesta selvinny ihan kunnialla. :D Oikeestiko jotakuta jaksaa siis kiinnostaa jopa se, minkälainen kortti jollakin on?? :eek: Aika köyhä elämä... :D
 
ei käy
Electron ei käy ainakaan Sveitsissä ja Yhdysvalloissa, eikä lentokoneessa. Finnair ei edes viime lennolla hyväksynyt käteistä. Ainoastaan luottokortti kävi, jos halusi ostaa syötävää / juotavaa koneessa. Olin sitten ilman ruokaa, kun ei ollut silloin luottokorttia, mutta käteistä olisi riittänyt. Sen reissun jälkeen hankin itekin Visan.
 

Yhteistyössä