Mitä ajattelet naisesta joka jää kotiin vielä kun nuorinkin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Huvittavaa tämä iänikuinen kotiäidit-työssäkäyvät äidit vastakkainasettelu, mitä ilmeisesti jopa oman ikäiseni nuoret ihmiset viljelevät. :D

Työntekoahan ei voi tietysti rakastaa, siitä ei voi saada mtn hyvää. Kukaan ei voi aidosti 2000 luvulla haluta sinne työhön johon on kouluttautunut. :D
Ja vaikka ei pitäisikään on pitkä poissaolo työelämästä riski monilla aloilla ja yksilöllä aina vain korkeampi kynnys lähteä työhön.
 
vierailija
Sitä en ymmärrä, että miksi jonkun mielestä kotiäiti on laiska ja tyhmä, mutta lastentarhanopettaja ei, vaikka molemmat tekisivät samaa työtä. Kotiäiti ei automaattisesti tee asioita huonosti ja helpoimman kautta.
Itse aion mennä töihin ennen kuin kuopus täyttää 2v, ja mies hoitaa lasta kotona 3v asti. En halua itse olla niin pitkään poissa työelämästä, mutta emme halua laittaa lasta niin aikaisin tarhaan. Ymmärrän kyllä, että joku ei halua vielä 3-vuotiastakaan laittaa hoitoon.

Tuosta työn määrästä vielä, että tottakai työssä käyvät äidit laittavat vähemmän ruokaa, siivoavat ja touhuavat lasten kanssa. Lounasta ja välipaloja ei tarvitse tehdä, jos lapset syövät ne hoidossa, kotia ei tarvitse siivota, jos siellä ei kukaan ole sotkemassa, eikä kehittäviä aktiviteetteja tarvitse keksiä, jos ne on jo tehty tarhan toimesta.
 
En pysty lainaamaan, mutta kommentoin viimeisimpään viestiin. Lto hoitaa KOKO lapsiryhmän, turvallisuuden ja kaikki vastuut siinä kollegoidensa kanssa. On hieman eri asia hoitaa omaa lasta tai muutamaa omaa lasta kun isoa lapsiryhmää, pitää siellä kaikki turvassa ja hoidettuina jne.
 
vierailija
En pysty lainaamaan, mutta kommentoin viimeisimpään viestiin. Lto hoitaa KOKO lapsiryhmän, turvallisuuden ja kaikki vastuut siinä kollegoidensa kanssa. On hieman eri asia hoitaa omaa lasta tai muutamaa omaa lasta kun isoa lapsiryhmää, pitää siellä kaikki turvassa ja hoidettuina jne.
En tarkoittanut, että työ ei olisi vaativaa. Mutta se, että ammattilaiset joutuvat paisuvien ryhmäkokojen ja resurssien puutteen vuoksi selviytymään omassa työssään, ei tarkoita, että kotiäiti ei voisi tehdä oikeasti paljon töitä oman lapsensa hyvinvoinnin eteen. Ehkäpä juuri mainitsemissasi asioissa piilee se syy siihen, miksi toiset eivät halua laittaa lastaan hoitoon. Jos se on selviytymistä hoitotädeille, se on selviytymistä myös lapsille.
 
Huvittavaa tämä iänikuinen kotiäidit-työssäkäyvät äidit vastakkainasettelu, mitä ilmeisesti jopa oman ikäiseni nuoret ihmiset viljelevät. :D

Työntekoahan ei voi tietysti rakastaa, siitä ei voi saada mtn hyvää. Kukaan ei voi aidosti 2000 luvulla haluta sinne työhön johon on kouluttautunut. :D
Ja vaikka ei pitäisikään on pitkä poissaolo työelämästä riski monilla aloilla ja yksilöllä aina vain korkeampi kynnys lähteä työhön.
Itsehän sinä lähinnä sitä vastakkainasettelua tuossa teet...
 
vierailija4444
En tarkoittanut, että työ ei olisi vaativaa. Mutta se, että ammattilaiset joutuvat paisuvien ryhmäkokojen ja resurssien puutteen vuoksi selviytymään omassa työssään, ei tarkoita, että kotiäiti ei voisi tehdä oikeasti paljon töitä oman lapsensa hyvinvoinnin eteen. Ehkäpä juuri mainitsemissasi asioissa piilee se syy siihen, miksi toiset eivät halua laittaa lastaan hoitoon. Jos se on selviytymistä hoitotädeille, se on selviytymistä myös lapsille.
Oman lapsen/lapsien hoitaminen EI OLE TYÖTÄ. Vaan elämää jonka on valinnut. Mä ymmärrön että jotkut oikeuttaa olemassa olonsa tarkoitusta sillä että väittää tekevänsä kotona rankkaa duunia. Eri asia ennen muinoin kun kotiäidit hoitivat kasvimaat , eläimet ym =toivat ruokaa kotiin. Mutta kerrostalokämpässä asustava mami, jolla on pyykki ja tiskikoneet ym aparaatit apuna ei voi lastensa kanssa oloa työnä pitää.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
vierailija
Kyllä kotiäitiys on täyttä työtä silloin, jos esikoinen on lievästi sanottuna hyperaktiivinen ja vauva on koliikki/allergiavauva! Tulepas vaihtamaan päiväksi minun kanssani kenkiä, niin tiedät mitä työ on. Netissä en ehdi päivällä olemaan kuin korkeintaan puoli tuntia. Oma puolisoni ei ole rikas, vaan tavan duunari, eikä ole jättiperintöä. Ollaan todella pienituloisia, mutta en valita. Tämä on oma valinta.

P.S. Ja en omista älypuhelinta
 
Pin
Onko se siis jotenkin erityisen väärin, jos kotiäidillä tai -isällä on helppoa ja mukavaa kotona? Eikö kärsi tarpeeksi? Ja jos on rankka päivä takana niin sekin on väärin. Hyvä vaan jos joku varakkaan perheen vanhempi pystyy jättämään sen työpaikkansa sille, joka sitä oikeasti tavitsee ja nauttii kotona olosta. Lapsille tosi kiva juttu.
 
Onko se siis jotenkin erityisen väärin, jos kotiäidillä tai -isällä on helppoa ja mukavaa kotona? Eikö kärsi tarpeeksi? Ja jos on rankka päivä takana niin sekin on väärin. Hyvä vaan jos joku varakkaan perheen vanhempi pystyy jättämään sen työpaikkansa sille, joka sitä oikeasti tavitsee ja nauttii kotona olosta. Lapsille tosi kiva juttu.

Mukava, että tekee sitä mistä nauttii, mutta suurin osa ihmisistä käy töissä myös muunkin kuin rahan takia. Työ on siis muussakin mielessä tärkeää.

Itse olen sitä mieltä että leikki-ikäinen nauttii ja saa paljon irti päiväkodista. :) En haluaisi viedä sitä lapseltani vaikka kotona itse vuosikausia olisinkin.
 
Pin
Mukava, että tekee sitä mistä nauttii, mutta suurin osa ihmisistä käy töissä myös muunkin kuin rahan takia. Työ on siis muussakin mielessä tärkeää.

Itse olen sitä mieltä että leikki-ikäinen nauttii ja saa paljon irti päiväkodista. :) En haluaisi viedä sitä lapseltani vaikka kotona itse vuosikausia olisinkin.
Niin, ajatella olemme erilaisia. (y) Ihme.
 
Kyllä Se asenne mikä näillä lusmuäideillä tuntuu olevan, että työssäkäyvä JOUTUU työssä käymään, eikä se ole yhtä mukavaa äidille eikä lapselle on jostain keskiajalta :D Miten nuori ihminen voi noin ajatella?
Onko täällä siis joku kirjoittanut noin?
Kiinnitin huomiota lähinnä siihen, että sinä (joidenkin muiden vähän noh...yksinkertaisten kirjoittajien mukana) puhuit erittäin alentavasti palkkatöissä käymättömistä naisista, kun taas kotiäitiyden ymmärtävät ja "hyväksyvät" EIVÄT haukkuneet työssäkäyviä tai puhuneet heistä alentavasti (näistä "hyväksyvistä" taitaa moni olla itsekin työelämässä, eli kertoo sekin paljon, kun voidaan myöntää myös sellaisen ratkaisun olevan tosi hyvä ja jopa paras, mitä ei itse halua/pysty toteuttamaan).
 
Onko täällä siis joku kirjoittanut noin?
Kiinnitin huomiota lähinnä siihen, että sinä (joidenkin muiden vähän noh...yksinkertaisten kirjoittajien mukana) puhuit erittäin alentavasti palkkatöissä käymättömistä naisista, kun taas kotiäitiyden ymmärtävät ja "hyväksyvät" EIVÄT haukkuneet työssäkäyviä tai puhuneet heistä alentavasti (näistä "hyväksyvistä" taitaa moni olla itsekin työelämässä, eli kertoo sekin paljon, kun voidaan myöntää myös sellaisen ratkaisun olevan tosi hyvä ja jopa paras, mitä ei itse halua/pysty toteuttamaan).
Onko täällä siis joku kirjoittanut noin?
Kiinnitin huomiota lähinnä siihen, että sinä (joidenkin muiden vähän noh...yksinkertaisten kirjoittajien mukana) puhuit erittäin alentavasti palkkatöissä käymättömistä naisista, kun taas kotiäitiyden ymmärtävät ja "hyväksyvät" EIVÄT haukkuneet työssäkäyviä tai puhuneet heistä alentavasti (näistä "hyväksyvistä" taitaa moni olla itsekin työelämässä, eli kertoo sekin paljon, kun voidaan myöntää myös sellaisen ratkaisun olevan tosi hyvä ja jopa paras, mitä ei itse halua/pysty toteuttamaan).
Se mitä nämä kotiäidit korostaa, että toimeentulon takia "ei tarvitse" töihin mennä olisi jotenkin ihanteellista lapsille tai työttömälle itselleen, on ihan väärä ajatusmalli. Varakkuus ei poista ihmisen tarvetta tehdä työtä ja halua olla mukana työelämässä. Sellainen ajatus on ihan jostain keskiajalta jolloin "hyvien perheiden" rouvat jäivät kotiin ja huonosti toimeen tulevien herrojen vaimot kävivät töissä.
 
vierailijatartar
Se mitä nämä kotiäidit korostaa, että toimeentulon takia "ei tarvitse" töihin mennä olisi jotenkin ihanteellista lapsille tai työttömälle itselleen, on ihan väärä ajatusmalli. Varakkuus ei poista ihmisen tarvetta tehdä työtä ja halua olla mukana työelämässä. Sellainen ajatus on ihan jostain keskiajalta jolloin "hyvien perheiden" rouvat jäivät kotiin ja huonosti toimeen tulevien herrojen vaimot kävivät töissä.
On ihmisiä joita työnteko ei kiinnosta.
 
Se mitä nämä kotiäidit korostaa, että toimeentulon takia "ei tarvitse" töihin mennä olisi jotenkin ihanteellista lapsille tai työttömälle itselleen, on ihan väärä ajatusmalli. Varakkuus ei poista ihmisen tarvetta tehdä työtä ja halua olla mukana työelämässä. Sellainen ajatus on ihan jostain keskiajalta jolloin "hyvien perheiden" rouvat jäivät kotiin ja huonosti toimeen tulevien herrojen vaimot kävivät töissä.
Mutta tuolloin sun "keskiajallasi" rikkaiden penskat hoidettiin lstenhoitajan toimesta kotona ja köyhempien lapsista huolehtivat sisarukset tai isovanhemmat.

Eipä ollut niillä rikkailla rouvilla tarvetta muuhun työhön kuin teekutsujen järjestelyyn.

Kai ihmisellä -aikakaudesta riippumatta- on oma ajatus siitä mikä on tärkeää ja jos toinen kokee perheen työpaikkaa tärkeämmäksi ja toinen toisinpäin niin entäs sit. Kyllä meitä tänne erilaisia mahtuu.
 
vierailija
Ajattelen että on tippunut työelämästä, ei ole kouluttautunut/löytänyt omaa juttuaan tai on mielenterveys/päihdeongelmainen.
Mun mummoni ajattelee samalla tavalla. Hänestä ura ja raha ovat tärkeämpiä kuin lasten hyvinvointi. Hänen mielestään lapset eivät voi kasvaa tasapainoisiksi kotona olevan vanhemman kanssa. Saavat laiskan mallin.

Jännää nähdä että omaat noin vanhat ajatukset nykytietämyksen valossa ja vielä aikana, jolloin on normaalia ymmärtää muiden ratkaisut vaikka ne eroaisivat omista.
 

Yhteistyössä