Mitä ajattelette jos näette n 8-9v lapsen valjaissa tai rannehihnassa kulkemassa aikuisen kanssa?

"mandi111"
Myynnissä on, en nyt vaan muista missä. Saatiin yhdeltä vertaistukiperheeltä tuo lahjoituksena.

Kuulutko muuten fb:ssa "autististen lasten vanhemmat"-ryhmään? Siellä on juttua näistäkin asioista. :)
Itse asiassa en ole fb:ssa ollenkaan :), vaikka nuo minun jo vanhemmat aikuiset lapset ovat sinne välillä kovasti houkutelleet :) Täytyykin noiden vanhempien lasten kanssa yhdessä käydä katseleen tuota fb-keskustelua. Kiitos vinkistä!
Muuten meillä tuo autistilapsi on tosi kivasti edistynyt, oppi lukemaan ja kirjoittamaankin ekaluokan syksyllä. Varhaisesta tuesta on ollut suuresti apua.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="mandi111";30134100]Itse asiassa en ole fb:ssa ollenkaan :), vaikka nuo minun jo vanhemmat aikuiset lapset ovat sinne välillä kovasti houkutelleet :) Täytyykin noiden vanhempien lasten kanssa yhdessä käydä katseleen tuota fb-keskustelua. Kiitos vinkistä!
Muuten meillä tuo autistilapsi on tosi kivasti edistynyt, oppi lukemaan ja kirjoittamaankin ekaluokan syksyllä. Varhaisesta tuesta on ollut suuresti apua.[/QUOTE]

Noihin keskusteluihin ei pääse kuin kyseiseen, suljettuun ryhmään kuuluvat autistististen lasten vanhemmat.

Hienoa että lapsella menee noin hyvin. :) Meillä tyttö ei lue vaikka kaikki kirjaimet oppi jo eskarin alussa. Oman nimensä, myös suht pitkän sukunimen kirjoittaa ja muutaman sanan, useita sanoja tunnistaa ja pystyy esim näyttämään ihan vieraasta tekstistä. Muuten kiinnostus tuohon on ollut tosi heikkoa ja keskittymiskyky olematon. Olisinkin halunnut kokeilla adhd-lääkitystä mutta lääkäri on eri mieltä.

Ja onhan tuolla tietty myös keskivaikea kehitysvamma-diagnoosi, eli välttämättä kyvytkään ei riitä ihan kaikkeen. Silti toivoisi lisää keskittymiskykyä että pystyisi toteuttamaan paremmin niitä asioita mihin on taitoja.
 
Oliskohan autismi - ja aspergerliitolla vielä tilattavissa niitä käyntikortteja, joissa lukee tyylii " olet havainnut hämmentävän tilanteen, en ehdi juuri nyt selittämään, mutta kohtaamasi henkilö on autisti/asperger tms......."?
Sen vois lätkäistä käteen, tosin ei minullakaan niitä ollut mukana just silloin kun olis tarvinnu aikoinaan.
 
"random"
Kyllä minäkin erityislapseksi tulkitsisin ihan omasta kokemuspohjasta lähtien: minun vaikeasti kehitysvammainen lapseni on kierrellyt Korkeasaaressa kissantalutimeen kytkettynä. Hätätilaratkaisu, joka toimi loistavasti tuossa tilanteessa. Ei tullut kukaan ääneen ihmettelemän enkä enemmälti kummeksuvia katseitakaan huomannut, mutta lapsi olikin tuolloin vielä verrattain pieni.
 
vieras...
Ajattelisin, että kyseessä lienee jonkinlainen erityislapsi. Jos ei "taluttava" aikuinen kohtelisi lasta huonosti, niin en näkisi syytä puuttua asiaan. Jos taas kohtelisi (retuuttaisi, puhuisi rumasti) menisin kysymään että mikä mättää ja voinko auttaa ja jos ei aikuinen näkisi tilaa omassa toiminnassaan niin kertoisin hänelle, ettei niin saa käyttäytyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Varmaan tuntisin syvää ymmärrystä.
Meillä oli pojan kanssa ongelmia itsesuojeluvaiston kanssa, kun se saattoi vain tormata ympäriinsä katsomatta minne menee, meinannut jäädä auton alle jne.
Nyt meidän poika on 11-v. ja edelleen huoli painaa, että miten se tuolla liikenteessä pärjäilee. : /
 

Yhteistyössä