mitä ajattelette vanhemmista joiden alle kouluikäisen hampaissa löytyy reikiä?

"kesis"
jos oidetaan kalustoa muuten niin minkäs teet,jotkut hamamslajit ovat reikiintyväisempiä kuin toisilla. esim meidän pojalla, aina syönyt monipuolisesti ja vain vähän karkkia, "hampukarkit" eli nuo katti yms pastillit käytössä, hampaat harjataan hän normilla harjalla ja minä päälle sähköharjalla ja 1.reikä oli 5v ikäisenä sen jälkeen oli 1 alkava. itse hoidan hampaani hyvin mutta reikiä tulee silti.
 
kahvikirahvi
Jokin näistä tai näiden väliltä

a) Eivät välitä lastensa hammashygieniasta tarpeeksi/ollenkaan.
b) Lapset inhoavat hampaiden pesua niin paljon, että huijaavat vanhempiaan väittäen pesseensä hampaat, vaikka todellisuudessa olisivat vain kastelleet hammasharjan hanan alla ja maistanut hammastahnaa tilkan jotta hengitys haisisi tahnalle.
c) Joillakin on toisia reikiintyvämmät hampaat.
 
Toivon, että kyseessä olisi synnynnäinen kiillevaurio tms. Valitettavasti yleensä kyse on pelkästä välinpitämättömyydestä. Ei ole mitään "helposti reikiintyviä hammaslajeja", jotka periytyvät, on vain tarttuvaa kariesbakteeria. Sen tarttuminen on helposti vältettävissä, mutta kaikkia ei vain kiinnosta lapsensa hammasterveys. Myös terveellisissä ruokailutavoissa vanhemmat ovat usein ihmeen tietämättömiä, vaikka asiasta kyllä valistetaan sekä hammashoitolassa että neuvolassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
"vieras"
Turha ainakaan itse tuntea ylemmyyttä heihin nähden. Joillakin nyt on reikiintyvämpi hammaslaatu kuin toisilla. Vanhempani ovat aina huolehtineet siitä, että hampaani tulee harjatuksi ja todellakaan en saanut paljon herkkuja lapsena. Silti minulla on ollut aina paljon reikiä. Juuri käydessäni hammaslääkärissä viimeksi, sanoi hammaslääkäri, että minulla on aivan ihanan valkoiset ja kauniit hampaat, mutta juuri sellaiset, joihin tulee reikiä, vaikka tekisin mitä. Nyt odotankin kauhulla, onko lapseni saanut yhtä huonon hammaskaluston. On siis vasta 2v, eikä ole hammaslääkärissä vielä ehtinyt käydä. Yritetty kovasti ollaan estää kariesbakteerin tarttumista, hampaita on pesty ahkerasti, karkkia ei ole saanut vielä yhtään ja ksylitolipastilli otetaan aina ruoan jälkeen. Silti pahoin pelkään...
 
fdgsdfgdfgv
Tuosta ksylitolista sen verran, että se on laksatiivi ja koska laksatiivit löysistyttävät suolta, en uskaltaisi antaa sitä pienille lapsille. Pitkäaikaisesta lapsuudesta asti jatkuneesta käytöstä ei ole mitään tutkimusdataa olemassa.
 
"vieras"
"Hienoa" että leimataan välinpitämättömäksi noin helposti. Kyllä, meidän lapsella oli reikä hampaassa. Maitohampaassa, sai kammon hammaslääkäristä ja jouduttiin poistamaan nukutuksessa. Kyllä, tunsin todellakin olevani paska äiti. Lapset 11 & 6 ja sen jälkeen ei ole reikiä kummallakaan ollut mutta ilmeisesti silti ei välitetä lastemme hyvinvoinnista.
 
hahaha
Toivon, että kyseessä olisi synnynnäinen kiillevaurio tms. Valitettavasti yleensä kyse on pelkästä välinpitämättömyydestä. Ei ole mitään "helposti reikiintyviä hammaslajeja", jotka periytyvät, on vain tarttuvaa kariesbakteeria. Sen tarttuminen on helposti vältettävissä, mutta kaikkia ei vain kiinnosta lapsensa hammasterveys. Myös terveellisissä ruokailutavoissa vanhemmat ovat usein ihmeen tietämättömiä, vaikka asiasta kyllä valistetaan sekä hammashoitolassa että neuvolassa.
Voi että mua ärsyttää ihmiset jotka jakelee netissä paskapuheita. Karies löytyy itseasiassa monilta sellaisiltakin, jotka tartuttamista vältelleet, eli en puhuisi helppoudesta. Älähän sitten neitiseni ihmettele jos lapsellasi karies pamahtaa, muista sitten ylemmyydentunteesi. ;)

Ja kyllä, me olemme välttäneet ja ei, ei löytynyt kariesta. Silti en kuvittele itsestäni liikoja ja levittele vääriä tietoja. Vähän itsensä nolaamista. :)
 
"vieras"
Tuosta ksylitolista sen verran, että se on laksatiivi ja koska laksatiivit löysistyttävät suolta, en uskaltaisi antaa sitä pienille lapsille. Pitkäaikaisesta lapsuudesta asti jatkuneesta käytöstä ei ole mitään tutkimusdataa olemassa.
Äh, kuinka ahdistava viesti. Vanhemmuudessa inhottavaa on se, kun yrittää tehdä oikein, mutta ei tiedä, mikä se oikea on...
 
En mitään.
Meillä on karkkipäivä käytössä, ei juoda mehuja, vanhemmat pesevät alle kouluikäisten (tai oikeasaan alle 9v) hampaat iltaisin, itse pesevät aamuisin .
Ollaan osattu välttää karieksen tarttunmista,
Käytössä ksylitolipastillit - ja purkat. Silti kuopuksella (joka ei syö karkkia edes viikottain) oli 3 (!) reikää 5 vuotiaana, muillakin ala-asteiässä. Itselläni on ollut 3 reikää koko elämäni aikana, miehellä kai enemmän.
 
"sipsi"
Toivon, että kyseessä olisi synnynnäinen kiillevaurio tms. Valitettavasti yleensä kyse on pelkästä välinpitämättömyydestä. Ei ole mitään "helposti reikiintyviä hammaslajeja", jotka periytyvät, on vain tarttuvaa kariesbakteeria. Sen tarttuminen on helposti vältettävissä, mutta kaikkia ei vain kiinnosta lapsensa hammasterveys. Myös terveellisissä ruokailutavoissa vanhemmat ovat usein ihmeen tietämättömiä, vaikka asiasta kyllä valistetaan sekä hammashoitolassa että neuvolassa.
Pieni tiedonjyvä sinulle: Jos lapsi syö antibioottikuureja altavuoden ikäisenä (esim.korvatulehdukseen jotkut joutuvat syömään) hampaan kiille ei pääse kunnolla muodostumaan ja kovettumaan jolloin hampaassa ei ole normaalia suojaa ja ovat kaikelle haavoittuvaisempia. Hammaslääkäri sanoi kun kysyin miten voi olla näin suuri ero sisarusten välillä hampaiden reikiintymisessä samalla hoitotavalla.

Meillä esikoisella ei ole yhtään reikää ollut koskaan, hän ei myöskään ole joutunut antibiootteja syömään silloin kun hampaiden kehitys alkoi. Tais ensimmäisen kuurinsa saada reilu 2-vuotiaana. Hän inhoaa hampaiden pesua, ja rakastaa karkkia ym herkkuja. Aina on kuitenkin pesty hampaat aamuin illoin.

Meidän kuopusella on ollut reikiä, hän joutui syömään antibiootteja 6kk:n iästä 1.5vuoden ikään asti vähintään joka kuukausi kunnes korvat putkitettiin. Hän ei välitä makeasti, toki silloin tällöin syö, mutta jauhaa purkkaa mieluummin kuin karkkia. On antanut aina pestä hampaat ilman taistelua ja ne onki pesty aina aamuin illoin.
 
Voi että mua ärsyttää ihmiset jotka jakelee netissä paskapuheita. Karies löytyy itseasiassa monilta sellaisiltakin, jotka tartuttamista vältelleet, eli en puhuisi helppoudesta. Älähän sitten neitiseni ihmettele jos lapsellasi karies pamahtaa, muista sitten ylemmyydentunteesi. ;)
Whatever. Minulla on kolme lasta ja reikiä lapsilla 0. Väitän, että tämä juuri siksi että tartuntaa todellakin on vältetty (mol. vanhemmilla paljon reikiä ja siis kariesbakteerikanta vahva) ja hampaita hoidettu hyvin. KAIKKI tuttavaperheet, joiden lapsilla on reikiä, ovat olleet nimenomaan välinpitämättömiä kariestartunnan suhteen. Se vain on niin helppo itselleen selittää periytyvällä huonolla hammasluulla...

Moni myös ajattelee, että hampaiden paikkaus on pikkujuttu. No, itse ramppaan tänäkin vuonna useamman sadan euron edestä hammaslääkärissä uusimassa lohkeilevia vanhoja paikkojani ja teettämässä juurihoitoja. Ne ovat täysin perua siitä, että lapsena hampaitani ei hoidettu.

Jos välittää lapsensa suun terveydestä, reikiintymisen pystyy välttämään. Jos kariesbakteeritartunta on välttämisestä huolimatta saatu, niin huolellisella hampaidenhoidolla ja säännöllisillä ruoka-ajoilla reikiä ei tule, ellei tosiaankin ole synnynnäinen kiillevaurio kyseessä. Ja tämä on fakta terveydenhuollon ammattilaiselta.
 
hhhhh
Whatever. Minulla on kolme lasta ja reikiä lapsilla 0. Väitän, että tämä juuri siksi että tartuntaa todellakin on vältetty (mol. vanhemmilla paljon reikiä ja siis kariesbakteerikanta vahva) ja hampaita hoidettu hyvin. KAIKKI tuttavaperheet, joiden lapsilla on reikiä, ovat olleet nimenomaan välinpitämättömiä kariestartunnan suhteen. Se vain on niin helppo itselleen selittää periytyvällä huonolla hammasluulla...

Moni myös ajattelee, että hampaiden paikkaus on pikkujuttu. No, itse ramppaan tänäkin vuonna useamman sadan euron edestä hammaslääkärissä uusimassa lohkeilevia vanhoja paikkojani ja teettämässä juurihoitoja. Ne ovat täysin perua siitä, että lapsena hampaitani ei hoidettu.

Jos välittää lapsensa suun terveydestä, reikiintymisen pystyy välttämään. Jos kariesbakteeritartunta on välttämisestä huolimatta saatu, niin huolellisella hampaidenhoidolla ja säännöllisillä ruoka-ajoilla reikiä ei tule, ellei tosiaankin ole synnynnäinen kiillevaurio kyseessä. Ja tämä on fakta terveydenhuollon ammattilaiselta.
Meillä lapsi sai karieksen isovanhemmilta jotka eivät kuunnelleet ohjeitani. Se oli sitten liian myöhäistä kun paska oli housuissa. Ei auttanut itku, vaikka itkinkin.
Reikiä silti 0, koska joka päivä hampaat pestään huolellisesti. Xylitolia myös käytössä.
 
"Niinpä"
Meillä lapsi sai karieksen isovanhemmilta jotka eivät kuunnelleet ohjeitani. Se oli sitten liian myöhäistä kun paska oli housuissa. Ei auttanut itku, vaikka itkinkin.
Reikiä silti 0, koska joka päivä hampaat pestään huolellisesti. Xylitolia myös käytössä.
Meillä taas päiväkodista. Että joo, paskat vanhemmat. Reikiä ei ole, mutta toisella lapsella on kiillevauriota todettu. Kyselin työkaveriltani joka on hammaslääkäri ja hän sanoi että noin puolella lapsista on sellainen ientasku takahampaiden takana ettei sitä saa oikein harjattua. Toisaalta meillä noi kiillevauriot on yhteydessäniihin hampaisiin joiden puhkeamisen aikaan joutui syömään antibiootteja. Että oisko sekin syynä...
 
hammashoitaja
Olen hammashoitaja. Mulla on 3 vuotias lapsi, joka on viikko-viikko systeemillä vuoroin minulla, vuoroin isällä. Ollessaan mulla, hoidan hänen hampaansa niin hyvin kuin voin: pesen ne aamuin illoin, annan ruokailujen jälkeen ksylitolpastillin, en salli napostelua, janojuomaksi vettä ym.

Mutta minkäs teet, puolet ajastaan lapsi on isällään, ja se tarkoittaa jatkuvaa napostelua, mehuja, hammashygienian laiminlyöntejä. Tänään lapsi tuli taas minulle ja itki hammassärkyä. Edessäni on tuskallisen nolo ja ahdistava tilanne: joudun viemään lapseni työkavereitteni eteen reikiä hampaissaan, ja saan kontolleni syyttävät katseet. Saati se syyllisyys, jota tunnen lapseni puolesta: en ole pystynyt huolehtimaan siitä, että hän saisi pitää puhtaat, ehjät hampaansa.

Koska se, että hampaat ovat paskana jo tässä vaiheessa elämää, ei anna hyvää ennustetta tulevaisuutta silmällä pitäen. Vituttaa.
 
yö ja päivä
Meillä kaksi tyttöä, 12v ja 8v. Lapsilla tosi erilaiset hampaat. Esikoisella luonnostaan vähän kellertävät, mutta vahvat. Esikoinen vihaa hammastahnan makua/hajua yli kaiken, oksennus tulee jos yrittää itsekin tahnalla pestä. En tiedä mistä johtuu, mutta sitä ällöttää myös esimerkiksi tyhjä shampoopullo, josta tulee myös ilmakuplia, astianpesuaine ja sen sellaiset :D Kuin myös purukumi, eli ksylitolipurkkaakaan ei syö. No kuitenkin, esikoinen pesee hampaansa siis vain vedellä ja monesti vain iltaisin, näin ollut koko ikänsä. Ja ikinä, ikinä ei ole ollut yhtään alkavaa reikää. Syö ja napostelee kuitenkin aika lailla, joskus juo ruuankin kanssa mehua tai limppaa ja ohimennessään ottaa karkkipussista karkkia jne. Purukalusto on kuin miehen isällä, hälläkään ei ollut yhtään reikiä. Olen tyytyväinen, että tyttö on saanut tuollaiset vahvat hampaat.
Ja sitten kuopus, joka juo maitoa ja pesee hampaat tahnalla aamuin illoin. Hampaat ovat kauniin valkoiset, mutta reikiä on kaksi. Syö päivittäin purkkaa/pastillia, mutta teki mitä teki, reikiä tulee.
Esikoisen kanssa en ole ollut kariesjutuista jotenkaan niin tarkka, samasta lusikasta olen antanut jne. Kuopuksen kanssa en ole, kuinka ei kukaan muukaan varmasti. En tiedä miten hällä on sitten tuollainen hammasluu.
 
Whatever. Minulla on kolme lasta ja reikiä lapsilla 0. Väitän, että tämä juuri siksi että tartuntaa todellakin on vältetty (mol. vanhemmilla paljon reikiä ja siis kariesbakteerikanta vahva) ja hampaita hoidettu hyvin. KAIKKI tuttavaperheet, joiden lapsilla on reikiä, ovat olleet nimenomaan välinpitämättömiä kariestartunnan suhteen. Se vain on niin helppo itselleen selittää periytyvällä huonolla hammasluulla...

Moni myös ajattelee, että hampaiden paikkaus on pikkujuttu. No, itse ramppaan tänäkin vuonna useamman sadan euron edestä hammaslääkärissä uusimassa lohkeilevia vanhoja paikkojani ja teettämässä juurihoitoja. Ne ovat täysin perua siitä, että lapsena hampaitani ei hoidettu.

Jos välittää lapsensa suun terveydestä, reikiintymisen pystyy välttämään. Jos kariesbakteeritartunta on välttämisestä huolimatta saatu, niin huolellisella hampaidenhoidolla ja säännöllisillä ruoka-ajoilla reikiä ei tule, ellei tosiaankin ole synnynnäinen kiillevaurio kyseessä. Ja tämä on fakta terveydenhuollon ammattilaiselta.
No minä en ole koskaan laittanut samaa lusikkaa,juonut samasta pullosta/lasista, nuollaissut jäätelöstä ymym, edes isomman lapsen kanssa, ja samoin on vältellyt mies.
2 x päivässä harjaus tahnalla (joista toisen tekee aina aikuinen) , ja xylitolia alkaen 1v.
Eli olemme olleet todella tarkkoja hampaidenhoidossa, ja silti reikiä. Siinä meni sinun teoriasi
 
"vieras"
Mun pikkuveljen lapsilla on reikiä hampaissa ihan vaan omaa huolimattomuutta. 3 v:llä tais olla 5 reikää ja 4v:llä 3. Saavat aina karkkia ja mehua, ei säännöllisiä ruoka-aikoja ja hampaita ei juurikaan pestä :(

Meillä lapsilla 2,4 ja 6v:llä ei ole reikiä, isommalla pojalla eka reikä tuli 8v:nä. Lapsilta pestään hampaat aikuisen valvonnassa aina iltaisin ja aamulla lapset pesevät itse.
Samasta lusikasta nulaisuja sa syöntejä ei ole pystynyt välttämään, vaiika itse ei nuolaisisi sen tekee isosisarus tai mummo tai pappa :/
 
"huoh"
Meillä lapsi sai karieksen isovanhemmilta jotka eivät kuunnelleet ohjeitani. Se oli sitten liian myöhäistä kun paska oli housuissa. Ei auttanut itku, vaikka itkinkin.
Reikiä silti 0, koska joka päivä hampaat pestään huolellisesti. Xylitolia myös käytössä.
Tutkittiinko tämä jossain laboratoriossa, että oli nimen omaan samaa mutans-kantaa kuin isovanhemmillakin?

Hei järki käteen ja lopeta sen turhanpäiväinen pillitys. Teillä on nolla reikää ja hyvä niin. Lopeta se anopin haukkuminen ja hanki elämä. Ei se elämä siihen kaadu vaikka joskus reikä tuleekin.
 
huono äiti
Mun lapsella oli useampi reikä ja pari hammasta jouduttiin poistamaan. Oli näköjään muitakin lapsia joilta poistettiin useampi hammas nukutuksessa. En ollut ainoa paska äiti.
 

Yhteistyössä