Mitä ajattelisit jos tuttavasi kertoisi perheeseen syntyvän 10. lapsen?

  • Viestiketjun aloittaja "ihkuu"
  • Ensimmäinen viesti
"ihkuu"
Ja perheessä kukaan ei käy töissä, vaikka kaksi vanhempaa löytyy. Eltään pelkillä kelan ja sossun tuilla. Äidillä lisäksi ollut jaksamisessa ongelmia, vaikkakin lapset ovat hyvin hoidettuja ja siistejä.Itsellä eka reaktio oli, että voi ei..
 
"aapee"
Ei ole provo. Lapset ovat kuten sanoin hyvinhoidettuja, mutta vähän mietityttää että miten rahat riittää..eihän noi tuet niin suuria ole ja lapset kuluttaa enemmän kokoajan mitä suuremmiksi kasvavat.Jos nyt jo ovat tiukoilla niin miksi 10. lapsi? Asutaan pääkaupunkiseudulla ja täällä on vuokrat kauhean kovat, miten rahat riittää asumiseenkaan noin isolla joukolla? Vai saavatko sitten sossusta ne vuokrarahat, ei kai ne siellä nyt ihan jättiasuntoja maksele?
 
En mitään, mulla on omiakin asioita mietittävänä. Jos mulla olisi aikaa ja energiaa pohtia jonkun toisen perheen toimeentuloa, tuloja, menoja, työasioita ja lasten vaatetusta yms., niin menisin itteeni ja alkaisin miettiä että miten muuttaa omaa elämää niin että siinäkin olisi jotain pohtimisen ja mielenkiinnon aihetta. :) Menisin vaikka lenkille.
 
"vieras"
[QUOTE="että";29195072]mistähän niille lapsille kummeja riittää?[/QUOTE]

Joo, se olisi iso ongelma. Meille tulossa (vasta) neljäs ja täytyy ehkä jo pyytää uusintakierrokselle koska oikeasti haluaisin kummien olevan läheisiä.
 
"hmmmmm"
No kyllä ihmettelisin suoraan sanottuna. Jos tekee lapsia monta niin perheessä pitää käydä ainakin toisen, mieluummin molempien vanhempien töissä. Olen ollut töissä sossussa etuuskäsittelyssä ja siellä on näitä hakemuksia säännöllisesti, jossa perheenjäseniä on 10-15 kappaletta. Rahaa niille menee ihan mukavat määrät toimeentulotuen ja kelan etuuksien muodossa. Aika usein on myös niin, että perheessä saattaa toinen vanhempi olla työttä, mutta palkka on niin pieni, että toimeentulotukea tarvitaan. perusosien mukaanhan nämä lasketaan ja jos henkilön A palkka on vaikkapa alle 2000e käteen niin voi laskea itse että plussalle menee toimeentulotukilaskelma kun lapsia on 10.Toimeentulotuki on viimesijainen tulonlähde ja monille on tullut ihan elämäntavaksi hakea sitä vuosikaudet.
 
miten
Ajatteleeko kukaan niitä lapsia? että saavatko huomiota tarpeeksi? onko kaikilla oma rauhaisa soppi, jossa leikkiä ja tehdä läksyjä yms? saavatko samoja juttuja kuin pienten perheiden lapset?
 
"Ninni"
En mitään, mulla on omiakin asioita mietittävänä. Jos mulla olisi aikaa ja energiaa pohtia jonkun toisen perheen toimeentuloa, tuloja, menoja, työasioita ja lasten vaatetusta yms., niin menisin itteeni ja alkaisin miettiä että miten muuttaa omaa elämää niin että siinäkin olisi jotain pohtimisen ja mielenkiinnon aihetta. :) Menisin vaikka lenkille.
Täys peesi tälle. On aikaa kaksplussalla jahkailla jonku toisen ihmisen elämällä. Jos olisit hyvä ja aidosti välittävä ihminen niin voisit käyttää tän ajan miettimällä sitä miten voisit auttaa kyseistä perhettä jos se todella sua huolettaa. Kutsuisitko iltapalalle koko perheen? Leipoisit mustikkapiirakan ja onnittelisit samalla raskaudesta? Ostaisit pienet sukkahousut tulevalle vauvalle? Pyytäisit äitiä leikkipuistoon/lenkille ja tarjoaisit näin väsyneelle äitille mahdollisuuden puhua ja purkaa ajatuksia?
 

Yhteistyössä