Mitä ajatuksia itsemurha herättää? Entinen luokkakaveri kuoli oman käden kautta:(

Kuulin tänään aivan järkyttävän suru-uutisen; entinen luokkakaverini oli tehnyt lääkkeiden yliannostuksella itsemurhan. Hän oli äärimmäisen tykätty ja rakastettu nuori mies. <3 Niin huumorintajuinen ja hauska, nauroin vedet silmissä aina hänen jutuilleen yläasteella. Kaikkien kaveri. Tähän liittyy vielä karmea ilmiö nimittäin pari vuotta sitten samalta luokalta yhtä tykätty ja suosittu poika teki myös itsemurhan. :( Kaveri juuri sanoi, että se madaltaa kynnystä tehdä sama jos lähipiirissä joku on tehnyt itsemurhan ja eikös nuoret miehet Suomessa tee maailmanlaajuisesti eniten itsareita :( Mikä helvetti täällä mättää suoraan sanottuna kun niin monet päättää elämän oman käden kautta?? Noin loistotyypit joita kaipaa koko kaupunki, en usko että ikinä kaveripiiri ja perhe tulee toipumaan.

R.I.P H :heart:
 
vi.e.ras
Mun kaveri hyppäs junan alle. Tunnen helpotusta hänen puolestaan. Oli syvästi masentunut ja pakko-oireinen. Itsekin olen masentunut ja kolmesti ollut teholla itsemurhayritysten takia.
 
Koskaan ei voi tietää mitä kenenkin päässä liikkuu.

Yläasteella nauroit jampan jutuille, 10 vuotta sitten? Aika paljon voi elämä muuttua 10 vuodessa vaikka kuin ois ollu aikanaan hilpeä ja kiva. Mikä siua asiassa koskettaa, oletko ollut tekemissä hänen kanssaan näinä vuosina? Surullista kyllä kaikkien kohdalla ketkä oman hengen riistää mutta jos se ei minun läheinen ole niin en siinä asiassa paljoa jää vellomaan ja jeesustelemaan. Jokainen tekee elämässään omat ratkaisunsa.
 
Koskaan ei voi tietää mitä kenenkin päässä liikkuu.

Yläasteella nauroit jampan jutuille, 10 vuotta sitten? Aika paljon voi elämä muuttua 10 vuodessa vaikka kuin ois ollu aikanaan hilpeä ja kiva. Mikä siua asiassa koskettaa, oletko ollut tekemissä hänen kanssaan näinä vuosina? Surullista kyllä kaikkien kohdalla ketkä oman hengen riistää mutta jos se ei minun läheinen ole niin en siinä asiassa paljoa jää vellomaan ja jeesustelemaan. Jokainen tekee elämässään omat ratkaisunsa.
Mitä vittua??!!? Häpeä!! Mun ikäinen kaveri tekee itsemurhan ja sä kehtaat noin puhua! Ei ole sulla helppoa - hankia apua ja pian.
Totta helvetissä koskettaa kun olen tuntenut hänen kaverinsa erittäin hyvin nämä vuodet ja tämän pojan kanssa samaa luokkaa käynyt 3 vuotta ja rippikoulun.

Joo jos tulee tälläisiä kommentteja vielä aikuisilta ihmisiltä niin tämä ketju lähtee modeille.
 
Mitä vittua??!!? Häpeä!! Mun ikäinen kaveri tekee itsemurhan ja sä kehtaat noin puhua! Ei ole sulla helppoa - hankia apua ja pian.
Totta helvetissä koskettaa kun olen tuntenut hänen kaverinsa erittäin hyvin nämä vuodet ja tämän pojan kanssa samaa luokkaa käynyt 3 vuotta ja rippikoulun.

Joo jos tulee tälläisiä kommentteja vielä aikuisilta ihmisiltä niin tämä ketju lähtee modeille.
Okei :D siis siä kysyit mitä ajatuksia itsemurha herättää ja nää oli mun. Ne vaan ei satu olemaan sun ajatusten kanssa näköjään linjassa.
 
Okei :D siis siä kysyit mitä ajatuksia itsemurha herättää ja nää oli mun. Ne vaan ei satu olemaan sun ajatusten kanssa näköjään linjassa.
Olet sinä ylijumala kun tämä aihe ei voi koskettaa sinua koskaan. Voi jopa olla että joskus sinun läheinen tekee itsemurhan ja silloin voi olla, että ei tee mieli kuunnella noin ylimalkaisia kommentteja. Eihän se just sinun persettä kutita, mutta osoittaa todella tunnekylmyyttä ja empatiakyvyttömyyttä jos voi kenenkään itsemurhasta sanoa noin. Etenkään nuoren.
 
pläääh.
Miksi aloitit tämän ketjun, jos tähän ei saa vastata???? Kyllä minuakin LÄHEISEN itsemurha koskettaa, ei jonkun tuntemattoman. Enkä ala tuntemattomien itsemurhia vatvomaan ja niissä vellomaan. Ne eivät kuulu minulle, vaan tämän edesmenneen ihmisen lähipiirille. Minusta sekin on kunnioittamista, että jättää ihmiset rauhaan. Joku samalla luokalla ollut ei mielestäni ole lähipiiriä.
 
  • Tykkää
Reactions: dipt ja MustaNikki
Khfuhen
Olet sinä ylijumala kun tämä aihe ei voi koskettaa sinua koskaan. Voi jopa olla että joskus sinun läheinen tekee itsemurhan ja silloin voi olla, että ei tee mieli kuunnella noin ylimalkaisia kommentteja. Eihän se just sinun persettä kutita, mutta osoittaa todella tunnekylmyyttä ja empatiakyvyttömyyttä jos voi kenenkään itsemurhasta sanoa noin. Etenkään nuoren.
Koita nyt vetää henkeä välillä. Jos olisit ollut tuonkin 'huipputyypin' oikea ystävä, niin luultavasti et pitäisi hassuna hauskuuttajana vaan tuntisit hänet oikeasti. 3 v samassa koulussa tai luokalla ei oikeasti merkkaa paskaakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: MustaNikki
Pari tuttua aikoinaan lähtenyt oman käden kautta, onhan se surullista mutta asia ei mulle sen enempää kuulu kun ei lapsuus/teinivuosien jälkeen oltu tekemisissä.

Myös eräs jätkä jonka kanssa seurustelin 15vuotiaana kuoli huumeiden yliannostukseen/tukehtui omaan oksennukseensa kun hän oli 19 vuotias. Mulle ei koskaan selvinnyt oliko kyseessä itsari vai vahinko. Mutta ei sekään mussa mitään tunteita herättänyt vaikka "ex-poikaystävä" olikin kyseessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pläääh.;29983112:
Miksi aloitit tämän ketjun, jos tähän ei saa vastata???? Kyllä minuakin LÄHEISEN itsemurha koskettaa, ei jonkun tuntemattoman. Enkä ala tuntemattomien itsemurhia vatvomaan ja niissä vellomaan. Ne eivät kuulu minulle, vaan tämän edesmenneen ihmisen lähipiirille. Minusta sekin on kunnioittamista, että jättää ihmiset rauhaan. Joku samalla luokalla ollut ei mielestäni ole lähipiiriä.
:D Oletko kuullut sellaista sanontaa kun otan osaa? Tai vaihtoehtoa olla hiljaa ja sanomatta mitään?

Olen vain lapsuudenkaveri tai luokkakaveri hänelle, mutta koska tää on niin shokkiuutinen niin en voi lopettaa kysymästä mikä ihme tätä maata vaivaa.. Kun tää oli jo TOINEN tuosta samalta luokalta, vaikka molemmat pojista oli tykättyjä ja sosiaalisia. Keskustelua siitä ajattelin tehdä, mutta jos se jotenkin ärsyttää, että en ole oikea läheinen tälle ollut niin ei tarvitse keskusteluun osallistua :) Niin helppoa!
 
sukulainen
Elämän mittainen suru ja yhtä pitkään jatkuvat kysymykset ja pohdinnat. Itsesyytökset ja "olisiko pitänyt huomata siitä ja siitä" -pohdinnat. Kaipaus. Tällaista minulla.
 
sgkpgsk
Oksettaa ihmiset joille joku muuttuu kuolleena niin ihquksi ja kauheesti otetaan osaa ja ikävöidään - vaikka oikeasti tyypin eläessä ei oo paskan vertaa kiinnostanut mitä tälle kuuluu tai häntä on jopa haukuttu, kiusattu tms.
Ja miksi pitää kertoa että se oli niiiiin suosittu? Oisko vähemmän järkyttävää kun joku erakoitunut, epäsosiaalinen tai ei-tykätty kuolee? Ihan tosi..... voisi miettiä hetken ennen kuin tekee tällasia aloituksia.
 
  • Tykkää
Reactions: MustaNikki ja dipt
Elämän mittainen suru ja yhtä pitkään jatkuvat kysymykset ja pohdinnat. Itsesyytökset ja "olisiko pitänyt huomata siitä ja siitä" -pohdinnat. Kaipaus. Tällaista minulla.
:( :hug: en sano että voin kuvitella koska en voi. Valtavasti voimia ja jumalan siunasta. Näinä hetkinä ei voi kun vakuuttaa itselle että ihminen on päässyt taivaaseen ja siellä kaikki on hyvin kokoajan.
 
V.ieras
Itsekin itsemurhaa miettineenä olen sitä mieltä, että se on jokaisen oma valinta.
Ja jokaisella, jonka läheinen siihen päätyy, on oikeus surra, tuntea vihaa ja ikävöidä.
 
Tulee mieleen tyhjyys ja jossittelut. "Mitä jos"

Oli se itsemurhan tehnyt suosittu tai syrjäytynyt, nuori tai vanha, se on aina yhtä kauhea asia läheisille.
Kukaan ei voi tietää mitä toisen päässä liikkuu. Toinen lähtee kaikkien yllätykseksi ja toinen saattaa puhua siitä niin kauan, ettei kukaan edes usko hänen sitä tekevän.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Oksettaa ihmiset joille joku muuttuu kuolleena niin ihquksi ja kauheesti otetaan osaa ja ikävöidään - vaikka oikeasti tyypin eläessä ei oo paskan vertaa kiinnostanut mitä tälle kuuluu tai häntä on jopa haukuttu, kiusattu tms.
Ja miksi pitää kertoa että se oli niiiiin suosittu? Oisko vähemmän järkyttävää kun joku erakoitunut, epäsosiaalinen tai ei-tykätty kuolee? Ihan tosi..... voisi miettiä hetken ennen kuin tekee tällasia aloituksia.
Ei ole tullut vastaan mutta hän tiesi olevansa huippu ja rakastettu. Sillä tavalla se vaan järkyttää koska hän ei koskaan näyttänyt mtn herkkää puolta ainakaan silloin kouluaikoina ja oli aina vitsailemassa. Toisaalta ihan vihaiseksi saa ajatus että noin pidetty ihminen tekee tuollaisen teon.. Mutta tosiaan turhapa minun on sitä purkaa kun en enää ole tuntenut sitä pitkään aikaan. Se vaan ihmetetyttää, että mikä on Suomessa vikana kun niin paljon nuoria miehiä tekee itsemurhia?
 
nohh
Sana "itsemurha" jollain tasolla kalskahtaa korvaan ja saa aikaan selkäpiitä karmii -fiiliksen. Välillä jos itsemurhatilastoihon törmää, käy kyllä sama mielessä, eli mikä on vikana kun Suomessa itsemurhia tapahtuu suhteellisen paljon. Kenenkään kuolema ei tietenkään ole ikinä mukavaa, kuolemantavasta riippumatta.

Oma perheenjäseneni teki itsemurhan. Suunniteltu teko ja pari aikaisempaakin yritystä takana. Jos asiaa alkaa miettimään, tulee toki paljon kysymyksiä mieleen. Kuinka paha olo voi jollakulla olla? Miten jollakulla voi olla niin paha olla, että päätyy siihen ratkaisuun?

Mutta sitä minun on vaikea uskoa, ettäkö sellaisella jolla joku lähipiirissä olisi itsemurhan tehnyt, olisi suurempi riski itsemurhaan. Luulisi, että se joka sen läheisen menetyksen itsemurhan takia on kokenut, ei haluaisi koskaan aiheuttaa toisille yhtä suurta surua. Toki tilanteita on erilaisia, mutta itse ajattelen näin..
 
Täydellisen epätäydellinen
Sen verran olen päässyt kurkkimaan hauskojen kaikkien kaveri -tyyppien mielenmaisemaan että nykyään jos joku tekee itsestään jatkuvasti pelleä alan miettimään milloin tulee kuolinilmoitus. Todellisuudessa he ovat todella yksin eivätkä kestä sitä. Ja sitten ei tarvita kuin hetken pimeys aivoissa ja hyppäävät kuolemaan.

Eli ei mitään uutta auringon alla. Tietyllä tapaa suren aina kun kuulen uutisen itsemurhan tehneestä mutta päälimmäisenä on kyllä ajatus että nyt heillä on parempi olla.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä