Mitä hittoa mä teen...oikeesti?! :(

  • Viestiketjun aloittaja Nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Nyt harmaana
Olen raskaana (rv. 28+5), huomenna olis taas neuvola, ihan paniikissa tarvii sinne mennä, kun saa taas kauheet haukut niskaan painon noususta. :'(

Viimeksikin terveydenhoitaja suurinpiirtein käski mun laihduttaa, sanoi että jos olisit nyt mahdollisimman tiukalla ruokavaliolla, niin paino saattais jopa tippua :eek:

No olen yrittäny tätä ohjetta noudattaa edes vähän, jättämällä kaikki herkut, vaalean leivän, einekset ym. ja juon vettä paljon.

Tuntuu että silti vaan paino nousee, vaikka mitä yrittäis...turvotusta on nilkoissa ja sormissa, siihen olen juonu vettä ja syöny greippiä ym. mutta auttaa vaan hetkeks.

Tuntuu äärettömän pahalta mennä huomenna neuvolaan, kun puheenaihe on paino ja sen nousu ja se että mitä olen taas syöny, kun se nousee.

Olen epätoivoisesti yrittäny saada painoa edes kilolla alas, mut ei mitään tapahdu, syömättäkö tässä pitää olla?! niin se varmaan seuraavaks neuvolassa käskee.

Yleensä olen sanavalmis, mutta en tiedä miks on niin vaikeeta siellä neuvolassa sanoa tuosta painon liiasta kyttäämisestä, että kuinka ahdistavaa se on.
 
Mä olisin jo lyöny nyrkin pöytään ja sanonu ettei niitä kiloja kukaan muu kanna ku sinä!! Jos ei ole vaaraa niin mitä siitä jankuttamaan. Jos syöt nyt nyt kevyesti ja paino ei laske niin ei sille voi mitään.
 
Joo, tuttu juttu.

Mulle kans neuvolan akka sanoi alkuraskaudessa (toista odotan) että "olis hyvä jos ei tulisi kuin 10 kiloa."

Sen jälkeen se vasta älysi kysyä, että paljon sulla tuli viime raskaudessa painoa..(viime vuonna).

Ja sitä oli "sallittu" määrä, ja mä sentään syön ihan mitä mieleni tekee.

Jos nalkuttaa, niin kerrot mitä kaikkea olet tehnyt ja karsinut, että ei enää enempää voi ja jos vielä motkottaa niin sanot, että saisitko toisen neuvolatädin loppuraskauden ajaksi. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 09:19 Kaisa kirjoitti:
No paljonko sulla on painoa ja pituutta? Rehellisesti.
Niin, tota mäkin. Mulla paino nousi melkein kahden kuukauden ajan 700-900 grammaa viikossa, eli tosi paljon. Silti en ole saanu valituksia, kun lähtöpaino on normaali, jopa hoikahko.
 
Niin kävi mullakin kun kuopusta odotin. Ei auttanu mikään paino vaan lissänty:( Lopulta totesi neuvolantätikin, että pakko olla hormonaalista tuo nousu!
Tuttu tunne muuten mennä neuvolaan haukuttavaksi:( Mutta koita kestää :flower:
 
mulle tuli viimesellä odotuskuulla yli 10 kiloa painoa lisää. viimisellä viikolla kävin neuvolassa päivittäin. ja vaaka saattoi näyttää kahta kiloa enempi. join kuin sieni ja söin kevyesti. ottivat kokeita kun epäilivät raskausmyrkytystä. silti ei mitään tehty kun ei näkynyt tuota myrkytystä, ehkä se paljon veden juominen laimensi arvoja. tiedä häntä. kauheelta tuntui juoda kun turvotus nousi, ja rakkokaan ei toiminut, eli kaikki neste jäi keholle. sormia ja varpaita ei enää erottunut kun turvotus oli niin valtava. onneksi lapsi sitten pian syntyikin. että aapellä hyvinkin voi olla raskausmyrkytys.
 
Älä ota stressiä! Nauti!

Mulle tuli esikoisen kanssa +28 kg! Neuvola täti oli tosi innoissaan... =)
Turvotusta oli julmetusti ja lapsivettä!

Kyllä se siitä ja itseppähän kilomme kannamme!
Mulla lähti +20 kg tosta vaan pois. 8 jäi mutta elämäähän tämä vaan on. Sitä paitsi mun kroppa on ainakin semmonen etä tuskin saan enään ikinä kroppaani niin timmiksi kun ennen ensimmäistä muksua oli.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 09:24 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 09:19 Kaisa kirjoitti:
No paljonko sulla on painoa ja pituutta? Rehellisesti.
Niin, tota mäkin. Mulla paino nousi melkein kahden kuukauden ajan 700-900 grammaa viikossa, eli tosi paljon. Silti en ole saanu valituksia, kun lähtöpaino on normaali, jopa hoikahko.

Mulla nousi kerran 700 g, ja saman tien sain lähetteen rasitukseen vaikka munkin lähtöpaino on normaali.. Ett vähän taitaa tädistä riippua. Tosin mun terveydenhoitajaa ei voinut kyllä tädiksi sanoa, tyttönen ennemmin.
 
mulla on jokaisen raskauden aikana tullut yli 20kg painoo lisää, ja aina ne neuvolassa siitä vauhkonneet,mut en ite ottanut siitä stressiä kun kaikki muuten oli kunnossa. Ja ruokailin ihan normaalisti,mut paino vaan nousi :/ Älä ap ota ittees neuvolatätien puheita jos sulla kaikki muuten kunnossa vaan anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :whistle:
 
Oletko varma ettet ole ymmärtänyt neuvolatätiä väärin?

Minulla nousi pari kiloa yhden viikon aikana eikä neuvolassa sanottu mitään pahaa. Me naiset olemme niin herkkiä ymmärtämään väärin noita neuvoja. He ovat palvelemassa meitä siellä ja itse epäilen että he arvostelisat. Huomauttaa kyllä saavat, kun sehän on heidän tehtävänsä. Siis pitää meistä äideistä ja masuasukeista huolta.
 
entäs
kuinka paljon juot vettä? Kun mun neuvola täti sano viime kesänä, etten saa kahta litraa enempää juoda, kun se vaan turvottaa.. Ja kuten muistat viime kesänä oli aikasta lämmin... ;)

Ja jouduinpa sitte dieetillekin, ku sokruarvot oli koholla, onneks en sentään pistämään joutunu, neulakammokin kun löytyy.. :whistle:

Tsemppiä! =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 09:05 Nyt harmaana kirjoitti:
Olen raskaana (rv. 28+5), huomenna olis taas neuvola, ihan paniikissa tarvii sinne mennä, kun saa taas kauheet haukut niskaan painon noususta. :'(

Viimeksikin terveydenhoitaja suurinpiirtein käski mun laihduttaa, sanoi että jos olisit nyt mahdollisimman tiukalla ruokavaliolla, niin paino saattais jopa tippua :eek:

No olen yrittäny tätä ohjetta noudattaa edes vähän, jättämällä kaikki herkut, vaalean leivän, einekset ym. ja juon vettä paljon.

Tuntuu että silti vaan paino nousee, vaikka mitä yrittäis...turvotusta on nilkoissa ja sormissa, siihen olen juonu vettä ja syöny greippiä ym. mutta auttaa vaan hetkeks.

Tuntuu äärettömän pahalta mennä huomenna neuvolaan, kun puheenaihe on paino ja sen nousu ja se että mitä olen taas syöny, kun se nousee.

Olen epätoivoisesti yrittäny saada painoa edes kilolla alas, mut ei mitään tapahdu, syömättäkö tässä pitää olla?! niin se varmaan seuraavaks neuvolassa käskee.

Yleensä olen sanavalmis, mutta en tiedä miks on niin vaikeeta siellä neuvolassa sanoa tuosta painon liiasta kyttäämisestä, että kuinka ahdistavaa se on.
Mene aivan reippaalla, hyvällä mielellä siitä, että olet parhaasi yrittänyt. Nousee se paino monella muullakin raskaanaollessa yli "sallitun rajan". Itsellä oli toisinpäin, paino ei noussut, sairaalassa yksi tympeä kätilö siitä huomautteli, neuvolassa onneksi suhtauduttiin asiallisesti.

On tärkeää syödä odotusaikana terveellisesti, eli syömättä ei kannata yrittää olla :)

Älä ressaa tuollaisella kuitenkin niin pienellä asialla, koita miettiä jotain mukavampaa. Neuvolan täti ajattelee varmasti parastasi.
 
Minä sanoin neuvolatätille suoraan toista oottaessani,että elä sitten sano painosta mittään,kun puntarilla oli aika käydä. :D Sitten aina vilkasin vaivihkaa autossa neuvolakorttia,et mitkä lukemat siellä oli... Ekaa kun odotin,neuvolatäti ehotti,että pitäisin kaks viikkoo ruokapäivistä,johon kirjaisin kaikki syömiseni. ja sitten kun seuraavalla kerralla sen näytin oli hän ihan ihmeissään,et ihanko mä olin niin tunnollisesti sen tehny.. :LOL: Kuulemma monikaan äiti ees yritä.. hih... Mutta tuskin nuo neuvolatätit kiusallaan siitä painonnoususta sanoo. Kaikki ei vaan osaa sanoa sitä nätisti ja tai moni äiti voi kuulla ne sanat jotenkin vettuiluna tm.,kun omatuntoa kolkuttaa.. Mutta ei siitä nyt stressiä piä ottaa. Raskaus on ihanaa aikaa, pääasiallisesti ja siitä kuuluu nauttia. =)
 
normi
Mulla tuli 25 kg tai ylikin kun en ehtiny enää vaakaan...
Eikä neuvolan täti kertaakaan toppuutellu painon nousua ja arvot oli kohillaan.Maha oli ihan jätti muualle ei kertyny.No nestettä jalkoihin.
Että kylläpä vaihtelee toi suhtautuminen...
 
juu mulle kans sano esikoisen aikaa, ettet söis niin paljon ku tuli loppuraskaudessa 30rv jälkeen melkein 1kg/vk:ssa... mie hölmönä ai syö paljoo.... :eek: pelkkää turvotusta ja nestettä jalat ja kädet täynnä ni se nosti... toista ku aloin odottaa ni passitti mut ruokaterapeutille joka vahti mitä syön viikottain :kieh: sit ku vaihtu neuvola ni uusi täti ihmetteli mitä varten mut sinne laitettu :whistle: en nyt siis mitenkää lihava enkä laiha ollu tod mut paino nousu johtu vaan vauvasta ja turvotuksesta, kaikki mitä tuli jäi sairaalaan ;)
kirjota vaik ylös sille tädille mitä syöt viikon aikana ja jos sit viel valittaa et syöt liikaa ni anna piut paut sille :kieh:
 

Yhteistyössä