Mitä järkeä on aloittaa pottailu tyyliin puolivuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja Myöhemmin nopeammin
  • Ensimmäinen viesti
siinäpä se
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 21:45 Marjaana76 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 13:32 vieras kirjoitti:
Mun käsittääkseni lapsella on pidätyskyky todella pienestä.

Just tätä mä en tajua. Että pitää laittaa potalle 8kk iässä ja sit sanoo, että 2-vuotiaana vaippa poistettiin kokonaan. Sen jälkeen sanoo, että lapsella on pidätyskyky todella pienestä! Ei varmaan kauhean pienestä ole ollut, jos "vasta" 2-vuotiaalta poistaa vaipat.
Itseasiassa tuo "varhainen pidätyskyky" on jo heti syntyestä, kunhan lapselle annetaan siihen mahdollisuus. Eli moni "turhaan kitisevä" (ei nälkäinen/väsynyt/tms) vauva saattaa kitistä vessahätäänsä, mutta vaippayhteiskunnan vanhemmat eivät ymmärrä mistä on kyse.

Eli 8kk:sta alkaen pottailussa on kyllä jo kyse siitä, että lapsi on ensin opetettu tekemään tarpeensa vaippaan ja sitten aloitetaan pottailu.. ;)
'

Eli nyt selvis syy ns kolmen kuukauden koliikkiin. Ei vauvalla ilmavaivoja ookaan vaan vessahätä!!! Hienoa!
 
Vieras tämäkin
Ei koliikkiitkuista ollut kyse, ystävä hyvä, vaan niistä lyhyistä mutta kirpeistä itkaisuista, jotka ilmoittattavat kun pisu on tulossa. Itse kokeilin eräänä päivänä, ja toimi montaa kertaa peräkkäin silloin kun vauva oli 1-2 kk ikäinen. Eli otin vaipan pois ja pidin vauvaa muovifroteen päällä, ja laitoin harson jalkojen väliin. Tulosta tuli melkein heti. Eli totta näyttäis olevan; vauva ei itke syyttä, ja tuosta opin yhden syyn lisää.

Mitään pottailua en kuitenkaan aloittanut, koska pelkäsin sen menevän siihen, että kyttäisin vain kokoajan hätiä, ja lapsen kanssa oleminen olisi jatkuvaa suorittamista. Lisäksi en halunnut lapsen ehdollistuvan vaikkapa niin, että "uskaltaisi" pissata vain kun minä annan merkin tms.

Mutta jos kotosalla ollaan, eikä ole parempaakaan tekemistä niin vaihdan kyllä vaipan aina itkasuitten jälkeen - turhaanpa ihoa kosteassa haudutan. Jos taas tilanne on sellainen, että jokin muu asia on kiireellisempi, vaikka syöminen tai jos vauva on vaikka kiinnostunut jostain muusta asiasta, niin sitten voipi vaihtaa myöhemminkin, kyllähän se vaippaan aina jossain vaiheessa imeytyy. Ja aina kuitenkin kehutaan kuinka hyvä iho vauvalla on!

Vauva stressaa siitä mistä äitinsäkin, jos vauva/taapero ei kerta voi hallita kuonanpoisto-lihaksiaan, eikä asiaa ymmärtää, niin mitä haittaa on siitä, että äiti RENNOLLA meiningillä aina välillä istuttaa potalla jo vähän nuorempanakin? Tuolla logiikallahan lapsi stressaantuisi siitä, jos vaikka juuri ennen kylpyä sattuisi pissaamaan jonnekin muualle kuin vaippaan.

Hallittu rentous on muuten ylipäätään aika hyvä työkalu onnelliseen äitiyteen... Näin uskon, vaikka kokemusta ei oo ku vasta 4kk:n ajalta! ;)
 
Kea
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 22:21 vieras kirjoitti:
Saanko kysyä ystävällisesti miten vauva voi kitistä vessahätää? Rakon lihakset kun ovat niin kehittymättömät että pissa tulee heti kun sitä vähänkin rakossa on joten vauva ei voi paljon ehtiä pissahätäänsä tuntea. Vauvat myös saavat mielihyvää kakkaamisesta ja pissaamisesta joten tuskin kukaan kitisee kakkahätää ellei sitten ole ummetusta tai virtsarakon tulehdusta.
No näin se vaan on, että meillä vauva on alusta asti kitissyt tai muuten levottomana potkiskellut, kun on pissa- tai kakkahätä. Joskus ei ilmoita pikkupissoista. Mutta kakkahätä ilmoitetaan sitten sitäkin selvemmin.

Ainoat valvotut yöt ja pitkät "selittämättömät" kitinä- ja itkusessiot meillä ovat olleet ennen tämän vvv:n aloittamista, ehkä sattumaa. Mutta joka tapauksessa tuo säännöllinen vessattaminen ja "voimistelu" on varmaan ollut hyväksi myös masulle. Ja varmaan sitä alkeellista pidätyskykyä on, sillä kertaakaan ei ole tullut tarpeita matkalla makkarista kylppäriin (vaikka siellä heti sitten lavuaariiin).

Ja siis kyse ei ole äitien "suorittamisesta" vaan samanlaisesta luomuilusta kuin kantoliinailu, perhepeti ym. vauvahieronnat. Mutta kukin tyylillään; varmaan mekin oltaisiin mukana "normaalissa" vaippakulttuurissa, jollen olisi raskausaikana eksynyt noille vvv-sivuille. En olisi etukäteen kuitenkaan uskonut, miten helposti homma toimii - ja ilman stressiä. Ärsyttää vain, miten väärä ja väheksyvä käsitys vvv-touhusta tai varhaisesta potattamisesta joillain on. Erityisesti voisi vielä lukaista kohdan "Aloittaminen vanhemmalla vauvalla" -kohdan sivuilta www.latteria.biz/vvv
 
Marjaana76
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 22:21 vieras kirjoitti:
Saanko kysyä ystävällisesti miten vauva voi kitistä vessahätää? Rakon lihakset kun ovat niin kehittymättömät että pissa tulee heti kun sitä vähänkin rakossa on joten vauva ei voi paljon ehtiä pissahätäänsä tuntea. Vauvat myös saavat mielihyvää kakkaamisesta ja pissaamisesta joten tuskin kukaan kitisee kakkahätää ellei sitten ole ummetusta tai virtsarakon tulehdusta.
Siksi että tuo "vauvan rakon lihakset ovat kehittymättömät" ym. -ajattelu on peräisin Pampersin valmistajan ja "asiantuntijan" yhteistyössä tehdystä tutkimuksesta vuodelta -62. Tätä ennen Suomessakin oli käytäntönä pissattaa lapsia jo pienestä pitäen.

Ihmettelen, miksi vielä nykyään pidetään faktana 60-luvulla kehitettyä teoriaa, jonka pohjana oli "testaamaton oletus alle yhdeksänkuisten vessakyvyttömyydestä". Kuitenkin monia muita tuon ajan teorioita pidettäisiin nykyään hulluina, esim. tuohon aikaan monista lasten sopeutumattomuus- ja käytöshäiriöistä syytettiin äidin itsekästä haluja ym. OT, joten ei niistä sen enempää, pointti kuitenkin että monia vanhoja teorioita on nykyään kumottu, mutta tuo Brazeltonin oletus vilahtelee nykyäänkin faktana ja tämä vain siitä syystä että rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta luulisi ihmisten olevan varpaillaan jos vaippoja valmistava yhtiö tekee tuollaisia "tutkimuksia"... ;)

Nimenomaan länsimainen lääketiede pitää tosiasiana, että "kuivaksi oppiminen vaatii pitkää hermostollista kypsymisprosessia" ja että "varhainen siisteyskasvatus olisi tuhoisaa lapsen psyykkiselle ja fysiologiselle kehitykselle". Mutta eiköhän tuossa "vauvalla ei ole pidätyskykyä" -asiassa ole niin, kuin Voiman artikkelissa sanotaan:

"Myös teoria hitaasti kypsyvistä virtsarakon sulkijalihaksista joutanee romukoppaan. Tilanne lienee vastaava kuin lantionpohjalihasten kohdalla, joita myös tarvitaan virtsankarkailun estämisessä. Jokainen lantionpohjaharjoituksia tehnyt nainen tietää, että aluksi on opittava tiedostamaan lihakset ja sitten harjoiteltava. Vaippalasten lihakset voivat olla heikot yksinkertaisesti siksi, ettei niitä koskaan käytetä."
 
Marjaana76
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 22:27 Maija kirjoitti:
Anteeksi vaan edellinen, mutta kyllä uskon että meidän kitinät johtuu aivan muusta kuin varhaisesta pidättämiskyvystä :D, :D Hei antakaa vauvojen olla vauvoja ja pissiä parketille jos niikseen, ei kai joka asiasta täydy tehdä (ÄITIEN) suorittamisasiaa :LOL:
Joillain on ilmeisesti hurjan vaikeaa ymmärtää, että kyse ei ole mistään suorittamisesta :)

Mistä muuten itse arvelet noiden kitinöiden johtuneen?

Ajatellaan, että lapsi on nälkäinen. Oletettavasti annat hänelle ruokaa? Jos lapsi itkee väsymystään, varmaankin laitat hänet nukkumaan? Entä jos lapsi kitisee vessahätäänsä, mikset antaisi hänelle mahdollisuutta tehdä tarpeitaan niille tarkoitettuun paikkaan?

On myös niitä, jotka ovat sitä mieltä että pottailu on hyvä aloittaa silloin kun lapsi osaa sanoa, että hänellä on hätä. Mutta miksi pitäisi kommunikoida vain puheella? Varmasti etenkin suuri osa äideistä tietää, että jo vauva kommunikoi monilla tavoin ääntelemällä, ym. Lisäksi vaikka lapsi ei osaisi vielä puhua, niin eri asioissa voi käyttää vaikka itse keksimiään "viittomia". Olen lukenut myös esim. n. puolivuotiaista lapsista, jotka viittomillaan kertoivat että hänellä on vessahätä. Puhetta ei siis vielä tarvitse olla, lapsen kanssa voi kommunikoida voi muutenkin (toki aikuinen puhuu, mykkänä ei siis tietenkään pidä olla ;) )
 
Ihmettelijä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2006 klo 12:22 bella80 kirjoitti:
taitaa olla nämä kirjan oppineet äidit vieläkin vaipoissa :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Noista "kirjanoppineista": kyllä tämä nykyinen länsimainen valtavirta käyttää kertakäyttövaippoja on myös peräisin "kirjoista". Nykyään se vaan on niin valtailmiö (länsimaissa), että kertakäyttövaippoja lapsilleen eivät asiaa sen kummemmin mieti.

Sitä paitsi jos kirjoista tietoa lähtisi etsimään, niin valtaosassahan tulee vastaan nimenomaan kertakäyttövaipat, ym. Harvassa vauvoihin liittyvässä kirjassa varmaan edes kestovaippoja tai vaipattomuutta mainitaan. Tai jos mainitaan niin tieto on aika harhaanjohtavaa. Eli se siitä "kirjanoppineisuudesta".

Mutta niinhän se vaan on, että valtavirran mukana on "helpompi" mennä, kuin että käyttäisi omaa päätään ja mahdollisesti hankkisi tietoa myös muualta kuin valtavirran mukana menevistä paikoista ja lähteistä.
 
Kea
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2006 klo 12:22 bella80 kirjoitti:
taitaa olla nämä kirjan oppineet äidit vieläkin vaipoissa :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Unohtuiko viestistä jotain? esim. perustelut sillle, mikä edellisessä viestissä oli mielestäsi noin kovin, kovin lapsellista. Muutoin ei anna kovin hyvää kuvaa omasta "kehitysasteestasi".

(No tulipas taas kommentoitua ;) :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 11:30 JonnaP kirjoitti:
Poikamme sai potan joululahjaksi ja oli tuolloin 6 kk. Kokeiltiin huviksemme miten suhtautuu ja suureksi hämmästyksemme sinne tuil miltei ekalla kerralla kakat. Olimme jo huomanneet että hänen suolistonsa tyhjenee aina ruokailun jälkeen. Eli ruoan jälkeen potalle ja aina tuli kakka. Ei meillä mikään suorituspaine ollut, mutta kerran poika selkeästi teki sinne isot tarpeet niin miksi ei ihmeessä kannusteta?

En missään nimessä odota että hän tulisi kuivaksi, mutta meilläkin kestovaippoja käyttäessä on hiukan kivempi heittää vaippa suoraan sankoon ja vieläpä säästyä kakkapyllyn pesusta. Itse en ainakaan nauti siitä ollenkaan...

Kun poika oppi kävelemään 11kk ei hän malttanut enää istua paikoillaan, joten silloin ei edes kokeiltu potalle enää. Nyt on 2-3 kk kävellyt ja taas rauhallinen ja itsekin haluaa potalle. Hän sanoo selkeästi "kakka" ja usein myös tarkoittaa sitä.

Kukin tylillään - ja kaikki ovat yksilöitä - niin lapset kun aikuiset. Itse en näe että on yhtä oikeaa tapaa kasvattaa lasta - ei edes samassa sisaruspiirissä. Olemme äiteinä varmasti yhtä oikeassa kaikki! Peace! :flower:
Sama juttu meillä. Potalle on tehty kakat jo about vuoden verran eli hyvinkin alle vuoden ikäisestä. Ei se ollut mikään pakkomiellejuttu vaan huomasin vaan, että kakat tulee ruokailujen jälkeen ja sitten vaan potalle. Aika pian tyttö ei enää kakannutkaan juuri koskaan vaippaan vaan kakka tuli vain pottaan. Jos ei ole pottaa mukana niin kakataan pöntölle. Tai sitten tyttö säästää kakkaamisen kotiin, kuten tekee yleensä äitinsäkin... No, näin tietysti vain päivän reissuilla.
Meillä käytetään kans kestovaippoja ja niitä ei ole kiva pestä, jos kakka on liiskaantunut vaippaan kiinni. Ja vaikka käytetään mummolassa ym. reissussa kertiksiäkin niin ne on niin imukykyisiä, että jos niissä on vain pikkupissat, voi vaipan vielä laittaa uudestaan, kun on käyty kakalla potalla. Säästyy rahaa ja luontoa.
Pissa tulee edelleen myös vaippaan ja päästää pikkulirit niin usein, etten ole katsonut aiheelliseksi alkaa vielä kuivaksi opettelua.
Että tällainen järkeily mulla,kun ap kyseli, että "mitä järkeä..?".
 
Kirjoitin tuossa aikaisemmin meidän kokemuksia potattamisesta ja halusin vielä lisätä että kyse ei tosiaan ole mistään suorittamisesta, se on vaan yksi osa vauvan hoitoa joka on minulle sekä vauvalleni sopiva ja luonteva. Ei kaikkia yksittäisiä asioita aina kannata sotkea suorittamis- ja hyvä äiti -keskusteluihin... Se että tulee kerrottua onnistuneista potattamisista tämmöisessä ketjussa ei ole itsensä kehumista tai röyhistelyä vaan vastausta alkuperäiseen kysymykseen, mitä iloa tai hyötyä potattamisesta on =)
 
bella80 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2006 klo 13:25 Kea kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2006 klo 12:22 bella80 kirjoitti:
taitaa olla nämä kirjan oppineet äidit vieläkin vaipoissa :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Unohtuiko viestistä jotain? esim. perustelut sillle, mikä edellisessä viestissä oli mielestäsi noin kovin, kovin lapsellista. Muutoin ei anna kovin hyvää kuvaa omasta "kehitysasteestasi".

(No tulipas taas kommentoitua ;) :headwall:
[/qu

ei ei unohtunut mikään..no et sinäkään niin fiksulta vaikuta :LOL:
 
Ihmettelijä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2006 klo 17:13 bella80 kirjoitti:
keskustelussa näyttää olevan tiukkapipoja joilla ei ole huumorintajua..pitäskös teijän vähä löysää pipoa? B)
Mielestäni ei ole tiukkapipoisuutta, jos ei ymmärrä tuollaisia "vitsejä"... No huumorintajunsa kullakin, mutta tuollaisen huumorin viljely keskusteluissa vaikuttaa lähinnä lapselliselta.
 
Kun näitä juttuja lukee, tulee sellainen olo, että me ollaan ilmeisesti onnistuttu pilaamaan lapsemme fyysinen ja psyykkinen kehitys täysin laittamalla hänet potalle alle vuoden ikäisenä. Nyt hän on 1,2 v ja käy edelleen potalla päivittäin. Vapaaehtoisesti. Viime aikoina hän on halunnut tulla mukaan vessaan, kun siellä itse käyn (huuto tulee jos pistän oven nenän edestä kiinni) ja kun hän sinne pääsee, peruuttaa potalleen istumaan. Aluksi istui vaatteet päällä, mutta nyt lämpimillä ilmoilla kun on ollut pelkkä vaippa päällä, olen pari kertaa riisunut vaipan ennen kuin hän on istunut. Ja kappas vaan, pissa on tullut joka kerta kun hän on itse potalle halunnut. Nyt hän menee varmasti lopullisesti pilalle, kun annan hänen oma-aloitteisesti käydä potalla istumassa ja ikää on vasta noin vähän. Voi lapsi parkaa... :LOL: :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 21:46 Ihmettelijä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 20:24 Heavyfreak kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.06.2006 klo 10:44 Ihmettelijä kirjoitti:
Hankkikaa tietoa ja lukekaa sitä ajatuksen kanssa. Saatatte oppia mielenkiintoisia asioita.
Näin tein, tässäpä sitä tulisi..
Minä en Brazeltonin teoriaan luottaisi, jos kerran sen pohjana oli pelkkä testaamaton oletus alle 9kk vessakyvyttömyydestä. Kyseessä on vuonna 1962 tehty tutkimus ja sen on tehnyt vieläpä kertakäyttövaippojen valmistajan kanssa kytköksissä oleva henkilö. Eikö hälytyskellot todellakaan soi?

Jos kerran pieni vauva on kykenemätön pidättämään, niin kuinka kummassa on paljon lapsia jotka selvästi pidättävät virtsaamistaan ja ulostamistaan esim. kyläreissuilla tai muuten pidempiä aikoja, ja tekevät tarpeensa heti kun vanhemmat pissattavat häntä esim. lavuaariin. Tahtoisin selvennyksen siihen miten tämä on mahdollista jos lapsella on automaattinen refleksi tehdän tarpeensa, eikä pidätyskykyä.
Tämän Brazeltonin tutkimuksen voitte sitten jättää täysin huomioitta jos se kerran on täysin epäluotettava ja pelkästään vaippafirmojen propagandaa..

Mä tuossa uteliaisuuttani tuon pienen kirjastoni tutkin.. Mulla on useita erityylisiä kirjoja lapsen kehityksestä ja kasvatuksesta. Lähinnä siitä syystä että olen aina ollut kiinnostunut lapsen kehityksesta, sekä fyysisestä että psyykkisestä ja kehityspsykologiaa ja kasvatustieteitä on tullu jonkin verran opiskeltuakin.

Ihmettelin vain että jos tämä pidätyskyvyttömyys on vain ja ainoastaan huuhaata, perustuu "tyhjille" tutkimuksille ja on vaippafirmojen propagandaa niin miksi yhdessäkään kirjassa ei tätä seikkaa kyseenalaisteta? Painetussa tekstissä en ole tähän vielä törmännyt ja kirjallisuutta olen kuitenkin aika paljon lukenut ja monenlaista.

Olisiko länsimainen kansa todellakin niin tyhmää että sokeasti uskoisi vain tällaiseen propagandaan? Eikö terveydenhuollossa (neuvolassa) jo ohjattaisi alusta asti vaipattomuuteen? Miksi näin ei tehdä?

Mulle on ihan sama minkä ikäisena lapsianne potatatte ja paljonko heillä vaippoja käytätte. Asioita on ihan hyvä kyseenalaistaa suuntaan jos toiseen mutta se mikä mua pistää välillä vähän nyppimään on tää "mun totuus on absoluuttinen totuus" -mentaliteetti. Näistä asioistahan voidaan taistella vielä ens vuostuhannellakin jos siltä tuntuu. Mun ei oo pakko olla "oikeessa" mutta asioita kyllä kyseenalaistan.

Itse en olisi vaipattomuuteen alkanut koska huomasin itse että tyttö selvästi ahdistui ja tunsi olonsa turvattomaksi kun häneltä otti vaatteet/vaipan pois. Miksi siis kiusata?

Musta tuntuu et tää liittyy näihin
nykyajan ilmiöihin eli suorittamiseen ja yleisesti siihen että millainen on hyvä äiti. Nykyään hyvän äitiyden mitta on näköjään vaipattomuus ja jos vaippoja pidetään niin ne on sitten kestovaippoja. Nukutaan perhepedissä ja lapsi kannetaan joka paikkaan kantoliinassa. Imetetään ainakin vuosi, tuli maitoa tai ei. Ja ruoka on itsetehtyä luomuruokaa. En väitä että nämä ovat huonoja asioita, en todellakaan vaan sitä että nämä eivät ole se ainoa oikea tapa toimia. Eivätkä nämä todellakaan ole hyvän äitiyden mittari! Mä oon näihin seikkoihin törmänny useestikki näissä foorumeissa ja se on mun mielestä aika harmi. Aina kuitenki pitäisi antaa tilaa muillekin eikä jyrätä yli.

Potattakaa jne. ihan siihen tahtiin kuin teistä parhaalta tuntuu, mä teen samoin. Kyseenalaistetaan mutta ei jyrätä. Keskustellaan mutta ei tapella. Annetaan tilaa mielipiteille. Ja muistetaan että hyvän äitiyden mittarit on ihan muualla kuin näissä asioissa.. :flower:
 
Sen kummemmin ketjua lukematta, meillä pottailu aloitetaan sitten, kun tarkoitus on oppia kuivaksi ja lapsi on näyttänyt kiinnostuksensa asiaan. Että neiti 11kk ei oo kuuna päivänä istunu potalla vielä, eikä istu, ennenkuin näyttää kiinnostuksensa asiaa kohtaan ja tulosta saadaan sitten nopsaan. Pojat oppi päiväkuivaksi 2vuotiaana 3:ssa päivässä ja 1v11kk 5:ssä päivässä, eiköhän tuo neiti mene samaa rataa ja tuleva nelonen myös.<br><br>
 
Sivusta seuraaja
OU-JEE!!! Yx kirjoittaa,että tällä palstalla KESKUSTELLAAN mielipiteistä ja toinen kirjoittaa,että KESKUSTELLAAN ASIALLISESTI kun ollaan asioista eri mieltä... Olen nyt kotvasen seurannut tätä teitin pottakeskustelua ja minun mielestäni tämä on kyllä ihan silkkaa TAPPELUA ja TOISTEN MOLLAMISTA koko hiivatin KESKUSTELU!!! Huvittuneena odotan miten tämä tästä vielä etenee... :p
 
joo-o
No just, tämmöiseksikö tämä nyt on mennyt... Onneksi pysyin muutaman päivän poissa. Ja Agapille kiitokset kysymästä, pesen kyllä käteni vessassa käytyäni =) Laiskuuttanipa hyvinkin käytän lapsiani potalla vaikka eivät muutamassa päivässä ole kuivaksi oppineetkaan ;)

Täytyy vaan todeta että taidat olla itse hieman hoidon tai unen tarpeessa, muistakin ketjuista päätellen... Ei terve ihminen ihan tuolla tavoin kehtaa räjähtää :whistle:

:headwall: :headwall: :headwall:
 
En nyt jaksanut koko viestiketjua lukea mutta kuullostaa "myöhäiseltä" jos pottailut aloitetaan vasta kahden vuoden tienoilla. Meillä kyllä kaikki lapset olleet kuivia 1,5v ja pottailtu alle vuoden vanhasta, eikä mitään vahinkoa aikaisesta pottailusta ole tullut.
Pottailu asiassa, kuten muissakaan lastenkasvatus asioissa luotan mielummin omaan järkeeni kuin lastenkasvatusoppaisiin..
 
Meillä esikoinen oli osittaisvaipaton, eli suunnilleen 3kk:den iästä oli kotona ilman vaippaa (unilla ja matkoilla vaippa oli käytössä). 6kk:den iässä suuntasi itse potalle kontaten ja antoi selvän merkin että nyt on hätä, ja kauniit pissat/kakkat teki pottaan. 10kk:den iässä oppi kävelemään mikä hiukan vaikeutti pissattamista, mutta suunnilleen 1v vanhana meni itse potalle kun oli hätä (pöksyjä ei osannut vielä riisua siispä käytimme halkkiohousuja). 1v5kk:den iässä oli myös yökuiva (eli heräsi jos oli hätä ja meni potalle). Yövaippoja meillä ei käytetty 10kk:den iän jälkeen koska yöllä potattaminen onnistui myöskin hyvin.
Kakkosella (9kk:tta) on nyt kävelyopettelut kesken mikä hiukan häiritsee jälleen pissattamista, mutta ennen ja uskon että kävelyyn oppimisen jälkeen olemme jälleen vaipattomia.

Minusta on hyvin luonnollista että vauvakin saa ulostaa muualle kuin housuihinsa (eli vaippaan), vauvat antavat selviä merkkejä pissa/kakkahädästään jos niitä vaan viitsii kuunnella. Sen sijaan vaippojen käyttö (terveellä lapsella) 2vuoden ikään on minusta laiskuutta vanhemmilta sekä lapsen ihmisarvon alentamista... kuinka moni teistä haluaisi istua omissa pissoissaan ja kakkoissaan joka päivä? :/
 
vieras kanssa
Kyllä mustakin täysin vaipallinen 2v, joka ei ole koskaan nähnytkään pottaa, on säälittävä näky mutta pitää myös ymmärtää että on lapsia, jotka eivät suostu potalle joten en aina syyttäisi vanhempiakaan. Kyllä ne kaikki ajallaan oppii, tosin olen samaa mieltä edellisen kanssa että on ihmisarvoa kunnioittavaa tarjota lapselle vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia edes kokeilla pissaa muualle kuin vaippaan. Meillä esim. pissataan lattialle kun potalle ei vielä onnistu (lapsi 1.5v) joka kerta menemään kun vaipan ottaa pois mutta en koe sitä mitenkään kauheana asiana vaan olen mielissäni että poika on innoissaan kun näkee mistä pissa tulee ja mikä on tulos. :)
 
Itse asiassa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.07.2006 klo 08:22 Heavyfreak kirjoitti:
Olisiko länsimainen kansa todellakin niin tyhmää että sokeasti uskoisi vain tällaiseen propagandaan? Eikö terveydenhuollossa (neuvolassa) jo ohjattaisi alusta asti vaipattomuuteen? Miksi näin ei tehdä?
Itse asiassa vähän näinhän se menee. Onhan se monesti huomattu juuri tuo että raha merkitsee tänä päivänä paljon. Kyllähän esim. Pampers työskentelee "yhteistyössä allergia ja astmaliiton" kanssa, vaikka on paljon lapsia, joilla nuo Pampersit tuntuvat olevan pahin vaippaihottuman aiheuttaja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.07.2006 klo 17:39 vieras kirjoitti:
Meillä esikoinen oli osittaisvaipaton, eli suunnilleen 3kk:den iästä oli kotona ilman vaippaa (unilla ja matkoilla vaippa oli käytössä). 6kk:den iässä suuntasi itse potalle kontaten ja antoi selvän merkin että nyt on hätä, ja kauniit pissat/kakkat teki pottaan. 10kk:den iässä oppi kävelemään mikä hiukan vaikeutti pissattamista, mutta suunnilleen 1v vanhana meni itse potalle kun oli hätä (pöksyjä ei osannut vielä riisua siispä käytimme halkkiohousuja). 1v5kk:den iässä oli myös yökuiva (eli heräsi jos oli hätä ja meni potalle). Yövaippoja meillä ei käytetty 10kk:den iän jälkeen koska yöllä potattaminen onnistui myöskin hyvin.
Kakkosella (9kk:tta) on nyt kävelyopettelut kesken mikä hiukan häiritsee jälleen pissattamista, mutta ennen ja uskon että kävelyyn oppimisen jälkeen olemme jälleen vaipattomia.

Minusta on hyvin luonnollista että vauvakin saa ulostaa muualle kuin housuihinsa (eli vaippaan), vauvat antavat selviä merkkejä pissa/kakkahädästään jos niitä vaan viitsii kuunnella. Sen sijaan vaippojen käyttö (terveellä lapsella) 2vuoden ikään on minusta laiskuutta vanhemmilta sekä lapsen ihmisarvon alentamista... kuinka moni teistä haluaisi istua omissa pissoissaan ja kakkoissaan joka päivä? :/

Huh huh jokainen tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta toivottavasti tämä oli vitsi niin kuin alussa ajattelin?
 

Yhteistyössä