Mitä jos ei olisikaan ravintolassa varaa maksaa sapuskaansa?

Söisi kunnon pihvit ja tilailisi viiniä jne. Mitä tapahtuisi, jos ei olisikaan rahaa mukana? Kiinnostaa erityisesti, että jos täällä on ravintolaihmisiä paikalla, että käykö tällaisia tapauksia usein? Pitääkö urbaani legenda paikkaansa, että joutuisi jäädä tiskaamaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Käppers;29200310:
Ehkä ne kutsuu poliisin ja saa syytteen petoksesta? Käy koettamassa ja tule kertomaan, miten kävi.
No, oletetaan, että kyseessä olisi kuitenkin yhden ihmisen normaali ravintolaillallinen, että ei mitään tarjoon-kierroksen-skumppaa-koko-ravintolalle -tapauksia.
 
näin.
petos/lievä petos riippuen laskun summasta jos asiakkaalla ei ollut alunperinkään aikomus maksaa. Muuten se on vain ravintolan ja asiakkaan välinen sopimus että kuinka maksaa. Ei ole rikos jos ei ollut rikollisissa aikeissa.
 
"vieras"
Elli rahaa löydy vaikka sukulaisilta soittamalla niin poliisi tulee paikalle ja tarvittaessa vie mennessään, ellei sittenkään pääse maksusta sopimukseen, sakko siinä tosin siinä vaiheessa tulee matkaan, aivan niinkuin myymälävarkaudestakin ja lasku ravintolasta, ellei makseta menee ulosottoon jne. kuin mikä tahansa muukin lasku.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Käppers;29200333:
Näpistys sitten? Tuskin kuitenkaan päästävät ilman seurauksia menemään.
No jos ihminen vilpittömästi unohtaa lompsansa kotiin tai ei muistanut, että lainanlyhennys on lähtenyt tililtä tms. tms. niin tuskin täyttää ihan näpistyksenkään tunnusmerkkejä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29200352:
No jos ihminen vilpittömästi unohtaa lompsansa kotiin tai ei muistanut, että lainanlyhennys on lähtenyt tililtä tms. tms. niin tuskin täyttää ihan näpistyksenkään tunnusmerkkejä.
Tällaisia juttuja varten mulla on puhelimessa pankin sovellus ja avainlukukortti lompakossa.
 
"vieras"
Sovitaan maksusta jälkeenpäin. Lasku kouraan ja menoksi, jos ei maksa niin rikosilmoitus.

Riippuu siitä ravintoloitsijasta paljonko luottaa, jos ei luota niin poliisi paikalle todentamaan tilanteen, voivat taluttaa asiakkaan pankkiautomaatille hakemaan rahaa tai voivat sopia tilanteessa jälkimaksusta ja jos ei maksa niin sitten rikosilmoitus.
 
Pin
Luulisi näitä käyvän viikoittain? Ihmiset kun unohtelevat lompakoitaan.
Olen ollut muutama vuosi sitten hesellä töissä ja silloin ainakin joka viikko jonkun kortti herjasi, ettei ole myyntilupaa tai huomasivat maksua suorittaessa kortin/koko lompakon unohtuneen.
Yleensä tuohon myyntilupaankin syy oli jonkinlainen unohdus, esim sivutili josta unohdettu siirtää käyttörahaa käyttötilille tms.

Jotenkin vaikea uskoa, että mitään petossyytettä tuollaisesta saa, tai edes niitä sakkoja?!
 
"vieras"
Kai se riippuisi selityksestä ja sen uskottavuudesta. Mutta jos ei tosiaan olisi ollenkaan rahaa, eikä edes mitään hyvää selitystä miksi on tilaillut ruokaa rahattomana (tyyliin lompakko varastettu ruokailun aikana), niin eiköhän se olisi poliisiasia. Ja petos/lievä petos rikosnimikkeenä. Olettaisin, että tietoisesti rahattomat ruokailijat yrittäisi livahtaa ulos maksamatta, eivätkä edes jäisi selittelemään.
 
[QUOTE="vieras";29200364]Tällaisia juttuja varten mulla on puhelimessa pankin sovellus ja avainlukukortti lompakossa.[/QUOTE]

Entä jos lompakko on jäänyt kotiin? Lämmittääkö se avainlukukortti siinä tapauksessa paljonkin?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29200383:
Entä jos lompakko on jäänyt kotiin? Lämmittääkö se avainlukukortti siinä tapauksessa paljonkin?
Varmaan kannattaa tarkistaa ennen ravintolaan menoa että rahat on mukana. Selvästihän täällä on jo sanottu että poliisiasia, tai joku ravintoloitsijahan voi antaa laskun. Se on vähän niinkuin myymälävarkaus.
 
tarjoilija
Olen ollut ravintolassa töissä vuosia. Eteen on tullut juoksu-ruokia eli asiakas syö, juo ja ottaa jalat alle. Paras oli kun entinen luokkakaveri jonka kanssa oli vaihdettu kuulumisia siinä tarjoilun lomassa, otti ruuan lopuksi juoksu-laskun :D poliisille siinä vaan soitetaan.
Toinen tapaus on, että syö ja juo kalliimman päälle ja laskun yhteydessä ilmoittaa, että mulla ei ole rahaa eikä aikomustakaan maksaa. Tällainenkin on tullut eteen, no taas soitetaan poliisi se on nimittäin petos.
Ja sitten tietty, jos sattuu että on lompakko hävinnyt, jäänyt kotiin tms. mitä voi käydä kelle vaan. Siitä voidaan sopia, et käy maksamassa tai soittaa jonkun tuomaan rahaa tms. mikä nyt tuntuu sopivalta.
 
[QUOTE="vieras";29200380]Kai se riippuisi selityksestä ja sen uskottavuudesta. Mutta jos ei tosiaan olisi ollenkaan rahaa, eikä edes mitään hyvää selitystä miksi on tilaillut ruokaa rahattomana (tyyliin lompakko varastettu ruokailun aikana), niin eiköhän se olisi poliisiasia. Ja petos/lievä petos rikosnimikkeenä. Olettaisin, että tietoisesti rahattomat ruokailijat yrittäisi livahtaa ulos maksamatta, eivätkä edes jäisi selittelemään.[/QUOTE]

Mun veljelle muuten kävi oikeesti näin, ja puhelin meni siinä samassa =) Oli tosin työkavereitten kans lounaalla ja ne sit maksoi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29200352:
No jos ihminen vilpittömästi unohtaa lompsansa kotiin tai ei muistanut, että lainanlyhennys on lähtenyt tililtä tms. tms. niin tuskin täyttää ihan näpistyksenkään tunnusmerkkejä.
Vai niin, sitä mieltäkö olet??? Ei ravintolan omistajaa kiinnosta yhtään sinun lainanlyhennyksesi, vaan lompsanunohduksesi, vaan maksu ostetusta tuotteesta ja palvelusta. Tämä maksamattomuus on aina lievä petos.
 
[QUOTE="vieras";29200403]Varmaan kannattaa tarkistaa ennen ravintolaan menoa että rahat on mukana.[/QUOTE]

Jos maailman jokainen ihminen tarkistaisi aina ennen ravintolaan menoa, että rahat on mukana, niin tällaista hypoteettista kysymystä ei varmaankaan tarvitsisi esittää, eikö? Mielenkiinnosta kuitenkin kysyn, koska olen 100% varma, että jollain joskus ihan vilpittömästi ei olekaan fyrkkaa maksaa. Itselle ei ole koskaan käynyt niin, siksi kysyn.
 
"Jenis"
Varmaan se riippuu tilanteesta ja ravintoloitsijan armeliaisuudesta. Mä olen kerran vahingossa lähtenyt ravintolasta maksamatta - oli muka kiire johonkin ja muistin vasta illalla että ei helevetti. Menin seuraavana päivänä takaisin, tunnustin ja maksamaton lasku odotteli kassassa. Maksoin sen pois, pyysin anteeksi ja homma oli siinä. Ei mitään poliiseja tai petoksia edes mainittu kyllä.
 
väärin
[QUOTE="vieras";29200426]Vai niin, sitä mieltäkö olet??? Ei ravintolan omistajaa kiinnosta yhtään sinun lainanlyhennyksesi, vaan lompsanunohduksesi, vaan maksu ostetusta tuotteesta ja palvelusta. Tämä maksamattomuus on aina lievä petos.[/QUOTE]

Mitä louskutat niin varmana? Lue lakia... jos ei ole tahallisuutta, eli ei ole tarkoituksella tehnyt petosta, eli OIKEASTI unohtanut lompakon, niin ei se ole rikos.
 
[QUOTE="vieras";29200426]Vai niin, sitä mieltäkö olet??? Ei ravintolan omistajaa kiinnosta yhtään sinun lainanlyhennyksesi, vaan lompsanunohduksesi, vaan maksu ostetusta tuotteesta ja palvelusta. Tämä maksamattomuus on aina lievä petos.[/QUOTE]

Miksi kohdistat minuun? Suomessa ei käytetä sinä-passiivia, eikä minulla ole aikomusta lähteä raflaan pennittömänä. Tämä on hypoteettinen kysymys.
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
Luulisin, että monessa paikassa voi sopia asiasta, jos siellä aidosti uskotaan, että lompakko on unohtunut kotiin, niin voi varmaan käydä maksamassa seuraavanakin päivänä :) Ehkä pyytävät nimeä ylös tms. Ja on sitten heidän tappio jos ei tullakaan maksamaan. Mutta kai ne sitten ravintolasta soittavat poliisit paikalle jos epäilevät, ettei olla rehellisellä asialla vaan yritetään laistaa maksusta.
 

Yhteistyössä