Mitä kaikkea olet ostanut osamaksulla/velaksi?

  • Viestiketjun aloittaja "piipa"
  • Ensimmäinen viesti
"piipa"
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä kaikkea makselet osarilla, onko sinulla joku raja itsellä minkä verran ostelet? Onko rahatilanne huono ja vaikea maksaa osareita?
Mitä muuta velaksi, talo/auto/kelkka?

Meillä talolaina on, sitten välillä jonkun isomman ostoksen ostanut osamaksulla, esimerkiksi tietokone.
Tällä hetkellä ei (onneksi) mitään muuta kuin talolaina...
 
H&M:n vaatteita joskus netistä tilasin. Tosin maksoin ne kahdessa erässä.

Äidilleni isäpuolen kanssa yhdessä kallis cd-paketti. Maksettiin se puoliksi, joten otin laskulla.

Rahatilanne ei ole huono, voisin maksaa kerralla koko summankin useimmiten, mutta se on meille kätevämpi systeemi. Kun ei kuitenkaan paljon ostella. Mitään velkaa ei tällä hetkellä ole, mutta ei ole omaisuuttakaan. Olen 20-vuotias, mies 22.

Tietokoneet yms isommat maksetaan kerralla.
 
EN mitään. Koska ostan sitten kun on rahaa ja yritän pitää säästössä sen verran, että jos joku kone hajoaa niin saan uuden. En vaan tykkää elää velaksi enkä maksella korkoja. Toki, jos tulee joku yllättävä pakkotilanne niin sitten saatan joutua ostamaan velaksi, mutta pyrin maksamaan sen mahdollisimman pian pois.
 
-asuntolaina
-autolaina
-vaatteita ja kenkiä nettikaupoista
-masterilla laskua joku tonni, mitä lie silläkin ostellut.

Oon kaikkitännehetinyt -tyyppiä ja ostelen asioita osamaksulla. Ansaitsen kuitenkin hyvin niin makselen suuremmatkin ostokset nopeasti pois.
 
"Tyttöjen äiti"
Opiskeluaikana mm. kannettava tietokone, auto. Auto maksettu aikoja sitten, mutta kannettavasta olis vielä yksi erä jäljellä. :D Nyt hoitovapaan aikana oon lapsille ostanut vaatetta "tilille" H&M, Ellos. Kun yhden kauden vaatteita tulee tilattua jostain isompi määrä kerralla niin saa jaettua kulut useammalle kuukaudelle. ...KUN ei ole niitä säästöjä.... Pyrin maksamaan edelliset pois ennen uutta tilausta.
 
Kerran ostin sohvan sillai, että siinä oli 2kk korotonta maksuaikaa. Oli veronpalautukset tulossa ja lokakuun lopussa oli sellanen sohva tarjouksessa, jonka halusin. Maksoin sen sit kerralla ku palautukset tuli.

Asunto- ja autolaina on.
 
"piipa"
Itse henk. kohtaisesti en ymmärrä että pitää saada kaikki mahdolliset tuliterät pelit ja vehkeet, vaikka ei olisi varaa. Sitten maksellaan kymmentä eri osarilaskua kerralla ja ollaan peeaa. Lisäksi vielä sitä autolainaa -09 vuoden autosta, koska se vaan PITÄÄ olla kun ei suostuta ajamaan halvemmalla autolla, ja taskut on tyhjät.
Mun osamaksuostokset on silloin, kun on pakosta joutunut jonkun
kalliimman ostamaan.. tietokone siksi, koska se levisi ja valitettavasti se on vaan pakollinen töidenkin vuoksi.
Omistan vanhan kännykän, sekä vanhan telkkarin, koska en halua ostaa velaksi. Ostan sitten
kun on siihen rahat kerätty, JOS pidän niitä niin tarpeellisena.
En myös ymmärrä sitä että ulkomaanmatkat ostetaan velaksi, jopa joululahjat, ja sitten maksetaan niitä tyyliin seuraavaan jouluun....
No, tää on mun mielipide.. keskustelun aloitin, kun olen ihmisten juttuja kuunnellut ko. asiasta ja pistää vaan mietityttämään...
 
5lasta2aikuista
Nuorempana sohvan (raha oli tulossa mutta parin kk päässä) ja auton, en muistaakseni muuta (yhdessä miehen kanssa)
Enää vuosiin ei mitään muuta olla ostettu kun tää asunto ja tietty mökki. Pienemmät ostetaan säästöillä ja musta se on järkevintä, asunto lainalla, mutta muut säästämällä.
 

Yhteistyössä