Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon koiranpentua harkittaessa/hankittaessa?

sissi
Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:
MITEN te "normaalit" päivisin työssä käyvät/opiskelevat hoidatte lenkityksen. Jos siis tulisi olla tuo neljä kertaa päivässä. Missä välissä ehditte?
No, meillä oli aamulla, iltapäivällä ja illalla. Mielestäni koko työpäivän mittainen yksinolo on koiralle liikaa, mutta niinhän se on monessa perheessä pakko olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:
Kiitos vastauksista, lisää vaan :) Tuon rotuyhdistyksen sivut on moneen kertaan luettu (yllätys yllätys :D ), mutta olisi kiva kuulla myös omia kokemuksia norwicheista.

Tuo näyttelyssä käyttäminen ei tuottaisi ongelmaa, tietääkseni nuo ovat aika sovittavissa olevia juttuja kasvattajan kanssa (kasvattaja käyttää kunhan opettaa tietyt jutut koiralle yms) mutta toisaalta ei olisi väliä vaikkei olisikaan näyttelykelpoinen. Mutta juu, itsekään en halua että koiran ottaminen sitoo minut moneen ns. ylimääräiseen asiaan, koska koirassa itsessään on ihan tarpeeksi tekemistä! Agilityyn tai tokoon ajattelin koiran kanssa lähteä, joten varmasti saa energiaa purkaa, ainut mikä nyt tässä asiassa mietityttää on tuo lenkittäminen. MITEN te "normaalit" päivisin työssä käyvät/opiskelevat hoidatte lenkityksen. Jos siis tulisi olla tuo neljä kertaa päivässä. Missä välissä ehditte?

Asuinympäristöstä sen verran että asumme kerrostalossa.
Me asutaan kerrostalossa 25 kiloisen sekarotuisen kanssa. Kolme lenkkiä päivässä, josta yksi tunnin lenkki johonkin aikaan päivästä, kun on vuorotyö niin vaihtelee. Kaksi lyhyempää lenkkiä. Lisäksi koulutusta n. tunnin verran viikossa. Koira on 2,5 v. Missään ohjatussa harrastuksessa ei käydä.

Alkurumba pennun kanssa oli hirveä, kun pentua käytettiin ulkon n. 8 kertaa päivässä. Tosin elämäntilanne oli erilainen, kun oli opiskelut ja vähän tunteja niin helppo oli koiraa käyttää ulkona usein. Sisäsiisteyden opettamiseen meni kuitenkin kauan ja koira oli 6kk ikäinen ollessa siisti.

Uutta pentua kuitenkin odotellaan. On ne koirut niin ihania :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja elämä kantaa:
mä ottaisin poikakoiran, ällöttää tyttöjen juoksu-vuodot :$
Tästä tulikin mieleeni, että kummat itse koette helpommiksi, nartut vai urokset? Äitini, jolla on ollut sekä tyttöjä että poikia, sanoo että ota narttu, kun taas tuttavaperhe, jolla on ollut kolme urosta, sanoo että ota uros :D
 
nappimaha
Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:
MITEN te "normaalit" päivisin työssä käyvät/opiskelevat hoidatte lenkityksen. Jos siis tulisi olla tuo neljä kertaa päivässä. Missä välissä ehditte?
- ensin aamulla ennen kuin lähtee kouluun/töihin (n. klo 7.00)
- heti koulun/töiden jälkeen koira kainaloon ja lenkille (n. klo 15.30)
- illalla (n. klo 18.00)
- vieläkin illalla (n. klo 21.00)

Noin minä lenkkeilen. Pentua tosin pitäisi pissattaa pihalla parin tunnin välein, siksi en ottaisi pentua kerrostaloon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:
Tästä tulikin mieleeni, että kummat itse koette helpommiksi, nartut vai urokset? Äitini, jolla on ollut sekä tyttöjä että poikia, sanoo että ota narttu, kun taas tuttavaperhe, jolla on ollut kolme urosta, sanoo että ota uros :D
Narttukoirat on yleisesti ottaen pehmeämpiä, varsinkin ensikoiraksi sen takia paremmin passaavia. Nartuillahan on joo se juoksu, mutta se on 1-2 kertaa vuodessa, poikakoira saattaa nostaa jalkaansa jatkuvasti huonekaluihin yms...
 
Alkuperäinen kirjoittaja nappimaha:
Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:
MITEN te "normaalit" päivisin työssä käyvät/opiskelevat hoidatte lenkityksen. Jos siis tulisi olla tuo neljä kertaa päivässä. Missä välissä ehditte?
- ensin aamulla ennen kuin lähtee kouluun/töihin (n. klo 7.00)
- heti koulun/töiden jälkeen koira kainaloon ja lenkille (n. klo 15.30)
- illalla (n. klo 18.00)
- vieläkin illalla (n. klo 21.00)

Noin minä lenkkeilen. Pentua tosin pitäisi pissattaa pihalla parin tunnin välein, siksi en ottaisi pentua kerrostaloon.
Näinhän se menee, harmittaa vain tuo että koira joutuu olemaan päivät yksin :/ Ja tuota kerrostaloa en itse pidä kovinkaan ongelmallisena..
 
nappimaha
Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:
Näinhän se menee, harmittaa vain tuo että koira joutuu olemaan päivät yksin :/ Ja tuota kerrostaloa en itse pidä kovinkaan ongelmallisena..
Sen on vaan koiran kestettävä. Meillä oli yhdessä vaiheessa koira pari kuukautta jopa yli 9 tuntia yksin kotona mun ja ukon töiden takia, mikä oli kyllä liian paljon ja onneksi enää ei tarvitse.

Tuttavallani on koiranpentu, joka on nyt puoli vuotias. Ei ole sisäsiisti ja aina työpäiviensä ajaksi vievät sitä miehen äidille naapuriin hoitoon. En voi ymmärtää, ihan sen takia kun se koira ei vieläkään näytä merkkejä sisäsiisteydestä ja tämän miehen äiti menee syksyn tullessa takaisin töihin. Koira ollut tunnin yksin kotona koko sinä aikana kun on tuttavillani ollut ja silloinkin jätettiin telkkari ja radio päälle. -.-'

 

Yhteistyössä