mitä kaikkia kuluja omakotitalossa? mitä tulee joka kk jne?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Rivitalossa nyt vuokralla, vuokran suuruus enemmän kuin lyhennettäis lainaa. Suora sähkö joka kk. Ja vesilasku kerran 3kk ja vakuutus. Mietin mikä muuttuis? Jätehuolto? remontti hommia ei ny joka kk ole, eikä edes jokavuosi. Suurinosa niistäkin itse.
 
vierailija
Eli ei muuta ko kiinteistövero krt/ vuodessa. Vakuutus omakotitaloon isompi. Jätehuolto mitä se tekee? Tuleeko joka kk?
Tota jätehuollon suuruutta kannattaa kattoa kunnan/kaupungin sivuilta. Sekin riippuu pitkälti siitä onko pelkkä sekajäte vai muitakin lootia, minkä suuruinen roskasäiliö on, ja kuinka usein on tyhjennysväli (eli kuinka paljon sitä roskaa tulee).

Toki sitten on ne pienemmät ja suuremmat remontit ja pihan laittamiset, mutta nehän varmasti tiesitkin jo. Itselleni ei äkkiseltään tule mieleen muita kuluja. Tai tietysti jos on jotain maksullista tv-kanavaa tai nettiä tai muuta niin ne nyt tietysti kanssa.
 
vierailija
Lämmitys on käytännössä aina kovin kulu, sen suuruus kannattaa selvittää tarkkaan. Käyttösähkö ja vesi maksaa saman verran rivarissakin. Muita lisäkuluja verrattuna rivi/kerrostaloasuntoon:

- Jätehuolto
- Nettiliittymä
- Mahdollinen sopimus vartiointiliikkeen kanssa murtohälyttimestä
- Kiinteistövero
- Pihan hoito
- Nuohous
- Jos peukun osaa lähinnä työntää peppuun, niin huoltohommat joutuu ostamaan ulkopuoliselta
 
vierailija
Itselleni tuli yllätyksenä kulujen suureneminen, muutettiin siis kerrostalosta. Meille tulee säännöllisesti seuraavat laskut:

Sähkö n. 300 e kk
Vesi n. 100 e kk
Vakuutus päälle 500 e vuosi
Kiinteistövero (summaa en muista)
Jätehuolto 10 e kk

Takkapuut on omasta takaa Eli niitä ei tarvitse ostaa

Lisäksi meillä työmatkat piteni koska ei ollut varaa ostaa taloa kaupungin keskusta-alueelta, autoihin kuluu tämän vuoksi 600 e kuukaudessa sisältäen polttoaineet kahdelta työssäkäyvältä. Samoin ruokakaupassa käymiseen tarvitaan autoa koska kauppaa ei ole kävelymatkan päässä. Eli tällaisiin "piilokuluihin" kannattaa myös varautua.
 
Nämähän vaihtelee hurjasti asuinpaikan, lämmitysmuodon ja kulutuksen mukaan mutta meillä suurinpiirtein:

- Sähkö keskimäärin 200€ /kk joka sis lämmityksen
- vesilasku joka toinen kk 60€
- jätemaksut 40€ joka kolmas kk
- vakuutukset 600€/vuosi
- kaapelitv seki oli jonku kympin vuodessa
- nuohous joka vuosi noin60€
- kiinteistövero meillä yht 800€ / vuosi
- tontin vuokra reilu 500€ /vuosi
 
vierailija
No jos sää ny mietit järjellä, niin kulut on ihan samat vaikka rivarissa kuin omakotitalossa. Rivitalossa kun on vaan useita osakkaita, niin kustannukset jaetaan sitten kaikkien kesken ja se peritään nimikkeellä vastike. Mutta siis samat jätemaksut ja kiinteistöverot on molemmissa.
 
vierailija
Lämmitys on käytännössä aina kovin kulu, sen suuruus kannattaa selvittää tarkkaan. Käyttösähkö ja vesi maksaa saman verran rivarissakin. Muita lisäkuluja verrattuna rivi/kerrostaloasuntoon:

- Jätehuolto
- Nettiliittymä
- Mahdollinen sopimus vartiointiliikkeen kanssa murtohälyttimestä
- Kiinteistövero
- Pihan hoito
- Nuohous
- Jos peukun osaa lähinnä työntää peppuun, niin huoltohommat joutuu ostamaan ulkopuoliselta
Missä asunnossa EI joudu maksamaan nettiliittymää? Ei se ole mikään extra ok taloon.
 
vierailija
Nämähän vaihtelee hurjasti asuinpaikan, lämmitysmuodon ja kulutuksen mukaan mutta meillä suurinpiirtein:

- Sähkö keskimäärin 200€ /kk joka sis lämmityksen
- vesilasku joka toinen kk 60€
- jätemaksut 40€ joka kolmas kk
- vakuutukset 600€/vuosi
- kaapelitv seki oli jonku kympin vuodessa
- nuohous joka vuosi noin60€
- kiinteistövero meillä yht 800€ / vuosi
- tontin vuokra reilu 500€ /vuosi
Siis maksattekote vuokratontista kiinteistöveroa? Vai onko erilliset tontit?
 
vierailija115
Eikö joissain taloyhtiöissä ole ilmainen netti?
Niin joissakin ja varmasti isommilla paikkakunnilla. Mä olen tällä pienellä paikkakunnalla asunut useammassa rivitalossa eikä yhdessäkään ole ollut ilmaista nettiä. Olen asunut sekä kunnan asunnoissa että yksityisillä. Netti ei ole kallis maksu jos ottaa mokkulan, kymppi pari kuukaudessa.
 
vierailija
Niin joissakin ja varmasti isommilla paikkakunnilla. Mä olen tällä pienellä paikkakunnalla asunut useammassa rivitalossa eikä yhdessäkään ole ollut ilmaista nettiä. Olen asunut sekä kunnan asunnoissa että yksityisillä. Netti ei ole kallis maksu jos ottaa mokkulan, kymppi pari kuukaudessa.
Joo ei mullakaan koskaan ilmaista nettiä ole ollut. Mutta joillain on. Ei kai tuo nyt niin vakavaa ole että sekin nyt tähän listattiin. :D
 
vierailijavieras
vesilasku ja jätevesimaksu vuodessa ehkä 400€ riippuen kunnan taksasta.
Sähkö kulutuksen mukaan.
Mutta työ määrä huomattavasti isompi.
Talvella lumen luonti hiekoitus ja kesällä nurmikko.

Vakuutus on kallis.

Sanoisin et hieman kalliinpaa on asua omakotitalossa.
Öljylämmitys nyt halpaa ja sähkö huippu kallista.
 
vierailija
Omakotitalossa tarvitsee enempi kaikenlaisia laiitteita ja välineitä. Esimerkiksi ruohonleikkuri voi olla rivitalossa yhteinen, mutta omakotitalossa pitää hankkia oma. Lisäksi on tarvetta lapioille, leikkureille, sahoille yms. Jos joutuu hankkimaan kerralla kaiken, niin siitä voi kertyä isokin summa. Muutos rivitalosta omakotitaloon on kuitenkin paljon pienempi kuin kerrostalosta omakotitaloon, sillä rivitaloasuntoonkin joutuu hankkimaan jonkin verran pihavarustusta eikä itarvitse aloittaa tyhjästä.
 

Yhteistyössä