Mitä kautta saan lapseni jonkinlaisiin allergiatesteihin?

JOS en siis halua mennä yksityiselle. Eli pääsenkö kunnalliselta puolelta? Pitääkö asiasta mainita neuvolassa vai varaanko sitä varten yleislääkärille ajan vai kuinka? Mulla on tossa 10 kk, melkein 11 kk tyttö, jolla helähtää iho punaiseksi milloin mistäkin. Osan olen saanut jo itse selvitettyä, reaktio on tullut niin nopeasti, mutta osa on vielä hakusessa. Ruokavalion seuraaminen on melko hankalaakin jo, kun noissa yli 8-kuisten ruoissa on yhdessä purkissa melkoinen kirjo aineksia. Selvillä on jo, että banaani aiheuttaa punoitusta (saattaa siis olla myös kumiallergiaa kun ovat kumpikin kumipuuta) sekä kanelista tulee todella voimakas punoitus ja kitinää (eli tässä myös tod. näk. koivu voi aiheuttaa allergiaa kun ristiinallergisoivat). Pikkuvauvana kun soseet aloitettiin, tuli porkkanasta myös reaktio, enää ei ole tullut. Toivon, ettei mun täydy odottaa ensin jotain anafylaktista shokkia ennen kuin pääsen allergiatesteihin tytön kanssa. Toistaiseksi oireillut vain iholla, tai mistä mä tiiän.
 
Eli pääsenkö kunnalliselta puolelta?
Neuvolalääkäri voisi kirjoittaa lähetteen lastenpolille?
Prick- ja verikokeet (IgE, laktoosi-intoleranssi, keliakia..) taitavat voida testata. Tulokset voivat olla negatiivisetkin, vaikka allergioita olisi.
Meillä oli apua yhdistetystä IgE- ja IgG-ruoka-aineallergiaverikokeista (antioksidanttiklinikalla) mutta hinta on kallis.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä