Mitä kotiäidit tekee päivisin lasten kanssa???

  • Viestiketjun aloittaja "äippis"
  • Ensimmäinen viesti
"äippis"
Siinähän se kysymys :) Olen jo vuoden tässä ihmetellyt, että missä meidän alueen äidit luuraavat. Olen käynyt MLL:n ja kirkon perhekahviloissa ja niissä ei käy kuin muutama äiti. Leikkipuistot ovat päivisin ihan hiljaisia ja vain muutama äiti näkyy pihalla lastensa kanssa, jossei nyt kovin huono ilma ole. Mutta siinäpä se! Eli mitä ihmeen puuhaa kaikki äidit keksivät päiviinsä? Itse en jaksa istua kotona lapsen kanssa koko päivää, mutta ei kiinnosta käydä leikkipuistoissakaan yksinään eli kiva olisi löytää jostain seuraa, kun vaan tietäisi missä ne äidit ovat???
 
"Neith"
minen ole kunnon kotiäiti, eli käyn töissä, mutta vapaapäiviä on aika paljon enemmän kuin yleensä yötyön takia.
me kotipäivinä ollaan yleensä kotosalla, tehdään kotijuttuja, peltaan pelejä, rakennellaan legoja jne, käydään kaupoilla ja ulkoillaan, eipä täälläkään hirveämmin näy porukkaa puistoissa, tosin voi olla että käydään väärinä aikoina.. mun mielestä klo 9 on vasta aika jolloin aletaan edes suunnittelemaan päivävaatteiden päälle laittoa :D
 
"..."
Me käydään ton 2-veen kanssa puistossa jo aamulla 9-11. Meitä on sellanen neljän äidin(+lapset) porukka, jotka ollaan miltei joka aamu puistossa. Päiväunien jälkeen ollaan yleensä omalla pihalla.
 
vvvv
Kerran tai kaksi viikossa mll perhekerhossa. Muina päivinä puistossa tai kävelyllä, läheisellä kentällä potkimassa palloa...
Silloin tällöin kyläillään tai käydään asioilla/kaupassa.
Täällä on lähes aina joku muu äiti lapsineen puistossa. Onneksi saankin juttuseuraa heistä ja lapsi kavereita.

Mihin aikaan te ulkoilette?
 
"mona"
Kahtena aamupäivänä viikossa esikoisella on kerho, silloin ollaan vauvan kanssa kotosallla ja siivoillaan tai käydään ruokakaupassa. Yhtenä aamupäivänä ollaan läheisen päiväkodin perhekahvilassa ja kahtena muuna omalla pihalla tai puistossa. Usein lähetään kauemmas puistoon, jossa sovitut treffit jonku kaverin kanssa ku meilläki lähipuistot on aina tyhjiä.
 
tuore äiti
No mulla on vasta vauva, mutta käydään kävelylenkeillä, asioilla, kylässä kavereilla/sukulaisilla, shoppailemassa, joskus puistossa/pihalla kiikkumassa ja usein ollaan tietty vaan kotona ja puuhaillaan kotihommia ja seurustellaan/leikitään. Olen kyllä itsekin pohtinut miksi puistot/pihat on tyhjillään, omaani aion kyllä ulkoiluttaa niissä päivittäin kunhan vähän kasvaa....

Neuvolassa esim. aina yrittävät tuputtaa noita perhekahviloita ja kerhoja, mutta en koe sellaisia tarvitsevani enkä viihdy hyvin sellaisissa mammapaikoissa.
 
Tänään vein 8 jälkeen esikoisen eskariin, mies vei keskimmäisen päiväkotiin varttia aiemmin (ei oo samalla suunnalla)
Sitten tultiin kotiin, taapero söi aamupalan, puettiin päivävaatteet
9:30 oltiin postilla, sitten perherkahvilaan, se loppui 11:30
siitä kauppaan ja hakemaan eskari ja mummolla käymään kylässä.
mies töistä tullessaan kello 15 otti meidät samalla kyytiin ja haettiin kaikki yhdessä keskimmäinen.
sitten olikin ruuan laittoa, yhden temppujumppaa, päiväunia, mun neulekerhoa jne.
 
Oisko sulla ajoitus pielessä? meillä ainakin äidit oli noin aamu yhdeksästä yhteentoista puistossa. Muuna aikan syötiin, nukuttiin päikkäreitä ja käytiin muskarissa, jumpassa jne vauvaharrasteissa.
 
"Vieras"
Kun kolmas syntyi ja kaksi muuta olivat juuri täyttäneet 2- ja 4- v, olin aika unessa aamut. Heräilimme kymmeneltä ja kun oli puettu ja syöty aamiainen, oli myöhäistä mennä noihin aamukerhoihin ym. Yleensä menimme omaan pihaan leikkimään tai naapureitten kaks kertaa päivässä. Muutamia kertoja vkossa vierailimme kavereilla, mummolassa tai kaupassa.
 
meillä
Perhekerho kahtena aamuna, lisäksi isomman oma kerho. Ulkoillaan, nähdään kavereita, luetaan, pelataan lautapelejä... Puistossa ei olla koskaan ennen lounasta. Tykkäävät nukkua pitkään, eivätkä ota kumpikaan päikkäreitä, joten ulkoillaan pääasiassa lounaan ja välipalan välillä ja toinen kerta illalla.
 
"vierailulla"
Tosiaan monet ulkoilevat aamusta, itsekkin tunsin oloni orvoksi lasten ollessa pienempiä koska meillä ei nukuttu hyvin öisin ja aamu alkoi vasta siinä 9-10 välissä. Ja puistoon kun selvisimme 11-12 välissä ei porukkaa juurikaan ollut. Viikonloppuisin saattaa olla sitten eri juttu, ja kannattaa käydä vaikka iltpäivästä uudestaan katsomassa.
 
"äippis"
On käyty leikkipuistoissa yleensä yhdeksän aikoihin. Täällä järjestetään kymmeneltä aina ohjelmaakin ja niissäkään käy melkein kukaan. Luulisi, että askartelu, laulu ym kiinnostaisi, mutta ei siltä näytä. Tiedän kyllä alueita, joissa leikkipuistoissa äidit ovat tosi aktiivisia ja en tiedä mikä meidän puistoissa sitten mättää. Tietenkin olisi kiva, jos olisi äitikavereita, niin ei tarvitsisi seuraa puistoista etsiä, mutta kun niitä kavereita ei lähellä asu tai ole päivisin kotona :(
 
Meillä heräillään aamulla yleensä vasta 8-9aikaan, syödään aamupalaa, puetaan ja leikitään sisällä lounaaseen tai päikkäreihin asti. Iltapäivällä ulkoillaan omassa pihassa tai käydään kaupoilla, tehdään ruokaa, leivotaan, siivotaan, ihan perusarkea ilman kiireitä :) Kerran viikossa aamupäivällä on skr:n perhekerho omalla kylällä ja kerran-kaksi viikossa käydään aamupäivällä MLL:n perhekahvilassa kaupungissa. 1-2kertaa viikossa ollaan myös käyty uimassa koko perhe. Tuttuja lapsiperheitä meillä ei täällä ole eikä edes naapureita eli noi menot on aika pakollisia, jos ei halua, että pää hajoaa yksinään olemiseen. Sukulaisissa ollessa nähdään kavereita ja käydään puistossa yms.
 

Yhteistyössä