mitä kotitöitä teillä tehdään...lapset...

Siis meillä kaksi 8-vuotiasta poika ja tyttö ja ei meinaa heitä mikään huvittaa...
huoneen siivous on tappelua joka kerta ja muuta eivät sitten voikkaan tehdä...
Tänään pyysin postia hakemaan ja siitäkin tuli kamala marina :/ :ashamed: Itse sen sitten hain...
Olo alkaa olla välillä :headwall: :headwall: :headwall: Helpottaisiko tuo :whistle: ;) :whistle: Jotenkin alkaa kyllästyttää samasta asiasta jankkaaminen.
Ajattelin että pian peruuntuu karkkipäivät jos ei hommat kiinnosta.
Enkä nyt tarkoita,että heidän pitäisi siivota koko taloa.
Vaan pieniä kotihommia.
KERTOKAA MITEN TEILLÄ :) <br><br>
 
Meillä, kuusilapsisessa perheessä on "pikku pakko" isompien lasten osallistua kotitöihin. 11- ja 10-vuotiaat imuroivat pyydettäessä keittiötä, tyhjentävät/täyttävät tiskikonetta, vievät roskia, keräävät leluja lastenhuoneesta 4- ja 5-vuotiaiden kanssa. Omat huoneensa pitävät täysin itsenäisesti järjestyksessä; myös imurointi joka toinen viikko omassa huoneessa kuuluu kuvioihin (eli joka toinen viikko saavat tästä hommasta "vapaata").

Narinaa kuuluu, kyllä! Lähes poikkeuksetta: "miks taas minä?" Mutta ei se auta - kyllä he itsekin sen ymmärtävät, ettei äiti aina repeä joka hommaa tekemään. Isä kun tekee paljon töitä... Esikoinen (poika) yllättää joskus reippaudellaan ja tekee ihan pyytämättä pieniä hommia, esim. tyhjentää tiskikoneen.

No, nyt on meillä kahden viikon pleikkarin peluukielto menossa juuri tästä syystä: kotitöistä niin mahdotonta rutinaa ja valitusta ollut viime aikoina. Jospa alkais taas yhteiset hommat kiinnostaa, kun ei saa pelata...

Monesti vaatii vanhemmilta kärsivällisyyttä, kun pitäisi lapsia "patistella" kotitöihin. Helpommin monesti tekisi itse. Mutta ainakin minä ajattelen, ettei lapset todellakaan kärsi, vaikka joutuisivat kotona vähän töitäkin tekemään; päinvastoin! KUn vaan muistaa suhteuttaa töiden määrä ja laatu lapsen ikään.

Meillä nämä isoimmat lapset saavat kuukausirahaa, joka on tosissaan sidoksissa myös kotitöihin. Eli ikään kuin palkkaa saavat. Uhkaus, lahjonta, kiristys... eikös ne ole ne parhaat motivaattorit ja kasvattajan metodit :LOL:
 
Ketäpä tenavaa sitä kotityöt huvittaa...

Meillä jokainen (11-, 12- ja 14-v pojat) siivoaa oman huoneen. Esikoinen tiskaa joka päivä (ei ole tiskikonetta tässä talossa) ja saa osittain siitä hyvästä 30 euroa leirikoulukassaan kuukaudessa. Lisäksi kaikki laittavat pyynnöstä ruokaa, siivoilevat ylipäätään, hakevat postia, vievät roskia, tekevät lumitöitä ja leipovat apuna.

Asumme susirajoilla. Minä en voi olla varma, etteivät nämä jätkät sanoisi 15-vuotiaana, että se koulu, jonne aion yläkoulun jälkeen on toisella puolella Suomea. On niin paljon perusasioita ruuasta, kodinhoidosta, elämänrytmistä ja taloushallinnasta jotka on pakko opettaa, ja itse asiassa huikean nuorille ihmisille. En ole keksinyt mitään muuta tapaa opettaa niitä, kuin ottamalla pojat mukaan kotitöihin.

Piika-äiti
 
Meillä lista astiapesukoneen tyhjennyksestä seinällä pojille 8v, 10 ja 12v. Pöydästä astiat itse pesuriin ja jätteet roskikseen vievät. Oman huoneen joka toinen viikko siivoavat (joka toinen viikko käy siivooja) ja silloin kun on oman huoneen siivous myös roskat niistä ja yläkerran vc.stä pois. Yläkerran aulan siivous myös tuolloin kuuluu. Lisäksi pyyhkivät pölyjä ja keräävät vauvan leluja . Omat vaatteet likapyykkiin vievät ja käskystä tyhjentävät omien puhtaiden vaatteiden korin. Pöydän joskus kattaavat. Voisivat osllistua mielestäni vielä enemmänkin perheen yhteisiin töihin.
Pikkuveljeään hoitavat kiitettävästi.
 
Meillä viisi lasta ja pikku pakko autella. 7v ja 6v tyhjentävät ja täyttävät tiskikonetta, voitelevat pienemmille leipää yms. Hakevat postia piatien päästä ja vievät roskia. Kantavat myös polttopuita koppaan, ulkoiluttavat koiria, ja ruokkivat pupua. Omien huoneiden siivoaminen onkin sitten täyttä utopiaa, ei auta uhkailu, kiristys, ei lahjonta.
5 vuotias on myös ahkera, petää petinsä, hakisi postinkin mutta en uskalla päästää tuonne tienvarteen saakka.
pian 3 vee keräilee leluja, vie astiat tiskiin yms.
Tekevät mielellään.
 
Meillä pian 7v poika vie roskat kun pyydetään, kattaa pöydä, täyttää tiskikoneen, auttaa ripustamaan pyykit, pitää oman huoneen kunnossa ja vie pyykit pyykkikoppaan.
Meillä toimii ihan hyvin. Välillä poika unohtaa, jos vaikka kaverit on kylässä.
 
Olipas kiva lukea miten muilla.
Mut tosta kun ottavat astia koneesta...ei meillä yllä yläkaappiin kun jakkaran kanssa ja tuskin tietävät missä mikin kauha ja hippeli kuuluu olla. Hyvä kun mieskään tietää... :ashamed:
Meneekö astiasto uusiksi, kun kiipeilevät jakkaran kanssa :whistle:

Nyt pojan huone pysyny viikon siistinä,kun siivonu sotkut JOKA leikin jälkeen.
Tytöllä lojuu sitten taas pyykit huoneessa nojatuolin pohjalla.
Meitin 4v. poitsuun iskeny joku huoneen siivous vimma... tai sitten huomannu, että siellä mahtuu silloin jopa leikkimään kun huone on siisti ;)
Pöydän kattamisessa kyllä auttavat ja salaatin jms. tekemisessä.
Pleikka ja tietsikka ollu välil meilläkin käyttökiellossa.
Välillä vaan ottaa kupoliin toi jankkaaminen.
Postin tuoneet koulusta tullessa joka päivä :whistle:
Ilmeisesti viime viikon jupinat meni perille :ashamed: :whistle: ;)

Juuri uusavuttomia en lapsista halua... minulla sellainen siskopuoli...tai hänen ei lapsena annettu tehdä mitään, niin eihän sitä opikkaan.
joten asia hyvinkin tuttu.

Tuo jankkaaminen samoista asioista vain joskus on tosi :headwall: :headwall: Ja meillä kyllä saa tehdä :)
Välillä jopa joutuu ;) <br><br>
 
Meillä 12 ja 11 vuotiaat pojat eivät tee kovin mielellään kotitöitä yms, mutta muistavat ettei kuukausirahaa tule, jos sovitut kotihommat ei ole tehty.

Olemme sopineet, että pitävät omat huoneensa kunnossa, niin että ei ole kaikki tavarat pitkin lattiaa.

Olen sanonut että siellä on paljon mukavampi itsekkin olla kun mahtuu liikkumaan ja ei ole tavarat levällään.

Poikien hommiin kuuluu siivota joka viikonloppu omat huoneensa, eli imuroida ja järjestää , lattian pesun hoidamme minä tai mies.

Myös muu koti tulee pitää siistinä, että on muidenkin mukava olla. Pojat myös auttavat esim. pöydän kattamisessa, tiskikoneen purkamisessa, roskien viennissä, yms... :flower:
 
tea
Kovin samanlaisilta nuo kotityöt ja niiden tekeminen lapsilla kuulostaa. Meilläkin on 3 poikaa 6v., 9v. ja 11v. Kaikilla on kerran viikossa astianpesukoneen tyhjennysvuoro ja hyvin jakkaralla astiat ylähyllyllekin menee. (Kuopuksen tehtävä on tyhjentää vain haarukkateline.) Ja tietenkin pojat vievät astiansa itse astianpesukoneeseen ja auttavat pöydän tyhjentämisessä. Pojille kuuluu myös oman huoneen perusteellinen siivous joka toinen viikko; pölyjen pyyhkimistä, maton tamppausta, imurointia ja moppaamista. Kuusivuotiaskin osallistuu taitojensa mukaan. Lisäksi viikonloppuisin ja niinä kouluaamuina, jolloin ei ole kahdeksaksi meno, on koululaisten myös sijattava vuoteensa. Postin hakemista, pöydän kattamista, salaatin tekoa + leivonta- ja ruuanlaittoapuna pitää toisinaan olla. Vanhin poika tekeekin oikeita töitä hyvin mielellän ja leipoo paljon ihan itse kuivakakkuja, marenkeja jne. Mutta eihän se purnaamatta meilläkään suju. -Miks aina minä, tai -Onko pakko? Ovat miltei jokakertaisia kommentteja ja joskus joutuu uhkailemaan, ettei minunkaan sitten huvita maksaa kuukausirahaa :(
 
Aikalailla samoilla linjoilla ollaan meilläkin kotitöitten suhteen. Meillä on kuusi lasta ja kaikki paitsi kuopus(2,5kk) joutuu osansa tekemään kotitöistä. Omien huoneiden siivous kuuluu automaattisesti lapsille. Isommat vaihtavat myös petivaatteensa.
 
Meillä kohta 7 vuotias tyttö tykkää kovasti tiskata... no vieressä siinä pitää kuitenkin itse olla huuhtelemassa :whistle: juu ja samalla tarkastamassa, että puhdasta tulee ;) Pyykin laitossa on kovasti apuna ja välillä yllättää mut sillä kun on viikannut kaikki pyykit valmiiksi... eihän ne aina mee niin kuin äiti ne laittais, mutta sitä voi sitte salaa vaikka korjailla kun kaappiin laittaa =) pääasia, että saa tehdä kun innostusta löytyy... Oman sängyn petaaminen toimii kun käskee ja lelujen siivoaminen ei tunnu olevan täälläkään se mukavin homma...aina kuuluu huokailua tai narinaa kun niitä tuolta siivoillaan :whistle: joskus taas tyttö saa hirveen vimman alkaa pölyjä pyyhkimään ja pyyhkii kyllä sitte siinä samalla kaikki pinnat mihin lupa annetaan... sähkölaitteisiin en mielellään anna koskea, kun tiedä kuitenkaan kuinka kostean rätin kanssa sitä sinne ollaan menossa heilumaan. Roskia vie sillointällöin kun pyydän. Joskus tulee tosiaan sellaisia siivousvimmoja ja toisinaan taas naristaan jo pikku hommankin tekemisestä :kieh:
 
meillä tytöt 12v ja 14v, ja miehen tytöt 7v ja 11v.
tytöt tyhjentävät ja täyttävät tiskikonetta,vievät roskat,ja laittavat pyykkejä kuivumaan,juoksuttavat koiraa,imuroivat oman huoneen 2x viikossa ja kerran viikossa pesevät lattiat..

kyllähän jupinaa ja marmatusta tulee mutta se ehto on että jos ei tehdä niin sitten tietokonekkin pysyy kiinni.

joskus olen kyllä joutunut pitämään tietsikan parikin viikkoa kiinni..

pakko on likkojen opetella kotitöitä,ja pitämään paikat järjästyksessä,kyllä muistan omasta nuoruudestani että kyllä kotityöt oli tervan juontia..mutta kummasti vaan äidin papatukset ovat tuottaneet tulosta.

kesällä sitten,joka iikka on marjapensaassa,ja syksyllä haravanvarressa..
olenkohan liian vaativa äiti?
 
meillä ekaluokkalainen tyttö:

siivoa joka toinen viikko oman huoneensa, eli imuroi ja pyyhkii pölyt (joka toinen viikko käy siivooja)
tiskaa useamman kerran viikossa, yleensä omasta halustaan, josku äidin pyynnöstä. Ja hoitaa tiskauksen ihan yksin ja puhdasta tulee. joskus tiskataan yhdessä niin että toinen tiskaa ja toinen huuhtelee, se on oikeesti molemmista aina hauska hetki.. :)
petaa sänkynsä joka aamu
auttaa pyykkien lajittelussa, pesussa, kuivumaan laittamisessa, laskostamisessa ja kaappiin viennissä. yleensä oma-aloitteisesti.
hoitaa ja vahtii pikkusiskoa ja siivoaa tämän leluja.
vie roskia
hakee postin (ja tätä äiti ei saa tehdä, vaan se on hänen juttu... mut posti tuleekin sopivasti vasta vähän ennen ku hän koulusta kotiutuu)
kattaa pöytää, tekee salaatin, tekee ruokaa, leipoo - nää on hänen lempijuttuja. uunin ja hellan ym. käytössä toki pitää olla aikuinen apuna.
pesee vessoja. Ja nekin yleensä ihan omasta tahdostaan.

meillä aika innokas auttaja ja siivooja tämä neiti. Ainut mikä ei välillä meinaa kiinnostaa on omien lelujen siivoaminen... :)
 
Meillä 6-vuotias poika: vie roskia, hakee postia, siivoo omat lelut iltaisin ja siivouspäivänä pyyhkii niistä pölyjä (ei aina), laittaa likaiset astiat koneeseen, auttaa pyykin ripustamisessa, tekee lumitöitä,imuroi ja pesee saunaa (aina vaan kun annetaan). Kaiken tekee omasta tahdosta.
 
maukku
meillä 3,6 ja 9 vuotiaat lapset.osallistuvat ihan kohtuudella kotitöihin esim,petaavat sänkynsä,siivoavat huoneensa,huolehtivat tiskinsä ja koneen tyhjennyksen.laittavat omat vaatteet viikattuina kaappiinsa,vaihtavat petivaatteet,ja tuovat peittonsa ulos tuultumaan samoin matot omista huoneista.paistavat lettuja porukalla ja kuorivat perunat muussiin.
laittavat pyykit kuivumaan,tuovat postin koululaiset.
lämmittää saunaa ja kantavat puita telineeseen...on ihan vanhemmista kiinni mitä lapset tekee,jos aina samoja hommia ni tylsistyyhän sitä.
meillä ne saa paistaa lettuja ns,palkakseen kun huoneet on siistit. ja sit kun pääsee johonki extra hommaan kuten keväällä istutus hommiin ni lapset aivan innoissaan...tai marjametsään retkelle...
l ;)
 
huoneensa siivoavat itse, eipä kyllä neiti 8 v ole päästänytkään minua sinne imuroimaan tai roskistamaan mitään sen jälkeen kun "tapoin häneltä ukon" eli roskistin jonkun pelin salasanat.
ovat siivonneet pääasiassa itse varmaan tuolta 5-6 vuotiaasta asti, alkuun olen auttanut ja imuroinut mutta nyt imuroinetkiin muutaman vuoden.
laittavat tiskikonetta joka on periynyt heille kun isoasiskoa ei juuri enää täällä näy.
Ja varmaan jostakin 5 v asti ovat huolehtineet likavaatteet pyykkiin ja kärsineet jos ei ole ollut lempipaita puhtaana vaan maannut likaisena lattialla.
roskapussi on taas sellainen että se lähtee sen mukaan kuka on menossa ulos, ei sitä kenellekään erityisesti ole pyhitetty.

 

Yhteistyössä