mitä laitatte täytekakun väliin lastenkutsuille?

Moussetäytteet..


Marjamousse


- 200 g marjoja
- 2 liivatelehtiä
- reipas 1/2 dl tomusokeria
- 2 dl vispikermaa

Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen.

Jos käytät pakastemarjoja niin laita ne sulamaan mikroon. Paseeraa (paina siivilän läpi) marjat. Mausta marjamelba tomusokerilla.

Vaahdota vispikerma kovaksi vaahdoksi.

Kumenna kattilassa tilkka vettä ja sulata kuivaksi puristellut liivatelehdet veteen. Lisää neste ohuena norona marjamelbaan. Lisää kermavaahto marjamelbaan varovasti käännellen.

Jos käytät kakussa pelkästään marjamoussea niin tuplaa annos!

Vinkki! Voit siis varioida tätä moussea erilaisilla marjoilla; mansikoilla, vadelmilla, lakoilla jne.!



Valkosuklaamousse


- 200 g valkosuklaata
- 2 liivatelehteä
- 1,5 dl vispikermaa
- 1 rkl sokeria
-1 kananmunankeltuainen
- 2 dl vispikermaa

Rouhi valkosuklaa veitsellä pieniksi paloiksi.

Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen.
Vaahdota kerma.

Lisää kattilaan kerma, sokeri ja kananmunankeltuainen. Keitä seosta pohjaa myöten sekoittaen, kunnes sakenee. Älä kuitenkaan kiehuta liian pitkään!

Sulata liivatelehdet seokseen ja lisää myös valkosuklaarouhe pienissä erissä sekoittaen.

Anna seoksen jäähtyä noin kädenlämpöiseksi. Sekoita kermavaahto seokseen varovasti käännellen.
 
tårta på tårta
kermaa ja mansikka- tai vadelmahilloa. päälle vaikka vaahtonameja tai muita karkkeja. Ite en kyllä koskaan lapsena tykänny kakuista tai pullista ym. leivonnaisista. en tiedä miksi... vasta aikuisiällä alkoivat maistumaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mary-Ann:
Mä tein pätkis vaahdon ja kakku melkein syötiin käsistä :D .
miten teit pätkisvaahdon? ja mitä laitoit kakun päälle?
Vaahdotin Flora vispiä tosi kovaksi, sinne tuorejuustoa, van.sok, sitte pehmensin mikros niitä pätkis paloja, tarvii vaan käyttää sulatusta ettei kärtsää, haarukalla survoin niitä ja vaahdon joukkoon ja avot. jos ei luota et pysyy kasas, voi laittaa liivatetta mutta yllä mulla pysy ku kokoon kakut aina nurin kakkuvuokaan ja saa olla yön yli siinä. Tohon sopii lisäksi ku pilppuu banaania pieneks.

Päällys oli toises


ja toises


 
vieras
Yleensä välttelen täytskäriä lastenkutsuilla...ennemmin kääretorttua, jätskiä, lettuja... Mutta jos olen tenhyt, niin kaikkee marjaa ja hedelmää olen vältellyt...siis palasina...Eli joko ostan mahdollisimman silosta hilloa, tai soseutan esim persikkaa/aprikoosia/ mangoa väliin...
 

Yhteistyössä