Mitä mä teen, ahdistaa :(

  • Viestiketjun aloittaja Onneton
  • Ensimmäinen viesti
Onneton
Muutin lasteni kanssa unelmien taloon. Ihana, romanttinen rintamamiestalo, jossa pientä pintaremppaa tehty jo, mutta joka vaatii toki lisää remontoimista. Haluaisin niin sisustaa ja kunnostaa tän vanhaa kunnioittaen, vaaleilla sävyillä, maalaisromanttiseen tyyliin. Haaveilin remontoinnista ja kunnostuksesta..

..mutta nyt kun oon asunut tässä, oon tajunnut että en mä uskalla aloittaa. En ole koskaan edes tapetoinut mitään, miten ihmeessä osaisin tehdä täällä minkäänlaista remonttia? En mitenkään :( Mulla ei todellakaan ole varaa palkata mitään firmaa tekemään työtä, eikä mulla ole ketään tuttuja jotka auttais. Enolta kysyin, ja se sanoi ettei hän ala sukulaisille remontteja tekemään. Ok, ei sitten.

Ja nyt mua ahdistaa :( Tää talo kai sitten rapistuu mun käsiini, enkä saa tätä remontoitua ikinä. Mitä mä teen? Muutan pois? Uskallanko aloittaa itse jotain remppaa, vai pilaanko koko talon sillä? Alakerran huoneisiin pitäisi laittaa laminaatit tai hioa lautalattia joka on muovimaton alla. Seinille pitäis tehdä jotain, maalata tai tapetoida. Keittiö vaatii remonttia. Puhumattakaan kylpy-ja saunatiloista. Kuisti pitäisi uudistaa, lattiaa, seinää, ikuunanpuitteet. Yläkerran rappusille pitäis tehdä jotain, kun talvella kylmä hohkaa kellarin kautta niiden läpi ja kylmentää koko kuistin. Yläkerran makkarit on ihan ok kunnossa, mutta joskus ois ihana laajentaa niitä huoneita niin että ullakotkin tulis huonekäyttöön. Puhumattakaan pihasta ja piharakennuksista :( Tässä on liikaa hommaa, mä en osaa mitään, eikä mulla ole apua/rahaa ostaa apua. Tais olla maailman typerin idea muuttaa tänne :(
 
pintaremonttia uskaltaa ainakin ihan itse tehdä! maalaaminen on helppoa, mutta kun aloitat tapetoinnin sellaisilla tapeteilla, joissa ei ole selkeää kuviota, niin ei sekään hankalaa ole. netistä ja rautakaupasta saat selkeät ohjeet! niin on varmaan moni aloitellun, minäkin, puhun siis kokemuksella. :) rohkeutta vaan! aloitat pikkuhommista, just niistä maalaamisista ja tapetoinneista. Tsemppiä! =)
 
...
Mee jonnekkin kurssille jossa opetetaan. Ei kannata tehdä jos ei ite osaa.. Maalaaminen ja tapetoiminen ei onneksi ole vaikeaa, joten sen voisit ehkä tehdä. Jos joku sukulainen osaisi nii voisit siltä kysyä neuvoa miten se tehdään. Keittiöremppa ja lattiat voit jättää ammattilaisille.
 
Ou nou
Kieltämättä tulee mieleen, että remonttitaidottoman ei kannattaisi ostaa kodikseen remontoijan unelmaa. Suin päin ei kannata alkaa tapetteja repimään tms. Lue kirjastossa alan lehtiä ja kirjoja ja kysele remontoineilta ystäviltäsi kokemuksia ja vinkkejä. Jos urakka kuulostaa edelleen liian haastavalta, ei ole varaa palkata ammattilaista, eikä huvita asua sen kuntoisessa talossa, niin myisin ja muuttaisin muualle. :)
 
Hipsu
Huone tai asia kerrallaan. Jokainen tekee joskus jotain ensimmäistä kertaa. Aloita vaikka seinien kunnostamisesta, maalaus on varmaan helpointa hommaa, kun tekee kunnon pohjatyöt. Onneksi nykyään netistä löytyy hyvin ohjeita ja noi rautakaupatkin hyvin neuvoo. Ei ne tekemättömät työt mihinkään karkaa, ei ainakaan meillä.
 
Onneton
Mitenkä sen laminaatin laitto..? Kun haluisin sitten tehdä huone kerrallaan valmiiksi. Jos aloittais tuosta olohuoneesta, se on melkein säännöllisen muotoinen, ainoastaan kakluunin paikka tekee pienen hyppäyksen.. Onko sen laittaminen erityisen haastavaa/vaikeaa jos ei ole koskaan edes nähnyt miten se tehdään? :ashamed:
 
Elma
Alkuperäinen kirjoittaja Onneton:
Mitenkä sen laminaatin laitto..? Kun haluisin sitten tehdä huone kerrallaan valmiiksi. Jos aloittais tuosta olohuoneesta, se on melkein säännöllisen muotoinen, ainoastaan kakluunin paikka tekee pienen hyppäyksen.. Onko sen laittaminen erityisen haastavaa/vaikeaa jos ei ole koskaan edes nähnyt miten se tehdään? :ashamed:
Tässä jotain alkupalaksi. Kyllä näihin ohjeita löytyy. :)

http://www.yhteishyva.fi/asuminen_remontointi/tee_itse/laminaatin_asennus/fi_FI/laminaatin_asennus/
 
ei laminaatin laittaminen ole vaikeaa, mutta silloin lattioiden pitäisi olla ihan suorat. me asumme myös rintamamiestaliossa, ja alkuun haaveilin yläkertaan laminaatista, mutta päädyin kumminkin muovimattoon! se on vielä yksinkertaisempaa laittaa. eniten päätökseen vaikuttivat kumminkin, että laminaatti on vanhassa talossa kylmän tuntuinen, lattioiden pitäisi olla suorat ja meillä on kolmanneksi vielä noita kotieläimiä ja laminaatti on liukas, joten pidin muovimattoa helpoiten puhdistettavana. ja muovimattoja on niin monennäköisiä, ettei esin puujäljitelmää ole kaikki vieraat edes uskoneet muovimatoksi, vaan luulleet laminaatiksi. :D
 
Elma
Jos edellinen ei toimi, niin tämän linkin lopussa on myös video.

http://www.kotitieto.fi/index.php?32&cmsshow=638;news&Laminaattilattian+kiinnitys+sopii+tee-se-itse-remontoijallekin
 
!!!
Laminaattia en itse ole laittanut (minun kyllä piti tuo taito opetella kun tätä kämppää rempattiin, mut olin viimesilläni raskaana ja mursin käteni niin en päässyt sitä kokeilemaan) mutta sen verran tiedän että ettei pitäisi ihan mahdoton tehtävä olla. Pyydä jostai rautakaupasta selkeät ohjeet tai opiskele netistä. Kyllä saat asunnon vielä kuntoon, pintaremppaa voit hyvinkin tehdä itse!
 
Rintamamiestalossa on luultavasti seinissä pinkopahvit, joka tarkoittaa, etä tapetti lähtee hyvinkin helposti irti, eli voipi rohkeasti koittaa ja repiä pois jos ei onnistu. Toisaalta kyllä ne pahvit usein enemmän tai vähemmän kuplii, eli se saattaa olla jonkunsortin ongelma, mutta ehdottomasti aloittaisin tapetionnista, se on helpoin homma. Tai jos seinät on kohtalaisessa kunnossa, niin maalaus ja joku boordi on kaikkein helpoin ratkaisu.
 
vieras
Muovimatot on tosi hienoja nykyään. Itsekin olen rintamamiestalossa asunut reilu 10 vuotta ja meillä oli ainakin lattiat niin kierot ettei niihin helpolla olisi laminaattia laittanut. Rohkeasti vaan aloittamaan siitä mitä itse voi. Monet hommat tosi kannattaa jättää ammattilaisille esim. laatoitukset. Kilpailuta niin säästät satasia.
 
Onneton
Ei näissä seinissä ole tapettia, vaan tuollaiset maalatut levyt (tai jotain) joiden väleissä on noin 10millin raot. Lattiat ei muuten ole suorat, vaan etenkin nurkista vinot.. huomaa huonekalujen asettelussa. Eli pitänee luopua laminaattihaaveesta?
 

Yhteistyössä