Mitä mä voin tehdä mun vauvan (1v) yöraivareille?

"Jenis"
Mä ratkasin tollaset antamalla tissiä ja se tehos noin 3 sekunnissa. Mut eihän yli 6kk ikäset tietenkään sellasta yöllä tarvi, joten se siitä. :whistle:
Ihanan helppoa. Mutta kun nää vauvat ja pienet ihmiset on yksilöitä ihan siinä kuin isotkin ihmiset, ei valitettavasti ole mitään viisasten kiveä joka kaikkiin tehoaisi samalla tavalla.

Itse oon imettänyt yli vuoden ikäistä pahimmillaan/parhaimmillaan tunnin välein yöllä, että se ois ees hiljaa eikä herättäisi yöhulinoillaan koko taloa... ei kovin kestävä ratkaisu esim. oman univelan kannalta ajateltuna.
 
"smile"
Kylläpäs täällä on värikkäitä ohjeita annettu 1-vuotiaan nukuttamisesta. Mulla myös 1-vuotiaat kaksoset ja tuntuis aika huvittavalta alkaa vääntämään niitä kapaloon tai sitteriin yöks. :)

Mut siis asiaan: Ensin mäkin miettisin et onko korvissa kipu, sit jos ne on ok, niin vaihtoehdoks taitaa jäädä tommonen tassuttelu/silittely. Eli poika omaan huoneeseen nukkumaan jotta ei häiritsis isompaa niin paljon ja kun huutaa, menet ja silittelet poitsua, et puhu mitään, jos riuhtasee kätes pois ni annat olla ja vaan seisot vieressä niin että huomaa sun olevan siinä. Jos yrittää nousta ylös niin lähdet huoneesta pois ja annat huutaa perään pienen hetken. Sitten menet taas huoneeseen ja tempaset pojan määrätietoisesti makuulle (mikäli seisoo) ja silittelet/seisot vieressä. Ja taas jos yrittää nousta ylös niin lähdet huoneesta ja aina pidennät hiukan sitä aikaa ennen kun menet takaisin huoneeseen. Sit sen pitäs ymmärtää se että aina kun nousee ylös niin äiti lähtee pois.

Eli yöllä ei puhuta, ei oteta syliin/viereen, eikä tarjoilla mitään palveluita (paitsi jos on kakka vaipassa niin tietty vaihdetaan).

Tämä toimii myös illalla nukuttamiskeinona.
 
"Maru"
[QUOTE="smile";26371424]Kylläpäs täällä on värikkäitä ohjeita annettu 1-vuotiaan nukuttamisesta. Mulla myös 1-vuotiaat kaksoset ja tuntuis aika huvittavalta alkaa vääntämään niitä kapaloon tai sitteriin yöks. :)

Mut siis asiaan: Ensin mäkin miettisin et onko korvissa kipu, sit jos ne on ok, niin vaihtoehdoks taitaa jäädä tommonen tassuttelu/silittely. Eli poika omaan huoneeseen nukkumaan jotta ei häiritsis isompaa niin paljon ja kun huutaa, menet ja silittelet poitsua, et puhu mitään, jos riuhtasee kätes pois ni annat olla ja vaan seisot vieressä niin että huomaa sun olevan siinä. Jos yrittää nousta ylös niin lähdet huoneesta pois ja annat huutaa perään pienen hetken. Sitten menet taas huoneeseen ja tempaset pojan määrätietoisesti makuulle (mikäli seisoo) ja silittelet/seisot vieressä. Ja taas jos yrittää nousta ylös niin lähdet huoneesta ja aina pidennät hiukan sitä aikaa ennen kun menet takaisin huoneeseen. Sit sen pitäs ymmärtää se että aina kun nousee ylös niin äiti lähtee pois.

Eli yöllä ei puhuta, ei oteta syliin/viereen, eikä tarjoilla mitään palveluita (paitsi jos on kakka vaipassa niin tietty vaihdetaan).

Tämä toimii myös illalla nukuttamiskeinona.[/QUOTE]

Tällaiseen yöllä raivoamiseen ei ikävä kyllä auta tuo tassuttelu tms. Kaikki kosketus pahentaa. Lapsi kun ei ole hereillä silloin. Lapsen vain täytyy antaa huutaa huutonsa pois. Huuto johtuu päivällä koettujen tapahtumien uudelleen elämisestä. Tai muista painajaisista. Vastaavaa toimintaa siis kuin unissakävely tai unissaan puhuminen. Ainoa keino on toivoa että lapsi tarttuu siihen tarjottuun käteen ja toivoa että pehmustetut reunat eivät herätä juuri nukahtanutta heittelehtijää uudelleen.

ap:lle vielä vinkiksi. Jos pelkäät tukehtumista, niin vuoraa pinnat yksitellen vaikka pyyhkeillä ja sido narulla. Peiton laitoin kulkemaan patjan alta ja reunojen yli, ja sidoin kulmista narulla jalkoihin. Sinnehän voi laittaa laidan ja peiton väliin vielä lisäpehmusteeksi vaikka pyyhkeitä, jos ei ole mahdollisuutta matkasänkyyn.
 
Meillä on tommoinen kapea pehmustekin, mutta se ei taida paljoa auttaa.

Ja poikaa ei voi laittaa makuulle oikein ilman raivokohtaustakaan. Sitten kun saa yläosan vihdoin väännettyä makuulle, kiipeää kintut jo laitaa pitkin ylös. Samoin vaipanvaihdossa. Poika istuu mun sylissä ja hetken päästä jalat on so sohvapöydällä vaikka se ei ole edes ihan vieressä. Synnärillä lähti kokeneen kätilön käsistä pyllypesulla karkuun kääntymällä selälleen vaikka sen ei uskoisi olevan mahdollistakaan. Mulla oli kylkiluu ihan paskana raskausajan jäljiltä jonkun aikaa...
 
"vieras"
Mä ratkasin tollaset antamalla tissiä ja se tehos noin 3 sekunnissa. Mut eihän yli 6kk ikäset tietenkään sellasta yöllä tarvi, joten se siitä. :whistle:
:D Mä annoin maitoa pullosta.

palstavapiskoot, mutta minä sain nukkua ja jaksoin olla pirteä päivisin.

eikä lapsi muuten enää näin 7-vuotiaana juo öisin maitoa pullosta vaikka"asiantuntijat" tietävätkin ettei siitä tavasta pääse eroon jos yöjuonnin aloittaa...
 
No meillä tuo sitteri on toiminut. Esikoinen alkoi nukkua siinä tukkoisuuden vuoksi, koska siinä päätä saa sopivasti ylös. Tyyny, pinnasängyn (jossa ei edes suostunut nukkumaan ollenkaan) nosto, patjan nosto tms ei toiminut, koska poika pyöri aivan mahdottomasti. Sitterissä taas oli ihan rauhassa ja nukahti lähes heti, ei edes rimpuillut siinä, joten vyöt laitettiin vain turvallisuusmielessä, jotta ei putoa siitä vahingossa.

Vastaavaa nyt tuolla pienemmällä. Tukkoinen ja levoton, mutta vaunuissa ja sitterissä rauhoittuu ja nukahtaa nopeasti. Molemmissa pää hieman koholla.

Tuomitkaa ihan rauhassa mutta meillä tämä toimii. *avaa sateenvarjon*
 
Niin ja kapalointia olen koittanut viimeisen kerran lapsen ollessa noin 3-4 kk ikäinen, mutta ei meidän hikipäillä onnistu.

Monesti olen lukenut ja kuullut, että kapalointi voisi rauhoittaa levotonta lasta nukkumaan. Tähän "tilan rajoittamiseen" perustuu myös osittain se, että lapset helposti nukahtavat vaunuissa. Niissä kun ei sitä tilaa kauheasti ole.
 
Tuttua!!
Meillä kans yöhaahuilija/-huutaja! Ei noi isommat o koskaan tällasta tehny ja siks olenkin ihan ihmeissäni ollu.. Tää on nukkunu unipussissa tähän asti (kun ei peiton alla pysyny/ pelättiin, että tukehtuu), mut vaihdettiin peittoon nyt, kun alko lämmetä. Pitäsköhän laittaa silti takasin pussiin. Huusi pari yötä viimeviikolla ja siihen ei auttanu sylit, hissuttelut, tissittelyt, tassuttelut, oma sänky tai meidän sänkykään, mut ei löytyny lääkärillä vikaakaan.Nyt on räkätaudissa kyllä.
Edelleen herää ainakin kerran ja huutaa, eikä saa nukahdettua uudestaan, kun heittäytyy unissaan juurikin johonkin suuntaan ja törmää ja huutaa taas. "Pakolla" painoin pysymään makuullaan ja siihen nukahti parissa minuutissa, tää tuntu kyllä äitistä tosi pahalta, vaikka toimi. Taidan vaihtaa pinnasuojuksen korkeempaan malliin takas, ettiä ohuimman unipussin ja toivoa parasta!
 
Laitatko sänkyyn nukkumaan niin, että on edelleen hereillä? Meillä on yksivuotias, joka heräili öisin, mutta homma helpotti siihen, kun laitoin sänkyynsä jo ennen syliin nukahtamista.

Eli meidän kohdalla luultavasti kyse siitä, että havahtuu ja pelästyy kun on eripaikassa kuin nukkumaan mennessä.

Aluksi jatkoi heräilyä, mutta silloin riitti, että istun tuolilla samassa huoneessa niin että näki minut. Tätä jatkui noin viikon, nyt nukkuu jo hyvin.

Ja jos tästä ei ole apua, en voi muuta toivottaa kuin jaksamista.

Ps. Meidän lapsi myös hermostuu liiasta kosketuksesta ja nukahtaminen vain viivästyy tassutuksesta tai kapalosta.
 
Laitatko sänkyyn nukkumaan niin, että on edelleen hereillä? Meillä on yksivuotias, joka heräili öisin, mutta homma helpotti siihen, kun laitoin sänkyynsä jo ennen syliin nukahtamista.

Eli meidän kohdalla luultavasti kyse siitä, että havahtuu ja pelästyy kun on eripaikassa kuin nukkumaan mennessä.

Aluksi jatkoi heräilyä, mutta silloin riitti, että istun tuolilla samassa huoneessa niin että näki minut. Tätä jatkui noin viikon, nyt nukkuu jo hyvin.

Ja jos tästä ei ole apua, en voi muuta toivottaa kuin jaksamista.

Ps. Meidän lapsi myös hermostuu liiasta kosketuksesta ja nukahtaminen vain viivästyy tassutuksesta tai kapalosta.

Ei kun nukahtaa sänkyyn. Ja tosiaan jos koittaa "shhh":ytellä tai laittaa kättä päälle siin suuttuu ja venkoilee karkuun.
 
Koko yö unta putkeen! Johan teki hyvää!
Oon ollu viikon yksin kun mies on työmatkalla ja toinen on ollut ihan kipeenä ja toinen karjunut ja lääkäriin on pitänyt lähteä yksi yö ja huhhhuh. Heti kun toinen on nukahtanut niin toinen on herännyt ja sitten taas toinen. Nyt toinen on terve ja toinen karjumatta niin munhan on hyvä lähteä pariksi päiväksi kaverin mökille rentoutumaan. Mies saa aimoannoksen perhe-elämää kun jää näiden kanssa yksin! Hyvä! En olis voinut kipeänä näitä jättääkään.
 
Ehkä hän oli väsynyt karjumaan.

Naapuri katto korvat eikä niissä mitään vikaa ole. Ehkä se oli käveleminen. Nyt nimittäin kävelee tosi hyvin. Ehkä sitä suututti kun ei jalat toiminu ja näki siitä pahaa unta.

Nyt sitten isompi on karjunut jo kaks kertaa tän illan aikana. Painajaista kuulemma näki.
 

Yhteistyössä