Mitä maksaa 11v naapurin tytölle 3v vahtimisesta?

Taloyhtiössämme asuu aivan ihana 11v tyttö joka käy välillä hakemassa 3 vuotiastamme ulos leikkimään. Leikkivät taloyhtiön alueella ja hauskaa tuntuu molemmilla olevan. Tunnen perheen hyvin ja luotan myös tuohon tyttöön.
Meillä syntyy vauva kohta ja ajattelin että kesällä voisin välillä jotain tytölle maksaa siitä että lähtee tuon meidän lapsen kanssa ulos.
Tarkoituksena että ulkoilisivat tässä meidän omalla pihalla, missä myös tarvittaessa apu on aina lähellä.

Mitä tuollaisesta 1-1,5h ulkoilusta/ vahtimisesta voisi maksaa eli mikä olisi sellainen kohtuullinen korvaus tuon ikäiselle?
 
Tottakai tarkoituksena on keskustella tytön äidin kanssa ensin. Viime kesänä ostin loppukesästä tytölle pari leffalippua kiitokseksi kaikesta avusta ja siitäkin sovin hänen äitinsä kanssa etukäteen.

Kiinnostaisi vain tietää mikä on kohtuullinen korvaus tälläisestä muiden mielestä.
 
"vieras"
[QUOTE="jaa-a";26111040]Juttele tytön vanhempien kanssa. Heillä voi olla muutenkin sanomista tuosta asiasta.[/QUOTE]

peesi.

Itse antaisin tilanteen jatkua tuollaisena kuin kuvaat jos on jatkuakseen ja joskus ostaisin tytölle pienen lahjan tai pitsalahjakortin tms.

Palkka ja hoitamisesta sopiminen ovat jo aika asia, ja itse en antaisi 11-vuotiaani ottaa tällaista vastuuta vieraasta lapsesta.
 
------
Kaikki vanhemmat eivät halua, että lapsensa saavat muualta rahaa.. Vaan raha annetaan kotoa käsin niin pystytään vähän kontrolloimaan sitä mihin se menee. Kysy ihmeessä tytön vanhemmilta siis. Osoittaa sinulta aikuisuutta. Jos koti pihalla pysyvät niin varmaan sitten ihan ok, kun ikkunasta näet mutta muussa tapauksessa kai tiedät, että 11v ei ole millään tavalla lain silmissäkään huolehtimaan / ottamaan vastuuta toisen lapsesta.
 
"jaa-a"
[QUOTE="vieras";26111073]peesi.

Itse antaisin tilanteen jatkua tuollaisena kuin kuvaat jos on jatkuakseen ja joskus ostaisin tytölle pienen lahjan tai pitsalahjakortin tms.

Palkka ja hoitamisesta sopiminen ovat jo aika asia, ja itse en antaisi 11-vuotiaani ottaa tällaista vastuuta vieraasta lapsesta.[/QUOTE]

Nimenomaan. Nyt tuo tyttö leikkii lapsesi kanssa omasta halustaan ja silloin kun tahtoo. Kun leikki muuttuu työksi, saatta tyttöä alkaa ahdistaa. Mitä jos han on luvannut tulla hoitamaan lastasi ja sitten kaverit pyytävätkin uimaan tai muualle? Äkkiä alkaa siinä vaiheessa kiva leikki muuttua painostavaksi työksi, jota ei 11- vuotiaalta voi eikä saa vielä vaatia.

Itsekään en antaisi oman 11- vuotiaani työkseen hoitaa.
 
Tarkoituksella en tosiaan päästä tyttöjä pois taloyhtiön alueelta. Juurikin siitä syystä että 11v ei pysty toimimaan vielä jos jotain tapahtuu. Ei ole reilua kyseistä tyttöä kohtaan.

Ajattelinkin enemmän että mitään ei sovita etukäteen vaan että voisin laittaa viestin ja kyselyn joskus aamulla että ehtisikö meidän tytön kanssa ulkoilemaan. Saisi siitä sitten pienen korvauksen kun se erikseen sovitaan. Eikä tietenkään mitään säännöllistä, sillä kesä on loma-aikaa tällekin tytölle. Juttelenpa siis hänen äitinsä kanssa että sovittaisiinko joku pieni korvaus vai satunnaisesti leffalippuja yms.
 
"vieras"
Mulla on aika samanikäset lapset (ja kolmas iältään tuossa välissä) enkä ikinä laittaisi meidän 10-vuotiasta vahtimaan/leikkimään tuon tänä vuonna 3-v täyttävän kanssa taloyhtiön pihalle. Oman omakotitalon aidatulle pihalle voisin harkita, mutta silloinkin olisin itse kuulo ja näköetäisyydellä.
Kotona toki voi vahtia pienempiään jos olen suihkussa/laitan ruokaa eli olen toisessa huoneessa mutta kuitenkin kotona koko ajan.
Jos jotain sattuu, se isompi ei ikinä toivu siitä syyllisyydestä, joten ei ole minusta ok.
Jos tuo tyttö leikkii yhtä aikaa ja yhdessä muuten vaan sun lapsen kanssa pihalla ja jotain sattuu, se ei ole sen vastuulla, vaan sinun, kun olet lapsesi valvonnan laiminlyönyt mutta jos se on sovittua, se lapsi on tavallaan vastuussa ja jos jotain käy niin ei hyvä.
 
"ariel"
Itse olin vuoden vanhempi kun vahdin meidän saman ikäistä naapuria. Usein se oli vaan sellasta, että niitten äiti laitto tossa taloyhtiön pihalla jotain kukkasia tms. ja mä lähinnä leikin sen kanssa ja katoin nyt että se ei oo siellä kokoajan häiritsemässä äitiään. Mutta sitte sen lisäks oli muutamia kertoja kun tää äiti oli jumpalla ja ketään muu ei oikein päässy vahtimaan, niin mä sitten olit n. 1 - 1½h vahtimassa tätä poikaa. Tottakai nyt jälkeenpäin aattelee et mitä jos jotain olis sattunu tms., mutta toisaalta ihan kiva että muhun luotettiin sen verran, koska se oikeasti vaikutti aika paljonkin siihen että tajusin haluavani myös aikuisena työskennellä lasten kanssa (onneks isän kuitenki olis ainakin tavottanu puhelimella ja mun omat vanhemmat asu ihan vieressä).

Noista kerroista kun mä olin niillä ihan sisällä vahtimassa, mä sain yleensä about 5€ + liput paikallisille festareille. Sitte tosta perään kattomisesta pihalla mä sain yleensä esim. karkkipussin tms. pientä (lähinnä kuitenki tein tota siks että se oli kivaa ja olihan se hauskaa tuntea tavallaan olevansa vastuussa, vaikka oikeasti toi poika olis ollu siinä pihalla varmasti ilman muakin. Eli siis mua ei olis varsinaisesti haitannu vaikka en olis saanut yhtään mitään).
 

Yhteistyössä