Mitä me tehdään väärin? (1-vuotiaan yöunista)

Tyttö on kohta vuoden ja on ollut vauvasta asti aika hyvä nukkumaan. Nyt kuitenkin vuodenvaihteen jälkeen on herännyt lähes joka yö kahden ja kolmen välillä ja valvoo sitten vähintään tunnin, yleensä kaksi. Tyttö siis itkee sängyssään, rauhoittuu heti syliin mutta kun yritetään laittaa takas nukkumaan niin vetäsee selän kaarelle ja esittää tiukan vastalauseen. Sitten ollaan vaan istuttu tytön huoneen sohvalla sylikkäin se pari tuntia, aina välillä koitetaan laittaa takas omaan sänkyyn mutta ei käy.

Mulla on toinen raskaus alussa ja noi yökukkumiset tuntuu nyt ihan ylitsepääsemättömän vaikeilta! Mies onkin nyt pääasiassa hoitanut nämä herätykset, mutta meillä on sen verran pieni asunto että kumpikin siinä on kuitenkin hereillä sen koko ajan. Ollaan kokeiltu ottaa viereen ja tarjota jopa maitoa (yösyönnit jätetty jo kuukausia sitten) mutta vieressä alkaa vaan riehumaan ja maitoa ei suostu juomaan.

Ollaan jo ihan epätoivoisia tän kanssa! Tiedän että jotkut nukkuu vielä huonommin ja heräilyjä on koko ajan, mutta kun tyttö on ollut niin hyvä nukkumaan niin nyt ihmetyttää että mistä tämä johtuu?? Ja meille tämä on näköjään jo liikaa, mä huomaan itessäni että oon niin väsynyt päivisinkin että hermo on kireellä koko ajan.

Kaikki neuvot ovat tarpeen!
:heart: Iso kiitos!
 
Kaikki neuvot ovat tarpeen!
voisiko olla kyse siitä, että olisi refluksi? palstalta allergia-puolelta kun olen lukenut, että vauvojen yksi refluksioire on selän vetäminen kaarelle, itku ja ettei viihdy makuullaan (eikä lattialla). oireet yleensä pahenevat yöksi/yöllä.
mutta jos ei muuten oireile... niin en tiedä.
meillä muksulla puhkesi kunnolla refluksi vasta reilu 3vuotiaana. mutta oli kyllä jo vauvasta asti tosi huono nukkuja.
**
p.s. luin tarkemmin, ja siis vastalauseena vetää selän karrelle, ei silloin ole refluksioire hehe =)

toivottavasti jotain selviäisi, mikä vaivaa. meilläkin nukutaan samassa huoneessa tuon huonon nukkujan kanssa, ja ihan puhki on oltu ja ollaan.
 
Kannattaa tutustua Tracy Hogg ja Melinda Bleun kirjaan "the baby whisperer solves all your problems". Kirjan saa suomeksikin kirjastosta (opi kuuntelemaan lastasi), mutta tuo englanninkielinenkin on melko helppo lukea. Siinä on kaikki tarpeellinen tieto mitä vauvoista tarvii tietää. :D Englannin kielisen voi tilata netistä. Ei maksa paljon. Tuon kirjan avulla opetin meidän 5,5kk vanhan vauvan nukahtamaan itse. Sen jälkeen on nukkunut 12h yöllä putkeen. Toki niitä kausia tulee, jolloin lapsi nukkuu huonommin. Kun lapset oppivat paljon uutta (konttaus, kävely, puhuminen) yöunet häiriintyvät usein joksikin aikaa. Mutta se on ohimenevää. Tuosta Hoggin kirjasta on muuten myös "taapero" versio (toddlers). Siinä on lisää hyviä vinkkejä sitten vähän vanhemmista lapsista. Mutta toki pitää tarkistaa ettei lapsella ole mitään lääketieteellistä syytä huutaa. Mutta mitä tuttuni ovat kertoneet, niin heillä n.1v lapsilla on kaikilla ollut jossain välissä kyseistä raivoamista, joka on mennyt ohi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
Onko korvat tarkastettu lääkärillä? Voisi olla korvatulehdusta, jos näin yllättäen ovat yöt menneet huonoksi.
Oltiin just viikko sitten sairaalassa kolme yötä kun tyttö sai yleistulehduksen (yöt siis oli huonoja jo pitkään ennen ja sen jälkeen myös, eli en usko näiden liittyvän toisiinsa) ja siellä tarkastettiin korvat joka päivä, olivat ok.

Viime yö oli vähän parempi, me ollaan nyt annettu tytön ihan rauhassa itsekseen nukahtaa sänkyyn, eli vaikka on noussut pystyyn niin ei olla menty vaan annettu väsyttää itsensä ensin. Siis jos on itkenyt niin sitten tietenkin ollaan menty, mutta jos on tyytyväisenä pölissyt siellä itsekseen niin on annettu olla. Viime yönä tosiaan sitten olikin hereillä vain n.10min.

Lisäksi mun mies on hoitanut perjantaista lähtien kaikki heräämiset kun mä olin niin loppu :heart: Nyt on jo paljon parempi mieli, vaikka raskaus väsyttääkin.

Kiitos kovasti vinkeistä kaikille! Pitää tutustua tuohon Palezzun vinkkaamaan kirjaan!
 

Yhteistyössä