Mitä mieltä olette?(polttareista)

  • Viestiketjun aloittaja pihikö olen?
  • Ensimmäinen viesti
pihikö olen?
Oli tässä muutama viikko sitten kaverin polttareissa(ei hirveän läheinen kaveri mutta kuitenkin mukava). Olimme mökillä ja ostimme ruuat sinne yhdessä,sovimme että kaikki maksavat myöhemmin ostajalle osuutensa.
En tuntenut ketään muita kavereita sieltä entuudestaan mutta olin sopinut yhden kaverin kanssa että pääsen hänen kyydillä takaisin kaupunkiin yöllä,kun suurin osa porukkaa jäi yöksi. Hänen lapsensa ei sitten alkanut hoitajan kanssa nukkumaan niin hänen pitikin lähteä paljon aikaisemmin kuin oli sovittu,minun täytyi siis lähteä myös.Olimme juuri laittaneet ruuat valmiiksi mutta ne jäivät siis meiltä syömättä.
Sain nyt sitten tekstiviestin yhdeltä osanottajalta että hinnaksi tuli 23 euroa per naama(10 henkeä) ja tilinumeron.Summa on pelkistä ruokatarpeista,juomat ostimme kaikki itse.Minusta tuntuu nyt tyhmältä maksaa ruuista joista en syönyt muruakaan.Summa ei ole iso mutta periaatteesta mielestäni ei minun kuuluisi maksaa.Mitä mieltä?
 
Ne oli ne ruuat ostettu kuitenkin etukäteen, sitä varten, että sinäkin söisit. Ei se tosiaan muiden vika ole, ettet voinutkaan jäädä syömään. Epäreilua laittaa muut maksamaan siitä. Ymmärrän kyllä toisaalta, että ottaa päähän maksaa ruuasta, jota ei ole syönyt.

Eräs kaverini oli kaasona ja järjesti polttarit jokin aika sitten ja 3 ihmistä jätti tulematta vaikka olivat vahvistaneet tulevansa. Heidän osuutensa kaikesta (3 x 50?) jäi sitten tämän kaverini harteille + oma osuutensa, koska näiden tyyppien mielestä heidän ei kuulu maksaa, koska eivät olleet paikalla. Ei kovin reilua.
 
pihikö olen?
"Mä kyllä maksasin. Eihän se nyt muiden vika oo, jos jouduit aikasempaan lähtemään"

Joo mut eihän se minunkaan vika ollu,olisin kyllä mielellään jääny vielä pitemmäks aikaa.
Ja oli yks ainoa ateria ilman juomia. Ruuissa oli myös mukana mökille yöksi jäävien aamupala tarpeet sun muut.Me grillaattiin erilaisia lihoja,ja sit oli kaikkia lisukkeita ja salaatteja.
 
pihikö olen?
Alkuperäinen kirjoittaja TMirre:
Ne oli ne ruuat ostettu kuitenkin etukäteen, sitä varten, että sinäkin söisit. Ei se tosiaan muiden vika ole, ettet voinutkaan jäädä syömään. Epäreilua laittaa muut maksamaan siitä. Ymmärrän kyllä toisaalta, että ottaa päähän maksaa ruuasta, jota ei ole syönyt.

Eräs kaverini oli kaasona ja järjesti polttarit jokin aika sitten ja 3 ihmistä jätti tulematta vaikka olivat vahvistaneet tulevansa. Heidän osuutensa kaikesta (3 x 50?) jäi sitten tämän kaverini harteille + oma osuutensa, koska näiden tyyppien mielestä heidän ei kuulu maksaa, koska eivät olleet paikalla. Ei kovin reilua.
Mustaki tuo kaverisi juttu on törkeää mutta kuitenkin aivan eri juttu kuin minun koska minun piti lähteä täysin MINUSTA riippumattomista syistä enkä tehnyt sitä tahallaan,koska en olisi päässyt millään muulla pois sieltä.
 
eli siis kaikista reiluinta olisi, jos se kaveri, jonka kyydillä lähdit, maksaisi sunkin osuuden?
-ei mutta eihän se ollut senkään vika kun se lapsenvahti ei saanut sen lasta nukkumaan.

mitä jos se lapsenvahti maksaisi teidän molempien osuudet? tai ehkä se lapsi teki sen tahallaan kun ei nukahtanut?? Jos se pistetään maksamaan kaikki, ja vielä lapsenvahdin palkkakin!

pointtini: Mitä on alunperin sovittu maksettavaksi, maksetaan, vaikka vähän kirpaisisi. Aina ei mee nallekarkit tasan, mutta olisi sinulta erittäin epäkohteliasta vaatia muita maksamaan ruuat, jotka olet ensiksi ilmoittanut syöväsi.
 
pihikö olen?
Alkuperäinen kirjoittaja TMirre:
eli siis kaikista reiluinta olisi, jos se kaveri, jonka kyydillä lähdit, maksaisi sunkin osuuden?
-ei mutta eihän se ollut senkään vika kun se lapsenvahti ei saanut sen lasta nukkumaan.

mitä jos se lapsenvahti maksaisi teidän molempien osuudet? tai ehkä se lapsi teki sen tahallaan kun ei nukahtanut?? Jos se pistetään maksamaan kaikki, ja vielä lapsenvahdin palkkakin!

pointtini: Mitä on alunperin sovittu maksettavaksi, maksetaan, vaikka vähän kirpaisisi. Aina ei mee nallekarkit tasan, mutta olisi sinulta erittäin epäkohteliasta vaatia muita maksamaan ruuat, jotka olet ensiksi ilmoittanut syöväsi.
No just joo sitä tarkotin että niiden pitäisi maksaa...Haloo!
Mun mielestä nyt kuitenki on eroa peruuko omasta tahdostaan vai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pihikö olen?:
No just joo sitä tarkotin että niiden pitäisi maksaa...Haloo!
Mun mielestä nyt kuitenki on eroa peruuko omasta tahdostaan vai ei.
Onhan sillä eroa tietenkin. Ja edelleen ymmärrän, että ottaa päähän maksaa ja noinhan olisi voinut käydä kenelle tahansa, mutta nyt kävi sinulle ja se oli huonoa tuuria. Mutta koita ymmärtää, että jonkun on se sinun osuutesi maksettava? Jos ei sinun, niin sitten se taakka kaatuu JONKUN MUUN harteille. Minun mielestäni tuollaisessa tilanteessa maksaminen on sinun velvollisuutesi.

 
no haloo
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä kyllä maksasin. Eihän se nyt muiden vika oo, jos jouduit aikasempaan lähtemään.
Näin. Jos sopisimme järjestävämme juhlat ja kaikki muut jättäisivät tulemasta. Joutuisinko siinä tapauksessa maksamaan koko potin yksin? Tottakai joudut maksamaan sovitun osuuden ei se muiden vika ole jos lähdit.
Sovittu mikä sovittu.
 
pihikö olen?
Alkuperäinen kirjoittaja TMirre:
Alkuperäinen kirjoittaja pihikö olen?:
No just joo sitä tarkotin että niiden pitäisi maksaa...Haloo!
Mun mielestä nyt kuitenki on eroa peruuko omasta tahdostaan vai ei.
Onhan sillä eroa tietenkin. Ja edelleen ymmärrän, että ottaa päähän maksaa ja noinhan olisi voinut käydä kenelle tahansa, mutta nyt kävi sinulle ja se oli huonoa tuuria. Mutta koita ymmärtää, että jonkun on se sinun osuutesi maksettava? Jos ei sinun, niin sitten se taakka kaatuu JONKUN MUUN harteille. Minun mielestäni tuollaisessa tilanteessa maksaminen on sinun velvollisuutesi.
No mutta miksi se "vastuu" kaatuu sitten juuri minun harteille eikä niiden jotka ne ruuat söivät?
Ilmeisesti olen sitten vaa pihi :) mutta ajattelen kuitenkin että jos olisin niiden sijassa jotka sinne mökille jäivät en odottaisi että jos joku on sieltä yllättäen joutunut lähtemään eikä syönyt niistä ruuista yhtään mitään niistä myöskään maksaisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pihikö olen?:
Alkuperäinen kirjoittaja TMirre:
Alkuperäinen kirjoittaja pihikö olen?:
No just joo sitä tarkotin että niiden pitäisi maksaa...Haloo!
Mun mielestä nyt kuitenki on eroa peruuko omasta tahdostaan vai ei.
Onhan sillä eroa tietenkin. Ja edelleen ymmärrän, että ottaa päähän maksaa ja noinhan olisi voinut käydä kenelle tahansa, mutta nyt kävi sinulle ja se oli huonoa tuuria. Mutta koita ymmärtää, että jonkun on se sinun osuutesi maksettava? Jos ei sinun, niin sitten se taakka kaatuu JONKUN MUUN harteille. Minun mielestäni tuollaisessa tilanteessa maksaminen on sinun velvollisuutesi.
No mutta miksi se "vastuu" kaatuu sitten juuri minun harteille eikä niiden jotka ne ruuat söivät?
Ilmeisesti olen sitten vaa pihi :) mutta ajattelen kuitenkin että jos olisin niiden sijassa jotka sinne mökille jäivät en odottaisi että jos joku on sieltä yllättäen joutunut lähtemään eikä syönyt niistä ruuista yhtään mitään niistä myöskään maksaisi.
et ole vain pihi, vaan myös itsekäs ja näköjään kykenemätön katsomaan asioita toisten näkökulmasta. "Miksi minä, miksi minä!"

vastuu kaatuu sinun harteillesi, koska lähtiessäsi polttareihin olet sen sitoutunut kantamaan!!! etkö tajua...

 
pihikö olen?
Alkuperäinen kirjoittaja TMirre:
Alkuperäinen kirjoittaja pihikö olen?:
Alkuperäinen kirjoittaja TMirre:
Alkuperäinen kirjoittaja pihikö olen?:
No just joo sitä tarkotin että niiden pitäisi maksaa...Haloo!
Mun mielestä nyt kuitenki on eroa peruuko omasta tahdostaan vai ei.
Onhan sillä eroa tietenkin. Ja edelleen ymmärrän, että ottaa päähän maksaa ja noinhan olisi voinut käydä kenelle tahansa, mutta nyt kävi sinulle ja se oli huonoa tuuria. Mutta koita ymmärtää, että jonkun on se sinun osuutesi maksettava? Jos ei sinun, niin sitten se taakka kaatuu JONKUN MUUN harteille. Minun mielestäni tuollaisessa tilanteessa maksaminen on sinun velvollisuutesi.
No mutta miksi se "vastuu" kaatuu sitten juuri minun harteille eikä niiden jotka ne ruuat söivät?
Ilmeisesti olen sitten vaa pihi :) mutta ajattelen kuitenkin että jos olisin niiden sijassa jotka sinne mökille jäivät en odottaisi että jos joku on sieltä yllättäen joutunut lähtemään eikä syönyt niistä ruuista yhtään mitään niistä myöskään maksaisi.
et ole vain pihi, vaan myös itsekäs ja näköjään kykenemätön katsomaan asioita toisten näkökulmasta. "Miksi minä, miksi minä!"

vastuu kaatuu sinun harteillesi, koska lähtiessäsi polttareihin olet sen sitoutunut kantamaan!!! etkö tajua...
No etkö itse tajua että asiasta voi olla monta mielipidettä???No mitenköhän minä olen sen sitoutunut kantamaan kun olen luvannut maksaa ruuista joista myös oletin itse syöväni!!Ai sekö ei ole itsekästä vaatia jotakin toista maksamaan ruuista minkä itse on syönyt?

Ja tosiaan aion maksaa summan koska se ei mitenkään iso ole,yritin vain jos täältä saisi jonku järkevän perustelun maksulle muuta ei näköjään saa.
 
pihikö olen?
Alkuperäinen kirjoittaja pihikö olen?:
Alkuperäinen kirjoittaja TMirre:
Alkuperäinen kirjoittaja pihikö olen?:
Alkuperäinen kirjoittaja TMirre:
Alkuperäinen kirjoittaja pihikö olen?:
No just joo sitä tarkotin että niiden pitäisi maksaa...Haloo!
Mun mielestä nyt kuitenki on eroa peruuko omasta tahdostaan vai ei.
Onhan sillä eroa tietenkin. Ja edelleen ymmärrän, että ottaa päähän maksaa ja noinhan olisi voinut käydä kenelle tahansa, mutta nyt kävi sinulle ja se oli huonoa tuuria. Mutta koita ymmärtää, että jonkun on se sinun osuutesi maksettava? Jos ei sinun, niin sitten se taakka kaatuu JONKUN MUUN harteille. Minun mielestäni tuollaisessa tilanteessa maksaminen on sinun velvollisuutesi.
No mutta miksi se "vastuu" kaatuu sitten juuri minun harteille eikä niiden jotka ne ruuat söivät?
Ilmeisesti olen sitten vaa pihi :) mutta ajattelen kuitenkin että jos olisin niiden sijassa jotka sinne mökille jäivät en odottaisi että jos joku on sieltä yllättäen joutunut lähtemään eikä syönyt niistä ruuista yhtään mitään niistä myöskään maksaisi.
et ole vain pihi, vaan myös itsekäs ja näköjään kykenemätön katsomaan asioita toisten näkökulmasta. "Miksi minä, miksi minä!"

vastuu kaatuu sinun harteillesi, koska lähtiessäsi polttareihin olet sen sitoutunut kantamaan!!! etkö tajua...
No etkö itse tajua että asiasta voi olla monta mielipidettä???No mitenköhän minä olen sen sitoutunut kantamaan kun olen luvannut maksaa ruuista joista myös oletin itse syöväni!!Ai sekö ei ole itsekästä vaatia jotakin toista maksamaan ruuista minkä itse on syönyt?

Ja tosiaan aion maksaa summan koska se ei mitenkään iso ole,yritin vain jos täältä saisi jonku järkevän perustelun maksulle mutta ei näköjään saa.
 
liisa lapamato
Olisitko pyytänyt rahat takaisin jos summa olisi kerätty etukäteen? Ja vaikka maksat niitäkin ruokia mitä itse olisit syönyt niin maksat myös morsiammen ruokia, yleensä ainakaan morsian ei joudu maksajaksi.
 
salla
ymmärtääkseni kukaan ei pakottanut sinua lähtemään sieltä kesken iltaa (syömistä) vaan sinä lähdit koska olet niin vitun pihi että piti päästä ilmaisella kyydillä pois sieltä. olisit jäänyt, syönyt koko rahalla tai vaikka enemmänkin ja tilannut taksin millä lähdet kotiin.
 
tapoja!
Sitä paitsi jaksoivatko loput vieraat edes syödä kaikille ostettuja ruokia? Voi olla, että jotain jäi yli tai meni jopa roskiin, jos oli nopsasti pilaantuvaa. Silloin muut vieraat eivät edes maksaisi syömistään ruoista, vaan ruoista, jotka menivät roskiin siks, ettet ollut syömässä niitä. Eli totta kai se oma osuus maksetaan, kävi mitä kävi.

Jos porukalla on varattu jokaiselle tietty määrä ruokaa ja sen oletetaan maksavan tietty määrä rahaa, niin ei yks voi lähteä sotkemaan pakkaa olemalla osallistumatta kuluihin, koska muut joutuu maksamaan sille yhdelle törtölle ostetut sapuskat. On tosi harmi, että joutuu lähtemään kesken, mutta nyt on vain nieltävä tuplatappio ja toivottava parempaa onnea ens kerralla...
 
Maksaisin ja kyllähän se harmittaisi maksaa tyhjästä.
Mutta muut olivat varautuneet siihen että sinäkin syöt ja ruokaa oli ostettu myös sinulle.
Jos olisit tienyt etukäteen että et kerkeä syömään ja ilmoittanut, niin sitten minusta ei kuuluisi maksaa.
 

Yhteistyössä