Mitä mieltä siitä että alakoululainen lapsi on viikon pois koulusta etelän matkan takia?

Meillä on kerran ollut tämmöinen tilanne, mentiin katsomaan täydellistä auringonpimennystä =) Mutta nyt isompien lasten kanssa viikkokin on jo paljon pois koulusta, emme tee enää reissuja kouluaikana. korkeintaan niin, että päivällä pidennetään syyslomaviikkoa.
 
ääää
Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Ihan ok. Ei viikko mikään pitkä aika ole. Voisihan viikon olla sairaanakin ja sen takia poissa koulusta.
Juu, sairaana on pakko olla pois koulusta, matkan takia ei. Lasten koulu etusijalle, sitten vasta muut älyttömyydet! Minkälaisen kuvan te niille kakaroillennekin annatte! Koulusta saa olla pois jos löytyy parempaakin tekemistä???
 
ME oltiin niin, että typy oli pois koulusta viikon, koska matkaa varatessa en tajunnu yhtään ajatella alkavaa koulua :D :ashamed:

MUTTA otettiin suurin osa läksyistä mukaan, ja joka päivä tehtiin ainakin pari sivua. :wave:

Ja viikonloppuna ennen ja jälkeen tehtiin loput.
 
Äityli kolmelle
No mun lapsen on viel niin pieniä, etteivät ole koulussa.
Mutta sen verran olen jo kuitenkin ajatellut, että varmaan tulevat olemaan poissa koulusta päiviä/viikkoja matkojen takia. Ei meillä ole mahdollisuutta/halua sijoittaa omaa matkaamme just koulujen lomien aikaan.
 
Mä muistan omasta kokemuksestani sen kun sain sitten tietooni ,että ollaan lähdössä etelään,niin kyllä mua jännitti mutta sain kouluhommat tehtyä ja sen jälkeen kun tultiin takasin niin kyllä mä siellä perässä pysyin ja ai kun oli kiva kertoo kavereille mitä kaikkee oli tehty..että ei mulla ainakaan pahaa sanottavaa ole jos lähtee muulloinkin kun nyt lomaviikoilla =)
 
äipä
ihan ok. matkailu avartaa ja kyllä siellä koulussa kerkiää vuosikaupalla olla. hoidetaan vaan rästihommat lomankin aikana.
me ei itse ainakaan viitsitä koulujen loma-aikoina matkustaa esim. ulkomaille, sillon on kaikkein kalleinta ja kaikkialla ryysis.
 
Opettaja
On tietysti joskus mahdotonta saada matka sille viikolle, kun koulusta on lomaa, varsinkin kun se on tietysti sesonkiaikaa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vahemmat opettavat lapselle sen, että koulusta voi olla pois matkan takia, ja se ei ole kovinkaan hyvä juttu. Koulunkäynnissä oleellisinta on opetta lapselle arvoja ja sääntöjen noudattamista, ja omasta mielestäni vanhemmat lyövät villasella koulun säännöt jos antavat lastensa olla pois matkan vuoksi.
 
juuh
Meillä eka ja toka-luokkalaiset ovat toukokuussa 2 viikkoa poissa loman takia. Varmaan joutuu kirimään paljon, mutta loppujen lopuksihan se on vanhemman vastuulla ja jos ei saa lapset kirittyä ni ei voi ku kattoa peiliin...
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Opettaja:
On tietysti joskus mahdotonta saada matka sille viikolle, kun koulusta on lomaa, varsinkin kun se on tietysti sesonkiaikaa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vahemmat opettavat lapselle sen, että koulusta voi olla pois matkan takia, ja se ei ole kovinkaan hyvä juttu. Koulunkäynnissä oleellisinta on opetta lapselle arvoja ja sääntöjen noudattamista, ja omasta mielestäni vanhemmat lyövät villasella koulun säännöt jos antavat lastensa olla pois matkan vuoksi.
Meidän koulun sääntöjen mukaan saa olla poissa, kunhan anoo lupaa. Eli ihan sääntöjen mukaan mennään.

:saint:
 
ope
Olen itse ope ekaluokalla (nyt tosin sairaana). Mielestäni asiassa on tiettyjä ongelmia enkä etenkään ekaluokkalaisille voi suositella. Yleisesti, kunhan ei tule perheen tavaksi eikä tavaksi yleensäkään ja kunhan oppilaalla ei muuten ole vaikeuksia pysyä kärryillä. Koululainsäädännön mukaan vanhemmat vastaavat lapsen opetuksesta "omien lomien" aikana eikä opettaja saa antaa esim. tukiopetusta tällä ajalla käsitellyistä asioista.

Parina viime vuonna on koulussamme keskusteltu asiasta paljonkin, koska tuntuu että noin kolmasosa oppilaista on yleensä viikon verran pois kerran tai kaksikin lukuvuodessa. Monesti vielä samalla perheellä on tapana joka vuosi tehdä joku matka koulun lomien ulkopuolella. Opettajana on turhauttavaa jatkuvasti suunnitella hommia niin, että milloin kukakin on pois (esim. juhlien esityksiä valmistellessa pitää huomioida, että se ja se ei sitten ole esityspäivänä paikalla tai käsitöissä sillä ja sillä jää nyt tämä työ kesken jos aloitetaan tällä viikolla tai milloin ja kuka valvoo sen ja sen oppilaan kokeen jälkikäteen). Kaikken ärsyttävintä on se, kun joku tulee koulupäivän päätteeksi ilmoittamaan että lähtee sitten illalla ja tarvii nyt viikon läksyt siitä ja siitä aineesta. Kaikki eivät edes ilmoita asiasta etukäteen. Tietysti lupa pitää anoa viikkoja etukäteen, mutta itse opetan muille luokille paljon aineita enkä aina kuule asiasta ellei oppilas itse sitä kerro ja aktiivisesti kysele hommia.

Jos tällaisen päätöksen tekee, kannattaa hyvissä ajoin kysellä etukäteen matkan aikana tehtäviä hommia ja tehdä ne etukäteen. Toisaalta jotkut lähtevät esim. laskettelureissulle ja haluavat joka ilta pitää koulutunnin, jolloin tehdään tehtäviä. Hyvä sekin. On myös hyvä muistaa, että opettajan on mahdoton tietää etukäteen tarkasti mitä asioita ehditään käsitellä, yllätyksiä voi aina tulla. Samoin kannattaa antaa opettajalle muutama päivä aikaa miettiä ja vastata siihen, mitä on tulossa. Ja lapsen sekä vanhempien on hyvä tiedostaa, että joistakin jutuista (retket, juhlat, koulukuvaus jne.) saattaa jäädä paitsi siltä ajalta eikä sille voi mitään.

Ymmärrän kyllä, etteivät kaikki halua tai voi matkustaa koulujen loma-aikoina, jotka usein vielä on sesonkiaikaa ja kallista. Itselläni luonnollisesti sama ongelma :) Kuitenkin kannattaa miettiä tarkasti minkä päätöksen tekee. Ja niin kun sanoin, en katso kovin hyvällä jos perhe ottaa tavaksi omien lomien pitämisen. Itse tosin ottavat vastuun asiasta, mutta tuottavat kyllä opettajalle ylimääräistä päänvaivaa.
 
miuku
Olen open kanssa samaa mieltä siitä, että toistuva lomailu loma-ajan ulkopuolella ei ole hyvä juttu. Valitettavasti vaan tilanne monessa perheessä on se, että varsinkaan hiihtolomaa ei saa halutulle viikolle. Meillä kiertää niin, että joka kolmas vuosi mulla on se viikko 8 ja muina vuosina joku työkavereista on viikon 8. Ei siinä auta kun sopeutua, ja silloin reissaaminen osuu virallisen lomaviikon ulkopuolelle.

Oishan se nyt kornia, että me aikuiset lähettäis lomalle ja lapset jäis kouluun? Eli perustetulla syyllä minusta on turha syyllistää vanhempia, jotka lomailevat loma-aikojen ulkopuolella. Jos on vaan pihi, eikä halua maksaa sesonkilisää, se on minusta tyhmää...

 

Yhteistyössä