Mitä mukaan lennolle taaperolle?

Riippuu ihan lentoyhtiöstä, onko muuta nukkumavaihtoehtoa; esim. Finnairilla voi varata sellaisen paikan missä on seinä edessä, siihen saa kiinni "nukkumakorin", joka tosin on aika lyhyt, mutta ajaa asiansa tosipaikan tullen. Lattialle voi myös tehdä viltistä ja tyynystä pienen "pesän", jos uskaltaa.

Lastenruokia saa ottaa lennoille mukaan, suljetuissa purkeissa. Monilla lentoyhtiöillä on omat pilttivarastot varmuuden vuoksi.

Mukaan kannattaa ottaa kirjoja, ja vaikka esim. Pringles-purkki, jonka kanteen on rikotti keskelle X-viillolla tehty reikä, mukaan vaikka rusinoita, joita voi itse popsia, tai tiputella reiästä -> leikki uudestaan jne :)

Mukavaa matkaa :)
 
Paikat voi varata etukäteen tosiaan 60 vrk ennen lentoa. Me ollaan aina varattu, vaikka se tuo lisäkustannuksia. Finnar olikin melko kallis nyt hetki sitten, kun varasin. Paikat kuitenkin hintansa väärti, ainakin meille (vanhemmat ja lapset 3½v ja 1½v ). Meillä nukkuneet sylissä, kun aina ollut päivälentoja ja kesto max 6h.

Ostan aina lennolle jotain pientä uutta tekemistä. Pikku rusinapaketteja, maissinaksuja, pillimehuja jne.
 
Meillä oli viimeksi mukana paitsi naposteltavaa ja ruokaa ja mehua, myös kannettava dvd-soitin, josta kurkittiin teletappeja ja myyrää.

Sylissä on meillä nukkunut, lennot menneet aina hienosti. Jotkut laittaa puuduttavia tippoja korviin tai antaa särkylääkettä, ettei särje korvia. Me ollaan menty ilman, kun poika ei ole kipuillut korvien kanssa.
 
Mä oon aina ostanut matkalle uuden lelun joka otetaan paketista vasta koneessa, sen parissa kuluu hetki. Vaikeinta tytölle on nousu ja lasku kun pitäis istua paikoillaan vöissä eikä saa hyppiä ja touhuta, vaatii multakin kaiken kekseliäisyyden että saan sen aikaa viihdytettyä jotenkin. :) Yleensä on ottanut koneessa pienet tirsat sylissä, mutta suurin osa ajasta menee muita katsellessa penkin selkänojan yli.
Mukana on ollut aina rusinoita ja maissinaksuja ja pillimehutkin ovat menneet turvatarkastuksesta Helsingin päässä ilman sen kummempia. Saahan niitä toki ostettua tarkastuksen jälkeenkin, mutta meillä pitää olla niitä mukana lentokenttäreissulla joka tapauksessa kun Helsinkiin on matkaa. Ruokapurkkejakin on aina matkassa, mutta yleensä annan oikean ruoan kentällä ja koneessa sit hedelmää välipalaksi kun ei kuitenkaan ole kun max. 3,5h lentoja ollut. Mehukatin hedelmäsoseet on muuten käteviä, ne sellaisissa pussukoissa olevat.

Luoja tietää mitä seuraavasta reissusta tulee 2v uhmaikäisen kanssa joka ei ihan tasan tarkkaan suostu istumaan paikoillaan minuuttia pidempään.. kylmä hiki otsalla jo nyt!
 
Vau, tämähän oli hyvä pino, kun mun pitäis tässä lentää 3,5h ees taas 1-vuotiaan kanssa :eek: Kun oli 5kk, menomatka (aina siis yksin, jos on mies mukana, ei ole mittään ongelmaa, kun vuorotellen viihdytetään) oli ihan kauhea, paluumatkalla olin sitten tajunnut ottaa tarpeeksi erilaisia leluja, syötävää (jossa aina kuluu jonkin aikaa) sekä sain hyvin nukkumaan kantoliinassa.

Tuo dvd-soitin alkoi kiinnostamaan : Onko siitä jotain iloa 1-vuotiaalle, vai pitäisikö olla vanhempi taapero? Ja mikä video olisi hyvä just 1-1,5kk vanhalle? Italiasta ei saa muumuelokuvia, mutta mites teletapit? Vai joku disney-video? Entä pitäiskö taapero jotenkin totuttaa ja koekatseluttaa noi videot (meillä ei ole vielä "saanut" katsoa telkkua eikä saisikaan, mutta jos tuo dvd pitää rauhallisena ees osan lentoa, niin sitten...) vai jääkö jotenkin hypnoottisesti koukkuun jo ekalla kerralla? :LOL:

Marmotta: mitä leluja sulla rinsessalle silloin viime kesänä, kun lensitte Italiaan? eikös ollutkin silloin 1-vuotias? Mitä suosittelisit?
 
Lentokoneessa ei olla oltu, mutta kommentoin noita Teletappeja. Mun poitsi ainakin piti niistä hirmu paljon juuri tuon ikäisenä. Pari ekaa kertaa katteli silleen "sivu silmällä" silloin tällöin ja sitten tykästy eli ehkäpä kannattaa eka muutaman kerran kotona katsoa...
 
Me lennettiin vasta tytön kanssa (ikää 1v8kk) ja jännitin aika kovasti etukäteen että miten tyttö viihtyy lennolla. Varattiin kaikenmaailman viihdykettä ja naposteltavaa mukaan mutta ainoa viihdyke mitä tarvittiin oli tarrakirja. Se oli tytölle ihan uus juttu ja hän innostui siitä niin että tunnin lento meni tosi kivasti kun tyttö katseli tarrakirjaa ja liimailtiin tarroja. Että tarrakirjaa voin ainakin suositella viihdykkeeksi :) Lennolla jaettiin myös lapsille lelut joten sitäkin sitten ihmeteltiin jonkin aikaa. Tyttö oli myös aika ihmeissään ja jännässä koko lentokonetouhusta joten ei edes pyrkinyt sylistä pois vaan istui kiltisti koko lennon ajan äidin sylissä.
 
Lentoemo, oon aina hommannut sellaisen lelun minkä tyylistä ei ole koskaan ollut aikaisemmin. Viime kesän lentomatkasuosikkeja oli sellainen Chiccon kaksikielinen puhelin mikä vilkuttelee valoja ja lauleskelee italiaksi ja englanniksi, neiti ihan tärisi kun sai avata sen koneessa ja sen parissa meni tosi pitkä aika. Menee vieläkin, se on lempparileluja. :) Se siis löytyi Italiasta. Suomesta ostin lennolle laatikollisen puupalikoita missä on reikä keskellä ja muutaman piippurassin. Pujoteltiin palikoita rassiin yhdessä. Ne on ollut ehkä sellaiset viihdyttävimmät, ei tuo kirjoja jaksa kauaa katsella ja mitään isoja vekottimia ei voi koneeseen raahata..
Meillä on italiankielisiä Teletappeja vaikka kuinka, niistä on aina ääni pois kun mä en kovin kauaa jaksa kuunnella. :D Ne on varmaan just teidän ihanan ikäiselle hyviä ja sillai rauhallisia että niitä viitsii antaa joskus katsoakin.

TessaNessa, laitan korvan taa tuon tarrakirjavinkin. :) Pitää muistaa etten ostele tarrakirjoja ennen seuraavaa reissua niin on sit uusi ja ihmeellinen juttu.
 
Italiaan mekin ollaan menossa.Siellä olleet antakaapas vinkkiä mitä ruokaa kantsis ottaa täältä mukaan ja mitä sieltä saa? Meillä on 1 v poika,joka ei syö vielä ns.normaalia ruokaa (vatsa menee kovalle paistetusta ruuasta ja on allerginen maidolle ja munalle).Oon ymmärtänyt et sieltä ei sais puuroa.
 
Italiassa ei tosiaan olla puuron ystäviä, eivät edes tiedä, että mitä se mömmö on :D Sen sijaan annan esim. aamiaisella sellaisia homogeenisiä vellejä, joista voi itse tehdä sopivan paksuisia, eli vähemmän jauhetta, niin tulee ihan velliä ja sitten enemmän, niin tulee sellaista kiinteämpää ja puuromaista. Mutta siis ei ole mitään valmispuuroja, vaan ne pitää itse keittää.
Nää jauheet kulkevat nimellä crema di (riso=riisi, multicereali= monivilja). Tai siis löysin just kaurahiutaleita, joita keittää jonkun 10 minsaa niin tulee puuron tyylistä, mutta niiden löytäminen oli työn ja tuskan takana.

Kantsii varautua siihen, että valmisruokia ylipäätään on tosi huonosti, täällä melkein kaikki tekevät itse ruoat ja koska esim. lihasoseissa on suolaa, niin teen itse useimmiten myös lihasoseen itse. Kantsii etsiä Hippin tai Nestle'n lihasoseita, niissä ei ole suolaa, mutta niitä ei joka kaupassa myydäkään. (italiaksi suola on sodio tai sale). Hedelmäsoseissa on taas sitten usein sokeria, itse jälleen vannon Hippin nimeen. :)

Valmisaterioita siis on tosi vähän, Hippillä on jotain, mutta kuten sanottua, niitä on aika vaikea löytää. Ja on sitten muillakin merkeillä (Plasmon ja Mellin ovat ne tunnetuimmat ja luotettavimmat) mutta niissä on suolaa ja saattaa olla myös jotain aineksia, jotka eivät sovi, esim. pinaattia, vihreitä papuja jne. En kyllä ole kauheasti etsinytkään, kun itse ruoat teen, jos mennään ulos, niin sekoitan yleensä Hippiltä kasvisoseen lihasoseeseen. Täällä siis lihasose on ihan pelkkää lihaa riisitärkkelykseen tai riisiin sekoitettuna ja kasvikset samoin ovat pelkkiä kasviksia riisitärkkelykseen sekoitettuna. Joskus olen antanut tuollaisen Plasmonin valmisaterian, jossa oli riisiä, kanaa ja kasviksia, ja lens kaarena ulos pari minuuttia purkin tyhjenemisen jälkeen :/

No, jos nyt yhden viikon syö suolattua ruokaa, niin ei siitä mitään haittaaa 1-vuotiaalle ole, mutta jos on vähänkään kranttu, niin toisin kyllä itse ruuat mukana jos ei ole ruuanlaittomahdollisuutta. Jos taas itse laittaa ruokaa, niin täältä kantsii jopa ostaa mukaan esim. vauvapastaa, jota on miljoonassa eri muodossa.

Niin ja varautukaa, että täällä ihan ventovieraat tulee lääppimään ja suukottelemaan vauvaa, itskut ovat ihan hulluina lapsiin.

Marmotta: meillä on se Chiccon toinen känny, jossa soi eri melodiat ja vilkkuu valot ja se on ollut jo monta kuukautta ehdoton lemppari ja parin lyhyemmän lennon pelastaja :D Nykyään tosin ojentaa sitä aina mulle, että mun pitää puhua siihen niin kuin oikeaan kännykkään :heart:
 
Italian ruoat on kyllä ihan mielenkiintoisia. Mukana raahaan silti ainoastaan Elovenan minuuttipuuroja -niitä pusseja- niin paljon kun matkalaukussa on tilaa. Mekin kun ollaan yleensä "kotioloissa" siellä niin on helppo kokkailla itse. Jos annan purkkiruokaa niin en edes yritä etsiä valmisaterioita vaan otan lihan/kalan toisesta purkista ja vihannekset toisesta. Hipp:iä löytyy 'meidän' supermarketista tosi hyvin, jopa ihania välipaloja joita en Suomesta löydä. Meidän neiti ei ole niin turhantarkka siitä mitä syö, maistuu kyllä purkkiruokakin kun on sitä aina ajoittain syönyt Suomessakin. Musta on vaan hassua että Italiassa purkkiruoka on vedetty ihan sileäksi, se on aina ihan vauvamössöä kun taas täällä siinä on paloja, isompien ruoassa ihan kunnolla.
Mulla kesti tosi kauan tajuta miksi Mellin hedelmäsose tuntui uppoavan niin hyvin.. ennen kun luin että se on sokeroitu. Siis sokeroitu ananassose! Noita hedelmäsoseita en ole kyllä ostanut sen jälkeen kun oppi pureskelemaan, hedelmäosasto kaupassa on sen verran kattava ettei purkista tarvii hedelmiä hakea.
Kai se on mielipideasia, mutta mä en ottaisi Suomesta ruokia mukaan varsinkin jos on pidempi reissu kun niitä löytyy Italiastakin.

Lentis, musta on ihana kun niissä Chiccoissa on se korvaystävällinen ääni, ei soi tuhannen desibelin voimalla ja lentokoneystävällisiä senkin vuoksi. Nonna luulee että ne on rikki kun ne on niin hiljaa ja sanoo ettei sellaiset lelut ole mistään kotoisin joista ei lähde kunnolla ääntä. Että kuulovaurio ja tinnitus pitäis ilmeisesti hankkia heti alkuun.. huoh.
 
Just reissusta 2h sitten palannut... |O ja lennolla mukana 2v2kk ja 1v (2 vk:n päästä ) .

Isommalle meillä oli kannettava dvd - en noin pienelle kyllä vielä hankkis (lennettiin esikoisen ollessa 11kk ja ei tullu mieleenikään dvd ja pärjättiin hyvin ilman). Pienemmälle oli viihdykkeenä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Sormiruokana maissinaksuja, leipää ja talk-muruja. Soseita, puuroa, purkkiruokaa. Ja sotku sen mukainen. :whistle: Omia leluja, esikoisen leluja ja mm. lentokentän kahvilasta napattiin pillejä, joista oli suuri ilo. :D

Meillä oli eturivin paikka varattuna ja siinä pienemmälle baby basket. Saatiin se, vaikka poika olikin vähän iso siihen. Tykkäs istua siinä, mutta nukkumisesta ei tullut mitään - niin kuin ei sylissä eikä kantorepussakaan. Ei onneksi huutanutkaan, mutta oli ihan kiepeillä, kun oli ihan yliväsynyt. Laskussa tuli HUUTOA - ei auttanut tuttipullo ei lentoemojen "kuppi korvaan" temppu. Mut se kesti sen minkä kesti ja kun maassa oltiin, poika oli heti tyytyväinen.

Ap:lle hauskaa matkaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juli05:
Kimmallus: Saas nähä miten meillä poika nukuu,kun lähtö on aikasin aamulla.
Meilläkin menolento oli aamulla, neljältä piti herätä (tai lapset herätettiin viideltä, just ennen lähtöä ) . Silloin lennolla tuo kohta 1-vuotias nukkui 10 minuuttia ja 2-vuotias sentäs 1,5 h.
 
Finnairin sivuilta:matkustaja saa tuoda jokaisessa matkustusluokassa koneeseen pienen käsilaukun, pienen kameran tai kiikarin, lastenruokaa, matkalukemista, päällystakin sekä tarvittaessa kävelykepin, kyynärsauvat tai vastaavat kävelyä helpottavat apuvälineet.


Itse oli 6kk ikäisen pojan kanssa 8,5h lennolla Kiinaan yksin; mukana oli 5 x 200ml NAN-tölkkiä, 2 x 200ml Muksu-velliä, olisko ollut 3 hedelmäsosepurkkia + 2 pientä lihasosepurkkia. Kiinan puolella näitä vähän katseltiin ihmeissään, mutta päästivät läpi.
 
Periaatteessa mukana saa olla vaan lennolle tarvittava määrä, kun ne lasketaan niihin nestemäsiin aineisiin.. jonkin verran extraa menee läpi takuulla, mulla ollut Italian lennolle aina pari mehua, 2-3 hedelmäsosetta ja saman verran ateriapurkkeja vaikka eihän sellaista määrää syö kolmessa tunnissa mikään lapsi. Painon puolestahan sais viedä sen 8kg, mutta luulen että turvatarkastuksessa saattavat puuttua asiaan jos on 8kg pilttipurkkeja laukussa. :D
Jos aikoo useamman purkin ottaa mukaan niin kääräisee vaikka talouspaperiin ja sit muovipussiin, pari purkkia/pussi ja pussit sitten pyyhkeiden sisään matkalaukkun keskiosaan. Ei tule sotkua vaikka joku meniskin rikki.

Ilmailuhallitus muuten sanoo asiasta näin:
Mukaan matkustamoon voit ottaa esimerkiksi lentomatkan aikana käytettävän vauvan ruoan ja/tai juoman.
Vauvanruoaksi katsotaan äidinmaitovastike ja soseet, jotka on tarkoitettu vauvoille, jotka eivät vielä voi syödä tavallista ruokaa. Tarkista ennen lentomatkaasi lentoyhtiöltäsi vauvanruoan ja juoman saatavuus lentokoneessa matkan aikana.
Vauvan ruoan ja äidinmaitovastikkeen tulee olla alkuperäisissä pakkauksissaan. Pakkaa vauvan ruoat erilliseen muovipussiin, sillä ne tulee ottaa pois laukusta turvatarkastuksen ajaksi.
 

Yhteistyössä