Mitä mun oikein pitäisi tehdä, teidän mielestä?

  • Viestiketjun aloittaja "Julia"
  • Ensimmäinen viesti
"Julia"
Olen työkokeilussa, hoitoalalla, vanhusten parissa vanhainkodissa ja osasto on suljettu, koska siellä on muistisairaita ihmisiä.

Iältäni olen 19-vuotias, täytän pian 20v ja työtoverini ovat minua huomattavasti vanhempia naisia. Pääasiassa 50v+. Muutama nuorempi työtoveri mahtuu myös aina joukkoon.

Kun aloitin työkokeilun joulukuussa, parina ekana päivänä en osannut aavistaa mikä on tuleva ja olin ihan hyvillä fiiliksillä. Pikku hiljaa minulle alkoi kuitenkin selviämään, miten työpaikalla oikeasti voidaan.

Minusta meillä on todella huono ilmapiiri ja tosi moni ihminen on voinut huonosti!

Käsittämätöntä! Mistä tälläinen huono ilmapiiri edes johtuu?


Mulle valitetaan jatkuvasti, vaikka teen mielestäni työt hyvin ja oikein. Mutta myös omalla tavallani, homma silti toimii. Itsetuntoni kärsii tuosta jatkuvasta valittamisesta ja koen että olen tosi huono. Herkkänä ihmisenä, se satuttaa vielä enemmän ja otan helpommin ihteeni kaiken tuon. Koen myös oloni painostetuksi ja alistetuksi. Minusta on kanneltu esimiehelle, selitetty puppua ja ilmeisesti myös haukuttu. Työaikojanikaan ei osata aina päättää, vaikka kaikille se pitäisi olla itsestäänselvyys, kun esimiehen + työkkärin kanssa on sovittu mustaa valkoisella mikä minun työaika on. Joudun tulemaan puoli tuntia aikaisemmin töihin, jotta saan aamun työt alotettua, kun jos tulisin vasta siihen aikaa töihin kun minulla virallisesti alkaa työt, niin meillä on sillon ruokailu ja kaikki hommat kaatuisi oikeen roppakaupalla minun niskaan ja syyteltäisiin sitten että miksi et ole tehnyt vielä tätä ja tätä... ja niihän sitä on syyteltykin, sen takia oon ruvennu tulee puol tuntia aikasemmin töihin, jotta ei tarviis kärsiä nii vitusti vaikka virallinen työaika alkaa vasta klo 8! . Sitten jos jollain hoitajalla ei ole tekemistä ja hän avustaa minua, kun minä pääasiassa teen vaan keittiötöitä niin kielletään auttamasta ja sanotaan että " se on Julian homma " , sitten minua syytetään myös siitä, että minä olen käskenyt muita tekemään työni... Vaikka, he ovat itse kysyneet että voisinko minä vaikka pyyhkiä pöydät? ja mä olen sanonut että tottakai, jos haluat, mutta ei sinun mikään pakko ole! koska ei tietenkään ole pakko, kun se on mun duuni ja olisin hoitanut sen kyllä. Sitten kun osaan säännöstellä tekemiseni oikein ajallisesti ja minulle jää luppoaikaa, jolloin voin vaikka levähtää ja pitää taukoa, yli tunninkin, niin jos katkos asukkaiden kanssa olohuoneessa televisiota, mua katsotaan senkin asian takia kieroon ja kytätään ja tulee sellanen painostava olo, että ne ajattelee, että eikö tuo nyt tee taas mitään... Vaikka hommani olen hoitanut!. Joten miksi sillon ei vaan voisi olla?. Kännykkääkään en saa kuulemma käyttää tauoilla, jostain kumman syystä.. Mutta ne keillä on skidi, saa jatkuvasti kytätä puhelinta ja pyöriä vaikka facebookissa ja pelata pelejä, mitä eivät tietysti kerro esimiehelle että tekevät paljon muutakin sillä puhelimella työpäivän aikana kuin että vaan olisivat omiin lapsiinsa yhteydessä... Olo on vain sellanen että mä olen näille hoitajille pelkkä piika. Kukaan ei kunnolla kai oikeasti arvosta minua ja käsittämätöntä, että nämä vanhemmat harakat kohtelee jotain niiden oman lapsen ikäistä ihmistä näin , eikä omatunto näköjään näyttävästi pakota paskaakaan ...

3kk. Oon kerenny duunissa jo olla ja esimies on potkinu kaks ihmistä ulos. Mitkä minusta oli ihan mukavia ja hyviä työntekijöitä, kun olen heidän toimintaansa seurannut, sillon kun ovat olleet samoissa vuoroissa minun kanssa.

Esimiestä meillä haukkuu myös muut työntekijät seläntakana.

Minut sotketaan paskanpuhumisrinkiin mukaan, sanomalla: " nääthän sä, mä oon tehny töitä! sä voit puolustaa mua sitten, jos tulee jotain. " ja luullaan, että mä naiivina uskon, koko homman ja meen mukaan...

Musta välillä jopa puhutaan lapsena, vaikka olen nuori nainen! Minkähän ikänen heille sitten ei ois lapsi, ehkä yli 30vee...? Kun 21-vuotiasta työtoverianikin, joka on raskaana, sanotaan lapseksi ...

Niin mitä vittua tässä pitäis oikein tehdä? kaikki on kyllä aivan helvetin sekasin ...

Ja kuka minusta puhuu paskaa ja vissiin nämäkin hoitajat jotka puhuu paskaa, tekee välillä mun töitä, kysymättä multa ja sitten valittaa esimiehelle että en tee töitä...

Esimies on palkannu myös meille muutaman, ERITTÄIN vittumaisen työntekijän.
 
"Julia"
Kesken kaiken.

Työsuhdetta jatkuis kesäkuuhun saakka. Niin kiva kun joskus uskouduin yhdelle työtoverille yhdestä asiasta menneisyydestäni, koska pidin häntä kuitenkin ihan mukavana ja kun ajattelin, että vanhempi ihminen, niin ei mitään haittaa. Ei rupea kaivelemaan sitä asiaa tai mitään.

Mutta empä tullut ajatelleeksi, että jos nyt lopetan kesken kaiken duunit, mikä varmaan ainakin vähän herättää huomiota, niin kiva jos joku muu keksii tältä työtoverilta kysyy just tästä asiasta ja se möläyttää sen ja tämä joku muu, alkaa kaivelemaan asiaa vaikka enemmän jostakin syystä, niin sitten mä vasta kusessa olen! :'(

VOI VITTU. !!!
 
vierass
[QUOTE="Julia";30744231] Sitten kun osaan säännöstellä tekemiseni oikein ajallisesti ja minulle jää luppoaikaa, jolloin voin vaikka levähtää ja pitää taukoa, yli tunninkin, niin jos katkos asukkaiden kanssa olohuoneessa televisiota, mua katsotaan senkin asian takia kieroon ja kytätään ja tulee sellanen painostava olo, että ne ajattelee, että eikö tuo nyt tee taas mitään... Vaikka hommani olen hoitanut!. Joten miksi sillon ei vaan voisi olla?[/QUOTE]

Tämä särähtää korvaan. Enpä ole koskaan kuullut, että vanhusten hoidossa ei riittäisi tekemistä, paremminkin siellä joutuu venymään, että saa edes vähimmäisjutut tehtyä. Ja yhdellä on sitten aikaa istuskella tunnin verran katselemassa vaikka televisiota :O kun katsoo, että oma osuus on tehty. Enpä ihmettele, että jotkut käskevät sinun avustajiasi muihin hommiin.
 
Nuumia
Mitkä tuon työkokeilun säännöt ovat? Saako sinulle antaa ns omia hommia joista olet vastuussa vai onko sinun tarkoitus olla siellä koko ajan jonkun ohjaajan kanssa ja ns auttaa missä voit?

Kuulostaa todella oudolta paikalta mutta osin myös sinun jutut kuulostaa oudolta.. Sinnittele kesäkuuhun asti kuitenkin koska muuten saat varmaan karenssia työkkäristä, anna ehdottomasti palautetta paikasta sekä johdolle että työkkäriin. Keskity omiin hommiisi äläkä lähde mukaan mihinkään haukkumisiin.
 
"Julia"
Mitä mä sitten voisin tehdä, kun joku tulee mulle henkilökohtasesti valittamaan oman elämänsä kurjuudesta?

Ja en usko, että pomolle tai johdolle kertominen mitään hyödyttää kun ne on ollu just sellasia paskamaisia, et pistäny ne mun kaks hyvääkin työkaveria pellolle... ja jättäneet nämä kiusaajat sitten sinne.

Minä ihan oikeasti pelkään meidän työpaikalla muutamaa ihmistä. Ne on niin ilkeitä. Huitovat menemään koko ajan ja mulkoilevat, tiuskivat ja eivät välttämättä aina vastaa, jos heille sanoo jotain, ystävällisestikin että tässä olisi esim voita jos otat omaan leipääsi... Turha yrittää mielyttää, kun tulee kuitenkin pelkkää paskaa takasin päin sieltä. Ilmeilyä muiden seläntakana yms, jos joku ei osaa jotain. Inhottavaa!

Ja tuohan on nyt paskaa jos työkkäri mulle antaisi karenssia, mokomat paskiaiset! kun haluaisin työkokeiluun vaan toiseen paikkaan. Tässä on nyt mulla oma elämäkin ja hyvinvointi liipasimella!!

Mut sanokaa, miten tekisin tuon menneisyys asian kanssa ...
 
samaa kokenut
vaikea sanoa tuosta menneisyyden asiasta, koska et kertonut sen tarkemmin.

Käsittääkseni voit vaihtaa paikkaa, meneppä työkkäriin juttusille ja kerro ettet kykene ko paikassa olemaan, että saisitko mennä jonnekkin muualle

Itse olin kerran vähän samanlaisessa tilanteessa joka päättyi siihen, että lähdin kesken työpäivän itku kurkussa, myöhemmin kävimme selvittämässä pomon kanssa asiaa oman ohjaajani kanssa, olin siis sellaisessa nuorten ohjaavassa koulutuksessa
 
"..."
Äh, yritä kestää loppuun saakka... Tai sitten teet loppuelämäsi kannalta parhaan ratkaisun, ja vaihdat johonkin ei noin naisvaltaiselle alalle. Noissa matalapalkkaisissa naisvaltaisissa paikoissa on ihan hirveitä ämmiä töissä.
 
Nuumia
Menneisyyden asiaan mahdoton sanoa mitään.. Olet sen kertonut siellä jollekin niin kyllähän siinä riski on että se leviää. En kyllä keksi mitä se voisi olla että siitä joutuisit jotenkin ongelmiin kun tuskin nyt mistään rikoksista olet siellä kenellekään puhunut etkä toivottavasti ole semmoisia tehnytkään.

Mutta siis joko menet työkkäriin sanomaan että ei onnistu hommat tuolla tai sitten koitat kestää. Ei kannata omin päin vain päättää ettet mene sinne enää koska todellakin voit saada karenssin jos uutta paikkaa ei heti vaikka olekaan. Eli ensin työkkäriin ja sitten lopetat jos niin päätätte. Minä kysyisin työkkäristä myös tuota että onko oikein että sinun vastuulle yksin laitetaan siellä yhtään mitään koska olen ymmärtänyt että säännöt sanovat että palkattu työntekijä on aina vastuussa, ei harjoittelija.
 
tytönjapoikienmamma
Valitettavasti se on tuollaista monilla (naisvaltaisilla) aloilla...Inhottavaahan se on...ja väärin. Nuorta ja uutta pitäisi tietysti tukea, kohdella kunnolla, puhua ystävällisesti jne..

Tuohon menneisyys asiaan en osaa sanoa mitään, kun et kerro tarkemmin...
Saanko kysyä, miksi olet työkokeilussa? En tiedä' työkokeilun sääntöjä...vaikea siis kommentoida.

Onko sinulla tulevaisuuden suunnitelmia, haaveita. Oletko miettinyt opiskelupaikkaa ehkä? Vai haluatko jäädä /opiskella hoitoalaa..?
 
samaa kokenut
Et ole ainut joka on joutunut kokemaan tuollaista ja vika ei ole sinun! Varsinkin nuorimmille työntekijöille ja kilteille ollaan todella paskamaisia, huudetaan päin naamaa kun ei jää siitä pomolle kiinni, laitetaan perättömiä juoruja liikkeelle, sabotoidaan toisen töitä, järjestetään niin että menettää lisät, teetätetään omatkin työt harjoittelijalla... Jos yrittää puhua esimiehelle niin savustetaan ulos tai puhutaan paskaa niin että saat potkut. Selvitä työkkärin kanssa miten pääsisit vaihtamaan paikkaa.
 
"hantta"
En tiedä mitä oot menneisyydestä kertonut, mutta jos olet jo muualla ja juttu ei palaa sun korviin, niin haittaako se oikeesti? Antaa niiden akkojen jäädä sinne kätisemään, eiköhän noista nyt voi jo sanoa, ettei kaikkea pidä uskoa. Mitä todennäköisemmin mitään pahaa ei tapahdu ja tästä jää vain erittäin ikävä muisto, joka on kuitenkin vain pieni aika sun elämää. Tiedän, olen itsekin samantapainen kauhuskenaarioiden luoja, mutta kaikesta on selvitty lopulta hyvin. Jos kuitenkin jotain tapahtuisi, niin voithan aina puolustautua sanomalla, että juttua on vähän väritelty matkalla tai kieltää kaiken kokonaan ja ihmetellä, miten joku voi keksiä noin inhottavia asioita. Eli voit hyvin keksiä varasuunnitelman, jota sun ei kuitenkaan luultavasti tarvitse koskaan toteuttaa :) Kaikki tuntuu nyt harmaalta, mutta tee niin kuin parhaaksi näet. Itse varmasti puhuisin tästä työkkärissä ja pyytäisin heiltä neuvoa. Tuntuisi epäoikeudenmukaiselta, että tästä tulisi karenssia. Koskaan ei pitäisi tehdä mitään sellaista, mikä tuntuu järkyttävän pahalta eikä kenenkään pitäisi pakottaa siihen.

Munkin mielestä on vähän hassua, että vanhainkodissa olisi luppoaikaa työpäivän aikana. Lakisääteisiin taukoihin kuuluu kai lounas- ja kahvitauko? Tiedän kuitenkin kokemuksesta, että sitä luppoaikaa tulee joka päivä. Itsekin olin silloin todella nuori harjoittelija, mutta innokas, niin vietin ne vapaahetketkin vanhusten kanssa. Kyllä ne muut hoitajat alkuun pyysi sinne kahvihuoneeseen, mutta se ei tuntunut musta oikealta. Nehän siellä sitten vietti kaikki vapaahetket, siis varmaan 1-2 tuntia ja olin aina yksin vanhusten kanssa. En tiedä kuinka ahkeria ne muut työntekijät teillä on. Vanha kansa tuppaa olemaan sellaista, että koko ajan pitäisi tehdä jotain hyödyllistä ja paikallaan oleminen on laiskuutta. Olen myös itse kokenut vielä pitkälle yli parikymppisenä, että mua on pidetty ihan teininä suorastaan. Olen nuoren näköinen, positiivinen, puhelias ja into piukeena. Voihan se tietty ärsyttää niitä, jotka ovat kyllästyneet työhönsä ja elämäänsä. Ei sille vaan voi mitään, jotkut ihmiset ovat vain 'luonnollisia vihollisia' keskenään. Mutta onhan se aivan kamalaa, että yhdessä työpaikassa on kasa tuollaisia käärmeitä. Tästä voin vielä kertoa toisen oman kokemuksen, kun olin tällaisessa vastaavanlaisessa paikassa. Aloin myös pelätä työni menettämistä, joten soitin luottamusmiehelle. Hänen tuellaan jätin työpaikkani ja siirryin toiseen paikkaan. En koskaan kertonut esimiehelleni tai muille työntekijöille miksi lähdin sieltä. En jaksanut jäädä nyrkkipussiksi tai taistelemaan oikeuksistani, olisivat takuulla vaan juonitelleet jotain pääni menoksi. Lopuksi täytyy todeta, että on surullista miten sosiaalisilla aloilla on tällaisia työntekijöitä ja esimiehiä. Kyllä se heijastuu asiakkaisiinkin tavalla tai toisella.
 
Vieras..
Vaihtaisin paikkaa ja samalla tarkistaisin omaa työnteon asennetta. Periaatteessa kuulostaa, että osaat ottaa hommista kiinni, mutta tunnin istuskelu television ääressä ei ole hyvän työntekijän merkki. Eli jos hommat tehty, teet jotain muuta.
 
Juttamau
Työt ei tekemällä lopu eli opettelet ajottaan ja rytmittään ne omat työt siten että ei jää mitään tunnin luppoaikoja (vaan pelkät normaalit tauot) tai sitten menet auttamaan muita niiden hommissa mutta ei vanhustyö todellakaan ole sellaista jossa voi ajatella että teen tämän oman urakan nopeesti ja sitten vaan laiskottelen, eri asia jossain tehtaassa. Kyllä siellä varmasti on tekemistä sinulle sen tunnin ajaksi, ihan siellä omassa keittiössäkin voi suorittaa inventaariota tai perussiivousta, huonoa asennetta ajatella että tekee vain pakollisen niin nopeasti kun onnistuu niin saa sitten katsella telkkaria.
 
ai sä oot täällä nykyään
Ai sä oot siirtynyt vauvan aihe vapaalta tänne.
Eikö siellä enää jaksettu olla myötätuntoisia sun jatkuvasti muuttuvalle tarinalle?
Ajattelitko vasta seuraavassa avauksessa kertoa siitä kun sun vaatteista huomautellaan, kun sä pidät liian paljastavia vaatteita, mutta kun sä vaan tykkäät olla niin 'sexy* ja jos ne vanhat kävyt ei sitä ymmärrä niin herätköön tälle vuosituhannelle kun sulla on hei oikeus pukeutua niin kun sä haluat
 
"Julia"
[QUOTE="...";30744371]Äh, yritä kestää loppuun saakka... Tai sitten teet loppuelämäsi kannalta parhaan ratkaisun, ja vaihdat johonkin ei noin naisvaltaiselle alalle. Noissa matalapalkkaisissa naisvaltaisissa paikoissa on ihan hirveitä ämmiä töissä.[/QUOTE]

En vaan tajua, miten naisten pitää olla toisilleen tuollasia? Miks ei voida vetää yhtä köyttä!?
 
"Julia"
Menneisyyden asiaan mahdoton sanoa mitään.. Olet sen kertonut siellä jollekin niin kyllähän siinä riski on että se leviää. En kyllä keksi mitä se voisi olla että siitä joutuisit jotenkin ongelmiin kun tuskin nyt mistään rikoksista olet siellä kenellekään puhunut etkä toivottavasti ole semmoisia tehnytkään.

Mutta siis joko menet työkkäriin sanomaan että ei onnistu hommat tuolla tai sitten koitat kestää. Ei kannata omin päin vain päättää ettet mene sinne enää koska todellakin voit saada karenssin jos uutta paikkaa ei heti vaikka olekaan. Eli ensin työkkäriin ja sitten lopetat jos niin päätätte. Minä kysyisin työkkäristä myös tuota että onko oikein että sinun vastuulle yksin laitetaan siellä yhtään mitään koska olen ymmärtänyt että säännöt sanovat että palkattu työntekijä on aina vastuussa, ei harjoittelija.
Kyllä mä pärjään hyvin yksinkin, työtehtäväni ovat kuitenkin sen verran yksinkertaisia ja en tiedä tuosta kestämisestä, 3kk tässä on jo yritetty ... huonolla menestyksellä. ;S
 
"Julia"
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;30745055:
Valitettavasti se on tuollaista monilla (naisvaltaisilla) aloilla...Inhottavaahan se on...ja väärin. Nuorta ja uutta pitäisi tietysti tukea, kohdella kunnolla, puhua ystävällisesti jne..

Tuohon menneisyys asiaan en osaa sanoa mitään, kun et kerro tarkemmin...
Saanko kysyä, miksi olet työkokeilussa? En tiedä' työkokeilun sääntöjä...vaikea siis kommentoida.

Onko sinulla tulevaisuuden suunnitelmia, haaveita. Oletko miettinyt opiskelupaikkaa ehkä? Vai haluatko jäädä /opiskella hoitoalaa..?
En vitussa halua, olen väsynyt niihin muistisairaisiinkin, olet töissä siis hullujen huoneella ja sulla on itselläs ollu myös liian rankkaa + mt-ongelmia, ei hyvä yhdistelmä! :) vaikka pelkkiä keittiötöitä tekisinkin. Mutta kun ne sekopäät tulee hölöttämään mulle aina kaikennäköstä silti.... Vituttaa ja pistää ihan vihaksi!

JA TYÖKOKEILUSSA OLEN SEN TAKIA, KUN MULLA EI OLE VIELÄ AMMATTIA JA SEKIN HENKILÖKOHTASISTA SYISTÄ, KOSKA OLI HENKILÖKOHTASESSA ELÄMÄSSÄ PALJON MUITA ONGELMIA JA USKOKAA TAI ÄLKÄÄ, NIIN TYÖPAIKALLA KUN SAIVAT TÄMÄNKIN ASIAN TIETOONSA, ETTÄ OLEN KOULUTTAMATON, NIIN MULLE PIRUILTIIN SIITÄKIN ASIASTA - JA VÄITETTIIN LAISKAKSI !
 
"Julia"
Et ole ainut joka on joutunut kokemaan tuollaista ja vika ei ole sinun! Varsinkin nuorimmille työntekijöille ja kilteille ollaan todella paskamaisia, huudetaan päin naamaa kun ei jää siitä pomolle kiinni, laitetaan perättömiä juoruja liikkeelle, sabotoidaan toisen töitä, järjestetään niin että menettää lisät, teetätetään omatkin työt harjoittelijalla... Jos yrittää puhua esimiehelle niin savustetaan ulos tai puhutaan paskaa niin että saat potkut. Selvitä työkkärin kanssa miten pääsisit vaihtamaan paikkaa.
Ja mä mietin että voiko normaali ihminen edes harrastaa tollasta toisen ulos savustamista tai paskanpuhumista toisesta niin että saa potkut !?
 

Yhteistyössä