Mitä neuvolakäynneillä tehdään? rv15

  • Viestiketjun aloittaja hämärän peitossa
  • Ensimmäinen viesti
hämärän peitossa
Hei

Olen ensimmäistä kertaa raskaana eikä kokemusta asiasta juurikaan ole... Olen nyt raskaana viikolla 15 ja maanantaina minulla olisi toinen neuvolakäynti. Ensimmäisellä käynnillä ei tehty muuta kuin jutusteltiin, otettiin tietoja ylös ja sain muutamia esitteitä. Lääkärillä olen käynyt kahdessa ultrassa, toisessa varmistettiin raskauden kesto ja toinen oli se jossa mitattiin niskaturvotusta.

Mietinkin tässä, että mitä siellä neuvolassa tästä lähtien niillä ns. normaalikäynneillä tehdään? Terveydenhoitaja sen verran sanoi että pissanäyte otetaan, paino ja verenpaine katsotaan ja välillä hemoglobiini. Sydän-ääniä kuullostellaan jollain dopplerilla (?). Pää löi tuolloin niin tyhjää, etten älynnyt kysellä häneltä tarkemmin asiasta...

Millainen laite se doppler on? Kuunnellaanko siellä neuvolassa vain ne lapset sydänäänet, vai katsotaanko myös ultralla? Haluaisin tietää, kun mieheni ei ole vielä päässyt yhdellekään neuvola tai lääkärikäynnille mukaan ja kovasti haluaisi tulla sellaisella kerralla jolloin vauva näkyy. Rakenneultra meillä on vasta muistaakseni joskus viikolla 21...

Kiitoksia jo nyt vastauksista!

:)
 
"Pomm"
neuvola käynneillä eli terkkarilla tarkastellaan vain päällisin puolin sinun ja vauvan vointia. Pissa yms näytteet ja kuunnellaan sydänäänet mahan päältä, keskustellaan sekä myöhemmässä vaiheessa annetaan esim esitietokaavakkeita jne. Ei ultraa.
 
Onko sulla ollut jo lääkäri neuvola? Siis neuvola käynti missä terkka katsoo ensin pissan, verenpaineen jne. ja sitten lääkäri tekee sisätutkimuksen? Ajattelin vain, kun sen pitäis olla noilla viikoilla...
Dopplerilla kuunnellaan vauva sydänäänet vatsanpäältä, neuvolassa ei ultrata.
 
ghjiop
Mulla oli rv 13 neuvolalääkäri.
rv 18 katottiin pissa, hemppa, verenpaine, paino ja kuunneltiin sydänääniä.
seuraava ensiviikolla rv 22 jolloin täytellää kelanpaprut. :)
 
hämärän peitossa
Lääkärineuvola? Kävin joskus viikon 7 jälkeen siellä ensimmäisellä lääkärikäynnillä, ja se oli ihan terveyskeskuksessa jollain lääkärillä - ei silloin ollut terveydenhoitajaa mukana. Silloin tehtiin sisätutkimus, otettiin jotain näytteitä ja ultrattiin alakautta. Terkkarilla kävin sitä ennen erikseen.

Niskapoimu-ultrassa kävin viikolla 12, ja se tehtiin vatsan päältä. Maanantaina tulossa se toinen neuvolakäynti.
 
rv 33+3
Koska neuvolan täti on sanonut, että kuunnellaan sydänääniä doplerilla, niin silloin tuskin mitään ultraa on. Meillä ei edes kaikissa neuvoloissa ole ultraa.
Mulla kuunneltiin eka kerran dopplerilla pari kuukautta sitten vasta, siihen asti kai ultra oli ajanut asian kun näkyi että sydän lyö. Mutta nyt on ollut muutaman kerran molemmat, ultra + doppler. Mutta tosi on että varmaan aika harvassa neuvolassa on ultrat.
 
vierailija
Mulla oli tänään rv 15 neuvola lääkäri ja terkka aika. Lääkäri ei tehnyt mitään tutkimuksia, jutteli vain. Terkkari otti hb, verenpaineen ja painon. Aika tyhjääväksi jää koko käynnit. Ei kuunneltu sydänääniä
 

Yhteistyössä