Mitä ohjelmaa 5-vuotis synttäreille?

Mä oon tooosi huono tuollaisessa ohjelman järkkäämisessä. Esikoisen kanssa olin siis hirmu huono äiti ja sujuvasti ulkoistin yhtä lukuunottamatta kaikki synttärit, mutta kuopus haluaa nyt ekat kaverisynttärit kotona ja itse asiassa hän on enemmän kotona viihtyvää tyyppiäkin, joten mun nyt vaan pitää skarpata ja pitää juhlat kotona.

Esikoiselle pidettiin aikoinaan yhdet synttärit kotona ja touhu meni loppujen lopuksi ihan kauheaksi juoksuksi ja riehumiseksi, joten ohjelmaa pitäisi olla riittämiin, sellaista mihin lapset jaksaisivat keskittyä ja muutenkin kyllä kutsuttujen määrä ei kovin korkeaksi nouse.

Googella varmaan toki löytää jotain synttäriohjelmaa myös, mutta ajattelin nyt ensin turvautua teihin armon palstalaiset :)
 
"vieras"
Onko mahdollista pitää synttärit pihalla? Siis mäenlaskua, lumipallojen tarkkuusheittoa, tms. ja grillikatoksessa tai nuotiolta makkaraa ja kuumaa mehua termoksesta ja pillimehuja? Sitten lopuksi sisälle katsomaan joku fiksu dvd, vaikka Totoro?
 
har
Valokuvasuunnistus/aarteenetsintä oli meillä tykätty ohjelmanumero. Sitten leikkivät ihan perinteisesti piilosta. Herkkupöydässä istuivat liki puolet ajasta ja lopun ajan leikkivät vapaasti.
 
[QUOTE="vieras";25359023]Onko mahdollista pitää synttärit pihalla? Siis mäenlaskua, lumipallojen tarkkuusheittoa, tms. ja grillikatoksessa tai nuotiolta makkaraa ja kuumaa mehua termoksesta ja pillimehuja? Sitten lopuksi sisälle katsomaan joku fiksu dvd, vaikka Totoro?[/QUOTE]

Hyvä idea, mutta meillä on tämä ok-talon piha melko tylsä talvisin, ei ole mäkeä lähettyvillä eikä grillauspaikkaakaan, lumestakaan en ole varma että kauanko sitä piisaa ja kun synttärit on illalla niin pimeääkin on. Kesällä onnistuis kyllä ulkoilu ihanasti :)
 
har
Miten nuo toimii siis valokuvasuunnistus tai aarteenetsintä?
Mä tein aarteenetsinnän valokuvasuunnistuksena kun ei vieraat olleet vielä lukutaitoisia. Eli annoin valokuvan jostain kohti meidän taloa josta löytyi uusi valokuva jne. Kuvia oli varmaan joku parikymmentä (kirjahylly, pöydän alunen, saunan lauteet...) että saivat tallustella huushollia edestakaisin. Viimeinen kuva sitten esitti paikkaa jossa oli "aarrearkku" jossa jotain pientä (meillä ihan karkkia) kaikille osallistuneille. Eikä ole liian helppoa kun ottaa kuvan välillä jostain pienestä yksityiskohdasta ja välillä vähän tärähtäneen kuvan. Mä vielä tulostin kuvat mustavalkoisena.
 
har
Niin ja jos on lukutaitoisia joukossa niin osa vihjeistä voi olla sanallisia. Ja jonkun vihjeen saamiseksi voi joutua porukalla suorittamaan jonkun tehtävän. Variaatioitahan on vaikka kuinka kun vähän miettii.
 
"vieras"
minä tein aarteenetsintään sanallisia vihjeitä eli osia kopsasin mm. perhekerhon sivuilta osia keksin itse ja sitten luin ääneen niitä porukalle joka ratkaisi vihjeitä, siis pieniä loruja joista lasten piti arvata mikä paikka on, viimeisimmän vihjeen takaa ( vessan maton alta) löytyi sitten aarrekartta jossa oli piirretty olohuoneen kalusteet ja piirretty iso rasti joka piti löytää, ja autettuina 3-6 vuotiaat selvitti kaikki vihjeet tosi hienosti.
onginta on aina kivaa, tyynyleikki on meillä ollut pop, prinsessadisco on toiminut tytöillä, aasinhäntä (tai vaikka napa ja nöyhtä) toimii samoin pienissä tiloissa aina. peilin pelaaminen, tehtävien tekeminen ja vaikka jäätelöannosten taiteileminen toimii ohjelmana pienissä tiloissa myös.
ja vinkkivinkki, valjasta kaveri tai kummi tai joku idearikas aikuinen hommiin mukaan :)
 
"Tuula"
Ei mitään, jos viisivuotiaat ei osaa itse ohjelmaa keksiä niin johan on kumma. Keksikö teidän äidit aikoinaan teille ohjelman synttäreille? Ja toinen outo juttu, että annetaan vieraille lahjat:O Meillä ainakin lasten synttäreillä ollut aina huippuhauskaa ihan lasten omasta toimesta...
 
Kyllä mulla lapsena oli ohjemaa synttäreillä mm. rikkinäinen puhelin, aasinhännän kiinnitys jne. En vaan enää muista ne nekään toteutetaan :/.

Ja kyllä mä ohjelmaa ihan siksikin haluan, että kerran kun on pidetty esikoinen syndet kotona niin ohjelman loppuessa alkoi hillitön riehunta ja meno, joten ei nyt toiveissa kuitenkin kodin maantasolle laitto synttäreiden vuoksi :).
 

Yhteistyössä