Mitä sinusta olisi voinut tulla?

  • Viestiketjun aloittaja LivingInThePast?
  • Ensimmäinen viesti
LivingInThePast?
Olin tuossa keväällä lukion luokkakokouksessa ja siellä huomasin, että monista tuli jotain sellaista mitä ei ikinä olisi kuvitellutkaan. Jotkut taas ovat edenneet juuri siihen suuntaan kuin kenties jo lukiovuosina arvaili. Siellä palautui myös mieleen sellaisia unelmia jotka olin jo unohtanut. Monella oli toki tämmöistä peruskamaa, lääkäriä ja juristia - tosin aika monesta sellainen oli tullutkin. Itselläni oli ollut unelmana lähinnä työ jossain kansainvälisessä firmassa vaatesuunnittelijana. Kuitenkaan koskaan en lähtenyt unelmaani jalostamaan vaan menin yliopistoon lukemaan "varmaa alaa". Olen lukiossa aineenopettaja.

Jälkikäteen olen todella tyytyväinen omaan valintaani. Tuskin olisin menestynyt vaatesuunnittelijana. Joistakin lukiokavereistani mietin, että heillä olisi ollut lahjoja vaikka mihin, mutta ne eivät sitten toteutuneetkaan.

Mitä sinusta olisi voinut tulla? Tai jopa pitänyt tulla? Ja miksei ei tullut?
 
Äijä75
Must olis voinut tulla jossain korvessa asuva, omillaan toimeentuleva, paljon alkoa naukkaileva "hyödytön" yksilö. Nyt olen tavallinen perheenisä, insinöörihommissa. Työkseni suunnittelen tarpeettomia kapineita. Kulutamme keskivertosuomalaisen edestä.

Eli maapallon kannalta valitsin paljon huonomman vaihtoehdon.
 
Pin
Nuorempana ajattelin, että tekisin jotain kauneusalan juttuja, sen jälkeen taas jonkinlaista terapeuttia tai hoitotyötä. Ei tullut koskaan mieleenkään, että lähtisin kaupalliselle alalle ja perustaisin siihen suuntaan yritystä. Etenkään mitään it-alalta. En varmaan olisi uskonut, jos joku olisi kaksi vuotta sitten kertonut.
Olen kyllä tyytyväinen, etten lähtenytkään tekemään sitä mitä ajattelin pitkään.

Luulen, että minusta olisi ollut aika moneen. Opin kyllä nopeasti, innostun helposti ja heittäydyn täysillä.
 
En tarkkaan tiennyt koulussa mitä halusin. Oli haaveammatteja, mutta en oikeasti tajunnut mitä ne tarkoittivat käytännön työnä. Opiskelin kaksi yliopistotutkintoa, joista toinen oli se ihan oikea ala. Ensimmäinen kyllä antoi myös yleissivistystä, joka auttaa nykytyössäni. Olen tosi tyytyväinen ammattiini, en osaa kuvitella mikä voisi käydä minulle paremmin - ehkä talousrikostutkija tai juristi voisivat myös tulla kysymykseen.
 
liekku
Nuoruuden haaveet olivat kuvisope tai lääkäri. Vanhemmat "potkivat" sinne lääkäri-suuntaan, vaikka lahjat ja oma into olisi ollut toiseen suuntaan. Vanhhat tutesivat, että "ei taiteilulla elä" Mutta eipä tullut lääkäriä, sairaanhoitajan työtä teen ja terkkarin paperitkin on.
 
Mä luin pääsykoekirjat uskontotieteellisen mutten jaksanut herätä itse kokeeseen. Vosin siis olla jonkinlainen antropologi.

Toisaalta, ei kukaan voi väittää etten olisi sitä opiskelemattakin!
 
vierailija
Minusta olisi voinut tulla yksinäinen, onneton psykologi. Sen sijaan minusta tuli onnellinen, perheellinen terveydenhoitaja. Siinä vaiheessa kun opiskelupaikanvalinta tuli ajankohtaiseksi, miehellä oli jo hyvä vakiduuni kotipaikkakunnalla, jossa psykologiaa ei olisi voinut opiskella, eikä ajatus viiden vuoden etäsuhteesta houkuttanut. En ole katunut hetkeäkään.
 

Yhteistyössä