Mitä sokealla aasilla voi tehdä?

Tänään tallilla saatiin kuulla käytäväpuhetta että jollakin olisi sokea aasi josta haluaa eroon. Aasi maksaa kymmenesosan hevosesta. Kannattaako ostaa ja treenata sillä seuraavat vuodet? Voiko sitä käyttää esimerkiksi vetoeläimenä?
 
Antaisi mielummin sellaiseen paikkaan jossa olisi kavereita ja ihan vaan olemista.

Sokea aasi kaipaa ehdottomasti lauman!!!!
 
Teille jotka ehdotitte että aasi pitäisi lopettaa, koska ei voi elää hyvää elämää….

Hienointa sokealla eläimellä olisi joku opas:


 
vierailija
Tänään tallilla saatiin kuulla käytäväpuhetta että jollakin olisi sokea aasi josta haluaa eroon. Aasi maksaa kymmenesosan hevosesta. Kannattaako ostaa ja treenata sillä seuraavat vuodet? Voiko sitä käyttää esimerkiksi vetoeläimenä?
Eimutta joulun alla ne voi olla monessa muksna

 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti
vierailija
Ette te voi ostaa vierasta sokeaa eläintä treenikäyttöön. Ette saa riittävää luottamussuhdetta syntymään koska olette aloittelijoita ja epävarmoja.
Mutta voitte ostaa sen treenihevoselle laumakaveriksi.

Kiva kuulla että joillain on rahaa laittaa harrastuksiin ja hömpötyksiin ylen määrin. Määkin tykkäisin tuollaisesta elämästä, mutta pidän tiukkaa linjaa taloudessa maatilallani, mistään ei makseta ylimääräistä, eikä mitään, minkä saa halvemmalla ostettuna, tehdä itse. Itse tehdään silti valtavasti, eikä työaikaa itselle lasketa. Päivän tunnit saa kulua töissä, mutta yöt pitää saada nukkua vähintään 6h.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Ette te voi ostaa vierasta sokeaa eläintä treenikäyttöön. Ette saa riittävää luottamussuhdetta syntymään koska olette aloittelijoita ja epävarmoja.
Mutta voitte ostaa sen treenihevoselle laumakaveriksi.

Kiva kuulla että joillain on rahaa laittaa harrastuksiin ja hömpötyksiin ylen määrin. Määkin tykkäisin tuollaisesta elämästä, mutta pidän tiukkaa linjaa taloudessa maatilallani, mistään ei makseta ylimääräistä, eikä mitään, minkä saa halvemmalla ostettuna, tehdä itse. Itse tehdään silti valtavasti, eikä työaikaa itselle lasketa. Päivän tunnit saa kulua töissä, mutta yöt pitää saada nukkua vähintään 6h.
No mihin hömpötyksiin ap on taas käyttänyt rahaa?
 
Ette te voi ostaa vierasta sokeaa eläintä treenikäyttöön. Ette saa riittävää luottamussuhdetta syntymään koska olette aloittelijoita ja epävarmoja.
Mutta voitte ostaa sen treenihevoselle laumakaveriksi.

Kiva kuulla että joillain on rahaa laittaa harrastuksiin ja hömpötyksiin ylen määrin. Määkin tykkäisin tuollaisesta elämästä, mutta pidän tiukkaa linjaa taloudessa maatilallani, mistään ei makseta ylimääräistä, eikä mitään, minkä saa halvemmalla ostettuna, tehdä itse. Itse tehdään silti valtavasti, eikä työaikaa itselle lasketa. Päivän tunnit saa kulua töissä, mutta yöt pitää saada nukkua vähintään 6h.
Nyt kelataan vähän. Painaako yhtään vaakakupissa että broilerin tuotanto on koirien jalostuksen ohella suurimpia eläinsuojeluongelmia tällä hetkellä? Siksi hankittiin kalkkunat. Ne voi tosin olla kokonsa puolesta liioittelua kahdelle henkilölle. Nykytiedon valossa oltaisi mielummin otettu kanoja. Kanit on halpoja ja helppohoitoisia ja liha on vähärasvaista ja itseasiassa varsin arvokasta. Lampaat hankittiin enemmän villan ja taljojen kuin lihan takia. Daamini päällimmäisenä ajatuksena tänne muuttaessa oli mahdollisuus pitää hevosta mutta täällä on asianmukaiset tilat myös muille eläimille ja tontille mahtuu myös hyvin viljelypalstoja (mutta ei kunnollisia laitumia). Viljelmät ja muut eläimet on enemmän minun ideani mutta hän kannattaa niitä.
Joulukuusen voi ostaa 50 eurolla mutta kuusitarha houkuttelee silti. Tämänhetkinen suunnitelma onkin perustaa se ja käyttää siihen se raha mitä se vie. Ylimääräiset kuuset voi vaikka myydä. Olen vakuuttunut siitä että kuusitarha maksaa itsensä takaisin jossain vaiheessa.
 
vierailija
Jos sä kasvatat ne kuuset ihan pienistä taimista, se voi kannattaa. Mutta jos ostat jo isoja taimia, niin ei taatusti lyö leiville. Ja missä ajattelit myydä niitä kuusia? Maalla kaikki varastaa oman kuusen naapurin metsästä. Helsingissä myyntipaikat jo maksaa liikaa. Vai pimeänä meinasit myydä kavereille, joita sinulla ei ole
 
vierailija
Nyt kelataan vähän. Painaako yhtään vaakakupissa että broilerin tuotanto on koirien jalostuksen ohella suurimpia eläinsuojeluongelmia tällä hetkellä? Siksi hankittiin kalkkunat. Ne voi tosin olla kokonsa puolesta liioittelua kahdelle henkilölle. Nykytiedon valossa oltaisi mielummin otettu kanoja. Kanit on halpoja ja helppohoitoisia ja liha on vähärasvaista ja itseasiassa varsin arvokasta. Lampaat hankittiin enemmän villan ja taljojen kuin lihan takia. Daamini päällimmäisenä ajatuksena tänne muuttaessa oli mahdollisuus pitää hevosta mutta täällä on asianmukaiset tilat myös muille eläimille ja tontille mahtuu myös hyvin viljelypalstoja (mutta ei kunnollisia laitumia). Viljelmät ja muut eläimet on enemmän minun ideani mutta hän kannattaa niitä.
Joulukuusen voi ostaa 50 eurolla mutta kuusitarha houkuttelee silti. Tämänhetkinen suunnitelma onkin perustaa se ja käyttää siihen se raha mitä se vie. Ylimääräiset kuuset voi vaikka myydä. Olen vakuuttunut siitä että kuusitarha maksaa itsensä takaisin jossain vaiheessa.
Miksi et ole ottanut hanhia? Tai ankkoja?
 
Miksi et ole ottanut hanhia? Tai ankkoja?
Ne on vesilintuja eikä viihdy kuivassa kanalassa. Nykyisen kokemuksen valossa otettaisi maatiaiskanoja. Aikuisia yksilöitä löytää helposti ja ne hautoo omia muniaan. Nykyiset kalkkunat joudutaan kasvattamaan tipuista asti ja ne munii aikaisintaan joskus maaliskuussa. Joudutaan vieläpä hankkimaan hautomakone jos aiotaan teettää uusia tipuja.
 
vierailija
Joulukuusen voi ostaa 50 eurolla mutta kuusitarha houkuttelee silti. Tämänhetkinen suunnitelma onkin perustaa se ja käyttää siihen se raha mitä se vie. Ylimääräiset kuuset voi vaikka myydä. Olen vakuuttunut siitä että kuusitarha maksaa itsensä takaisin jossain vaiheessa.
Joulukuusitarha on ihan hyvä tapa käyttää ylimääräistä maata. Fiksumpaa se on kuin viljely, jos ei ole ryhtymässä maanviljelijäksi. Pieni kotitarvepalsta on ok, mutta yleisesti ottaen kyllä syötävät kannattaa hakea kaupasta. Kuusien viljely ja suoramyynti joulun aikaan koteihin on ihan hyvä harrastus ja lisätulon lähde. Ei vaadi kohtuutonta työpanosta ja tuotto per työtunti voi olla oikein hyvä.
 
Sokea aasi voisi kyllä jäädä omaan tuttuun ympäristöönsä loppuelämäkseen. Oletan, että aasille olisi suuri stressi, mikäli yhtäkkiä vietäisi vieraaseen ympäristöön. Uudet esteet ja rajat yms yms. opeteltavana.
 
vierailija
Joulukuusitarha on ihan hyvä tapa käyttää ylimääräistä maata. Fiksumpaa se on kuin viljely, jos ei ole ryhtymässä maanviljelijäksi. Pieni kotitarvepalsta on ok, mutta yleisesti ottaen kyllä syötävät kannattaa hakea kaupasta. Kuusien viljely ja suoramyynti joulun aikaan koteihin on ihan hyvä harrastus ja lisätulon lähde. Ei vaadi kohtuutonta työpanosta ja tuotto per työtunti voi olla oikein hyvä.
Mun mieskin on kasvattanut niitä lapsena ja serkku toisaalla. Oli kai 8-vuotias ja jotenki hirvee sääli tuli kun siellä paahteessa piti kyykkiminen kesä
 
Se on sokeutunut iän tai jonkun sairauden takia. Nykyiset omistajat haluaa siitä lähinnä eroon, ja sain käsityksen että se on ollut vailla kunnollista hoitoa jo jonkin aikaa. Eli ei oteta sitä. Edellytetään aina että meidän ostettavat eläimet on kohdeltu hyvin ja asianmukaisesti hoidettu. Tämä ei ole mikään hylättyjen eläinten kuntoutuskoti. Jos itse päästäisi omin silmin toteamaan missä kunnossa se aasi on niin voitaisi sen perusteella tehdä eläinsuojeluilmoitus.
 

Yhteistyössä