Mitä tässä pitäisi tehdä? LS-ilmoitus? Vai antaa vaan olla ja huolehtia itsekseen?

  • Viestiketjun aloittaja sukulainen huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
V.ieras
Oletteko oikeesti sitä mieltä että on ihan ok, että alakouluikäiset tulevat syksyllä koulusta kotia, vanhemmat ovat lähteneet iltavuoroon, pimee tulee parin tunnin päästä, ruuat ja läksyt yksinään, käyvät ehkä ulkona pimeässä, tulevat kotia ajoissa (?), ihan itse hoitavat iltapalat, pesut ja menevät kiltisti nukkumaan kun ulkona on pilkko pimeetä.
...ja järjestävät ittensä kouluun aamulla, kun vanhemmat ovat jo kuuden jälkeen lähteneet töihin.

OK?????? Ei jessus sentään ole ok
No miten asia pitäisi hoitaa, jos vanhemmat kerran ovat töissä? Ja miten tuo pimeä tähän liittyy?

Ja kyllä se vaan on ok. On ollut aina ja on vastakin.

Jos sinä et halua noin toimia, voit tehdä itseäsi tyydyttävät järjestelyt. Mutta jos joku toinen perhe katsoo, että tuo sopii heille, niin siitä vaan.

Ja jossain vaiheessa ne kullanmurut kuitenkin joutuvat olemaan iltoja yksinään. Hyvää harjoittelua siis myös.
 
Oletteko oikeesti sitä mieltä että on ihan ok, että alakouluikäiset tulevat syksyllä koulusta kotia, vanhemmat ovat lähteneet iltavuoroon, pimee tulee parin tunnin päästä, ruuat ja läksyt yksinään, käyvät ehkä ulkona pimeässä, tulevat kotia ajoissa (?), ihan itse hoitavat iltapalat, pesut ja menevät kiltisti nukkumaan kun ulkona on pilkko pimeetä.
...ja järjestävät ittensä kouluun aamulla, kun vanhemmat ovat jo kuuden jälkeen lähteneet töihin.

OK?????? Ei jessus sentään ole ok
Mä olen hoitanut itseni ekalta luokalta lähtien kouluun aamulla, kun vanhemmilla alkoi työt kuudelta. Siinä nyt ei pitäis olla mitään ihmeellistä.

Jos molemmat vanhemmat vuorotöissä niin voi olla,m että siellä on aika usein toinen vanhemmista kotona ja näin lapset saa enemmän aikaa aikuisen seurassa kuin perheessä jossa asiat toisin.
 
"sipsi"
Pyytää edes naapurin tätiä käymään illalka ja tarkistaa et kaikki on ok?
Ja kyllähän tuossa on harjottelut jo harjoiteltu, tuotahan on tehty jo keväästä asti.
Oliko eka viestissä mainintaa, ettei naapurintätiä olisi pyydetty katsomaan?

Yhtä kaikki, töitään ei vaan aina voi valita - ikävä kyllä. Jos asia ei perheelle ole ongelmallinen, en jaksa ymmärtää, miksi ap tekee siitä ongelman.
 
vvv.
Niin, kyllähän vanhemmista varmasti edes jompi kumpi pystyy soittaa. Hyvähän se jokatapauksessa.

Sitten syksyllä voimme lukea aloituksia, kun "Kaverin lapsi liimautunut meille koko illaksi, ja kehtaa kärkkyä ruokaakin" tai jotai muuta mukavaa alotusta kyläluudista ja vanhemmista jotka ei välitä.
 
Siis suurimman osan mielestä ok? Tietenkin tuon ikäuset pärjäävät satunnaisesti keskenään illan, mutta kuinka paljon näitä vuoroja on, jolloin lapset ovat keskenään? Mietin arkiviikkoa, jolloin aamulla vanhemmat laittavat lapsensa kouluun, illat lapset hoitavat läksyt, harrastuksiin menemiset ja ruokansa lämmittämisensä ja nukkumaan käymisensä ajoissa itse. Eli viitenä päivänä viikosta selviytyvät noista kaikista yksin.

Vaikka noita iltoja ei olisi kuin joitain viikossa ja kuukaudessa. Onko joku joka voi tulla auttamaan läksyissä ja mitä jos telkkarit ja pelikonsolit kiinnostavat enemmän kuin nukkumaan käynti. Onko ok, että valvovat näinä päivinä yli kymmeneen ja unikaan ei ehkä tule jännärin tai pelien jälkeen hetkessä.
 
vieraskin.
Oletteko oikeesti sitä mieltä että on ihan ok, että alakouluikäiset tulevat syksyllä koulusta kotia, vanhemmat ovat lähteneet iltavuoroon, pimee tulee parin tunnin päästä, ruuat ja läksyt yksinään, käyvät ehkä ulkona pimeässä, tulevat kotia ajoissa (?), ihan itse hoitavat iltapalat, pesut ja menevät kiltisti nukkumaan kun ulkona on pilkko pimeetä.
...ja järjestävät ittensä kouluun aamulla, kun vanhemmat ovat jo kuuden jälkeen lähteneet töihin.

OK?????? Ei jessus sentään ole ok
Kyllä on ok jos tällaisia koko päivän yksin oloja on silloin tällöin ja ruokaa kaapissa ja vanhemmat on tavoitettavissa puhelimitse.

Sellaistahan ei voi olla, että aamu kuudesta ilta klo 22 asti on aina vanhemmat poissa, mutta varmaankin harvoin sattuu siten, että iltavuoro vanhemmilla on yhtaikaa. Jos on iltavuoro niin vanhemmathan on aamulla huolehtimassa kouluun lähdöt ym. asiat.

Melkoisen avuttomia nykylapset voi olla, jos niitä on paapottu lapsesta asti. KUitenkin 10v on jo niin iso, että pitäisi onnistua päivittäiset toiminnot ilman vanhemman jatkuvaa silmällä pitoa ja puhelinta osaa käyttää.
 
"Sirkkeli"
Penskoja on kolme, vanhin jo 13 v, nuorinkin jo 10 v. Ulkona pimeä, mutta valot on keksitty. Ruokaa voi tehdä valmiiksi, kasvatus ja säännöt pitäis olla hallussa, soittaa voi jne.

Ei pitäis olla ihan hirveän karmean kamalaa. Se oli karmeata, että yks tuttuni jätti 8-vuotiaan yövuoroiksi yksin. No, toisaalta se penska nukkui sitten sen ajan.
 
V.ieras
Siis suurimman osan mielestä ok? Tietenkin tuon ikäuset pärjäävät satunnaisesti keskenään illan, mutta kuinka paljon näitä vuoroja on, jolloin lapset ovat keskenään? Mietin arkiviikkoa, jolloin aamulla vanhemmat laittavat lapsensa kouluun, illat lapset hoitavat läksyt, harrastuksiin menemiset ja ruokansa lämmittämisensä ja nukkumaan käymisensä ajoissa itse. Eli viitenä päivänä viikosta selviytyvät noista kaikista yksin.

Vaikka noita iltoja ei olisi kuin joitain viikossa ja kuukaudessa. Onko joku joka voi tulla auttamaan läksyissä ja mitä jos telkkarit ja pelikonsolit kiinnostavat enemmän kuin nukkumaan käynti. Onko ok, että valvovat näinä päivinä yli kymmeneen ja unikaan ei ehkä tule jännärin tai pelien jälkeen hetkessä.
Tälläisten perheiden lapsista ei ainakaan tule uusavuttomia tumpeloita.

Mun lapsuudessa myös isä ja äiti tekivät vuorotyötä. Ei siinä mitään ongelmia ollut. Mä huolehdin siskoni, joka on mua 7v nuorempi. Siis silloin kun vanhemmilla nuo työt alkoivat, siskoni oli 6v ja mä 13.
Siskon huolehdin ajoissa petiin ja itse menin sitten kun vanhemmat tulivat kotiin.
 
Lastensuojeluilmoituksesta vielä. En keksi mitään, miten lastensuojelu voisi auttaa. Itselläni 11v poika, jolla propleemaa omantoiminnan ohjauksessa, hänellä on lastensuojelun kautta tukihenkilö. Kesäkuussa vietti useita päiviä yksin työpäiväni ajan. Lastenpsykiatri oli sitä mieltä, ettei yksinoleminen noin pitkään olisi hyväksi ja oli yhteydessä lastensuojeluun asiasta, mutta eihän heillä mitään ole tarjota. Onneksi meillä mummolat, joissa poika on voinut vierailla, jotta ison osan lomasta on saanut aikuista seuraa kuitenkin.
 
vvv...
Ja jos kyseessä olisi yksin jätetty 3 lasta, auto ja prisman parkkipaikka, niin 95% mammalaisista soittaisi poliisit paikalle 15minuutin jälkeen, keväällä, syksyllä, ja talvellakin.
 
V.ieras
Lastensuojeluilmoituksesta vielä. En keksi mitään, miten lastensuojelu voisi auttaa. Itselläni 11v poika, jolla propleemaa omantoiminnan ohjauksessa, hänellä on lastensuojelun kautta tukihenkilö. Kesäkuussa vietti useita päiviä yksin työpäiväni ajan. Lastenpsykiatri oli sitä mieltä, ettei yksinoleminen noin pitkään olisi hyväksi ja oli yhteydessä lastensuojeluun asiasta, mutta eihän heillä mitään ole tarjota. Onneksi meillä mummolat, joissa poika on voinut vierailla, jotta ison osan lomasta on saanut aikuista seuraa kuitenkin.
Aloituksen lapset taisivat olla ihan "normaaleja". Erityislapsilla tilanne on kai vähän toinen.
 
Tälläisten perheiden lapsista ei ainakaan tule uusavuttomia tumpeloita.

Mun lapsuudessa myös isä ja äiti tekivät vuorotyötä. Ei siinä mitään ongelmia ollut. Mä huolehdin siskoni, joka on mua 7v nuorempi. Siis silloin kun vanhemmilla nuo työt alkoivat, siskoni oli 6v ja mä 13.
Siskon huolehdin ajoissa petiin ja itse menin sitten kun vanhemmat tulivat kotiin.
Lähinnä sitä ajattelin, että entä jos kaikki ei sujukkaan? 13v on pahimmassa murkkuiässä. Jos lapset eivät tule sovittuun aikaan kotiin vaan vaeltelevat pitkin katuja illat. Entä jos läksyihin tarvii apua. Mielestäni ratkaisevin tässä on se, kuinka usein vanhemmat ovat yhtäaikaa iltavuorossa.
 
"pikkusisko"
Oletko ap idiootti? Tottakai tuon ikäisten jo pitää pärjätä ilta keskenään kotona.

Siskoni taisi olla n. 11 vuotias, kun oli hoitajana 8 v pikkusiskolleen sekä 6 v ja 8 v tuttavaperheen lapsille päivisiin kesällä, kun vanhemmat olivat töissä. Sisko lämmitti ruokaa kaikille ja päiväuniakin yritettiiin välillä nukkua. Työpäivät kestivät tuohon aikaan klo 7-16.
 
"pikkusisko"
Siis suurimman osan mielestä ok? Tietenkin tuon ikäuset pärjäävät satunnaisesti keskenään illan, mutta kuinka paljon näitä vuoroja on, jolloin lapset ovat keskenään? Mietin arkiviikkoa, jolloin aamulla vanhemmat laittavat lapsensa kouluun, illat lapset hoitavat läksyt, harrastuksiin menemiset ja ruokansa lämmittämisensä ja nukkumaan käymisensä ajoissa itse. Eli viitenä päivänä viikosta selviytyvät noista kaikista yksin.

Vaikka noita iltoja ei olisi kuin joitain viikossa ja kuukaudessa. Onko joku joka voi tulla auttamaan läksyissä ja mitä jos telkkarit ja pelikonsolit kiinnostavat enemmän kuin nukkumaan käynti. Onko ok, että valvovat näinä päivinä yli kymmeneen ja unikaan ei ehkä tule jännärin tai pelien jälkeen hetkessä.
Voi halleluja sentään. Ei kai tuon ikäisten läksyissä tarvitse olla jatkuvasti auttamassa ellei kyseessä ole erityislapsi. Ei ole ihmekään, että nykyään puolet ihmisistä on täysin uusavuttomia, kun vanhemmat paapovat jo lähes täysikasvuisia lapsiaan. Ei sillä tyylillä kasveta omatoimisiksi ja itseensä luottaviksi aikuisiksi.
 
vierass
Kuinka paljon sitten oikeasti on noita päällekkäisiä vuoroja? Veikkaan, että aika monesti menee niin, että jonkin tunnin joutuvat olemaan yksin, kun toinen lähtee ja toinen tulee sitten jonkin ajan päästä. Mutta varmaan harvemmin on täysin päällekkäisiä vuoroja.

Pelkäätkö ap pimeää?
 
"sipsi"
Aikanaan teimme miehen kanssa kolmivuoroa kumpikin, ja likitulkoon aina oli sitten jompikumpi kotosalla tytön kouluun lähtiessä ja tullessa. 13- vuotiaana jo joskus sanoikin, ettäkiva olisi joskus olla kotona yksinkin :)

Ja tärkeintähän on, että asiat rullaa perheessä. Kyllä minä varmaan iäksi laittaisin välit poikki, jos joku menisi suoraan ls- ilmon tekemään tuollaisen syyn vuoksi, tarjoamatta apuaan/ keskustelematta kanssamme (ja varsinkin noiden lasten kanssa) asiasta.

On tärkeää, että lasten ja nuorten hyvinvoinnista huolehditaan, mutta kohtuus keikessa, kerjätessäkin. Lapset ovat omassa kodissaan, varmaan aika satunnaisesti illan kolmistaan, vanhemmat tulevat yöksi kotiin.
 
kukkilainen
Ai kamala. En oo ikinä aatellut, et pitäisi mihinkään ilmoitella, ku siskoni (yh) jättää 10v tyttärensä kotiin yksin sekä aamu,päivä,ilta&yövuorossa. Puhelimen päässä ja naapurin kanssa sovittu poikkeustilanteista. Hyvin on pärjännyt. ;)
 
Aloittaja vastaa
En tiedä olenko itse ylihuolehtiva vai onko tässä yhteiskunnassa oikeasti jotain vialla, kun minut aika moni tyrmäsi.
Meillä on 12 ja 10v lapset ja eivät koskaan ole klo 18 jälkeen yksin / kahdestaan kotona. Kesätkin olemme järjestäneet niin, että minä pidin vuorotteluvapaata 3 kesää, jotta olin kotona kesä-syyskuun ja nyt mies on vuorotteluvapaalla. Haluan, ettei lapsemme koe turvattomuutta tai joudu johonkin onnettomuuteen vain sen vuoksi, että työ, raha tai muu oli lapsia tärkeämpi.

Ja kyllä, keskustelin sukulaisperheen äidin kanssa paljonkin heidän tilanteestaan. Hän ei itsekään pitänyt tilannetta parhaana mahdollisena, muttei ole valmis jäämään työttömäksi. He sanoivat, että vuorot vaihtelevat paljonkin eikä voi sanoa, että kuinka usein nuita iltoja on, kun välillä on monta viikossa ja välillä viikkoja ettei ollenkaan. Heillä oli jääkaapin ovessa kolmen viikon työvuorolistat ja PIKAISELLA vilkaisulla oli siellä ainakin 3 iltaa tällä ajalla, että molemmat oli yhtä aikaa iltavuorossa.

Se on kyllä totta, että heillä menee usein vapaat ristiin ja on varmasti ainakin 3 päivää vkossa, että jompi kumpi on vapaalla. Mutta se ei poista sitä, etteikö lapsilla pitäisi iltaisin ja pitkinä vapaapäivinään (lomat ja viikonloput) olla aikuinen paikalla!
 
vie ras
Kun se ei vaan onnistu, että aina on aikuinen paikalla, varsinkin jos molemmat tekevät vuorotyötä. Kuten meillä. Silloin ne lapset joutuu välillä olemaan keskenään iltaisin ja menemään itsekseen nukkumaan. Ja sitten kun on ilta-aamu, joutuvat vielä seuraavana aamuna huolehtimaan itsensä kouluunkin itsekseen.

Kaikki ei voi jäädä vuorotteluvapaalle eikä kai kukaan jäisi mieluummin työttömäksi tuollaisen takia. Ja tosiaan, eihän 10-vuotiaan sairaudenkaan takia saa jäädä töistä pois. Ajattele ap, meillä lapset on olleet jopa keskenään yötä kun ollaan oltu yövuoroissa samaan aikaan. Ihan itse halusivat jäädä keskenään.
 
Vie ras
En tiedä olenko itse ylihuolehtiva vai onko tässä yhteiskunnassa oikeasti jotain vialla, kun minut aika moni tyrmäsi.
Meillä on 12 ja 10v lapset ja eivät koskaan ole klo 18 jälkeen yksin / kahdestaan kotona. Kesätkin olemme järjestäneet niin, että minä pidin vuorotteluvapaata 3 kesää, jotta olin kotona kesä-syyskuun ja nyt mies on vuorotteluvapaalla. Haluan, ettei lapsemme koe turvattomuutta tai joudu johonkin onnettomuuteen vain sen vuoksi, että työ, raha tai muu oli lapsia tärkeämpi.

Ja kyllä, keskustelin sukulaisperheen äidin kanssa paljonkin heidän tilanteestaan. Hän ei itsekään pitänyt tilannetta parhaana mahdollisena, muttei ole valmis jäämään työttömäksi. He sanoivat, että vuorot vaihtelevat paljonkin eikä voi sanoa, että kuinka usein nuita iltoja on, kun välillä on monta viikossa ja välillä viikkoja ettei ollenkaan. Heillä oli jääkaapin ovessa kolmen viikon työvuorolistat ja PIKAISELLA vilkaisulla oli siellä ainakin 3 iltaa tällä ajalla, että molemmat oli yhtä aikaa iltavuorossa.

Se on kyllä totta, että heillä menee usein vapaat ristiin ja on varmasti ainakin 3 päivää vkossa, että jompi kumpi on vapaalla. Mutta se ei poista sitä, etteikö lapsilla pitäisi iltaisin ja pitkinä vapaapäivinään (lomat ja viikonloput) olla aikuinen paikalla!
Mikä yhteiskunnassa on pielessä, jos oletetaan että teini-ikäiset pärjäävät satunnaisesti iltoja keskenään? Ei mikään.

Ja ihan oikeasti hei! Kaikilla ei ole mahdollisuutta järjestää asioita noin kuin te teitte.

Ihan varmasti tuon ikäiset tietävät, miten käytetään puhelinta ja osaavat soittaa jos jokin hätä tulee.

Te saatte toimia tavallanne, mutta lastensuojelua älkää vaivatko tällä asialla.

3 iltaa kolmessa viikossa ei todellakaan ole paljoa.
 
"vieraana"
Kyllä tuon ikäiset lapset pärjää jo kovasti keskenään, vaikkei tilanne mikään ihanne tietenkään ole. Toki voi olla lapsia, jotka ovat vastuuttomia ja joita ei todellakaan voi jättää yksin.
Mutta eihän vanhemmat saa yli 10v lapsestaan jäädä edes kotiin töistä, jos lapsi sairas. Siis palkallisena.
Jos tälläisestä perheestä aapee tekisi lastensuojeluilmoituksen, niin eiköhän ne sielllä vain puistelisi päätään. Kuinkahan monta lastensuojeluilmoitusta Suomessa saisi saman asian tiimoilta tehdä? Kun eivät ehdi hoitaa edes ns. oikeita asioita.
 

Yhteistyössä