mitä tarkoittaa "yhteiset rahat" teidän perheessä?

  • Viestiketjun aloittaja tippuli
  • Ensimmäinen viesti
tippuli
Tuota yhtä ketjua lukiessa tuli mieleen, kun ihmiset aina vastaa rahakysymyksiin, et meillä on yhteiset rahat, niin mitä se käytännössä tarkoittaa? Onko yleistäkin, että on yhteinen tili, ettei omaa henk.koht tiliä ollenkaan ja kaikki tulot tulee sinne? Vai onko käyttötili jonne siirtyy molempien tililtä rahaa?

Mä koen tän niin hassuna asiana, kun kauheen napakasti aina sanotaan, et on yhteiset rahat, mut jos on eri tilit, niin eikö käytännössä ole jotenkin sovittava kuka maksaa ja mitä maksaa?!?

Kysyin tätä asiaa kerran kaveriltanikin, että kuinka heillä tilanne toimii, kun taloudellisesti olivat samassa tilanteessa kuin me, eli mies työssä ja vaimo kotihoidontuella. Olin juuri itse kertonut, että maksan ruokakuluja meidän perheessä niinpitkälle kuin kotihoidon tuki riittää ja loput kulut hoitaa mies. Hän tiuskaisi, että heillä on yhteiset rahat, eivät mieti sellaisia. Sen jälkeen jatkoi, että hänen tililleen tulevat kotihoidontuet on hänen ja lapsen vaatteitaan varten. Ovathan hekin siis tehneet jonkinlaisen sopimuksen kuinka tuloja käytetään.

Ihan mielenkiinnosta siis utelen, kuinka teillä jako menee, mitä toinen maksaa? Ja miksihän ihmiset suutahtavat, jos joskus sanon, että mieheni maksaa meillä lainanlyhennyksen... kun se käytännössä menee niin tällä hetkellä kun olen lasta kotihoidontuella hoitamassa. Ihmettelen siis äreitä reaktioita tähän asiaan?!
 
Meillä on eri tilit, mutta kumpikin pääsee toisen tiliä käyttämään..Ei meillä sovita että kumpi maksaa ja mitä..Lähinnä sen tilin saldon mukaan maksellaan..Nyt kun mulla kirkuu tili taas tyhjyyttään, käyn isännän tililtä siirtämässä itelleni rahaa..
 
meilä
Meillä yhteiset rahat=yhteinen tili, johon molemmilla on pankkikortti.
Sinne menee kaikki tulot ja sieltä menee kaikki menot. Ei ongelmaa. Silloin kun olin kotihoidontuella, niin sama homma.
 
meillä
on omat tilit, mut rahat silleen yhteiset, että se maksaa kellä on rahaa. Käytännössä mä maksan loppukuun laskut, kun tilipäivä 15. päivä ja mies alkukuun kun sillä viimeinen päivä. Kaupassa maksaa se kellä on rahapussi. Laina menee miehen tililtä. Yhteinen säästötili, jolle rahaa laitetaan kyvyn mukaan.
 
Meillä tulee kaikki tulot samalle tilille, johon molemmilla on täysi käyttöoikeus ja kortit. Sieltä maksetaan kaikki ja tarpeen mukaan siirrellään säästötilille tai lasten tileille.

Meillä ei lasketa montako penniä kummallekin on kuukauden aikana tullut, pieniä juttua ostellaan itsellemme ihan itsekseen, mutta vähänkään kalliimmista ostoksista sovitaan yhdessä. Lähes alusta saakka on näin menty ja homma toimii meillä.
 
Me sanomme, että meillä on omat tilit, mutta yhteiset varat. Tarkoittaen sitä, että jemmatilille säästetään kuukausittain niin paljon kuin mahdollista ja muu rahankäyttö on sitten suurinpiirtein puoliksi. Kumpikin vastaa autonsa kuluista, muut vakuutukset, sähköt, vedet ym taloon liittyvät menevät jemmatililtä. Se mitä päivittäisen elämän kustantamisesta jää yli, on kummankin henkilökohtainen asia. Reissuilla usein tasataan kuluja, toinen maksaa lentoliput, toinen autonvuokran, sitten taas majoituksia ja ruokia. Ei ole niin nokonuukaa, koska meillä on riittävät tulot, eivätkä rahat mene liian vähiin ja meillä on myös melkein yhtä suuret tulot, minulla noin 10 % enemmän vuositasolla.

Tuohon lainanlyhennyksiin vielä sen verran, että aina kun meillä on ollut lainaa, se on maksettu sieltä jemmatililtä, jotta on ollut yksinkertaista todentaa, että lainat on otettu ja maksettu yhdessä, ihan kaikenvaralta.

Palkat tulevat siis kummallekin omalle tilille, jolle ei ole muilla käyttöoikeutta.
 
Meillä on omat tilit kummallakin, mutta päästään molemmat myös käyttämään toistemme tiliä. Ja kun toisen tilille tulee rahaa niin sieltä maksetaan laskut ym ja käytetään sitten sitä tiliä missä milloinkin on rahaa. Eli täysin yhteiset.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tippuli:
Mä koen tän niin hassuna asiana, kun kauheen napakasti aina sanotaan, et on yhteiset rahat, mut jos on eri tilit, niin eikö käytännössä ole jotenkin sovittava kuka maksaa ja mitä maksaa?!?
Eri tilit, ei tarvitse sopia. Lainanlyhennys menee automaattisesti miehen tililtä, mutta laskuja maksellaan ja rahaa siirrellään toiselta kysymättä ristiin rastiin tarpeen mukaan.
 
vieras
Meillä on omat tilit mutta rahat on yhteiset ja molemmilla on tiedossa toistensa verkkopankkitunnukset. Yleensä meillä mies maksaa ruokaostokset kun ollaan yhdessä kaupassa. Vuokra ja laskut maksetaan satunnaisesti jommalta kummalta tililtä. Jos toisen tililtä alkaa loppumaan niin siirrellään sitten toisen tililtä sinne lisää. Jos jotain hankintoja tehdään niin siitä sovitaan erikseen.

Eli siis molemmilla tileillä olevat rahat ovat meidän yhteisiä..
 
j
Alkuperäinen kirjoittaja meilä:
Meillä yhteiset rahat=yhteinen tili, johon molemmilla on pankkikortti.
Sinne menee kaikki tulot ja sieltä menee kaikki menot. Ei ongelmaa. Silloin kun olin kotihoidontuella, niin sama homma.
Sit kun tulee ero tai toinen teistä kuolee niin onkin isompi ongelma...
Mun mielestä on käsittämätöntä että näin saa olla, yksikään pankki ei suosittele tällaista yhteistä tiliä.
 
mie
Meillä omat tilit. Yhteiset rahat meidän perheessä tarkoittavat kuitenkin sitä, että ei ole määrätty, että kuka mitä maksaa. Minä maksan aina kaikki laskut, maksan niitä oman kun miehenkin tililtä. Silleen sopivasti, että kummallekin jää hyvin ruokakaupparahoja, bensarahoja ja lupparahaa.
 
Millipidetär
omat tilit, mä maksan niiltä kaikki laskut, kaupassa maksaa se kumpi jaksaa, sit loppu kuusta siirrellään rahaa toiselle jos toinen on ollut maksumies... hankinnoista keskustellaan, muutaman kympin juttuja voi ostaa vapaasti. Mun miestä saa kannustaa ostamaan joskus jotain itselleenkin...
 
Tasku Venus
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Meillä on eri tilit, mutta kumpikin pääsee toisen tiliä käyttämään..Ei meillä sovita että kumpi maksaa ja mitä..Lähinnä sen tilin saldon mukaan maksellaan..Nyt kun mulla kirkuu tili taas tyhjyyttään, käyn isännän tililtä siirtämässä itelleni rahaa..
Meillä ihan samalla tavalla.
 
sisi
Meillä on vaan 1 yhteinen tili... mies käy töissä ja mä olen kodinhoidontuella, eli miehellä on paljon paremmat tulot, mutta saan käyttää rahoja ihan miten haluan. Toimii, koska mies voi luottaa minuun ja tietää etten tuhlaile mihinkään turhaan. Sitten jos haluan ostaa jotain kalliimpaa (useamman satasen hintaista) niin "kysyn luvan".
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja j:
Alkuperäinen kirjoittaja meilä:
Meillä yhteiset rahat=yhteinen tili, johon molemmilla on pankkikortti.
Sinne menee kaikki tulot ja sieltä menee kaikki menot. Ei ongelmaa. Silloin kun olin kotihoidontuella, niin sama homma.
Sit kun tulee ero tai toinen teistä kuolee niin onkin isompi ongelma...
Mun mielestä on käsittämätöntä että näin saa olla, yksikään pankki ei suosittele tällaista yhteistä tiliä.
Kuoleman varalta jokaisella tulis olla oma tili. Ystäväni mummo ei voinut käyttää yhteistä tiliä, kun mies kuoli. Tytär antoi sit rahaa.
 
g
Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Kaupassa maksaa se, joka käy, tai sitten kumpi nyt sattuu. Yhtään ei katsota kuka maksoi viimeksi. Laskut maksaa se, joka ensin ehtii tai jonka tilillä on enemmän rahaa (ei kyllä aina päde tämäkään). Ei meillä ole sovittu kuka maksaa mitäkin. Vastike menee miehen tililtä, koska se nyt piti laittaa jommalta kummalta tililtä menemään. En mä silti koe, että mies jotenkin erityisesti maksaa vastikkeen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tippuli:
Mä koen tän niin hassuna asiana, kun kauheen napakasti aina sanotaan, et on yhteiset rahat, mut jos on eri tilit, niin eikö käytännössä ole jotenkin sovittava kuka maksaa ja mitä maksaa?!?
Eri tilit, ei tarvitse sopia. Lainanlyhennys menee automaattisesti miehen tililtä, mutta laskuja maksellaan ja rahaa siirrellään toiselta kysymättä ristiin rastiin tarpeen mukaan.
Näin meilläkin. Molemmat tietää toisten pankkitunnukset, ja eestaas venkslataan rahoja, jos on tarvis.
 

Yhteistyössä