mitä te laitatte perussalaattiin?

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Siis ihan ruoan kanssa syötävään salaattiin? Kun mulla on aina samat: kiinankaalia tai jäävuorisalaattia, kurkkua, paprikaa, tomaattia ja auringonkukansiemeniä.

Sitä sitten syödään joka hemmetin päivä joka hemmetin aterialla (paitsi tietty keittopäivinä :D ) ja monta kertaa vielä iltapalaksikin niin että pilpon joukkoon vaikkapa paistettua broiskua ja pastaa yms..

Nyt alkaa jo vähän kyllästyttää ja kaipaisin vaihtelua. Ehdotuksia?
 
Kerttu-Kyllikki
No ihan salaatti-kurkku-tomaatti.

Töihin kun teen evääksi salaattia (syön töissä melkeen joka päivä salaattia... ) niin saatan laittaa kaaleja, paprikaa, selleriä... Ja AINA porkkanaa. Porkkana vaan on niin hyvää. :)
 
Perussalaattin: jääsalaatti, kurkku ja tomaatti. Sinne sitten mielen mukaan: fetaa, paprikaa, mandariinilohkoja, vesimelonia yms. =)

Välillä jätän salaatin tekemättä ja teen ihan vaan porkkanaraastetta.
 
vieras
oon tosi huona käyttää mitää siemeniä.millasia kaikkia on ees olemassa ja mistä saa? onks noi auringonkukan siemenetki samoja ku linnuille annettavat? *nolo* ite tykkään salaatissa persikasta!! ja jos ruokasaa haluu ni hunajamarinoitua kanaa ku laittaa ni nam!
 
mun perussalaatti sisältää jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua ja punasipulia.
joskus lisään aurinkokuivattuja tomaatteja tai vaikka suolakurkkua ja tonnikalaa. jos kaapissa on raejuustoa niin se sopii tonnikalan kanssa ja miksei muutenki..
niin ja ihan tavallista juustoa voipi pilkkoa sekaan.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oon tosi huona käyttää mitää siemeniä.millasia kaikkia on ees olemassa ja mistä saa? onks noi auringonkukan siemenetki samoja ku linnuille annettavat? *nolo* ite tykkään salaatissa persikasta!! ja jos ruokasaa haluu ni hunajamarinoitua kanaa ku laittaa ni nam!
no mä tykkään siemenistä ihan hirveesti. Käytän esim. sämpylätaikinassa noiden auringonkukansiementen lisäksi pellavan- ja seesaminsiemeniä :p . Sitten on kurpitsansiemeniä (joista mä en niin välitä), pinjansiemeniä... ja on varmaan muitakin. Ihan kaikista kaupoista saa, usein ne on joko pastojen ja riisien tai sitten jauhojen kanssa samassa paikassa. Siellä missä on kuivatut herneet, siellä on myös siemenet.

Ja juu, periaatteessa samoja kuin linnuille, mutta vaan kuorittuja =)

Persikkaa en muuten oo koskaan kokeillut salaattiin...
 
Aikalailla samanlainen perussalaatti meillä on. Mutta auringonkukansiemenien lisäksi myös kurpitsansiemeniä ja sitä jotain kolmatta minkä nimeä en nyt muista... Mikä ihmeen muistikatso muhun on tänään iskenyt? Niitä myydään siis samassa pussissa yhdessä noita kaikkia kolmea ja oon siirtänyt ne eri pussiin eli siitäkään en voi käydä enää lukaisemassa sitä nimeä.
No, mutta jatketaan eli punasipulista pidän salaatin joukossa myös ja rucolasta, persiljasta ja useint ulee laitettua myös fetaa ja yllättävän hyvän maun antaa hernemaissiporkkanapussi siellä joukossa. Tai siis ei se pussi vaan se sisältö keitettynä.
 
Meillä taas on lähes aina kreikkalaista salaattia, eli tomaattia, kurkkua, punasipulia, fetaa ja oliiveja. Aina ei laiteta sekaan jäävuorisalaattia tai mitään muutakaan salaattia. Meillä on myös lähes aina jääkaapissa itse tehtyä tsatsikia. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Hei hyviä ideoita :flower: . Viinirypäleet, vesimelooni, ananas, aurinkokuivatut tomaatit... :p :p

Ja juu, fetaa ja punasipulia laitetaan mekin välillä :p
Katos joo, multakin unohtui nuo eli viinirypäleitä mekin laiteaan useasti ja omenaakin joskus. Ananasta taas änkeen kaikkien ruokien joukkoon.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Aikalailla samanlainen perussalaatti meillä on. Mutta auringonkukansiemenien lisäksi myös kurpitsansiemeniä ja sitä jotain kolmatta minkä nimeä en nyt muista... Mikä ihmeen muistikatso muhun on tänään iskenyt? Niitä myydään siis samassa pussissa yhdessä noita kaikkia kolmea ja oon siirtänyt ne eri pussiin eli siitäkään en voi käydä enää lukaisemassa sitä nimeä.
No, mutta jatketaan eli punasipulista pidän salaatin joukossa myös ja rucolasta, persiljasta ja useint ulee laitettua myös fetaa ja yllättävän hyvän maun antaa hernemaissiporkkanapussi siellä joukossa. Tai siis ei se pussi vaan se sisältö keitettynä.




:D :D .

Ja hei, mä en tiennyt että tuollaisia valmiita sekoituksia myydään...silleen vois testatakin :flower:
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:
Meillä taas on lähes aina kreikkalaista salaattia, eli tomaattia, kurkkua, punasipulia, fetaa ja oliiveja. Aina ei laiteta sekaan jäävuorisalaattia tai mitään muutakaan salaattia. Meillä on myös lähes aina jääkaapissa itse tehtyä tsatsikia. :p


Mites teet? Onko helppoa vai vaikeeta? Hitsi, olis varmaan aika haluttua tavaraa meilläkin
:p
 
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Aikalailla samanlainen perussalaatti meillä on. Mutta auringonkukansiemenien lisäksi myös kurpitsansiemeniä ja sitä jotain kolmatta minkä nimeä en nyt muista... Mikä ihmeen muistikatso muhun on tänään iskenyt? Niitä myydään siis samassa pussissa yhdessä noita kaikkia kolmea ja oon siirtänyt ne eri pussiin eli siitäkään en voi käydä enää lukaisemassa sitä nimeä.
No, mutta jatketaan eli punasipulista pidän salaatin joukossa myös ja rucolasta, persiljasta ja useint ulee laitettua myös fetaa ja yllättävän hyvän maun antaa hernemaissiporkkanapussi siellä joukossa. Tai siis ei se pussi vaan se sisältö keitettynä.




:D :D .

Ja hei, mä en tiennyt että tuollaisia valmiita sekoituksia myydään...silleen vois testatakin :flower:
Ne on pakastepusseja. Harvemmin käytetään mutta esikoinen söi pienenä niitä sormiruokana, oli suurta herkkua. Ja nyt joku kerta mun isä tarjos salaattia joissa oli lisänä niitä ja maistuikin niin hyvälle et pakko oli alkaa itsekin käyttämään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mites teet? Onko helppoa vai vaikeeta? Hitsi, olis varmaan aika haluttua tavaraa meilläkin
:p
Kelpaako mun ohjeeni? Mekin syödään tuota usein, ja tämän ohjeen oon muokannut muutamasta muusta (tämä siis laskee meillä parhaiten):


Tsatsiki (noin 8-10 annosta)

2 kurkkua
2 tl suolaa
1 l maustamatonta jogurttia
1 prk kermaviiliä
2 valkosipulinkynttä
2 tl sitruunamehua
2 rkl oliiviöljyä

Sekoita jogurtti ja kermaviili ja kaada seos kahvisuodattimeen valumaan.
Anna seoksen kuivua 1,5-2 tuntia.

Kuori kurkku ja raasta se raastimen karkealla osalla.
Pane kurkku kulhoon ja ripottele joukkoon suola.
Laita kurkun päälle pieni lautanen tai muu paino ja pane kulho kylmään.

Kaada kurkut lävikköön ja anna niiden valua kunnolla.

Kaavi jogurtti suodattimesta.
Mausta se puserretulla valkosipulilla, sitruunamehulla ja oliiviöljyllä.
Lisää kurkut.

 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Aikalailla samanlainen perussalaatti meillä on. Mutta auringonkukansiemenien lisäksi myös kurpitsansiemeniä ja sitä jotain kolmatta minkä nimeä en nyt muista... Mikä ihmeen muistikatso muhun on tänään iskenyt? Niitä myydään siis samassa pussissa yhdessä noita kaikkia kolmea ja oon siirtänyt ne eri pussiin eli siitäkään en voi käydä enää lukaisemassa sitä nimeä.
No, mutta jatketaan eli punasipulista pidän salaatin joukossa myös ja rucolasta, persiljasta ja useint ulee laitettua myös fetaa ja yllättävän hyvän maun antaa hernemaissiporkkanapussi siellä joukossa.Tai siis ei se pussi vaan se sisältö keitettynä.


:D :D .

Ja hei, mä en tiennyt että tuollaisia valmiita sekoituksia myydään...silleen vois testatakin :flower:
Ne on pakastepusseja. Harvemmin käytetään mutta esikoinen söi pienenä niitä sormiruokana, oli suurta herkkua. Ja nyt joku kerta mun isä tarjos salaattia joissa oli lisänä niitä ja maistuikin niin hyvälle et pakko oli alkaa itsekin käyttämään.

Eikun mä tarkoitin että sekoituksena niitä siemeniä :D .

Mun mielestä tuo oli vaan taas niin sunlaisesti hauskasti ilmaistu että ei se pussi oo hyvää vaan sisältö...siis niistä pakastesekoituksista :D
 

Yhteistyössä