Mitä teen, kun lapsi pelkää tummaihoisia :/

  • Viestiketjun aloittaja "johanna"
  • Ensimmäinen viesti
"johanna"
Elikä tuossapa kysymys otsikossa. Vuosi sitten vielä lapsi leikki tummaihoisen pojan kanssa, eikä ollut mitään ongelmaa. Myöhemmin yhtäkkiä alkoi pelkäämään kaikkia tummaihoisia ilman mitään syytä. Nyt ollaan viikonloppuna menossa juhliin, jonne todennäköisesti on tulossa perhe, jossa kaikki ovat tummaihoisia. Viimeksi tällaisessa tilanteessa lapsi meni ihan lukkoon. Muulloin on puhelias ja vilkas kaveri, mutta silloin jähmettyi ihan täysin ja itki vain, että haluaa kotiin. Sain hetkeksi lapsen rauhoittumaan ja leikkimään, mutta hetken kuluttua pojalla oli kiire vessaan, koska maha oli sekaisin.. Reagoi ihan fyysisilläkin oireilla siis :/
Mulla on ideat lopussa miten saisin pojan tottumaan tummaihoisiin. Asutaan pienellä paikkakunnalla ja täällä ei ole kuin lähinnä opiskelijoina tummaihoisia. Elikä ei siis oikein meidän kaveripiiristä niitä löydy.
 
minä itte
Voisko vaikka jutella siitä, että ihmisiä on erilaisia? Samalla tavoin, kuin jotkut ihmiset on pitkiä, toiset taas "pyöreitä", joillakin pitkät hiukset ja tosilla ei tukkaa lainkaan.. Ei kai muuta keinoa ole, kuin jutella ja kysellä, mikä niissä tummemmissa pelottaa..(sitten jättäisin juhlat väliin, kuin veisin oman lapseni sinne, jos hän näyttää pelkäävänsä tummaihoisia, se olisi jo aika noloa). En oikeestaan osaa edes ajatella tommosta tilannetta, *auts*
 
"johanna"
Kyseessä on vasta kolmevuotias, elikä tiiän aika tarkkaan missä lapsi on liikkunut :) Ei siis ole pelkoa siitä, että tummaihoiset olisivat kiusanneet tms. Oon kysellyt mikä pelottaa, niin yksinkertaisesti kuulemma eri ihonväri. Erilaisuutta muuten on kyllä lähipiirissä. Itekään en kuulu näihin "normaaleihin" ihmisiin. Juhlat on siis sellaiset, että vähän niinkuin pakko mennä. Enkä nyt ole varma onko tuo perhe sinne varmaksi tulossa, mutta mahollisesti. Erilaisuudesta ollaan juteltu yleisesti paljonkin.
 
"vieras."
Meilläkin lapsi meinasi saada sydärin kun kummitädin nigerialainen mies avasi oven ja edellisestä vierailusta oli ehtinyt vierähtää aikaa. Lapsi jähmettyi ensin täysin ja alkoi sitten perääntyä. Mies hymähti ja meni peremmälle asuntoon että saatiin tulla kaikessa rauhassa sisään. Jos jännittää, niin sellaiset asiat voi tehdä yhdessä äidin tai isän tms. kanssa eli kädestä kiinni pitäen tai sylissä, ja niin vaan päästiin sisälle asuntoon ja jäätiin yöksikin ja illasta lapsi suhtautui mieheen kuin kehen tahansa. Enkä mä edes tajunnut nolostella, lapset nyt saattaa reagoida noin, vieras pelottaa eikä siinä ole mitään henkilökohtaista. Jos matkustaisin Nigeriaan ja lapset juoksisivat minua kauhuissaan pakoon, niin ei siinä minusta olisi ko. lapsille tai heidän vanhemmilleen mitään noloa.

Tietysti jos odotettavissa on iso show tai pelkäät että kokemus on lapselle rankka, niin ymmärrän, mutta en osaa auttaa. Mut ei pidä tehdä asioista isompia mitä ne on.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
suomalainen mies
Ei kannata vielä tehdä mitään, mutta kunhan lapsi on murrosiässä/teini-iässä, niin silloin hän alkaa huomaamaan, kuinka suomalaiset tytöt/naiset eivät kiinnostu vaaleista suomalaisista pojista/miehistä vaan ainoastaan tummista miehistä.
 
"johanna"
[QUOTE="vieras.";29880110]Meilläkin lapsi meinasi saada sydärin kun kummitädin nigerialainen mies avasi oven ja edellisestä vierailusta oli ehtinyt vierähtää aikaa. Lapsi jähmettyi ensin täysin ja alkoi sitten perääntyä. Mies hymähti ja meni peremmälle asuntoon että saatiin tulla kaikessa rauhassa sisään. Jos jännittää, niin sellaiset asiat voi tehdä yhdessä äidin tai isän tms. kanssa eli kädestä kiinni pitäen tai sylissä, ja niin vaan päästiin sisälle asuntoon ja jäätiin yöksikin ja illasta lapsi suhtautui mieheen kuin kehen tahansa. Enkä mä edes tajunnut nolostella, lapset nyt saattaa reagoida noin, vieras pelottaa eikä siinä ole mitään henkilökohtaista. Jos matkustaisin Nigeriaan ja lapset juoksisivat minua kauhuissaan pakoon, niin ei siinä minusta olisi ko. lapsille tai heidän vanhemmilleen mitään noloa.

Tietysti jos odotettavissa on iso show tai pelkäät että kokemus on lapselle rankka, niin ymmärrän, mutta en osaa auttaa. Mut ei pidä tehdä asioista isompia mitä ne on.[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta :) Lapsi yleisesti ottaen todella herkkä kaikelle. Se muisti ite miten viimeksi kävi samaisessa paikassa ja ilmoitti itku kurkussa, ettei halua juhliin mennä ollenkaan. Noh, toivottavasti se perhe ymmärtää, jos tulee tilanne, että lapsi jähmettyy. Niin ja jos pahaksi menee homma, niin onneksi juhlat on sellaiset, että sieltä voi lähteä keskenkin pois aiheuttamatta suurta ongelmaa :)
 
no jaa
No eipä kai tuossa mitään muuta voi tehdä kuin jutella, antaa lapsen sitte parkua minkä parkuu... rohkaista voi tutustumaan jos se mitenkään onnistuu sivistyneesti.

Kyllähän lapset voi pelätä erivärisiä (esim. tummaihoisessa ympäristössä kasvanut tummaihoinen lapsi voi pelätä valkoihoisia), tai kookkaita, tai liikuntavammaisia, jotkut silmälasipäisiä tai parrakkaita ihmisiä. Minun lapseni pelkäsivät kilttiä veljeäni, joka on melko kookas ja möreä-ääninen, ja jota nähtiin aika harvoin kun lapset oli pieniä (oli reissutöissä). Mutta aina näistä on selvitty, kun on lähdetty asenteella että asioista selvitään. Ei se tummaihoinen ja sellaisen pelkääminen ole sen kummempi juttu tässä maailmassa.
 
Meillä on 3-vuotias nyt vasta pelänny vessaa, tuulikaappia ja makuuhuoneessaki on ilmeisesti jotain vähän pelottavaa. Eipä se auta ku rauhotella ja kysellä mikä pelottaa, kertoa ettei oo mitään pelättävää... Olla tukena, rohkaista, mutta ei paeta.

Kyllä se ohi menee.
 
kaf
[QUOTE="johanna";29880394]Siedätyshoito olis helppo homma, jos tuntisi enemmänkin niitä tummaihoisia. Mutta mistä niitä tähän hätään löytyisi? :D [/QUOTE]

no sieltä juhlistahan niitä löytyy. sinne vaan siedättymään ja sitten muutenkin normieloa ja lapsen kanssa yhdessä käsitellään kaikki ne pelottavat kohdat, joita elämässä vastaan tulee.
 
kfa
telkkariohjelmia, joissa kivoja tummaihoisia. tummaihoinen nukke, joka leikeissä hyviksen rooliin. tarinoita, kirjoja, itsekeksittyjä satuja vaikka yhdessä piirrellen ja kertoen. jos ny jotain aktiivisempaa tahdotte ennen juhlia yrittää :)
 
"..."
Ei tuo nyt niin vakavaa ole ja menee ajan kanssa ohitse. Itse pelkäsin kuulemma lapsena vanhoja miehiä. Johtui varmaan ihan siitä, ettei lähipiirissä silloin sellaisia oikein ollut. Mulla ei ole ollut koskaan kumpaakaan isoisää, sota vei... Joten relaa vaan, normaalia on erilaisuutta/tuntematonta pelätä.
 
Nuo TV-ohjelmat kuulostavat minustakin hyvältä. Ehkä niiden kautta voisi vähän tottua etukäteen ja yrittää selvittää lapselta, mikä heissä pelottaa? Ja jos tämä juhliin tuleva perhe on ymmärtäväinen, niin ehkä heille voisi asian nätisti kertoa ja sitten vaan kertoa lapselle ettei tarvitse pelätä ja rohkaista tutustumaan.
 
"johanna"
Tää mullekin tuli heti ekana mieleen :D
Hehe :D No eipä kyllä ole tullut leikittyä tuota ollenkaan.

Mutta kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Lapsi ilmoitti aamulla ensimmäisenä, että ei halua sinne juhliin, mutta jospa saisin suostuteltua :) Eihän lapsi koskaan totu tummaihoisiin, jos ei koskaan suostu edes heitä näkemään.
 

Yhteistyössä