Mitä teette,kun itse haluaisitte nukkumaan,mutta lasta ei saa millään?

Kärsin masennuksesta,mutta se ei ole jatkuvasti päällä.Keväällä se alkaa pahempana,ja syksyä kohti helpottaa.Se mm.lisää väsymystäni.Ja sen takia kiinnostaa,miten te muut selviydytte,kun väsyttää ihan kamalasti.Tytärtä kun ei oikein meinaa saada nukkumaan,kuin hiukan yli 22.Onneksi ensi viikon jälk.alkaa kesäloma hoitopaikasta,niin voi joustaa aamulla heräämisestä.
makoiletteko te silloin,esim.sohvalla,tai lapsen huoneessa,jos itse olette tosi väsyneitä illalla,mutta lasta ei saa nukkumaan, tahtoisin välillä mennä tosi aikaisin(klo.21)nukkumaan,mutta tytärtä ei millään saa.Vinkkejä,mitä te muut vastaavassa tilanteessa teette.
 
2,7v.Nukkuu tunnin päikkärit,ja yöunet normaalisti 10 h.Aamulla 6.50 herätys vielä huomisesta perjantai aamuun.Todennäköisesti stressaantunut meidän erosta,ja valoisampaa pitempään,ni ei tahdo nukkumaan.Hoitopaikassa hoitajalle sopisi,että nukkuu tunnin,eikä 2 tunnin päikkärit.Olen huomannut,että 2 h päikkärit liian pitkät.
 
lastenhuoneen lattialla on runkopatja "sohvana" jolla makoilen ja lepään sekä katselen kun poika leikkii. Tai joskus saatan lueskella jotain kevyttä samalla jos poju touhuaa ihan omiaan. Varsinkin ihan alkuraskaudessa se patja olikin monesti käytössä :whistle:

Tietysti normaalitilanteessa menen nukkumaan jos oon väsynyt ja mies vahtii poikaa mutta oletin että tässä ei tarkoiteta sellaista.
 
Nukahtaisiko viereen paremmin? Meillä poika vasta 1,5 v. ja joskus kun uni ei meinaa tulla, otan viereen ja silittelen siinä. Samalla voi itse lepuuttaa silmiä jo ;) Pimennysverho on myös käytössä. Kokeile vaikka paksua pyyhettä tms. ikkunaan, josko vaikka pimeämpi huone auttaisi. :hug: jaksamista.
 
Meillä mennään unille niin, että luen hänen sängyssään iltasadut ja sitten hetki jutellaan päivästä, muutama unilaulu vielä jos haluaa. Siihen yleensä minä ensin nukahdan, joskus hän hereillä pidempään ja joskus nukahtaa aiemmin. Mutta kukkuisi ylhäällä vaikka puoleenyöhön ellen vain sänkyyn veisi, vastaan pistää vaihtelevasti, vaatii vielä "5min" leikki aikaa lisää jne. vakio vetkuttelut.
Unille mennään klo 19-20, riippuen hieman päivän päikkäreistä ja onko ollut hoidossa tms. Aamulla herää klo 5-8 ja päikyille menee klo 12-14 ja joskus ne jää väliin, silloin yöunille mennään jo ennen klo 19. Päikky aika on n.2h.
 
Jos olen itse väsynyt, panen lapsenkin nukkumaan. Ei lapsi kauaa yksin touhua vaan katsoo nukkuvasta aikuisesta mallia. Esimerkki siis auttaa. Mut en kyllä koskaan itse mene ennen 21.00 nukkumaan ja se on kyllä korkea aika lastenkin mennä nukkumaan. Meillä lapsi noudattaa sääntöjä eli saattaa pyöriä sängyssä, jos uni ei tule, mutta ei tule sängystä pois. Olen itse samassa huoneessa patjalla ja nukahdan siis joskus ennen lasta. Lapsi kokee kuitenkin olonsa turvalliseksi.
 
Esikoisen nukutin viereen 2v3kk ikään asti, mutta sitten pikkusisko ilmoitti tulostaan ja aloimme opettelemaan esikoisen kanssa itse nukahtamista. Syliin nukuttamisen sijaan isosisko sai oman huoneen ja isojen tyttöjen sängyn, nukkumaanmeno aikaan tyttö vietiin sänkyyn ja luettiin iltasatuja iltarukous, aluksi istuimme isän kanssa vuorotellen tytön huoneen lattialla (ei ihan sängyn vieressä) niin kauan että tyttö nukahti. Vähitellen vanhemmat siirtyivät olohuoneen puolelle valvomaan tytön nukahtamista ( =katsomaan telkkaria), olohuone on ihan esikoisen huoneen vieressä. Meillä tyttö totteli ja pysyi sängyssä, eikä huutanut, ja jos totuttelu vaiheessa huusi niin aina menimme kysymmän mikä hätänä ja lohduttamaan. Muistaakseni totutteluvaihe (siis ennen kuin itse jäi nukahtamaan) oli tosi lyhyt, siis puhutaan viikoista ei kuukausista - isosisko on kohta 5v joten aika on voinut kullata muistoja... Pikkusisko meillä vielä nukahtaa syliin (1v8kk), katsotaan josko sitten 2v syntsien jälkeen menisis isonsiskon kanssa samaan huoneeseen ja opettelisi nukahtamaan itse. Pikkusisko kyllä nukahtaa noin 5-10 minuutissa, joten syliin nukuttaminen ei ole niin raskasta kuin miltä saattaa kuullostaa
:whistle:

Mutta jos on lapsen nukkumaanmenoaika ja itseä väsyttää niin ottaisin lapsen viekkuun nukahtamaan (omaan-/parisänkyyn, parisängystä sitten nostaisin omaan sänkyyn), ei se siellä pimeässä huoneessa äidin nukkuessa kauaa jaksa riekkua. Jos ei ole vielä lapsen nukkumaanmenoaika ja itseä väsyttää kamalasti niin sitten makoilisin lattialla/sohvalla ja olisin lähellä lasta lapsen leikkiessä. Meillä on joskus leikitty tälläisessä tilanteessa lääkärileikkiä, äiti on siis potilas jota lapsi hoitaa B), tehty palapeliä, tms. joka ei vaadi aikuiselta niin suurta panostusta. Mua ei kyllä yleensä väsytä nukkumaanmenoaikojen ulkopuolella kun meillä tytöt ovat aina nukkuneet hyvin (äitikin saa tarpeeksi unta), mutta muistan yhden pahan flunssan ja oksutaudin kun en ole kyennyt juuri evääni liikauttamaan :(
 

Yhteistyössä