Mitä tehdä kun lapsi ei syö? Viimeksi kesällä kunnolla.

  • Viestiketjun aloittaja pelokas äiti
  • Ensimmäinen viesti
Minä tekisin niin, että jos lapsi sanoo mannapuuroa syövänsä, niin sovittaisiin että jos sitä kerran keitän niin lapsi syö sitä myös. Edes yhtä monta lusikallista kuin on ikävuosia. Selittäisin, etten halua turhan takia puuroa keittää.

En tiedä miten se toimii juuri teidän lapsen kohdalla, mutta tuollaista itse kokeilisin...neuvottelua, keskustelua.
Ei se toimi, jos ns. vika on ruoan koostumus, joka aiheuttaa sen aistireaktion.
 
"aloittaja"
Minä tekisin niin, että jos lapsi sanoo mannapuuroa syövänsä, niin sovittaisiin että jos sitä kerran keitän niin lapsi syö sitä myös. Edes yhtä monta lusikallista kuin on ikävuosia. Selittäisin, etten halua turhan takia puuroa keittää.

En tiedä miten se toimii juuri teidän lapsen kohdalla, mutta tuollaista itse kokeilisin...neuvottelua, keskustelua.
Joskus tätä kokeiltiin ja poika niin iloisena suostui ja sano että "joo". Sitten kun ruuan aika tuli niin kolmannella lusikalla meinasi oksentaa. Näki että pakolla söi. Mitkään houkutukset ei auta. Ei vaikka kuun lupaisi taivaalta. Riistasta ja kalasta tykkäsi vielä kesällä ja meetwurstista mutta ei enää niistäkään.

Olen kyllä tottunut siihen ettei poika paljoa syö mutta nyt niin pelottaa kun loppunu lähes kokonaan. Valittaa nälkää muttei mitään syö.
 
"aloittaja"
[QUOTE="hmmm";25334144]Mitä lapsi itse sanoo siihen miksei syö?
Tuntuuko ruoka pahalta suussa? Onko nielaiseminen vaikeaa?tms..[/QUOTE]

En vaan halua, sanoo usein. Ja usein ruoka on liian kovaa. Tai haisee pahalle. Makkara ja makaroonit saa aina yökkäämään. Koulussakin yököttää kun ruuan haju tulee luokkaan.
 
Todella hälyttävä tilanne, kun lapsi kuihtuu silmissä! Kuulostaa oudolle, että kasvukäyrien mukaan olisi vielä normaalisti kehittyvä lapsi, jos äidin silmissä kuitenkin kuihtuu!

Minä veisin lapsen vyöhyketerapeutille. Kokeilisin vaihtoehtohoitoja tilanteen parantamiseksi. En väitä etteikö lääkityskin olisi tarpeen, en kyseenalaista lääkäreiden antamaa hoitoa. Refleksologille veisin lapseni saamaan lääkärien antamaa hoitoa tukevaa hoitoa. Lapsella on nyt jotain tosi pahasti lukossa, tunne-elämässä/aisteissa/ruuansulatuksessa/tai jossain muualla, että ne pitäisi avata ja saada energia taas kulkemaan. Siten olisi mahdollista päästä taas takaisin normaalin ruokailun pariin.
 
[QUOTE="aloittaja";25334188]Koulussakin yököttää kun ruuan haju tulee luokkaan.[/QUOTE]

Kuulostaa siltä, että elimistö on jo sulkeutunut ja aineenvaihdunta hiipunut minimiiin. Elimistö ei enää suostu ottamaan ravintoa vastaan, kun on jo tottunut niin häviävän pieniin ruoka-annoksiin. Ihan tulee anoreksia mieleen!
 
[QUOTE="aloittaja";25334166]Joskus tätä kokeiltiin ja poika niin iloisena suostui ja sano että "joo". Sitten kun ruuan aika tuli niin kolmannella lusikalla meinasi oksentaa. Näki että pakolla söi. Mitkään houkutukset ei auta. Ei vaikka kuun lupaisi taivaalta. Riistasta ja kalasta tykkäsi vielä kesällä ja meetwurstista mutta ei enää niistäkään.

Olen kyllä tottunut siihen ettei poika paljoa syö mutta nyt niin pelottaa kun loppunu lähes kokonaan. Valittaa nälkää muttei mitään syö.[/QUOTE]

:hug: Ootko saanu mitään apuja tai ootko puhunu tästä "syömisongelmasta"?
 
syökö muroja, jugurttia, karkkeja, täytys saada ruokahalu takaisin. nyt kantsii pitää parin tunnin välein vaikka yhen suupalan syönti. oli se sitem puuro, lihapulla tai karkki ja lempiruokia. mitens pitsa, karjalanpiirakat.
meillä tyttö ei juuri ruokiin koske kotoa mutta hoidossa syö paremmin
 
[QUOTE="aloittaja";25334188]En vaan halua, sanoo usein. Ja usein ruoka on liian kovaa. Tai haisee pahalle. Makkara ja makaroonit saa aina yökkäämään. Koulussakin yököttää kun ruuan haju tulee luokkaan.[/QUOTE]

Reakoiko muihin hajuihin tai tuoksuihin?
 
"aloittaja"
syökö muroja, jugurttia, karkkeja, täytys saada ruokahalu takaisin. nyt kantsii pitää parin tunnin välein vaikka yhen suupalan syönti. oli se sitem puuro, lihapulla tai karkki ja lempiruokia. mitens pitsa, karjalanpiirakat.
meillä tyttö ei juuri ruokiin koske kotoa mutta hoidossa syö paremmin
Söi ennen muttei nyt tänä talvena enää. Muutaman sipsin suostu ottamaan ennen kouluun lähtöä. Saas nähdä miten ensi viikolla kun koulut taas alkaa.
 
..
kyllä nyt alkaa kuulosta sille että lapsellasi on vaikea syömishäiriö, oli se sitten seurausta lääkityksestä tai ei. nenämahaletkullahan tuommoista pitäisi ruokkia ettei kuole käsiin. miksi ihmeessä et hae lapselle päivystyksellisesti apua, psykiatrista hoitoa? ei syömishäiriön hoito kuulu neurologille millään tavalla.
 
[QUOTE="aloittaja";25334286]Antaisin hänelle ihan mitä vaan mikä menisi vaan alas. Hänellä myös migreeniä joka varmasti littyy alhaiseen verensokeriin hänellä.[/QUOTE]

Tarjoatko vai annatko itse ottaa jääkaapista?
 
"aloittaja"
kyllä nyt alkaa kuulosta sille että lapsellasi on vaikea syömishäiriö, oli se sitten seurausta lääkityksestä tai ei. nenämahaletkullahan tuommoista pitäisi ruokkia ettei kuole käsiin. miksi ihmeessä et hae lapselle päivystyksellisesti apua, psykiatrista hoitoa? ei syömishäiriön hoito kuulu neurologille millään tavalla.
Neurologisella seuraavat mm. paino/pituuskäyrää ja verenpaineita ja myös aistiyliherkkyyttä josta ainakin osa syy.
 
tulee mieleen että pitää olla jotain hyvän hajuista ruokaa siis hänen mielestä mitä se sitten onkaan. eli ruuan hajulla on suuri merkitys. mielestäni on vaikea syömishäiriö on se sitten henkistä tai fyysistä on siihen saatava korjaus.
ehdottomasti syömishäiriö klinikalle. ja vaadi apua lääkäriltä että saat sinne lähetteen.
 
"aloittaja"
tulee mieleen että pitää olla jotain hyvän hajuista ruokaa siis hänen mielestä mitä se sitten onkaan. eli ruuan hajulla on suuri merkitys. mielestäni on vaikea syömishäiriö on se sitten henkistä tai fyysistä on siihen saatava korjaus.
ehdottomasti syömishäiriö klinikalle. ja vaadi apua lääkäriltä että saat sinne lähetteen.
Minulle oli ihan uutta että tuollainen klinikka on edes olemassa. :D Mitenhän tällaista hoidetaan?
 

Yhteistyössä