Mitä tekisitte itse tässä tilanteessa ja mitä mieltä tälläisestä tyypistä? (lastenhoitoasiaa)

  • Viestiketjun aloittaja harmailee
  • Ensimmäinen viesti
harmailee
Mitä tekisit, jos olisit itse työtön sinkku ja siskosi pyytäisi pientä palvelusta = vahtimaan kahta pikkuipanaa yhden kesätenttipäivän ajaksi tilanteessa jossa lasten isä on lähtenyt kävelemään. Siis jos sinulla ei olisi mitään menoa tiedossa? Kenties haluaisit olla avuksi vaikeassa tilanteessa, vaikkei tietenkään sinulla ole mitään velvoitetta siihen? Itse ainakin suostuisin auttamaan, kun ei ole ihan mahdoton tehtävä, mutta siitä avusta olisi sitäkin suurempi apu.

Mitä mieltä siitä, että sisko kieltäytyy tai sanoo harkitsevansa asiaa lähempänä ajankohtaa, koska voihan olla, että joku kaveri saattaa pyytää rannalle tai terassille kyseisenä päivänä. Tottakai sinkun oikeus on elää vapaasti, mutta onko teidän mielestä jo ilkeyttä tollainen, ettei voi yhtä päivää (n.6h) lupautua avuksi? Kyseessä on kaikenlisäksi kokenut lastenhoitaja, joten ei kiikasta siitä, ettei vaan pidä lapsista/osaa olla niiden kanssa tms...
 
"Pipsa"
Mua kyllä varmaan loukkaus, jos ei sen verta vois auttaa. Pyytäisin varmaan jotain toista tai ottaisin maksullisen hoitajan esim.mll:ltä. Munhan sisko sano suoraan, ettei kyllä jaksa mun lapsia.. Ei siis olla kohta vuoteen nähty ja viimoin se sai patistettua et miks ei tule käymään. Mulla siis 1v ja 4v. Eikä edes villeimmästä päästä. Kyllä mua loukkaus tosi paljon. Mietin, ettei muilla oo varmaan noin idioottia siskoa. Ollaan oltu tosi läheisiä, mut yhtkkiä ei jaksakaan nähdä...
 
"hankey"
jos olisin työtön, odottaisin luultavasti, että palkasta sovitaan samalla kun sovitaan työajasta.

jos taas olisin se tenttiin menijä, etsisin sellaisen lapsenvahdin, joka lupaa tulla ihan varmasti.
 
inkapinka
Ilkeää siskoltasi, mutta tavallaan ymmärrän: itsekkin olen lastenhoitaja ammatiltani ja odotan lomaani jo todella! Silti sukulaiset jo vihjailevat voisinko hoitaa heidän lapsiaan silloin ja silloin... argh! Haluan LOMAILLA!
 
a.p.
[QUOTE="Pipsa";24011458]Mua kyllä varmaan loukkaus, jos ei sen verta vois auttaa. Pyytäisin varmaan jotain toista tai ottaisin maksullisen hoitajan esim.mll:ltä. Munhan sisko sano suoraan, ettei kyllä jaksa mun lapsia.. Ei siis olla kohta vuoteen nähty ja viimoin se sai patistettua et miks ei tule käymään. Mulla siis 1v ja 4v. Eikä edes villeimmästä päästä. Kyllä mua loukkaus tosi paljon. Mietin, ettei muilla oo varmaan noin idioottia siskoa. Ollaan oltu tosi läheisiä, mut yhtkkiä ei jaksakaan nähdä...[/QUOTE]

tosi ikävää:( mutta on noita idioottisiskoja näköjään muillakin. ilmeisesti kovin muakvuudenhaluinen ja itsekeskeinen tyyppi...ainakin esimerkkitapauksen sisko on tällainen, ei ole ensimmäinen tapaus, jossa itsekkyys tulee ilmi...

Joo, pointtihan tenttiinmenijä-äidillä olikin se, että ainoa varteenotettava TUTTU hoitaja oli tämä sisko, koska muiden tuttujen tiesi olevan töissä. Joten piti saada varma tieto hoitajasta, että tuleeko, vai pitääkö etsiä esim. MLL ...
 
a.p.
Alkuperäinen kirjoittaja Häpeä;24011478:
Mä en auttais
muutenkaan sitten ketään sukulaisia ei auteta missään muussakaan asiassa? Kyseessähän oli kuitenkin tenttiin meno, eikä baanalle lähtö, että kyllähän ne muksut itse kuitenkin hoidetaan.Mutta provoahan tämä oli, tai sitten olet kyseinen sisko :)
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";24011432]Musta on tosi ajattelematon. Onko kovinkin nuori tuo sisko? Ainakin vaikuttaa siltä.[/QUOTE]

ihan aikuinen jo, 23v. Monin paikoin kyllä muuten aikuismainen, ei teini siis.
 
"vieras"
No kyllä mä tavallaan ymmärrän, ettei halua sitoutua, vaikka periaatteessa ihan mielellään voisikin auttaa jos tietäisi jo ennakkoon varmasti ettei sattuisi juuri silloin olemaan mitään kivempaa tekemistä. Mut kyllä mua ainakin harmittaisi jos se olis vaikka sillä viikolla ainoa päivä kun kavereille sopisi tehdä jotain ja sit sattuisinkin just silloin olemaan kiinni lastenvahtina ja koko loppuviikko meniskin taas vaan yksin kotona lojuessa.

Ja kyllä musta lapsettomalla ihmisellä on oikeuskin olla itsekäs. Toisekseen, en ehkä välttämättä viittis mennä hoitamaan missään tilanteessa semmoisen ihmisen lapsia, joka jo lähtökohtaisesti pitää mua itsekeskeisenä idioottina. Ettikööt sitten jonkun jalomman ja paremman ihmisen hoitajaksi, jos niitä kerran on lähipiirissä siinä määrin että yhtä on varaa tuohon sävyyn arvostella.
 
"a.p"
Ilkeää siskoltasi, mutta tavallaan ymmärrän: itsekkin olen lastenhoitaja ammatiltani ja odotan lomaani jo todella! Silti sukulaiset jo vihjailevat voisinko hoitaa heidän lapsiaan silloin ja silloin... argh! Haluan LOMAILLA!
Ymmärrän toki lomailun tarpeen. Ja varsinkin jos joka suunnasta satelee lastenvahtipyyntöjä. Tässä tapauksessa ei lähi- ja tuttavapiirissä siskolla muita pikkulapsia tai vahdittavia. Ja tosiaan 1 päivä koko kesän työttömyydestä...jos muuten ehtii lomailla koko kesän.
 
"vieras"
No en mä kyllä työttömänä ollessa uskaltanut sitoutua varmasti mihinkään ajallisesti yhtään kauempana olevaan normaaliin työaikaan tapahtuvaan juttuun, koska tosi aktiivisesti yritin kuitenkin hakea töitä koko ajan enkä yhtään tiennyt olenko vaikka kuukauden kuluttua jo jossain töissä ja jos, niin missä. Ei se työttömyys nyt ihan lomaan rinnastettavissa ole.
 
a.p.
[QUOTE="vieras";24011555]No kyllä mä tavallaan ymmärrän, ettei halua sitoutua, vaikka periaatteessa ihan mielellään voisikin auttaa jos tietäisi jo ennakkoon varmasti ettei sattuisi juuri silloin olemaan mitään kivempaa tekemistä. Mut kyllä mua ainakin harmittaisi jos se olis vaikka sillä viikolla ainoa päivä kun kavereille sopisi tehdä jotain ja sit sattuisinkin just silloin olemaan kiinni lastenvahtina ja koko loppuviikko meniskin taas vaan yksin kotona lojuessa.

Ja kyllä musta lapsettomalla ihmisellä on oikeuskin olla itsekäs. Toisekseen, en ehkä välttämättä viittis mennä hoitamaan missään tilanteessa semmoisen ihmisen lapsia, joka jo lähtökohtaisesti pitää mua itsekeskeisenä idioottina. Ettikööt sitten jonkun jalomman ja paremman ihmisen hoitajaksi, jos niitä kerran on lähipiirissä siinä määrin että yhtä on varaa tuohon sävyyn arvostella.[/QUOTE]

Niin, no itse ajattelen vähän toisin, että kyllä auttaisin lähimmäistä vaikeassa tilanteessa, jos se ei liikoja vaadi.

Mut kyllä mua ainakin harmittaisi jos se olis vaikka sillä viikolla ainoa päivä kun kavereille sopisi tehdä jotain ja sit sattuisinkin just silloin olemaan kiinni lastenvahtina ja koko loppuviikko meniskin taas vaan yksin kotona lojuessa.

tästähän siinä olikin kysymys, mun mielestä sillä itsekkyydelläkin pitää olla joku raja, vaikka lapseton onkin. Mutta tällaista toisaalta suomalainen kulttuuri on, että jokainen hoitakoon itse omat ongelmansa ja omat asiat ei muille kuulu. Monissa muissa kulttuureissa on enemmän yhteisöllisyyttä, jolloin on itsestään selvää auttaa esim. kyseisessä tilanteessa.

Liiallinen itsekkyys ja joustamattomuus vaikeuttaa kyllä muita ihmissuhteita, lähipiirissä myös monella muulla on ollut ongelmia tämän henkilön itsekkyyden kanssa (eikä liity lapsenvahtihommiin). En jaksa edes selittää kaikkia, liikaa näpyteltävää.
 
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
"a.p"
[QUOTE="vieras";24011581]No en mä kyllä työttömänä ollessa uskaltanut sitoutua varmasti mihinkään ajallisesti yhtään kauempana olevaan normaaliin työaikaan tapahtuvaan juttuun, koska tosi aktiivisesti yritin kuitenkin hakea töitä koko ajan enkä yhtään tiennyt olenko vaikka kuukauden kuluttua jo jossain töissä ja jos, niin missä. Ei se työttömyys nyt ihan lomaan rinnastettavissa ole.[/QUOTE]

Joo ei siinä tapauksessa kun hakee töitä, mutta siinä tapauksessa kun on pätkätyösopimus on kesän ajan katkolla ja työt jatkuu syksyllä, niin kyllä se lomaa on ja sillä asenteella myös oli tämä henkilö. ja tosiaan, 6h työrupeamasta olis ollut kysymys
 
"vieras"
Jos kerta jo valmiiksi pidät siskoasi niin itsekkäänä ja inhottavana ihmisenä, niin mitä edes kysyt häntä? Luulis löytyvän niitä "parempiakin" ihmisiä sitten kysyttäväksi. Musta jotenkin tosi nihkeä asenne puhua kenestäkään tuohon sävyyn mutta sitten kuitenkin olla apua vailla häneltä.
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";24011626]Jos kerta jo valmiiksi pidät siskoasi niin itsekkäänä ja inhottavana ihmisenä, niin mitä edes kysyt häntä? Luulis löytyvän niitä "parempiakin" ihmisiä sitten kysyttäväksi. Musta jotenkin tosi nihkeä asenne puhua kenestäkään tuohon sävyyn mutta sitten kuitenkin olla apua vailla häneltä.[/QUOTE]

ehkäpä siksi, että tilanne oli niin epätoivoinen,että oli pakko vajota niin alas, kun yleensä on lasten isän kanssa yhdessä hoidettu tällaiset tapaukset.
Ehkä kuvittelin, että tällaisen kriisin keskellä olis voinut saada pientä helppiä, aliarvioin itsekkyyden volyymin, vaikka kaikkien (itseni ja muiden läheisten) kokemuksien perusteella ei olisi kyllä pitänyt.
 
"a.p"
[QUOTE="hankey";24011629]Mutta kun sisko ei lupautunut lapsenvahdiksi, turha sitä on enempää pohtia. Hommaat vaan jonkun toisen laspenvahdin.[/QUOTE]

totta tuokin, ja niin teinkin. Olisin vaan täältä kysellyt, miten yleensä te muut menettelisitte siskon tilanteessa ja mitä itse olettaisitte vastaavassa tilanteessa, jos tarvisitte vastaavaa palvelusta?
 
"a.p"
[QUOTE="vieras";24011630]Entä jos sun sisko ei vaan laske lähimmäisikseen tai yhteisökseen sua ja lapsiasi, vaan vaikka juuri ne kaverinsa?[/QUOTE]

näinkin voisi olla, mutta tässä tapauksessa ei kuitenkaan, kun ollaan ihan väleissä oltu ja kyläilty puolin ja toisin. Hän on myös joskus itse pyytänyt vanhinta lasta yökylään ihan huvikseen, eli kyse ei ole siitä ettei pidä näistä lapsista.

Ja joistain kavereistaan on välillä valittanut, että kun ei ketään ikinä näe ja yhteydenpito tuntuu olevan hänen aloitteidensa varassa.
 
"a.p"
niin ja tällaiselta itse pyytämältään yökyläilyreissulta on tuonut lapsen keskellä yötä takaisin meille kotiin, kun ei ole jaksanut, kun ei ole saanut lasta 2v. nukahtamaan yöunille...mukana seurasi kakkaiset kalsarit muovipussista, eikä ole edes huutonut isompia pois, koska "ei uskalla koskea ku ei ollut kotona muovihanskoja" ja huom. hän työskentelee lasten parissa... No tietenkään ei haittaa, että lapsi tulikin kotiin, kotona olin itsekin vauvan kanssa, enkä ollut pyytänyt mitään palvelusta, vaan hän vapaaehtoisesti halusi otaa lapsen kylään...Mutta kyllä tollanen on silti mun mielestä aika naurettavaa, kun ei mennyt niinkuin Strömsössä, niin peli poikki... onneksi ei hänellä ole omia lapsia ja toivon ettei tulekaan, ainakaan ennenkuin hän kasvaa henkisesti
 

Yhteistyössä