Mitä tekisitte??? Lastensuojeluilmoituksen paikkako?

  • Viestiketjun aloittaja "Mari"
  • Ensimmäinen viesti
"mari"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27565582:
mä olisin sanonut äidille puhelimeen et lapsi jää tänne yöksi, tulkaa aamulla hakemaan.
Näin jälkikäteen ajateltuna JUURI NÄIN OLISI PITÄNYT TOIMIA. Mutta jotenkin siinä tilanteessa ei oma järkikään toiminut.

Ja kun keskustelu kulki ko lapsen kautta. Hän oli siis puhelimessa äitinsä kanssa ja sanoi, että "äiti käski kysymään saanko odottaa "Tiinaa" täällä teillä". Siinä tilanteessa jotenkin vaan tuli sanottua, että "Tottakai saat, eihän me nyt sinua yksin pihalle laiteta" (sanatarkkaan näin!)

Myöhemmin vasta sitten tajusi, että sisko tosiaan pääsee vasta aika myöhään ja siinä menee oman perheen aikataulut sekaisin.
 
"mhm"
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;27565604:
Vaikka sillä lapsella olis ollukin ne kotiavaimet, niin ei mun mielestä kyllä olis oikein, että 8-vuotias lapsi on illalla 20.00-21.45 YKSIN kotona.
lapsen oli varmaan tarkoitus olla isosisaruksensa seurassa?
 
[QUOTE="mhm";27565624]lapsen oli varmaan tarkoitus olla isosisaruksensa seurassa?[/QUOTE]

Ai siellä elokuvissa, joista vanhemmatkin olivat tietoisia? Mikseivät vanhemmat soittaneet lapselle, kun lähtivät eikä häntä näkynyt kotona? Jos tuo ravintolareissu oli tiedossa jo etukäteen, niin miksi tää 8-vuotias ei sitten tiennyt, että vanhemmat ovat syömässä?
 
"mari"
[QUOTE="mhm";27565624]lapsen oli varmaan tarkoitus olla isosisaruksensa seurassa?[/QUOTE]

Mikä lienee alunperin ollut tarkoituksena???

Mutta ainakin silloin klo 20 soitetun puhelun aikaan vanhemmat TIESIVÄT isosisaruksen olevan elokuvissa ja tiesivät senkin mihin aikaan ko elokuva loppuu.
Eli tiesivät, että olisi yksin klo 20 - 21.30 (tai 21.45 kuten käytännössä oikeasti meni) ellei olisi saanut olla meillä.

Ja tuo kellonaika on kyllä sellainen, että en voisi kuvitella omaani jättäväni yksin (vaikka muuten pari tuntia yksin pärjäisikin). Varsinkin näin syksyllä, kun on pilkkopimeää...
 
"mhm"
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;27565641:
Ai siellä elokuvissa, joista vanhemmatkin olivat tietoisia? Mikseivät vanhemmat soittaneet lapselle, kun lähtivät eikä häntä näkynyt kotona? Jos tuo ravintolareissu oli tiedossa jo etukäteen, niin miksi tää 8-vuotias ei sitten tiennyt, että vanhemmat ovat syömässä?
Anteeksi, toi leffakohta meni multa aivan ohitse!

Muistan itse että tuon ikäisenä sitä helposti unohti avaimensa, tuollaiset vanhempien antamat infot ravintokäynneistä jne.
 
"mie"
Mietin nyt itseni tähän tilanteeseen, jossa mun 8-vuotiaani olisi lauantaipäivänsä viettänyt kaverillaan ja isosisko käynyt illalla leffassa. Olisin tosiaan saattanut sopia 8-vuotiaani kanssa, että voi mennä kavereille ja tarvittaessa ottaa yhteyttä isosiskoon (jos mulla ja miehellä olisi yhteinen päivä ja lastenhoito siis esim.mainitulla tavalla järjestetty). 8-vuotias on saattanut sanoa, että menee kaverille...ja kyllä - meillä on saattanut lapsi olla puoli päivää kaverin luona enkä minä tajua että se on väärin sen perheen mielestä jos he eivät sitä sano - lapselle tai mulle. Oliko toi 8-vuotias missään vaiheessa hädissään, että hänet on "jätetty yksin"? Ja kaikille perheille klo 22 lauantai-iltana ei ole myöhä - niin se vaan on. Ja jos kerran teille kävi että lapsi teillä on jo isosisko hakee niin lapsihan oli koko ajan turvassa -sai teillä ruat jne. En toimisi näin, mutta en näe tässä kyllä kauheasti syytä lastensuojeluilmoonkaan...paremminkin ajattelisin, että voisit tehdä itsellesi selväksi, että miten rajoitat lapsen vierailuja jos se ei sulle kerran käy tällaisenaan. Jep.
 
"mari"
[QUOTE="mie";27565711]Mietin nyt itseni tähän tilanteeseen, jossa mun 8-vuotiaani olisi lauantaipäivänsä viettänyt kaverillaan ja isosisko käynyt illalla leffassa. Olisin tosiaan saattanut sopia 8-vuotiaani kanssa, että voi mennä kavereille ja tarvittaessa ottaa yhteyttä isosiskoon (jos mulla ja miehellä olisi yhteinen päivä ja lastenhoito siis esim.mainitulla tavalla järjestetty). 8-vuotias on saattanut sanoa, että menee kaverille...ja kyllä - meillä on saattanut lapsi olla puoli päivää kaverin luona enkä minä tajua että se on väärin sen perheen mielestä jos he eivät sitä sano - lapselle tai mulle. Oliko toi 8-vuotias missään vaiheessa hädissään, että hänet on "jätetty yksin"? Ja kaikille perheille klo 22 lauantai-iltana ei ole myöhä - niin se vaan on. Ja jos kerran teille kävi että lapsi teillä on jo isosisko hakee niin lapsihan oli koko ajan turvassa -sai teillä ruat jne. En toimisi näin, mutta en näe tässä kyllä kauheasti syytä lastensuojeluilmoonkaan...paremminkin ajattelisin, että voisit tehdä itsellesi selväksi, että miten rajoitat lapsen vierailuja jos se ei sulle kerran käy tällaisenaan. Jep.[/QUOTE]

No sitähän tämä kyllä tarkoittaa, että meidän on asetettava rajoja ko lapsen vierailuille.
Jos hänen vanhempansa eivät pidä outona sitä, että heidän lapsensa viettää lähes 10h kylässä ja syö siellä lounaan, välipalan, iltaruoan ja iltapalan, niin minä kyllä pidän. Sinänsä harmi, sillä kyseinen tyttö on oikein mukava ja yksi oman lapsen parhaista kavereista.

Itselleni ei tulisi mieleenkään päästää omia lapsia kylään noin pitkäksi aikaa ellei siitä olisi nimenomaan etukäteen sovittu. Vähän tulee sellainenkin mieleen, että meitä käytettiin ilmaisina lastenvahtina. Kun on se sama lapsi ennenkin meillä ollut aika pitkään, niin taisivat vain luottaa minun kiltteyteen. Että kyllähän se Mari ruokkii...
 
"mari"
[QUOTE="mie";27565711]Mietin nyt itseni tähän tilanteeseen, jossa mun 8-vuotiaani olisi lauantaipäivänsä viettänyt kaverillaan ja isosisko käynyt illalla leffassa. Olisin tosiaan saattanut sopia 8-vuotiaani kanssa, että voi mennä kavereille ja tarvittaessa ottaa yhteyttä isosiskoon (jos mulla ja miehellä olisi yhteinen päivä ja lastenhoito siis esim.mainitulla tavalla järjestetty). 8-vuotias on saattanut sanoa, että menee kaverille...ja kyllä - meillä on saattanut lapsi olla puoli päivää kaverin luona enkä minä tajua että se on väärin sen perheen mielestä jos he eivät sitä sano - lapselle tai mulle. Oliko toi 8-vuotias missään vaiheessa hädissään, että hänet on "jätetty yksin"? Ja kaikille perheille klo 22 lauantai-iltana ei ole myöhä - niin se vaan on. Ja jos kerran teille kävi että lapsi teillä on jo isosisko hakee niin lapsihan oli koko ajan turvassa -sai teillä ruat jne. En toimisi näin, mutta en näe tässä kyllä kauheasti syytä lastensuojeluilmoonkaan...paremminkin ajattelisin, että voisit tehdä itsellesi selväksi, että miten rajoitat lapsen vierailuja jos se ei sulle kerran käy tällaisenaan. Jep.[/QUOTE]

Ja KYLLÄ! Silloin klo 16 aikaan kun yrittivät minun lapsen kanssa mennä sinne kaverin kotiin ja tajusivat, että ovet on lukossa, avaimia ei ole ja kukaan ei ole kotona, niin ko lapsi oli aika hädissään. Soitteli äidilleen ja isälleen ja siskolleen useamman kerran. Ja oli peloissaan ja hädissään!
Rauhottui sitten kyllä, kun totesin, että saavat leikkiä meillä.
 
meillä ja meillä
Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä ap:n kaltaisia kelloihmisiä, meillä on ruoka klo se ja se, meillä syödään klo se ja se. Ja sitten kun joidenkin elämässä tapahtuu jotain poikkeavaa niin ollaan heti hysterisoimassa ja tekemässä ILMOITUKSIA viranomaisille! Missä on järjenjuoksu tänä päivänä? Mitä ennen olisi tehty, ennen tätä ls-ilmoitushysteriaa? Hei haloo nyt! Eihän tuo tilanne ihanteellinen ole jos se on toistuvaa MUTTA yksi kerta, jossa asiat eivät mene "normien" mukaan ja ilmoituksia tekemässä???

En muuta sano kuin että voi helvata! Sitten tällaiseen tuhlataan resursseja kun jossakin lapset ihan oikeasti kärsii!

Mene nyt ap itseesi! Ettei vaan ongelma ole nyt siinä että SINÄ jouduit tahtomattasi poikkeamaan omista rutiineistasi jonkun toisen vieraan lapsen takia???
 
[QUOTE="mari";27566049]No sitähän tämä kyllä tarkoittaa, että meidän on asetettava rajoja ko lapsen vierailuille.
Jos hänen vanhempansa eivät pidä outona sitä, että heidän lapsensa viettää lähes 10h kylässä ja syö siellä lounaan, välipalan, iltaruoan ja iltapalan, niin minä kyllä pidän. Sinänsä harmi, sillä kyseinen tyttö on oikein mukava ja yksi oman lapsen parhaista kavereista.

Itselleni ei tulisi mieleenkään päästää omia lapsia kylään noin pitkäksi aikaa ellei siitä olisi nimenomaan etukäteen sovittu. Vähän tulee sellainenkin mieleen, että meitä käytettiin ilmaisina lastenvahtina. Kun on se sama lapsi ennenkin meillä ollut aika pitkään, niin taisivat vain luottaa minun kiltteyteen. Että kyllähän se Mari ruokkii...[/QUOTE]

Tiesikö vanhemmat missä lapsi on? vai oliko tarkoitus että lapsi on siskon kanssa kotona tai menee hetkeksi kaverille jos huvittaa, mutta tulee syömään kotiin (harvoinpa lapset haluavat lähteä kotiin syömään jos kukaan ei käske)?

Ja näille jotka kauhisteli että lapsi on yksin 20-21.45.. Mihin te kuvittelette että lapset tungetaan jos on iltavuoro töissä? kyllä ne sielä kotona keskenään ovat, ei voi mitään jos vuoro päättyy klo 23 niin se päättyy klo 23 ei yhtään aiemmin vaikka tokaluokkalainen kuinka olisi yksin kotona.
 
"Vipe"
[QUOTE="Vieras";27564880]Mä olisin kyllä tossa tilanteessa pyytänyt itse päästä puhelimeen, vaihtanut huonetta ja antanut palautetta.

Mä en hmmärrä miksei nykyään ihmiset ota härkää sarvista kun tilanne on päällä. Silloin voisi monta asiaa selvitä siltä istumalta. Kauhistellaan ja ihmetellään vaan omaan napaan ja kun tilanne on ohi niin sitten kyräillään ls- ilmoa kehiin.[/QUOTE]

Tämä tässä on se menetelmä millä itse olisin asian hoitanut.
 
"vieras"
Voisiko olla niin,että lapsen piti olla jossain muualla esim mummilla? ja olikin tullut teille! Jos vanhemmat todella luulivat lapsen olleen turvassa sovitussa paikassa????
Tyhmää tuollainen lastensuojelulla vehtailu!
ota ekana selvää asioista
 
"vieras"
[QUOTE="nipsu";27564648]heitteillä? tiesitkö että monet 8vuotiaat on heitteillä joka päivä! vanhemmat on töissä ja lapsi yksin kotona, pahimmillaan sen 10tuntia-koulupäivä 5vrk/viikko.

ehkä tuolla 8 vuotiaalla piti olla avain mutta unohti sen kotia[/QUOTE]

Kyllä tuon ikäisen pitää aina saada yhteys vanhempiinsa...

"Klo 20 tämä lapsi sai ENSIMMÄISEN kerran yhteyden vanhempiinsa, jotka olivat kuulemma ravintolassa syömässä."
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27566181]Voisiko olla niin,että lapsen piti olla jossain muualla esim mummilla? ja olikin tullut teille! Jos vanhemmat todella luulivat lapsen olleen turvassa sovitussa paikassa????
Tyhmää tuollainen lastensuojelulla vehtailu!
ota ekana selvää asioista[/QUOTE]

Mielestäsi ei ole mitenkään outoa, että lapsi ei saa yhteyttä vanhempiinsa ennen kuin vasta illalla klo 20 ja tämänkään jälkeen he eivät lähde hakemaan itse lasta?
 
"Vera"
Mä olen todella järkyttynyt suurimman osan vastuksista, että on ihan ok 8- vuotiaan olla kotona yksin koko päivä. Ymmärrän muutaman tunnin päivällä tai ehkä max 2 h, mutta muuten ei. ja ettei saa puhelimella kiinni?

Oma esikoinen on 10- vuotta eikä ole ollut kotona yksin 15 min kauempaa, ei itse halua.

Mulle tuli vain mieleen ensimmäisenä, että vanhemmat ravintolassa ja muutama lasillinen juotu ja ei kiinnosta enää lapset.
 
"vieras"
Mut tilannehan on se, että ap. ei ole kertaakaan sanonut lapselle että meeppäs kotiin syömään vaan tarjonnut ruuan kotonaan. 8-vuotias ei lähde kesken mukavien leikkien ja kun massukin on täysi. Ehkäpä vanhemmat olivat sopineen 15-v kanssa että hoitaa lapsen, mutta voi sit illalla käydä leffassa. 15-vuotias ei välttämättä ymmärrä soitella perään jos sisko on kaverilla leikkimässä, ei osaa kysellä avaimista, ruuasta ym. Tuskin isosisko on koko päivää ollut elokuvissa vaan varmasti aamupäivän kotona ja leffassa muutaman tunnin. Vanhemmilla ollut menoa ja luulleet lapsen syöneen kotona siskon kanssa, mutta tulleen illalla kaverille.
Jos tilanne on ap.tä häirinnyt noin kovin niin fiksuna ja vastuullisena aikuisena juttelee näiden vanhempien kanssa. Vanhemmathan eivät todennäköisesti tiedä tehneensä mitään väärää.

Ja ennenkuin joku älähtää niin ei ole oikein, että 8-vuotias yksin koko päivän, mut jos siskon hoidossa niin ok. Kyse ei kuitenkaan ole mistään ihan pienestä.
 
"vieras"
Mä uskoisin, että sen isosiskon oli tarkoitus vahtia pikkusisarustaan mutta koska tämä pikkusisarus oli teillä, oli isosisko lähtenyt leffaan. Ja sinuna olisin kyllä sanonut heti puhelimessa asiani sille äidille, enkä näin jälkikäteen puisi tilannetta keskustelupalstoilla...
 
"vieras"
[QUOTE="Vera";27566428]Mä olen todella järkyttynyt suurimman osan vastuksista, että on ihan ok 8- vuotiaan olla kotona yksin koko päivä. Ymmärrän muutaman tunnin päivällä tai ehkä max 2 h, mutta muuten ei. ja ettei saa puhelimella kiinni?

Oma esikoinen on 10- vuotta eikä ole ollut kotona yksin 15 min kauempaa, ei itse halua.

Mulle tuli vain mieleen ensimmäisenä, että vanhemmat ravintolassa ja muutama lasillinen juotu ja ei kiinnosta enää lapset.[/QUOTE]

no mun mielestä tuossa tilanteessa kannattaisi jo alkaa harjoittelemaan sitä yksinoloa. Siis jos 10v ei osaa olla 15min kauempaa yksin kotona...Kuulostaa oudolta.
 
"vieras"
Tuota noin... Mistä tiedät lasten puhuvan totta? Sinä vain oletat, etteivät valehtele tai paremminkin jätä kertomatta jotain? Ihanko joka hetki olivat kuuloetäisyydellä sinusta? Eivätkö käyneet ulkona? Ainakin kerroit klo 16 aikaan heidän käyneen lapsen oven takana. Hmm.

Voi olla, että lapsi on tuolloin soittanut vanhemmilleen ja pyytänyt lisäaikaa. "Joohan äiti, saanhan mä jäädä? " Voi olla, että kaikki ovat olleet menossa ravintolaan, mutta lapsi onkin mieluummin halunnut jäädä kaveriilleen. Tuon ikäiset osaa vääristellä totuutta, eivätkä edes välttämättä tajua miten pahasti valehtelevat. Tai tajuavat, mutta haluavat kokeilla.

Kun kuulit lapsen soittavan vanhemmilleen, mistä tiedät mihin numeroon oikeasti soitti? Meillä on samanikäinen tyttö ja yksi kaveri on vähän tuon tyylinen. Viimeksi kun tuli kylään, sanoi ensin saavansa olla klo 15 asti. oletin, että pitää kertoa milloin on lähdettävä kotiin. Klo 15 sanoikin isän tulevan hakemaan. Odoteltiin. Kello tuli puoli neljä, ei kuulu isää. Silloin pyysin soittamaan kotiin ja varmistamaan miten asian laita oikein oli. No, oikeasti lapsi vasta tässä vaiheessa pyysi vanhempiaan hakemaan häntä. Isä oli parhaillaan jossain kaupungilla asioilla ja vielä puoli tuntia kului, ennen kuin ehti hakemaan! Tässä vaiheessa pyysin myös saada puhua äidin kanssa puhelimessa. Ovelasti lapsi kiireesti lopetti puhelun, ja sanoi, että äidin täytyi lopettaa.

Että silleen.
 
"vieras"
Joo, ei mitenkään ihanteellinen ja normaalitilanne, vähän olisi hämmentänyt minuakin.
Mutta että ls-ilmoa YHDESTÄ tälläisestä tapahtumasta kun ei edes tiedetä yhtään mitä on käynyt tai juteltu vanhempien kanssa asiasta?!
Varsinkin jos lapsi on ollut aiemmin hyvin hoidetun ja siistin oloinen.. en ymmärrä.
Minusta tämä on nyt vain jotain ylihysteriointia, johtuneeko sitten noista lapsimurhista ym. mitkä on nyt olleet tapetilla tai tästä kokoajan kasvavasta holhousyhteiskunnasta..
 
"Nana"
ON erittäin outoa, että tuon ikäinen lapsi on noin myöhään YKSIN kotona ja että häntä ei kukaan kaipaa moneen tuntiin... Jos isosiskolla olisi ollut hoitovastuu, niin luulisi, että osaisi silloin myös huolehtia?!
Ottaisin vanhempien kanssa puheeksi, todellakin.

Ja aika mielenkiintoisia viestejä liittyen siihen, miten lapsista huolehditaan... 8-vuotias on kyllä tosi pieni vielä.
 
"mhm"
Ihan älytöntä sinänsä spekuloida tapahtunutta täällä?. AP vois tehdä ilmoituksen jos ei ole uskallusta kysyä suoraan mikä heillä oli tilanne kun näin kävi. Yhden ilmoituksen perusteella ei vielä järisyttävää tapahdu ja sossuilla on silmää varmaan katsoa missä syytä puuttua jne. Tälläkin tarinalla on todennäköisesti pari eri puolta..
 
En jaksanut lukea kaikkia ketjun kirjoituksia mutta AP, järki käteen.
Eli jos OIKEASTI olet huolissasi lapsesta, niin keskustele ENSIN vanhempien kanssa!

JA ÄLÄ HYVÄ IHMINEN TEE TÄLLÄISESTÄ LASTENSUOJELUILMOITUSTA! Voin sanoa että tädeillä on siellä pikkasen tärkeempää tekemistä, kuin lähteä tälläisiä turhanpäiväisiä ilmoituksia tarkistelemaan. 8-vuotias ei ole 4-vuotias!

Tää on kyllä tosi törkeätä ylihysterisointia ja teko-jeesustelua.
 
"mari"
Saatuani omat lapset eilen nukkumaan keskustelin ko äidin kanssa pitkään puhelimessa.

Vanhemmat olivat tietoisia, että lapsi oli meillä. Ja olivat aikaistaneet omaa lähtöään, kun arvelivat "Saaran" kuitenkin viihtyvän meillä koko päivän. (olettivat siis, että hän ei yritä koko päivänä kotiin eikä soittele perään).

Isosiskon kanssa oli sovittu, että tulee elokuvista suoraan kotiin ja on pikkusiskon kaverina kun vanhemmat tulevat vasta yöllä kotiin. (eli siis isosiskon oli tarkoitus pitää seuraa pienemmälle klo 21.45 - ???)

Etuoven kuului olla auki, jolloin lapsi olisi päässyt kotiin, vaikka isosisko oli vielä elokuvissa. (lapsen oli siis tarkoitus olla yksin kotona sen jälkeen kun meiltä olisi lähtenyt siihen kunnes sisko tulisi elokuvista 21.45)

Kun sanoin olevani hieman huolissani, niin toisti vaan moneen kertaan, että etuoven kuului olla auki...

Ja mitä noihin ruokailuihin tulee, niin tilanteessa on entistä enemmän myös tietoisen hyväksikäytön fiilistä. Äiti siis itse myönsi minulle, että laski sen varaan, että minä annan ruokaa.
 

Yhteistyössä