Mitä tekisitte?

  • Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
"huolestunut"
Mitä tekisitte tilanteessa jossa joutuisitte valitsemaan lapsenne turvallisuuden ja merkittävän velkaantumisen välillä?

Minä tietenkin valitsen lapseni turvallisuuden, mutta joudun todennäköisesti maksamaan siitä suuren summan.

Alakouluikäisen tyttäreni isällä on tuore tuomio lapsen törkeästä seksuaalisesta hyväksikäytöstä sekä huumaisainerikoksesta. Hän on ulkomaalainen, oleskelulupa on evätty, ja hän on uhannut viedä lapsen pois Suomesta. Lisäksi hän ei ole lapsen elämän aikana ollut hänen kanssa kahdestaan kuin muutaman kerran, ja tapaamiset ovatkin toteutuneet (isän johdosta) erittäin harvoin, valvotusti kunnan tapaamispaikalla.

Alkuvuonna hovioikeus määräsi vapaat tapaamiset. Lastensuojeu neuvoi minua kieltäytymään päästämästä tytärtäni isän kanssa kahden kesken johtuen tuomiosta, ja näin olen tehnyt.

Nyt minulle todennäköisesti määrätään sakkoa 1000€/toteutumaton tapaaminen. Oikeudenkäynti on pian, ja lastensuojelu pesi kätensä asiasta. He eivät kuulemma ole minua niin neuvoneet, eivätkä suostu todistamaan oikeudenkäynnissä. Lastensuojelun todistus olisi ainoa asia mikä voisi "pelastaa" minut (oikeastaan tyttäreni) tässä tilanteessa, mutta näin ei taida tapahtua.

Monen tuhannen euron sakot eivät tule olemaan kovin helposti maksettavissa yksinhuoltajalle, vararikkoonhan tässä joudutaan.

Mutta miten voisin asettaa lapseni tahallisesti vaaraan?
 
Samsamiina
Siis kuka sinulle on kertonut tuon sakkoa 1000 e/toteutumaton tapaaminen?! Kuulostaa todella oudolle.. Ei sakkotuomioita jaella etukäteisilmoituksilla ikinä. Kummastelen hovioikeuden päätöstä vapaista tapaamisista jos lapsen ja isän suhde on käytännössä olematon tällä hetkellä. Mahdoton sanoa kirjoittamasi perusteella mitä voisit tehdä, taustalla on pakko olla muutakin. Lastensuojelun todistus ei myöskään pelastaisi mitään, se on ollut vain kehotus ja luonnollisesti oikeuden päätös on sitä korkeampi eikä lapsen tapaamisten järjestäminen ole lastensuojelun vaan sinun vastuullasi.
 
vieraas
Nyky-yhteiskunnan ja oikeuslaitoksen kiemurat huomioiden, tekisin asiasta julkisuudessa ison haloon. En ehken omalla nimellä, mutta siis antaisin haastatteluja ym. Ainakin siinä vaiheessa jos tuomio olisi tuollainen, en ennen oikeudenkäyntiä kuitenkaan. Enkä tosiaan päästäisi lasta isän kanssa vapaisiin tapaamisiin.
 
av
Samsamiina, tuhannen euron sakko on vastapuolen vaatimus. Hovioikeuden päätöstä on kummastellut myös moni muu. Mietit että taustalla voisi olla jotain muutakin, mutta ei ole, ainakaan mitään isän kannalta positiivista. Hovioikeuden päätös perustui siihen että isän hyväksikäyttämä lapsi on "jo 14 vuotias". He myös katsoivat että seitsemän vuoden aikana tapahtuneet n.15 toteutunutta valvottua tapaamista (tapaamisten välissä aina pitkiä taukoja, mm. isän tutkintavankeuksien ajoilta) riittävät luomaan vahvan suhteen lapseen.

Vieraas, olen yrittänyt tehdä asiasta julkisen. Kahdesta paikasta ei ole vastattu ollenkaan ja yhdestä kerrottiin että yksikään heidän jurnalistista ei uskalla tehdä asiasta julkista.
 
"yks"
Minä en ihan ymmärrä, jos oleskelulupa on evätty, miten voi edes hakea "oikeutta" tavata tytärtään? Mutta kamalalta kuulostaa kyllä tilanne, en minäkään uskaltaisi tapaamisiin suostua.
 
"huolestunut"
Käräjäoikeus määräsi 1000€ sakon, mutta onneksi kertaluontoisena. Lisäksi joudun maksamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut.

Äärimmäisen mukava joululahja!

Edelleenkään en voi käsittää miten tässä "hyvinvointivaltiossa" voidaan pakottaa lasta tapaamaan väkivaltaista, alaikäisen hyväksikäytöstä ja huumausainerikoksesta tuomittua isää ilman valvontaa.

Jos jollain olisi tuttava joka olisi kiinnostunut kirjoittamaan asiasta jutun, niin minuun voi ottaa yhteyyttä s.postitse; epaoikeus@outlook.com
 

Yhteistyössä