Mitä varusteita vauvalle äitiyspakkauksen lisäksi?

Hei!

Esikoista odottavana keltanokkana en todellakaan tiedä, mitä kotiin pitää/kannattaa hankkia tulevaa tulokasta silmälläpitäen.
Muistelen, että täällä oli sellaisia listoja jossain, mutten niitä löytänyt.

Joten, jos joku ehtii auttaa.
Ostettu on vaunut sekä kestovaipan ompelusettejä ja hankintalistalla pinnasänky, patja, amme ja hoitotaso.
Mutta mitä muuta, lähinnä noita vaatteita ym.?

Asun pienellä paikkakunnalla ja olisi kvia ostaa ajoissa tavaroita maaliskuun lopulla syntyvälle naperollemme.

Kiitos jo etukäteen!

:)Kellukka & Vaivero 24+5
 
Kuka mitäkin kokee tarpeelliseksi.. :whistle:

Itse ostan ennen vauvan syntymää uuden sitterin, lakanoita, harsoja lisää, rintakumit, maidonkerääjät, pari pulloa, liivinsuojia, siteitä.
Nyt tuli kyl omaakin listaa ;)

Vaunut,koppa, autonturvakaukalo, pinnis, amme, äp peitto yms on hankittu.
Vauvan vaatteita on 56cm-68cm eli vastasyntyneestä (huhtikuusta-syksyyn)
Mitään hellevaatteita en ole hankkinut. TIEDÄN että ostan lisää vaatteita kun vauva syntyy. Bodeja, potkareita, sukkiksia, sukkia, myssyjä, ulkohaalareita yms on jo paljon *tunnustaa olevansa vaatefriikki*
 
turvakaukalo on aika hyvä juttu...
ja sitten myös pienen toppapuku..pakkauksen puku on nimittäin 80cm...
Aika hyvin sitä muuten pärjää äippäpaketilla...tosin jos pieni on vauva niin paketissa ei taida olla ihan pieniä bodeja ja potkareita...

Arska ja säde 5+4 (kaks lasta ennestään )
 
Turvakaukalo on kyl hyvä olla, et pääsee sairaalasta ja jos muutenki liikkuu paljon autolla.

Vaunut on meillä myös ahkerassa käytössä.

Vaatteista Niin musta äippäpakkauksen vaatteet on jotai 60cm ->, joten noita pikkuvaatteita kannattaa olla ainaki muutamia. Saa niitä sit lisää kun vauva on syntynyt.Ite jouduttiin ostaa ihan 44cm vaatteita alkuun, kun meen neiti syntyi 4vkoa etuajassa, tosin ihan suunnitellusti sektiolla. Nyt 7vkoa vanha ja 50cm vaatteet alkaa oleen sopivia..

Jos vauva on kova pulautteleen, niinku täällä, niin vaatteita menee pvässä. Meillä päiviä, kun on neljät päivävaatteet ollu ja parit yökkärit.. Harsot olen kokenut hyviksi. Niitä on sitterin päällä, turvakaukalossa, vaunuissa, sängyssä jne. Ne on helpompi vaihtaa pulauttelun jälkeen ku alkaa pesee koko sitteriä jne.

Monet tutut on kokenu hyväks sellasen toppapussin, missä on jalkojen välissä reikä että saa turvaistuimeen. Meilläki sellanen pussi on mut neiti on sinne liian pieni että sais turvaistuimeen laitettua.

Muutama tuttipullo ja pari purkkia korviketta on kans hyvä ostaa varuilta ja parit tutit.

Itellä ei ollu ku yhdet imetysliivit ja hyvin pärjäsin tavallisilla eikä myöskään ollu mitään imetysvaatteita. Mut sellasia kannattaa hankkia etukäteen jos siltä tuntuu.

Talkkia ostin myös vauvan pyllylle ja alkuun oli tarpeen, ku peppu punotti aika paljon.

Nää on siis mun ihan omia kokemusia ja eka vauva meillä kanssa, mutta kun on vaatteeita, vaippoja ja ruokaa niin sillä pärjää jo.

Hyvää odotusta =) Toivottavasti oli edes jotain apua näistä.

Sanna ja Ella 7vkoa
 
Me ostimme esikoista odottaessani:

- yhdistelmävaunut
- amme
- sitteri
- turvakaukalo
- pinnis ja siihen tarpeet (patja, peitto, reunasuojus, lakanoita)
- pari tuttipulloa
- pari tuttia varmuudeksi (esikoinen ei ikinä tuttia kuitenkaan käyttänyt)
- pari 56cm vaatetta, muuten n.60cm (lähinnä bodyja ja potkareita)
- vaippapaketti
- pari purkkia korviketta ostin myös kaappiin, joka sitten olikin tarpeeseen

Äitiyspakkauksessa olikin sitten rasvoja, harsoja, talkkia ym ym.

Mulla ei olllu imetysliivejä ollenkaan, ei rintakumeja tms ja en kyllä niitä tarvinnutkaan.

Samoilla tavaroilla mentiin kuopuksen kanssa ja tämän kolmannenkin (la 28.12) eli mitään uutta ei ole (onneksi!) tarvinnut ostaa :)

Onnea odotukseen! :flower:
 
me hommattiiin lisäksi:

- rintapumppu
- rinnansuojuksia
- imetysliivit
- turvakaukalo
- rattaat/ vaunut niihin myös sadesuoja ja hyttysverkko
- amme
- tuttipulloja pari, samoin korviketta
- tutteja pari
- sinkkivoidetta
- itkuhälytin
- pinnis ja reunasuojukset, lakanoita
- 50 ja 60 cm vaatteita ja tärkeimpänä se ens haalari. äp. niin iso.
- nenä imuri vauvalle ( jos nuhaa tulee )
- panadolia ja siteitä äidille
- vauvanpeittoja ( esim fleese- huopia ) sitterin suojaksi pukluilta ja vaippavahingoilta ja myös lattialla telmimistä varten.
- digitaalinen kuumemittari
- relatippoja, cuplatonia, suolaliuostippoja
- new born vaippoja pkt.
- kosteuspyyhkeitä
 
juu
- Äidille rasvaa nännien hoitoon - kipeytyy aikas nopeasti alussa, mun mielestä tosi hyvää on Lansinoh mitä saa apteekista, tai sitten Bellavita.
- vauvanpyllyn hoitoon Bepanthenia - hoitaa melkein luunmurtumatkin, niin loistavaa rasvaa...
- rintapumppu voi olla myös tarpeeseen kun maito alkaa nousta ja pikkuinen ei vielä jaksa imeä paljoa kerralla, sellainen käsikäyttöinen käy hyvin tuommoiseen hätävaratarpeeseen ja on edullinenkin
 
Riippuu paljo siitä minkä kokoinen vauva tulee, mut meillä ainaki tuli kiire ostaa lisää koon 50 vaatteita ku poika (synt.3100/50) hukkui niihinkin ja ku olin ostanut enimmäkseen 56 koon vaatteita jotka meni sit vasta kuukauden kahden iässä niin... Itse koin tärkeäksi että lapsella on oikean kokoisia vaatteita.

Eikä ihan yks kaks riitä jos pulauttelee (ja kun kakka falskaa yli), musta esim vähintään 6 saman kokoista bodia (ja kaikkia muitaki tietty) pitää olla. Vaatekertoja kun menee helposti 3 päivässä, et jos asukokonaisuuksia on 6 (samaa kokoa) niin niillä selviää 2 päivää ja sit onki jo kiire pestä pyykkiä et kolmanneksi on vaatetta.

Muuten saitkin jo hyviä vinkkejä.. Tuli vaan mieleen noista ihan pienistä vaatteista mainita.. Niin joo ja harsoja mekin tarvittiin enemmän ku mitä siinä äippäpakkauksessa oli. Anoppi teki itse, osti kangaskaupasta harsoa metritavarana ja saumurilla hurautti 10 harsoa lisää. Niillä sit pärjäski jo hyvin (16kpl).
 
Täysin mimmulia kannatan lukuunottamatta paria poikkeusta.
Mun imetysliiviostokset ois pitänyt jättää tekemättä. Kalliit oli ja väärän kokoiset :LOL: Uudet liivit viikon päästä synnytyksestä.
Myös rintapumppu oli minulla turha. Kätilön opeilla lypsin nopeammin itse.

 
Oma vinkkini on, että pienellä vauvalla lämpöpussi on mielestäni kätevämpi kuin haalari! Pysyy vauva lämpimänä, eikä käsien ja jalkojen tarvitse löytää hihoihin ja lahkeisiin =) Turvakaukalossa lämpöpussi myös hyvä, saa turvavyöt paremmin istumaan kuin paksun haalarin yli.

Muita hyödyllisiä itselleni olivat:
- yhdet-kahdet imetysliivit, lisää ehtii ostamaan sitten
- vanulaput
- itkuhälytin
- kietaisupaidat/bodyt (alkuvaiheessa tuntui ikävältä vetää paitoja pään yli)
- Newborn-koosta seuraavat vaipat; Newbornit jäivät alta aikayksikön liian pieniksi
- Ja kuten muut sanoivat, turvakaukalo on aivan ehdoton - ilman sitä ei pääse edes sairaalasta kotiin =)
- Tarpeeksi aluslakanoita vauvalle

Toisaalta kaikkea saa kaupasta myös vauvan synnyttyä, ei kannata hamstrata kaikkea varmuuden vuoksi!
 
Mie en kyllä ostais isompia vaippoja vielä, kun ei tiiä ees mikä merkki on sopiva. =) Niitä kyllä kerkeää ostaa myöhemminkin, tärkeämpää varmaan että on niitä ihan pikkuisia vaippoja ekoiksi päiviksi...eikös nää listat oo sitä varten, että mitä hankkia valmiiksi ettei tarvii samana päiväna kauppaan lähteä kun vauva kotiutuu =)
 
meidän kesävauvalle hankittiin mm.

-pinnasänky ja hoitopöytä, amme
-iso läjä harsoja
-paljon pikkuisia bodyja ja potkupukuja, joista osa ei mahtunut päälle ollenkaan:)
-turvakaukalo
-vaunut tarvikkeineen
-kestovaippoja taiteltavia ja parit kuoret
-pikkutarvikkeita:vanupuikkoja ja -tyynyjä, bepanthen-voidetta, talkkia, öljyä
-tuttipulloja
-tutteja
-sänkyyn kosteussuoja ja lakanoita, kevyt peitto
-liivinsuojat äidille

en tiedä oliko tässä kaikki, vissiin kai:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja liinuli84:
sitä vaan korjaisin et nyt uuden äitiyspakkauksen toppapuku on kokoa 68.. ennen ollut se 80- hyvä ja käytännöllisempi ku pienempi...
Paitsi että ei oikeasti ole yhtään pienempi, vertailin esim. viime vuoden pukuun, niin tuo tämän vuoden puku on täsmälleen yhtä pitkä, ja kaikenlisäks leveämpi!!! Eli periaatteessa ISOMPI kuin aiempina vuosina. Kokomerkintä väärin... :headwall:
 
no en silleen oo verrannu mut mulla edellinen 2002 mallia ja siihn verrattuna todella pieni puku... no mul on se lämpöpussi autonistuimeen et eiköhän sen kans kotin päästä.. vaunuissa sitten vain toppapukua ja kyl sinne kelpaa isompiki :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mie en kyllä ostais isompia vaippoja vielä, kun ei tiiä ees mikä merkki on sopiva. =) Niitä kyllä kerkeää ostaa myöhemminkin, tärkeämpää varmaan että on niitä ihan pikkuisia vaippoja ekoiksi päiviksi...eikös nää listat oo sitä varten, että mitä hankkia valmiiksi ettei tarvii samana päiväna kauppaan lähteä kun vauva kotiutuu =)
Niin, nimenomaan! Ettei tarvitsisi lähteä heti samana päivänä kauppaan hakemaan isompia vaippoja =) Esikoinen oli pienikokoinen, eivätkä Liberon newbornit silti mahtuneet koskaan - eli oli ihan kiva pystyä ottamaan suoraan kaapista seuraavaa kokoa =)

Mutta tarkoitin itse lähinnä sitä, että ei kannata panikoida jos kaikkea keskustelussa mainittua ei kotoa löydy. Jos tarvetta tulee, niin miehen voi hyvin lähettää kauppaan hakemaan. Toisaalta suurin osa tarvikkeista kuuluu luokkaan, "hyvin pärjää ilmankin, mutta jos niitä on niin tulee käytettyä". Vasta vauvan tultua tietää paremmin mitä itse kaipaa, mitä ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mie en kyllä ostais isompia vaippoja vielä, kun ei tiiä ees mikä merkki on sopiva. =) Niitä kyllä kerkeää ostaa myöhemminkin, tärkeämpää varmaan että on niitä ihan pikkuisia vaippoja ekoiksi päiviksi...eikös nää listat oo sitä varten, että mitä hankkia valmiiksi ettei tarvii samana päiväna kauppaan lähteä kun vauva kotiutuu =)
Niin, nimenomaan! Ettei tarvitsisi lähteä heti samana päivänä kauppaan hakemaan isompia vaippoja =) Esikoinen oli pienikokoinen, eivätkä Liberon newbornit silti mahtuneet koskaan - eli oli ihan kiva pystyä ottamaan suoraan kaapista seuraavaa kokoa =)

Mutta tarkoitin itse lähinnä sitä, että ei kannata panikoida jos kaikkea keskustelussa mainittua ei kotoa löydy. Jos tarvetta tulee, niin miehen voi hyvin lähettää kauppaan hakemaan. Toisaalta suurin osa tarvikkeista kuuluu luokkaan, "hyvin pärjää ilmankin, mutta jos niitä on niin tulee käytettyä". Vasta vauvan tultua tietää paremmin mitä itse kaipaa, mitä ei.

Hui, ai ne pikkuvaipat ei välttämättä sovi ees vastasyntyneelle, jos on iso vauva.. :ashamed:
 
Joo kyl se niin on että ei kaikkee voi millään etukäteen ostaa. Ja ne kaupat on olemassa lapsen syntymän jälkeenkin. Tosi pienellä määrällä tavaraa tulee toimeen ekat päivät, eihän vauva tarvitse paljoa.

Hauska muisto tulikin mieleen ekalta päivältä kotona vauvan kanssa. Mulla oli vaan yhdet imetysliivit ostettuna ja ne oli liian pienet alkuun (3 viikon päästä oli kyl jo sopivat).. Piti sit mitata senttimitalla rinnanympärysmitta ja passittaa mies lähimpään vaatekauppaan imetysliivejä ostamaan. Ja hyvät liivit se toikin, olivat myyjät innoissaan auttaneet tuoretta isää! :) Että käy se niinkin. Samoin rintapumpun mies kävi ostamassa juuri ennen ku tuli hakemaan meitä sairaalasta kotiin.
 
Minä juuri paripäivää sitten miehen kanssa puhuin, etten uskalla ostaa imetysliivejä etukäteen koska A. jos en voikkaan imettää ja B koska en todellakaan osaa arvioida kokoa nyt. Olen tämän raskauden aikana joutunut ostamaan vaikka kuinka monet liivit kun aluksi rinnat kasvoivat hurjasti ja sen jälkeen täytyi kasvattaa liivien ympärystä. Kysyinkin häneltä että suistuisiko hän käymään ostamassa minulle liivit jos en itse jostain syystä kauppaan pääse. Hänkin totesi että jos hän menee stokkan liiviosastolle hölmönä seisomaan ja tietää oikean koon niin eiköhän hän sen verran palvelua saa että jotain onnistuu tuomaan.

Meiltä löytyy vauvalle valmiina
- yhdistelmävaunut
- turvakaukalo
- pinnasänky+ patja
- äitiyspakkaus
- tuttipullo ja huvitutti
- lakanoita
- villavaatteita
- lämpöpussi kaukaloon (voi myös käyttää vaunuissa tietysti)
- kestovaippoja, kahta kokoa löytyy ihan ompeluteknisistä syistä (itse tehtyjä)
- pari vilttiä
- muutamia vaatteita kokoa 56-62 (olisikohan 4-5 bodya ja parit puolipotkuhousut) Oli muuten hauska huomata kuinka äitiyspakkauksessa olevat 60 senttiset Tutan bodyt ovat isompia kuin kaupasta ostetut Tutan 62 senttiset, puhumattakaan erimerkkien välillä olevista kokoeroista.

Hankintalistalla on vielä hoitoalusta, amme, harsoja, patjansuojuksia (siis niitä muovitettuja froteita) ja sitä korviketta suositeltiin valmennuksessa hankkimaan varalta kotiin jo ihan psykologisistakin syistä (äidin ei tarvitse ottaa niin kovia paineita imetyksestä kun ainakin jotain ruokaa vauvalle löytyy). Rintapumput yms tarvikkeet kuten myös ne imetysliivit hankin vasta vauvan syntymän jälkeen kun tiedän mitä tarvitsen ja minkä kokoisena. Ajattelin käyttää ensin äitiyspakkauksen kokeilupakkaukset,, esim. liivinsuojuksista ja katsoa sitten mitkä ovat hyviä ja ostaa sen mukaan. Sitterin ja rintarepun saimme lainaksi, mutta emme olisi varmaan niitä etukäteen ostaneet. Ystävä jolta nämä lainasimme kertoi ettei heidän muksu välittänyt sitteristä yhtään, kun taas rintarepusta olisi ollut hyötyä jo aiemmin (ostivat sen kun vauva oli 4 kk). Vaatteista äitini totesi ettei niitä kannata kauheasti hankkia kun niitä tulee lahjaksi kuitenkin niin paljon, sama juttu lelujen kanssa joista samainen ystävä kertoi ettei heidän vauva ollut niistä kiinnostunut ennen kuin 10 kk iässä.

Eli aika minimiin me ollaan hankintojen kanssa päädytty ja ajateltu että hankitaan sitten kun tarvetta ilmestyy lisää. Tosin tämä esikoinen on syntymässä vasta kolmenviikon päästä joten vielä en voi sanoa miten järkevä päätös tämä oli.
 
te jotka ette osta etukäteen imetysliivejä, saako uteliaisuudesta kysyä miten aijotte normaali-liivien kanssa taiteilla osastolla imetyksen opettelua kun se muutenkin on aluksi hankalaa. ( yleensä ainakin) ja pakkohan liiviä on pitää että saa laitettua liivinsuojukset kun maito nousee että paita ei kastu =) ( oletan siis että maito nousee ) itse ostin liivit loppuraskaudesta, ja hyvät imetysliivit antaa kyllä periksi 2-3 kuppikokoa, ja jos niille ei ole käyttöä ollenkaan uudet liivit saa kyllä varmasti myityä eteenpäin. ( esim. huutikses ) mulla ne oli ainakin välttämättömät. imetin aika kauan esikoista ja kyllästyin samoihin liiveihin ja kokeilin laittaa omat tavalliset liivit päälle ja imettää niillä. totesin kyllä erittäin takkuiseksi hommaksi. laitin imetysliivit takaisin. Jos ei halua tyyriitä hommata just ton takia ettei välttis tarviikkaan niin esim. h&m:ltä saa vähän yli kympillä liivit. ei kirpase niin paljon jos imetys ei onnistukkaan. mut siis jokainenhan tekee just niinku tekee. =)
 
Mimmuli82: Mulla kävi näin, että tyttö syntyi rv36, enkä ollut vielä ostanut imetysliivejä... Ensin olin ilman mitään ja kolmantena päivänä, kun maito tosiaan puski tisseihin (ja oli kyllä kipeet) käytin sairaalan omia liivejä tai no toppia jonne tungettiin sideharsopötkylä :LOL: Oli kyllä aikamoinen rintavarustus, mutta ei ainakaan painanut mistään... Nyt kyllä otan liivit(+suojat) mukaan, mutta jos ei mahukkaan kyllä sieltä jotain saa ettei tarvii paita märkänä olla... :)
 
mimmuli82 Hyvin pärjäsin normi liiveillä sairaalassa, kun imetysliivejä en ehtiny ostaan, kun edellisenä päivänä soitettiin et aamulla sektio ja vauva synty rv 35+6. Ja mulla normistikin iso rintavarustus (75E) ja hyvin sai silti imetettyä vaikka tavalliset liivit oliki. Ostin sit yhdet imetysliivit mut en juuri käyttäny.
 

Yhteistyössä