Mitäs, kun lapsen kummitäti on laittanut lapsestani kuvan omalle FB-sivulleen?

  • Viestiketjun aloittaja äsytl
  • Ensimmäinen viesti
Miä
Se haittaa sitä ihmistä :D On kohteliasta pyytää lupa jos jonkun pärstän julkaisee netissä. Miä ainakin vetäisin pellollisen palkokasveja nenääni jos joku laittas miun naaman nettiin ilman lupaa. Eikö kukaan muu teistä?
 
jippo
Alkuperäinen kirjoittaja aina pitää olla lupa:
Nettiin ei saa laittaa kenenkään kuvaa ilman lupaa. Miten ihmiset ei käsitä tätä. Pyydät lapsesi kummitätiä ottamaan kuvan pois ja kerrot samalla, että lupa pitää aina kysyä.
Kuvan ottaja omistaa oikeudet kuvaan ja hän saa julkaista kuvan halutessaan. Eri asia, jos kyseessä olisi asiaton, esim. alastonkuva, mutta sohvalla istuminen kummilapsen kanssa ei siltä kuulosta.

 
tietävä minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sulla itselläsi lastesi lupa laittaa heidän kuvansa sun profiiliin? Kenenkään kun ei pitäisi laittaa toisen kuvaa ilman tämän henkilön lupaa. Ei se vanhemmuus sitä lupaa anna. Kummitädin tulee kysyä lupa lapselta, ei sulta.
Laissa on omat pykälänsä koskien lasten itsemääräämisoikeutta. Pääsääntöisesti moneen asiaan sovelletaan ikärajaa 15 v. Mutta lasta kuullaan eri tahoilla hänen ymmäryksensä ja käsityskyky huomioiden. Pääsääntöisesti siis tässäkin asiassa ainakin pikkulasten kuvien julkaisusta päättää vanhemmat/huoltajat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jippo:
Alkuperäinen kirjoittaja aina pitää olla lupa:
Nettiin ei saa laittaa kenenkään kuvaa ilman lupaa. Miten ihmiset ei käsitä tätä. Pyydät lapsesi kummitätiä ottamaan kuvan pois ja kerrot samalla, että lupa pitää aina kysyä.
Kuvan ottaja omistaa oikeudet kuvaan ja hän saa julkaista kuvan halutessaan. Eri asia, jos kyseessä olisi asiaton, esim. alastonkuva, mutta sohvalla istuminen kummilapsen kanssa ei siltä kuulosta.
Ei kuvaajallakaan ole oikeuksia mennä julkaseen kuvaa tuosta noin vain.
 
jippo
Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
Alkuperäinen kirjoittaja jippo:
Alkuperäinen kirjoittaja aina pitää olla lupa:
Nettiin ei saa laittaa kenenkään kuvaa ilman lupaa. Miten ihmiset ei käsitä tätä. Pyydät lapsesi kummitätiä ottamaan kuvan pois ja kerrot samalla, että lupa pitää aina kysyä.
Kuvan ottaja omistaa oikeudet kuvaan ja hän saa julkaista kuvan halutessaan. Eri asia, jos kyseessä olisi asiaton, esim. alastonkuva, mutta sohvalla istuminen kummilapsen kanssa ei siltä kuulosta.
Ei kuvaajallakaan ole oikeuksia mennä julkaseen kuvaa tuosta noin vain.
Kyllä on. Eri asia tosiaan, jos kuva on asiaton.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja jippo:
Alkuperäinen kirjoittaja aina pitää olla lupa:
Nettiin ei saa laittaa kenenkään kuvaa ilman lupaa. Miten ihmiset ei käsitä tätä. Pyydät lapsesi kummitätiä ottamaan kuvan pois ja kerrot samalla, että lupa pitää aina kysyä.
Kuvan ottaja omistaa oikeudet kuvaan ja hän saa julkaista kuvan halutessaan. Eri asia, jos kyseessä olisi asiaton, esim. alastonkuva, mutta sohvalla istuminen kummilapsen kanssa ei siltä kuulosta.
Toki omistaa oikeudet kuvaan, mutta yksityishenkilöiden kuvia ei saa laittaa nettiin ilman lupaa muuten kuin jos kuva on esim. yleisötilaisuudesta eli kuvassa on useampi ihminen.

Toisaalta olishan se tosi jännää, jos iltalehti vaikka alkais laittaa joka päivä ison kuvan jostain yksityishenkilöstä sivuilleen ensimmäiseksi. Siellä vois sitten jännityskellä pällistellä, että onkohan tänään jonkun tutun kuva siellä etusivulla ;) Tai vaikka oma...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja riia:
Meillä käly laittoi kuvan 12-vuotiaasta tytöstäni rannalla bikineissä. Vitutti, suoraan sanoen. Minua ja tyttöä myös. Ja sitten eukko loukkaantui verisesti, kun pyysin poistamaan kuvan. Ei millään meinannut, mutta tytär soitti raivoten ja vaati. Sitten poisti. Ja poisti minut kavereistaan samalla...

Eli nyt voi sitten tunkea mitä vaan kuvia meistä sinne tietämättämme :(
Ajattelematonta...

 
http://www.nikkemedia.fi/ivailu/sivut_ex/fotopykalat.pdf


Kotirauha on ehdoton
Luvattomalta kuvaamiselta ehdottomasti
rauhoitettu paikka on ihmisen
koti, jonka asukkaat ja heidän vieraansa
nauttivat kotirauhan ja yksityisyyden
suojaa. Kotirauhan piiriin
kuuluvat asunto pihoineen, hotellihuoneet,
asuntoautot, vanhainkodit
yms. yöpymiseen tarkoitetut paikat.
Erityisessä suojelussa ovat ns. intiimit
paikat, kuten vessat, kylpy- tai
makuuhuoneet. Sen sijaan tavallinen
auto - ei edes oma - ei kuulu kotirauhan
piiriin. Kotirauhan piirissä olevaa
ihmistä ei saa ilman lupaa katsella
edes filmittömän kameran avulla,
kiikareista ja varsinaisesta valokuvaamisesta
ja kuvien julkaisemisesta
puhumattakaan. Lain rikkomusta pidetään
salakatseluna. Tässä laki ei tee
mitään eroa tavallisten kansalaisten
ja julkisuuden henkilöiden välillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Toki omistaa oikeudet kuvaan, mutta yksityishenkilöiden kuvia ei saa laittaa nettiin ilman lupaa muuten kuin jos kuva on esim. yleisötilaisuudesta eli kuvassa on useampi ihminen.
Noin juuri.
Jos käytät valokuvaajan ottamaa valokuvaa, joudut kysymään luvan julkaisemiseen. Valokuvaaja joutuu ennen julkaisua kysymään yksityishenkilöltä luvan, vaikka kuinka oikeudet omistaisi.
 
t
Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Toki omistaa oikeudet kuvaan, mutta yksityishenkilöiden kuvia ei saa laittaa nettiin ilman lupaa muuten kuin jos kuva on esim. yleisötilaisuudesta eli kuvassa on useampi ihminen.
Noin juuri.
Jos käytät valokuvaajan ottamaa valokuvaa, joudut kysymään luvan julkaisemiseen. Valokuvaaja joutuu ennen julkaisua kysymään yksityishenkilöltä luvan, vaikka kuinka oikeudet omistaisi.
Miksi sun profiilissa ei näy mitään?
 
riia
Joo, kuvista riippuu varmaan... Tytär meillä ei ollut huomannut kälyn rannalla kuvailevan :( Pieniksi jääneissä bikineissä (oli tuossa meidän kotirannassa, ei missään yleisellä uimarannalla) ei paljon arvauksen varaa ollut, läpi kuultivat, melkein kuin olisi alasti ollut... :( Itki kun näki kuvan :( Serkkunsa luokan poikia vielä on kälyn kaverina, olivat kommentoineet aika rajusti 12v kuvaa...

Vitutti käly kyllä ihan kympillä! Ja kun ei tajunnut mitään hölmöä tehneensä... Tyttö oli tosi nolo pitkään. Mie en kenenkään kuvia kyllä kysymättä mihinkään laita!
 
Miä
Alkuperäinen kirjoittaja sipaliina:
en kans ymmärrä mitä tollanen haittaa mun lapsen kummeilla on ainaki kuvat mun lapsesta omassa FB profiilissaan. Ja yhel jopa IRC-Gallerias.
Kyse on siitä että ne laitetaan ilman lupaa ja vastoin sen ihmisen tahtoa sinne. Miusta siinä on vikaa =)
 
riia
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Alkuperäinen kirjoittaja sipaliina:
en kans ymmärrä mitä tollanen haittaa mun lapsen kummeilla on ainaki kuvat mun lapsesta omassa FB profiilissaan. Ja yhel jopa IRC-Gallerias.
Kyse on siitä että ne laitetaan ilman lupaa ja vastoin sen ihmisen tahtoa sinne. Miusta siinä on vikaa =)
Ihan juuri näin!

 
Hippoliina
Sun on vaan sanottava asiasta.
Mulla on kuva lapsestani kummitätini sylissä, kummitädin häissä, vaikka hän jo erosikin todella pian. Ei ole pyytänyt kuvaa poistamaan, vaikka kaikki muut hääkuvat onkin poistettu...
Ja mitä profiilikuvaan tulee, mulla on profiilikuvassa molemmat lapseni sekä minä itse
 
Peuhu
Niinpä toi kuvien julkaiseminen face booksissa on vähän kinkkinen juttu. Meilläkin miehen serkku on julkaissut kuvan jossa mieheni on hänen kolmekymppisillä kaljan kanssa, me yritetään näyttää lapsille hyvää esimerkkiä eikä koskaan juoda lasten nähden. Hänen oma lapsi oli juhlissa mukana ja näkee kun oma isä ryyppää mut me ei haluta toimia näin. Miehen poika on tämän serkun feissari kaveri ja on nähnyt kuvan siellä... tosi ikävää musta, mut ei kehtais nipottaakaan ja kieltää kuvaa kun tää serkku ei ymmärtäisi kun itse ajattelee asioista ihan erilailla. :(
 

Yhteistyössä