Mitäs sanotte sellaisesta jos myytäisiin tämä rt-kolmio maalta, kuitattaisiin velat pois ja muutettaisiin vuokralle muutamaksi vuodeksi?

Kun mies sai siirron n. 50km päähän ja toi työmatka tympii sitä. Kun 100km pitäisi ajaa päivässä. Ja ollaan kyllästytty tähän tuppukylään missä ollaan asuttu molemmat lapsesta asti.

Ainut "ongelma" (ei minulle, mutta miehelle) olisi se, että kerrostalo asuminen kaupungissa olisi varmasti outoa. Mutta mökille tietysti aina pääsisi tänne samalle paikkakunnalle!

Kun meille syntyy toinen lapsi lokakuussa, olisi todella helppoa asua ilman lainaa, huolettomasti. Nyt menee lainanlyhennykseen 1050? kuussa, vuokra olisi varmaan kolmiossa 600?? Tampereen seudulla. Sitten kun menen takaisin töihin hoitovapaalta, voitaisiin miettiä uutta lainaa...

Kuulostaako ihan hölmöltä? :snotty:
 
iiii
Ihan fiksun kuuloista. Kiva olis varmaa saada velat pois ja ehkä saada jotain säästöönkin. :p
Asutaan muuten Treella kaksiossa jonka vuokra 600e. Ollaa kolmioita katseltu mut ei oo hirveesti tähän samaan hintaan.. Ainakaan meidän kohdalle osunu.
 
vieras
Joe te kumpikaan ette viihdy tuppukylässä jossa olette lapsesta asti asuneet, muuttakaa muualle.

Jos aiot jäädä hoitovapaalle, sille rahalle olisi varmaan muutakin käyttöä kuin lainanlyhennyt. Omistusasunnon ostamisella ei ole kiirettä, ehditte vaikka sitten kun lapset ovat muuttaneet omilleen.

Kerrostaloasuminen voi olla outoa tai äärimmäisen mukavaa - riippuu asuinalueesta, talosta ja naapurustosta.

Ihminen katuu harvoin asioita jotka on tehnyt, mutta usein niitä jotka on jättänyt tekemättä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja iiii:
Ihan fiksun kuuloista. Kiva olis varmaa saada velat pois ja ehkä saada jotain säästöönkin. :p
Asutaan muuten Treella kaksiossa jonka vuokra 600e. Ollaa kolmioita katseltu mut ei oo hirveesti tähän samaan hintaan.. Ainakaan meidän kohdalle osunu.
No meille suunta olis Pirkkala, en todellakaan tiedä vuokrahinnoista mitään siltä suunnalta. =)
 
mie
Jaa-a. Kuulostais vähän sellaslta pikaratkasulta, tuo asunnon myyminen ja vuokralle muuttaminen. Mitä siinä voittaa? Ymmärrän jos on TODELLA tiukkaa rahasta, mutta sinänsä on tyhmää maksaa kallista vuokraa ja heittää raha "hukkaan", yhtä kaikki maksaa sitä velan lyhennystä ja saa sit oman talon. Mutta itse tiedätte parhaiten mikä on sopiva ratkaisu teille =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joe te kumpikaan ette viihdy tuppukylässä jossa olette lapsesta asti asuneet, muuttakaa muualle.

Jos aiot jäädä hoitovapaalle, sille rahalle olisi varmaan muutakin käyttöä kuin lainanlyhennyt. Omistusasunnon ostamisella ei ole kiirettä, ehditte vaikka sitten kun lapset ovat muuttaneet omilleen.

Kerrostaloasuminen voi olla outoa tai äärimmäisen mukavaa - riippuu asuinalueesta, talosta ja naapurustosta.

Ihminen katuu harvoin asioita jotka on tehnyt, mutta usein niitä jotka on jättänyt tekemättä.
Niin, suurin syy muuttoon olisi uusi paikkakunta ilman näitä tukahduttavia ihmisiä, jotka tietävät asiamme paremmin kuin muut. Olisi ihana olla se muualta muuttanut muukalainen! :D Ja tietysti tuo miehen työmatka, se olis enää muutaman kilometrin sitten..

Kai kerrostalossa viihtyy muutaman vuoden kuitenkin?

Ja rahallisesti pärjättäisiin nyt siis täälläkin, mutta jotenkin vaan kumpaakin ahdistaa.. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Paljonko koron osuus on lyhennyksestä? Miten iso on yhtiövastike ja muut asumiskulut kuten lämmitys? Niiitä pitäisi verrata vuokran määrään.
Korko on tällä hetkellä 1,83% verkkopankista tarkastettuna. Osuuspankki kyseessä. Yhtiövastike on 99,50?/kk ja sähkölasku 150?/kk. Sähkölämmitys siis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jaa-a. Kuulostais vähän sellaslta pikaratkasulta, tuo asunnon myyminen ja vuokralle muuttaminen. Mitä siinä voittaa? Ymmärrän jos on TODELLA tiukkaa rahasta, mutta sinänsä on tyhmää maksaa kallista vuokraa ja heittää raha "hukkaan", yhtä kaikki maksaa sitä velan lyhennystä ja saa sit oman talon. Mutta itse tiedätte parhaiten mikä on sopiva ratkaisu teille =)
Mutta jos asuisimme vuokralla vain kotona oloni ajan? Emme kuitenkaan saa sillä myyntivoitolla rivitaloasuntoa tai omakotitaloa uudelta asuinpaikkakunnalta. Eli joutuisimme ottamaan lisää lainaa ja lyhennykset kasvaisivat. Ja mun tulot laskee kun kht taas alkaa sitten joskus.
 
Mitäs jos etsisimme tähän vuokralaiset ja muuttaisimme itse vuokralle kaupunkiin? Ja mietittäisiin sitten mitä tehdään?

Paljonkohan tälläisestä rivitalokolmiosta saunalla vois pyytää vuokraa? juuri remontoitu, kodinkoneet vaihdettu, 69,5m2, isolla etupihalla, 50min ajomatkalla tampereelle, ruokakauppa 50m, pankki 10m, ala-aste 50m, yläaste 150m, päiväkoti 100m.

Kunnan vuokrakolmiossa anopilla ilman saunaa ja muurahaisilla on 550?+sähkö.
 
olisiko
mahdollista vuokrata nykyistä kämppää ja mennä vuokralle haluamalle seudulle? Jos tarkoitus on palata parin vuoden jälkeen nykyiseen asuntoon.

Mutta jos perhe nytkin kasvaa, niin tuskimpa olette edes palaamassa kolmioon? Eli minä pistäisin kämpän hyvillä mielin myyntiin, muuttaisin sinne missä nyt paras asua ja katsoa tilanne sitten uudelleen kun sinä palaat työelämään. Ties vaikka sinäkin päätyisin töihin Tampereelle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja olisiko:
mahdollista vuokrata nykyistä kämppää ja mennä vuokralle haluamalle seudulle? Jos tarkoitus on palata parin vuoden jälkeen nykyiseen asuntoon.

Mutta jos perhe nytkin kasvaa, niin tuskimpa olette edes palaamassa kolmioon? Eli minä pistäisin kämpän hyvillä mielin myyntiin, muuttaisin sinne missä nyt paras asua ja katsoa tilanne sitten uudelleen kun sinä palaat työelämään. Ties vaikka sinäkin päätyisin töihin Tampereelle?
Itseasiassa mun työpaikka on Nokialla, joten mulle ei tee mitään kulkee esim. juuri Pirkkalasta sinne töihin.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Paljonko koron osuus on lyhennyksestä? Miten iso on yhtiövastike ja muut asumiskulut kuten lämmitys? Niiitä pitäisi verrata vuokran määrään.
Korko on tällä hetkellä 1,83% verkkopankista tarkastettuna. Osuuspankki kyseessä. Yhtiövastike on 99,50?/kk ja sähkölasku 150?/kk. Sähkölämmitys siis.
Aika pienet kulut, joten sen puoleen myyminen ei kannata. 50 km työmatka on vielä siedettävä, jos ei tarvitse ajella mutkaista tietä. Siitä saa vielä verovähennyksiä, joten sen puoleen työmatka ei ole kovin paha juttu.

Kerrostaloasumisen miellyttävyys riippuu tosi paljon, millaiseen ympäristöön joutuu ja millaiset naapurit saa. Se voi siis olla kamalaa tai ihan ok.

Kaipa teidän on mietittävä asiaa enempi sen mukaan, mitä haluatte jatkossa. Jos ette halua jäädä asumaan nykyiselle paikkakunnalle, niin silloin myyminen nyt on järkevää. Toisaalta lapsellisena perheenä nykyinen asuinpaikka saattaisi olla teille sopiva, sillä rivitaloasumisessa on omat etunsa lapsen kannalta ajateltuna.

 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jaa-a. Kuulostais vähän sellaslta pikaratkasulta, tuo asunnon myyminen ja vuokralle muuttaminen. Mitä siinä voittaa? Ymmärrän jos on TODELLA tiukkaa rahasta, mutta sinänsä on tyhmää maksaa kallista vuokraa ja heittää raha "hukkaan", yhtä kaikki maksaa sitä velan lyhennystä ja saa sit oman talon. Mutta itse tiedätte parhaiten mikä on sopiva ratkaisu teille =)
näin mäkin sen näkisin jos teille jää lainat maksettuanne jotain pääomaa se kuluu "turhaan" vuokranmaksuun ja päädytte entistä enemmän kädestä suuhun eläjiksi... verovähennyksiäkin kun vielä lainan koroista saa... ootteko asunu nyk. kodissanne yli 2 vuotta ....olisko ko tuppukylässä mahdollista vuokrata nyk kotinne joksikin aikaa ja sitten muuttaa hetkeksi vuokralle itse ja ajan kanssa etsiä teille uusi omistusasunto uudelta paikkakunnalta tai lähikunnista ja asuntolainat vanhasta talosta voisitte kattaa vuoratulolla....
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:
Mitäs jos etsisimme tähän vuokralaiset ja muuttaisimme itse vuokralle kaupunkiin? Ja mietittäisiin sitten mitä tehdään?

Paljonkohan tälläisestä rivitalokolmiosta saunalla vois pyytää vuokraa? juuri remontoitu, kodinkoneet vaihdettu, 69,5m2, isolla etupihalla, 50min ajomatkalla tampereelle, ruokakauppa 50m, pankki 10m, ala-aste 50m, yläaste 150m, päiväkoti 100m.

Kunnan vuokrakolmiossa anopilla ilman saunaa ja muurahaisilla on 550?+sähkö.
Mikä kaupunki? Me asuttiin vastaavalla sijainnilla/asunnolla (tosin ei rempattu) vuokralla kolmisen vuotta sitten, vuokra oli vähän alta 600?. Joten ainakin sen 600 ilkeisin pyytää
 
Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Jaa-a. Kuulostais vähän sellaslta pikaratkasulta, tuo asunnon myyminen ja vuokralle muuttaminen. Mitä siinä voittaa? Ymmärrän jos on TODELLA tiukkaa rahasta, mutta sinänsä on tyhmää maksaa kallista vuokraa ja heittää raha "hukkaan", yhtä kaikki maksaa sitä velan lyhennystä ja saa sit oman talon. Mutta itse tiedätte parhaiten mikä on sopiva ratkaisu teille =)
näin mäkin sen näkisin jos teille jää lainat maksettuanne jotain pääomaa se kuluu "turhaan" vuokranmaksuun ja päädytte entistä enemmän kädestä suuhun eläjiksi... verovähennyksiäkin kun vielä lainan koroista saa... ootteko asunu nyk. kodissanne yli 2 vuotta ....olisko ko tuppukylässä mahdollista vuokrata nyk kotinne joksikin aikaa ja sitten muuttaa hetkeksi vuokralle itse ja ajan kanssa etsiä teille uusi omistusasunto uudelta paikkakunnalta tai lähikunnista ja asuntolainat vanhasta talosta voisitte kattaa vuoratulolla....
Ollaan asuttu yli 2 vuotta. Molemmat joutuisimme maksamaan varainsiirtoveron kun omistussuhde on 50%-50%. Ehdotinkin tuossa ylempänä tuota vuokralle laittoa, en vain usko, että voisimme pyytää 1000? vuokraa asunnostamme, joten vuokra ei kokonaan kattaisi lainanlyhennystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja Misskitty:
Mitäs jos etsisimme tähän vuokralaiset ja muuttaisimme itse vuokralle kaupunkiin? Ja mietittäisiin sitten mitä tehdään?

Paljonkohan tälläisestä rivitalokolmiosta saunalla vois pyytää vuokraa? juuri remontoitu, kodinkoneet vaihdettu, 69,5m2, isolla etupihalla, 50min ajomatkalla tampereelle, ruokakauppa 50m, pankki 10m, ala-aste 50m, yläaste 150m, päiväkoti 100m.

Kunnan vuokrakolmiossa anopilla ilman saunaa ja muurahaisilla on 550?+sähkö.
Mikä kaupunki? Me asuttiin vastaavalla sijainnilla/asunnolla (tosin ei rempattu) vuokralla kolmisen vuotta sitten, vuokra oli vähän alta 600?. Joten ainakin sen 600 ilkeisin pyytää
Sastamala, entinen Mouhijärvi. =) Ja tuolla "keskustassa" vuokrat ovat pilvissä. Täälläkin joka vuosi kaupunki nostaa niitä.
 
täti
voihan kaupungissakin asua vuokralla rivitalossa. kyllä se teille tulee pieneksi käymään ennemmin tai myöhemmin (ehkä) niin möisin nyt ja asuisin vuokralla sen ajan kun hoitovp tms.
 
v
Mä en vuokraisi. Riskialtista, sillä vuokratulot voivat jäädä saamatta ja asunto voi mennä surkeaan kuntoon lyhyessä ajassa. Tulee heikko tilanne, jos maksatte omasta asunnosta vuokraa, lyhennätte asuntolainaa ja vuokratulot jäävät saamatta. Asunnon myyminen vuokrattuna on myös vaikeampaa.
 

Yhteistyössä