Miten antaa pakit loukkaamatta?

Miten voisi antaa pakit vanhalle ystävälle pahasti loukkaamatta?

Paras ystäväni yläasteajoilta on ottanut vuosien jälkeen minuun yhteyttä Facebookin kautta. Lukioaikoina ystävä tapasi miehensä ja sen jälkeen muuttui täysin: mies oli KAIKKI, ystävät sai jäädä. Sitten kun perheenlisäystä vielä tuli niin siihen jäi loputkin yhteydenotoista. Kaverilla ei ollut miehen tapaamisen jälkeen enää mitään "muuta" elämää, hän oli pihalla kaikista muista jutuista, kavereiden kuulumiset ei kiinnostanut enää ollenkaan.

Ystävä hankki lapset nuorena ja oli vielä otsaa kritisoida minua, joka opiskelin yliopistossa ammattiin, johon ei voi opiskella muualla kuin yliopistossa. Yhden puhelinkeskustelun aikana ystävä tokaisi vain, että kun sinulle on ura tärkeämpi kuin perhe..

Eli ystävyydestä on yli 20 vuotta. N. 10 vuotta sitten ystävä soitti yllättäen ja sanoi näin " Nyt kun nuo lapset on jo isompia, niin ajattelin alkaa pitää uudelleen yhteyttä vanhoihin kavereihin". Voitte arvata niin en oikein lämmenny tuosta... :eek:

Nyt kaveri haluaisi "muistella vanhoja" (mä en välttämättä haluais muistella mitää juttuja 25 vuoden takaa..). Olen kuullut mutkan kautta että kavereita ei hänellä oikein ole ja valittaa siitä..

Olisiko paha, jos vastaisin, että nyt en oikein ehdi, kun nuo lapset on niin pieniä. Että palataan asiaan vaikka 10 vuoden päästä? Ja vihjeeksi siihen, että tuo oli vähän hölmösti sanottu, mutta voitko kuvitella että mulla on ollu sellainen kaveri joka toimi juuri noin: otti yhteyttä ystävään silloin kun hänellä oli sopiva elämäntilanne....
 
Aivan totta Rentunruusu! Tartteeko olla 20 vuoden jälkeen olla hienotunteinen ihmiselle, joka on sinut jättänyt huomiotta koko sen ajan?

Jos hän olisi minulle ihan yhdentekevä tyyppi, voisin jopa kirkastaa, mitkä on ystävyyden "säännöt", eli yhteyttä pidetään niin hyvinä kuin huonoina aikoina. Ja lopuksi mainita, etten halua tähän ystävyyteen enempää satsata, että haluaisin keskustelua pidemmälle jatkaa. Ei mitään ilkeää henkilökohtaista, mutta todeta, että tämä "ystävyys" ei ole paljon tähänkään mennessä antanut, joten tulevaisuus näyttää huonolta.

Kuulostaa ehkä kovalta, mutta sillä lailla olen saanut tuontyyppisten ihmisten aiheuttamat likaiset pyykit ja fiilikset pestyä omasta mielestä pois, jos on sellaista tunnetta aiheuttanut. Sillä oikeastikaan en usko, että se siitä miksikään paremmaksi muuttuisi...
 

Yhteistyössä