Miten arki rullaa kolmen lapsen kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti
kolmen äiti
Miten muilla arjen pyörteet on saatu hoidettua kolmen lapsen kanssa? Miten päivät sujuvat? Meillä lapsia 6v, 4v, ja vauva. Aikamoista hulinaa tämä on. =) Vinkkejä ja kokemuksia kaivataan...
 
BIG
No siinähän se rullaa,välillä paremmin,välillä huonommin. Lapset 9v,kohta 5v ja 1v.
Isommat tappelevat jatkuvasti keskenään ja pienin kiipeilee ja satuttaa itsensä koko ajan.
rankempaa kuin kuvittelin ja eikä todellakaan mene kolmas siinä sivussa,niinkuin jotkut sanoo.
toki tämä kolmonen on kaikista vaativin ja tuittupäisin näistä kolmesta,joten lasten luonteetkin tietysti vaikuttaa. Mutta on taas syksyllä ruljanssi edessä,kun yksi pitää saada kouluun,toinen kerhoon ja pieni roikkuu sitten mukana.:/
 
meillä näin
meillä isommat oli just tuon 4 ja 6v kun kolmonen syntyi ja tosi hyvin meni! Isommat oli jo senverran isoja, että niillä oli jo omia leikkejä ja kavereita ja tarvittaessa osasivat olla avuksi vauvan hoidossa (hakea tuttia, vaippoja tms.) Isompaa mustasukkaisuutta ei esiintynyt, enemminkin kilpailua, kumpi saa "hoitaa" vauvaa. Isommat osasi jo odottaa vuoroaan, kiun vaikkapa imetin vauvaa. Ei muita vaippaikäisiä. Kun vauva vähän kasvoi, niin jaksoi pitkiäkin aikoja seurailla isompien touhuja
Kaikkein helpoin vauva-aika edhottomasti, jo varmuutta hoitoon ja kuitenkin aikaa keskittyä pelkästään vauvaan ihan erilailla kun kakkosen syntyessä!

Eli hyvin on arki rullannut, nyt tuo "vauva" on jo 3v ja isosisko jo itsekin!
 
Siinä se menee omalla painollaan :)
Mulla on 8-, 6- ja 3-vuotiaat.
Lapset osallistuu kotiaskareisiin ja muuhun mitä nyt tehdäänkäään, kaikki kykyjensä mukaan.
Mulla on tosi pienestä kaikki osallistuneet, siitä huolimatta, että välillä tulee enemmän sotkua, kuin valmista, mutta lapset tykkää ja tän ikäisinä varmaan osaisivat pyörittää huushollia keskenään :D
Välillä on hulinaa ja sotkua ja koti ei ole ihan tip-top, mutta tärkeämpää on, että ollaan onnellisia.
 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja BIG:
No siinähän se rullaa,välillä paremmin,välillä huonommin. Lapset 9v,kohta 5v ja 1v.
Isommat tappelevat jatkuvasti keskenään ja pienin kiipeilee ja satuttaa itsensä koko ajan.
rankempaa kuin kuvittelin ja eikä todellakaan mene kolmas siinä sivussa,niinkuin jotkut sanoo.
toki tämä kolmonen on kaikista vaativin ja tuittupäisin näistä kolmesta,joten lasten luonteetkin tietysti vaikuttaa. Mutta on taas syksyllä ruljanssi edessä,kun yksi pitää saada kouluun,toinen kerhoon ja pieni roikkuu sitten mukana.:/
Joo, ei todellakaan mene kolmas siinä sivussa. Meillä lapset 9v, 8v ja 4v.
Kuopus on vilkas ja energinen poika. Riitelyä on eli erotuomarina saa olla. Välillä leikit menee kivasti yksiin, joskus taas ei ollenkaan. Pienin tulee tahallaan sotkemaan isojen leikit ...
Pyykin määrä kasvoi huomattavasti ja matkustaminen on kallista 5-hengeltä, kaikki on mitoiettu normiperheille eli 4 -henkiselle perheelle.
En mä silti kuopusta antais pois, ihania nuo on...;)
 
BIG
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja BIG:
No siinähän se rullaa,välillä paremmin,välillä huonommin. Lapset 9v,kohta 5v ja 1v.
Isommat tappelevat jatkuvasti keskenään ja pienin kiipeilee ja satuttaa itsensä koko ajan.
rankempaa kuin kuvittelin ja eikä todellakaan mene kolmas siinä sivussa,niinkuin jotkut sanoo.
toki tämä kolmonen on kaikista vaativin ja tuittupäisin näistä kolmesta,joten lasten luonteetkin tietysti vaikuttaa. Mutta on taas syksyllä ruljanssi edessä,kun yksi pitää saada kouluun,toinen kerhoon ja pieni roikkuu sitten mukana.:/
Joo, ei todellakaan mene kolmas siinä sivussa. Meillä lapset 9v, 8v ja 4v.
Kuopus on vilkas ja energinen poika. Riitelyä on eli erotuomarina saa olla. Välillä leikit menee kivasti yksiin, joskus taas ei ollenkaan. Pienin tulee tahallaan sotkemaan isojen leikit ...
Pyykin määrä kasvoi huomattavasti ja matkustaminen on kallista 5-hengeltä, kaikki on mitoiettu normiperheille eli 4 -henkiselle perheelle.
En mä silti kuopusta antais pois, ihania nuo on...;)

Joo,en antaisi mäkään yhtään lapsista pois:) Eniten tällä hetkellä rassaa just eniten tuo isompien tappelu ja pienimmän koheltaminen.
on vasta 1v1kk,mutta kävellyt jo kuukausia,joten on ihan joka paikassa:eek:
Ongelma on myös mulla omassa päässä,koska olen kauhea siivousfanaatikko ja kuopuksen sotkeminen saa välillä vaipumaan epätoivon partaalle:/
Yhdestä päästä saa vähän korjailtua jälkiä,on toinen jo pää jo sotkettu.
Tarvis vaan osata ottaa rennommin,mutta en vaan osaa:(
No,eiköhän se tästä. Tarvis ajokortti ajaa,että helpottuis nuo aamuviemiset ym kouluun ja kerhoon.
 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja BIG:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja BIG:
No siinähän se rullaa,välillä paremmin,välillä huonommin. Lapset 9v,kohta 5v ja 1v.
Isommat tappelevat jatkuvasti keskenään ja pienin kiipeilee ja satuttaa itsensä koko ajan.
rankempaa kuin kuvittelin ja eikä todellakaan mene kolmas siinä sivussa,niinkuin jotkut sanoo.
toki tämä kolmonen on kaikista vaativin ja tuittupäisin näistä kolmesta,joten lasten luonteetkin tietysti vaikuttaa. Mutta on taas syksyllä ruljanssi edessä,kun yksi pitää saada kouluun,toinen kerhoon ja pieni roikkuu sitten mukana.:/
Joo, ei todellakaan mene kolmas siinä sivussa. Meillä lapset 9v, 8v ja 4v.
Kuopus on vilkas ja energinen poika. Riitelyä on eli erotuomarina saa olla. Välillä leikit menee kivasti yksiin, joskus taas ei ollenkaan. Pienin tulee tahallaan sotkemaan isojen leikit ...
Pyykin määrä kasvoi huomattavasti ja matkustaminen on kallista 5-hengeltä, kaikki on mitoiettu normiperheille eli 4 -henkiselle perheelle.
En mä silti kuopusta antais pois, ihania nuo on...;)

Joo,en antaisi mäkään yhtään lapsista pois:) Eniten tällä hetkellä rassaa just eniten tuo isompien tappelu ja pienimmän koheltaminen.
on vasta 1v1kk,mutta kävellyt jo kuukausia,joten on ihan joka paikassa:eek:
Ongelma on myös mulla omassa päässä,koska olen kauhea siivousfanaatikko ja kuopuksen sotkeminen saa välillä vaipumaan epätoivon partaalle:/
Yhdestä päästä saa vähän korjailtua jälkiä,on toinen jo pää jo sotkettu.
Tarvis vaan osata ottaa rennommin,mutta en vaan osaa:(
No,eiköhän se tästä. Tarvis ajokortti ajaa,että helpottuis nuo aamuviemiset ym kouluun ja kerhoon.
Mulla sama juttu! Inhoan kaaosta ja sitä että tavaraa on ympäriinsä, lapset tekee majaa jne....kuopus kantaa pikkuautoja ympäri kämppää....!!
Joo ja isommat rittelee...ja pieninkin on jo oppinut ihan kiitettävästi tavoille ;)
 
meilla kolmonen syntyi kun lapset olivat 3,5 v ja toinen 2 v. alussa mun vanhemmat oli koko ajan apuna koska 3 ja 2-vuotiaat tarvi huomiota ja valvontaa sen verran paljon.

kun lapset oli 3 ja 2.5 molemmat aloittivat eskarin (meilla sen voi aloittaa 3-vuotiaana) ja menovat kouluun 4.5 vuotiaina joten osan paivaa heilla oli ohjelmaa.

jokin kerho vois olla hyva vaihtoehto. samoin sopia naapureiden tai kavereiden kesken joilla on samanikaisia lapsia, etta voi kayda vuoroin vieraissa: lapset saa samanikaista seuraa, voivat touhuta keskenaan ja koska on muitakin aikuisia pitamassa lapsia silmalla.

meilla auttoi se etta meilla asuu paljon lapsiperheita naapureina (mika taas joskus on :headwall: ) ja lapset leikkivat kaikki etupihalla niin etta aina joku aideista paivysti. saattoi pyytaa jotakuta katsomaan omien lasten peraan jos piti menna imettamaan tai laittamaan ruokaa ym.

kiireisimpina aikoina meilla on kaytetty apuna siivoojaa, valmisruokia tai puolivalmisruokia, telkkaria ja dvd.ta, ja viela nytkin kun lapset ovat 3, 5 ja 6 niin kavereista joilla on samanikaisia lapsia on edelleen paljon iloa ja hyotya. joku saattaa ottaa 2 ja kaikki lasta itselleen pariksi tunniksi ja paaset yksin kauppaan tai vaikka uimaan. joskus taas mennaan isommalla porukalla retkelle rannalle tai metsaan tai leikitaan kotona. meilla on joskus 6-10 lasta kotona ja nyt kun lapset ovat 3 v ja yli niin heita hyvin pystyy "hallitsemaan ja kyttaamaan" yksinkin. jarjestan peleja tai kilpailuja tai sitten lapset ryhmittyvat kukin omiin pienempiin ryhmiin ja leikkii.

yks asia minka kanssa painin on paljonko kaytan aikaa kotihommiin ja paljonko lapsien huomioimiseen. tuntuu etta jos vietan hauskan paivan lasten kanssa niin pyykkivuoret kasvaa laitojen yli ja kun taas olen imurin varressa, tuntuu etta lapset on vailla kivaa ulkoiluretkea.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja BIG:
No siinähän se rullaa,välillä paremmin,välillä huonommin. Lapset 9v,kohta 5v ja 1v.
Isommat tappelevat jatkuvasti keskenään ja pienin kiipeilee ja satuttaa itsensä koko ajan.
Heh, tuo on kuin suoraan meidän arjestamme. Lapset 8, 6 ja 1. Isompien lasten tappeluun olen todella kypsä. Vaihtelee härnäämisestä fyysiseen yhteenottoon ja kaikkeen siltä väliltä. Hienoa kun tulee syksy ja koulut alkavat! Mutta kaikesta huolimatta aivan ylivertaisen rakkaita ja tärkeitä minulle kaikki yhdessä ja erikseen.
 

Yhteistyössä