Miten ihmeessä toimeentulotuella voi tulla toimeen?

  • Viestiketjun aloittaja "oikea ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"oikea ammattivalittaja"
Olen lukenut tuota iltasanomien toimittajan tekemään juttua eikä sillä taida nykypäivänä tulla toimeen. Itselläni käynyt tuuri enkä ole joutunut kuin vähän aikaa sillä olemaan joskus 90-luvun alussa ja silloin se riitti tosi hyvin mutta ajat ovat tietenkin muuttuneet. Miten te jotka elätte toimeentulotuella pärjäätte?
 
Eikös se toimittaja reissannut muutaman junareissun. Ne kun jättää pois, niin pärjää jo paljon paremmin, kuin tekemällä niitä reissuja.

Toimeentulotuella en ole joutunut enää useampaan vuoteen elelemään, mutta tunnen 2 perhettä, jotka ko. tuen varassa elelee. Toinen perhe (4 lasta) pärjää varsin hyvin, koska perheessä osataan käyttää hyvin rahaa. Lapset saavat harrastaa, ruoasta ei ole pulaa, eikä puutetta jne.

Toinen perhe (1 lapsi) ei meinaa pärjätä mitenkään ja jatkuvasti on maito loppu, leipä loppu, juusto loppu, eikä varaa ostaa enempää, koska perheen äiti ei osaa lainkaan käyttää rahaa. Eikä halua edes opetella.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28880101]Toimeentulotuki tulee jonkun muun rahan lisäksi (esim. työmarkkinatuki).[/QUOTE]

Itse olen saanut aina asumistukea ja toimeentulotukea.
Jos vuokra on ollut vaikkapa 600 niin asumistuki tästä 200-300 e ja sitten toimeentulotukea n. 400 e päälle.
Kyllähän sillä kituuttaa.
 
"nella"
no meidän perhe on elänyt vuosia toimeentulotuella... ja onhan tämä välillä kituuttamista, mutta toisaalta välillä pystyy tekemään esim. ulkomaanreissuja niin en minä itseäni köyhäksi tunne
 
Tyhmä juttu
Ei se varmaan riitä siihen elämäntyyliin joka tuolla toimittajalla on, eikä pidä riittääkään. Jos joku ei ole noita juttuja lukenut, niin tyyppi siis esimerkiksi ramppaa joka viikko oluella baarissa, matkustelee junalla ympäri suomea jne jne. Ja sitten ihmettelee kun toimeentulotuen summa ei riitä. Käsittämätön ajatusmaailma, että perusturvalla pitäisi olla varaa juosta baareissa ja matkustella jatkuvasti ympäri suomea!
 
kfkanx
Ei mitenkään. Rahat riittävät laskuihin, mutta ei muuhun. Juustoja, hilloja, maitoja, voita yms. ei todellakaan voi ostaa, lähinnä syömme varrasleipää ilman voita ja vettä. Ja munakasta. Auton möimme pois mutta siitä ei saanut kuin 500 €, meni pikavippien maksuun. Telkkaria tai tietokonetta emme omista.
 
"oikea ammattivalittaja"
[QUOTE="nella";28880119]no meidän perhe on elänyt vuosia toimeentulotuella... ja onhan tämä välillä kituuttamista, mutta toisaalta välillä pystyy tekemään esim. ulkomaanreissuja niin en minä itseäni köyhäksi tunne[/QUOTE]

Miten ne rahat riittävät ulkomaanreissuihin?
 
"nella"
[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28880131]Miten ne rahat riittävät ulkomaanreissuihin?[/QUOTE]

no miten ne nyt riittää, säästämällä ja halpoja matkoja etsimällä. esim. halvat ryanairin lennot ja hyvä hotellitarjous.

itse olen valmis esim. syömään jonkun aikaa pelkkää kaurapuuroa ja säästää tällä tavoin rahaa johonkin muuhun. lasten ruuasta ei kyllä koskaan tingitä!
 
Tyhmä juttu
Ei mitenkään. Rahat riittävät laskuihin, mutta ei muuhun. Juustoja, hilloja, maitoja, voita yms. ei todellakaan voi ostaa, lähinnä syömme varrasleipää ilman voita ja vettä. Ja munakasta. Auton möimme pois mutta siitä ei saanut kuin 500 €, meni pikavippien maksuun. Telkkaria tai tietokonetta emme omista.
Mihin ihmeen "laskuihin"? Jos saa toimeentulotukea, sen lisäksi maksetaan myös vuokra, sähkö- ja vesilaskut sekä kotivakuutus. Nykyään puhelimen ja netin saa yhteensä noin 10-15e/kk. Sen kuittaamisen jälkeen sinkulle jää kuukaudeksi noin 450e käyttörahaa. Pariskunnalle (netin voi jakaa molemmille) yhteensä luokkaa 700e ja jokainen lapsi nostaa summaa vielä 200-300e iästä riippuen.

Kyllä tuosta rahasta jo ostaa ihan normaalia kotiruokaa, ostaa vaatteet alennusmyynneistä ja vielä harrastaakin sekä aika-ajoin voi ostaa (käytettyjä) uusia kodinkoneita jos jokin vanha menee rikki.

Nämä "ei riitä kun menee laskuihin" tyypit on AINA osoittautuneet tapauksiksi jossa velkaa on tehty surutta ja kas kummaa ne pitääkin maksaa takaisin. Tai sitten niiksi, jotka laskevat _pakollisiksi_ laskuiksi mitä tahansa alkaen hesarin tilauksesta ratsastusharrastukseen ja autoon saakka.
 
"riina"
[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28880131]Miten ne rahat riittävät ulkomaanreissuihin?[/QUOTE]

Tätä minäkin ihmettelen. Mulla ei ole varaa ostaa mitään kotiin, saati matkustella mihinkään.
 
-
Jos rahaa osaa käyttää, niin kyllä toimeentuella tulee toimeen. Sehän sen tarkoitus onkin. Ei toimeentulotuella kuulukkaan käydä shoppailemassa kerran viikossa ja reissata euroopassa.
 
[QUOTE="oikea ammattivalittaja";28880131]Miten ne rahat riittävät ulkomaanreissuihin?[/QUOTE]

Me viime vuonna ajateltiin viettää mieheni kanssa hääpäivää pienen koti-irtaantumisen merkeissä. Mies otti selvää, paljonko maksaisi yhden yön kylpyläloma lähistollä. Mä puolestani selvitin, paljoko maksaa yhden yön ulkomaanreissu Tallinnaan. Tallinnan reissu tuli halvemmaksi, joten ei tarvinnut kahdesti miettiä, että kumpi reissu tehdään.

Eikä edes asuta Helsingissä, joten jouduttiin laskemaan myös matkakulut kotoota Helsinkiin ja takaisin tuohon laskutoimitukseen.

Kotiman matkailu on kallista, halvemmalla voi hyvinkin päästä rajojen ulkopuolelle.
 
"nella"
[QUOTE="riina";28880152]Tätä minäkin ihmettelen. Mulla ei ole varaa ostaa mitään kotiin, saati matkustella mihinkään.[/QUOTE]

ei mekään ostella mitään kotiin... huonekalut on vuosia vanhoja ja silloinkin kierrätyskeskuksista hankittu. senttiäkään ei mene rahaa tupakkaan/alkoholiin/makeisiin/sipseihin... kaikki vaatteet kirppareilta tai ilmaiseksi saatuja, ei maksullisia harrastuksia. aikuiset syövät halpaa ruokaa, käydään leipäjonossa yms.
 
"oikea ammattivalittaja"
[QUOTE="nella";28880175]ei mekään ostella mitään kotiin... huonekalut on vuosia vanhoja ja silloinkin kierrätyskeskuksista hankittu. senttiäkään ei mene rahaa tupakkaan/alkoholiin/makeisiin/sipseihin... kaikki vaatteet kirppareilta tai ilmaiseksi saatuja, ei maksullisia harrastuksia. aikuiset syövät halpaa ruokaa, käydään leipäjonossa yms.[/QUOTE]

Onko teillä iso perhe?
 
eimitenkään
Siinäpä sitä onkin miettimistä ja suunnittelua miten sillä pärjää.Toivoisin että jokainen ihminen kokeilisi elää toimeentulotuen suuruisella summalla edes sen yhden kuukauden ennenkuin aukaisee suuren suunsa näistä "sosiaalipummeista".Toimeentulotukilaskureita on netti pullollaan,sieltä vain jokainen laskemaan itselleen kuukauden rahat ja kannattaa muistaa ettei kaikkia menoja huomioida menoiksi ollenkaan.
 
Tt asiakas
Yhden ihmisen tt tuki on pieni, mutta jos on lapsia, niin summa kasvaakin jo mukavasti. Lapset eivät tosiaan kuluta sitä omaa perusosaansa joka kuukausi.

Minulla kahden lapsen yksinhuoltajana jää 1100e vuokran yms jälkeen, huomattavasti paremmin tulee toimeen, kuin yksinasuva
 
..
meitä 5 henkeä. saan joka kk säästöön 200e tällä hetkellä. ens vuonna enempi ku puhelin ja tietokone maksettu :) eli se raha pitää vaan osata käyttää oikein eikä ostella jatkuvasti esim laukkuja kenkiä merkkivaatteita. kirpparilta löytyy :) ja samoten ku kaljat ja tupakat jättää kauppaan niin kyllä toimeentulotuki riittää hyvinkin.
 

Yhteistyössä