Miten järjestitte ekaluokkalaistenne aamut? Jos isä + äiti töissä eikä sukulaisia/apuja lähellä.

  • Viestiketjun aloittaja vds
  • Ensimmäinen viesti
Nopsaan lapsi tosiaan oppii. Mä panikoin saman asian suhteen vuosi sitten, mutta niin vaan osaa meidän ekaluokkalainen (ikää 6 v 10 kk, luokkansa nuorin) hienosti kulkea kouluun itse bussilla, tulla koulun jälkeen kotiin, jne :)

Kännykkä on minusta ehdottomasti tarpeen, ihan välttämätön. Tai kyllä mä ainakin halusin alussa saada lapseltani puhelinsoiton siitä, että hän on päässyt kouluun asti kunnialla. Ja yhä edelleen, kun koulua on käyty 4 kk, haluan että hän soittaa kun on tullut kotiin koulusta.
 
hmm...
Oliko sulla ap vanhemmat laittamassa aamuisin sinut kouluun? Minä en jaksa ymmärtää tätä nykyajan uusavuttomuutta, ennen pystyttiin lähtemään yksin kouluun jo ekaluokalla, eikä silloin ollut edes kännyköitä, ja hyvin pärjättiin myös koulun jälkeen iltapäivät kotona, nykyään lapsia ei uskalleta jättää kotiin edes postilaatikolla käynnin ajaksi!
Lapset on niin kovin erilaisia, joku on reipas kouluunlähtijä ja hoitaa homman mallikkaasti alusta lähtien, toiselle taas on hankalaa käsittää ajankulkua ja toimia ohjeiden mukaan. Ja monelle pienelle ekaluokkalaiselle on pelottavaa tulla yksin kotiin ja olla monta tuntia yksin ennen kuin vanhemmat tulee kotiin. Vaikkei kännyköitä ollutkaan meidän lapsuudessa, niin kyllä lankapuhelin on varmasti löytynyt joka kodista ja todennäköisesti myös vanhempien työpaikoilta, että ei tuo lapselle soittaminen ja puhelimitse ohjeistaminen mikään uusi keksintö uusavuttomille ole... ;)
 
No meillä alkuun tein ekaluokkalaiselle aamupalan valmiiksi, mutta osaa nyt jo itsekin ottaa :) Herää oikeaan aikaan ja lähtee omatoimisesti. Yhdessä vaiheessa oli koulusta myöhästelyä, mutta lähtee nyt hiukan aikaisemmin. Pojalla on puhelin ja soittaa aamulla kun on lähdössä ja jos ei kuulu soittoa oikeaan aikaan soitan takaisin ja käsken lähtemään kouluun. On omatoiminen ja hoitaa välipalankin itse ja tekee läksyt...halusi olla kotona yksin iltapäivisin, tosin naapurin pojan kanssa joka eskassa leikkivät yhdessä paljon että silleen on kyllä seuraa. Puhelimella saa apua ja naapuriinkin saa mennä jos hätä tulee :)
 

Yhteistyössä