Miten käy jos jättää tilaamansa paketin noutamatta?

  • Viestiketjun aloittaja "läski"
  • Ensimmäinen viesti
"läski"
Tilasin toissapäivänä vaatteita Halensilta. Tajusin vasta tänään katsoa niiden kokomitoituksia ja tajusin että hieman on vääristynyt tämä minun omakuva koska olin tilannut vaatteet aivan liian pieninä... Soitin asiakaspalveluun jotta ne olisivat muuttaneet koot oikeankokoisiksi mutta paketti oli ehditty jo eilen lähettää. (Ärsyttävän nopeaa palvelua :))

No, koska nuo vaatteet olivat ale-tuotteita päätin tehdä uuden tilauksen samoista tuotteista isommilla koo'illa (miten ikinä tuokin sana taipuu...) ja sain vielä 10 € alennusta mitä en saanut tuohon ekaan tilaukseen :)

Miten käy, jos en noudakaan tuota ensimmäistä pakettiani? Tuleeko joku tilauskielto Halensille?
 
"läski"
Ku noilla ei ollut vaihtoehtona laskua niin ärsyttää sit maksaa se eka paketti ja sen toimituskulut ku joudun kuitenkin palauttamaan ne kaikki vaatteet, niin meitin et jos en nyt ihan vankilaan asti joudu niin jättäisin tuon paketin kylmänviileesti vaan hakematta...
 
postitäti
Tosiaan, säilytysajan jälkeen (saapumsiviikko + 2 täyttä viikkoa) paketti palautetaan lähettäjälle noutamattomana. Tuskin mitään tilauskieltoa tulee.
Toki jos oikeen fiksusti haluat tehdä niin soitat tai otat s-postilla yhteyttä tai miten vaan sinne Halensille, ilmoitat et nyt kävi näin ja oot jo uuden tilauksen laittanu menemään, että otat yhteyttä postiin et lähettävät sen paketin takasin Halensille. Sitten meet postiin tai soitat (muista ottaa lähetystunnus mukaan) että et halua ottaa ko. pakettia vastaan, jolloin posti lähettää sen takasin lähettäjälle myöskin.
Näin.
 
"läski"
Se mun paketti tulee Siwaan niin aattelin niille sanoa kun haen tuota toista pakettia etten meinaa sitä toista lunastaa niin voivat lähettää sen sitten nopeammin takaisin. Pelkään kaikkia sanktioita mitä tämmösestä rikollisesta toiminnasta seuraa kun aina oon tehnyt niin kun kuuluukin :)
 
Mulla jäi kerran yksi H&M:n paketti hakematta, ja pian takaisinlähettämisen jälkeen tuli kirje: "Ymmärrättehän, että jokaisesta noutamatta jättämästä paketista koituu meille lisäkuluja, joten mikäli tämä toistuu, katkaisemme asiakkuutenne." :D
 
Joo, kyllä lähettäjällä on jossain vaiheessa oikeus ns. katkaista se asiakkuus jos jatkuvasti paketteja palautuu samalta henkilöltä. Kulut on nimittäin aika suuret. Tämä mun mielestä kerrotaan useimmissa paikoissa myös ns. ehdoissa jotka hyväksyt ostoksia tehdessäsi.

Mutta kunhan ei ota tavaksi ja joskus ostaakin jotain niin eivät tietysti asiakassuhdetta käy purkamaan.

Postiin tai muualle ei kannata turhaan soitella, päädyt valtakunnalliseen aspaan josta neuvotaan vain olemaan noutamatta jos et pakettia halua. Sitten kun saat saapumisilmoituksen, voit vaikka muuten ohimennessäsi käydä ilmoittamassa sinne Siwaan että laittavat paketin takaisin. Tod. näk. eivät kyllä sitä samantien saa palautettua, on nimittäin tietty päivä viikosta jolloin keräävät palautuvat paketit valmiiksi noutoa varten.

En myöskään kyllä lähtisi tällaisessa tapauksessa erikseen aspaa Halensilla kuormittamaan, niille on ihan sama jätetäänkö joku yksittäinen paketti noutamatta vai ei.

Nimim. sekä Itellan että vastaavien pakettien lähettäjän aspassa työskennellyt. :)
 
Eikä muuten ole kyse millään tavoin rikollisesta toiminnasta, sulla on kuluttajasuojalain mukaisesti oikeus olla noutamatta pakettia tai palauttaa se. Minkäänlaista syytä palautukselle ei tarvita, sen voi toki halutessaan ilmoittaa.
 
PK:t ja koko tilauksen summa on kai eri asia.
Tokihan jokainen varmasti ymmärtää että voi joutua maksamaan ne postarit, samalla tavalla kuin maksettaisi oma kulkeminen normaalikauppaan ostoksille tai palauttamaan/vaihtamaan tuotetta. Riipuu varmasti firmasta.
 
"pakettiraketti"
Palautuskäytännöt muuttuvat kesäkuussa 2014

Kesäkuun 13 päivä voimaan tuleva kuluttajasuojalain muutos muuttaa verkkokaupoista tilattujen lähetysten palautuskäytäntösääntöjä. Tähän saakka myyjän on pitänyt aina maksaa lähetysten palautuskulut ja palautukset on voinut jättää veloituksetta postin kuljetettavaksi. Jatkossa verkkokauppojen ei ole pakko maksaa palautuskuluja.

Tiedot palautusehdoista ovat näkyvissä kunkin verkkokaupan toimitusehdoissa. Tilatessa kannattaa tarkistaa, millä ehdoilla tuotteen mahdollinen palauttaminen onnistuu. Itella tarjoaa jatkossakin yritysasiakkailleen Asiakaspalautus-tuotteen, joka mahdollistaa palautusten lähetyksen jatkossakin. Se tarkoittaa, että palautettavan paketin voi jättää verkkokauppiaan laskuun postin kuljetettavaksi joko lähimpään kirjelaatikkoon tai postiin. Jos tuotteen myyjä tarjoaa Postin Asiakaspalautus-lähetyksen, saat palautuksesta aina kuitin, kun tuot palautuksen postiin. Palautuskuoren tai -paketin päälle pitää kirjoittaa osoitteen lisäksi "Asiakaspalautus" ja myös vastaanottajan sopimusnumero. Jatkossa kaupan peruuntumisesta on aina ilmoitettava kaupalle. Kaupan peruutukseksi ei enää riitä, että paketin jättää noutamatta.
 
vierailija
Eipä kannata jättää lunastamatta lähetyksiä, jos jatkossakin haluaa tilata jostain nettikaupasta mitään. Tilauskielto tulee. Tosi hölmöä jättää lunastamatta vaan sen takia ettei vaan viitsi. Pitää olla syy, esim. sairas, matkoilla tms.
 

Yhteistyössä