Miten kertoa 3,5-vuotiaalle mistä vauvat tulevat ja kuinka ne syntyvät?

  • Viestiketjun aloittaja vieras....
  • Ensimmäinen viesti
vieras....
Lapsi siis kyseli, että mistä ne vauvat oikein tulee ja kuinka se vauva oikein syntyy. Lupasin palata asiaan huomenna, mutta en oikein tiedä, miten asian selittäisin... Apuja :) ?
 
Jsvvs
Vauva kasvaa ensin äidin mahassa.( Auttaa ymmärtämään jos ootte nähny iso mahaisia naisia.) Sitten kun vauva on tarpeeksi iso, äiti menee sairaalaan hakemaan sen vauvan pois mahasta. Lääkäri auttaa sitten äitiä ottamaan sen vauvan pois mahasta.

Tämä riitti meidän 3,5vuotiaalle.
 
terkka/äiti
Vastaat rehellisesti siihen mitä lapsi kysyy. Itse olen sanonut, että mies antaa siemenen ja vauva rupeaa kasvamaan naisen kohdussa. Jos tyytyneet tähän, niin en ole jatkanut. Vähän möehemmin ovat kysyneet, että mistä se siemen tulee ja miten pääsee kohtuun. Sitten vastattu siihen. Eli vastaan siihen mitä kysytään, en yli tai ali. Mitään höpöjä ei kannata sepittää. Syntymästä kerron kuten se on.
 
dlfsdj
Vauvat kasvavat äidin masussa (näytä raskauskuviasi!) kun isi laittaa sinne vauvansiemenen kasvamaan. Olen näyttänyt lapselleni sektiohaavan, mistä "lääkäri otti vauvan pois". Mutta sanonut myös, että sieltä haarovälistä ne oikeasti tulee. Ja lääkäri vetää pois :) Olen katsonut eläinten syntymiä telkasta lapsen kanssa, joten eiköhän tuo ymmärrä...
 
Vauvat tulevat äitin alapäässä olevasta reiästä. Vauvat tulevat niin että isä antaa äidille siemenen, mikä menee äitin masuun ja siellä se vauva kasvaa. Kun vauva on kasvanut tarpeeksi isoksi, se tulee ulos masusta.
Miksi satuilla lapselle? :) Totuus on ihan puhdast biologiaa eikä siinä ole mitään väärää :) ei hänelle nyt mitään seksistä tarvi puhua ku ei tuon ikäinen osaa vielä sisäistää niitä asioita oikein mutta jätä haikarat pois ;) tuskin kyselee edes enempää tuosta :)
 
Vauva kasvaa mahassa ja syntyy sitten leikkauksella näyttäen samalla sektiohaavaani. Tai siten pimpasta. Näin omilleni kerroin.

Muista, että vastaat vain siihen mitä kysytään. Äläkä liian pitkästi.

Meillä lapset eivät ole vielä kysyneet miten vauva on mahaan päätynyt.
 
Vauva kasvaa ensin äidin mahassa.( Auttaa ymmärtämään jos ootte nähny iso mahaisia naisia.) Sitten kun vauva on tarpeeksi iso, äiti menee sairaalaan hakemaan sen vauvan pois mahasta. Lääkäri auttaa sitten äitiä ottamaan sen vauvan pois mahasta.

Tämä riitti meidän 3,5vuotiaalle.
Jokseenkin näin vastasin meijän sällille. Myöhemmin seurasi lisää kysymyksiä joihin ollaan vastattu kuten asia on. Mutta alkuun riitti tuo että mahassa kasvaa jne.
 
Totuutta
Öö, isä antaa äidille vauvasiemenen, josta lapsi kasvaa? Ihme valehtelua. Todellisuudessahan lapsi alkaa kasvaa, kun äidin ja isän vauvasiemenet yhdistyvät. Mitä vaikeaa on muuten sanoa, että lapsi kasvaa äidin mahassa ja tulee ulos pimpistä?
 
Mistä vauva tulee? - Isi laittaa pippelin äidin pimppiin ja sieltä menee vauvasiemeniä äitin masuun.

Miten vauva syntyy? - Äidin pimpistä. Jotkut vauvat leikataan äidin vatsasta ulos.

Eli ihan niinkuin asia on, mutta lapselle ymmärrettävällä tavalla eikä esim. rivoilla tai tieteellisillä termeillä.
 
"Helvi"
Mä kerroin että vauvat kasvaa äidin masussa, kohtu-nimisessä paikassa. Ja sitten kun vauva on ollut masussa riittävän kauan ja kasvanut isoksi, niin tulee äidin pimpin kautta pois. Tai sitten lääkäri auttaa äitiä leikkaamalla masuun aukon josta vauva saadaan ulos.

Ja että siihen tarvitaan isiltä ja äidiltä molemmilta pieni muna/siemen että vauva saa alkunsa.
 
Vauva kasvaa ensin äidin mahassa.( Auttaa ymmärtämään jos ootte nähny iso mahaisia naisia.) Sitten kun vauva on tarpeeksi iso, äiti menee sairaalaan hakemaan sen vauvan pois mahasta. Lääkäri auttaa sitten äitiä ottamaan sen vauvan pois mahasta.

Tämä riitti meidän 3,5vuotiaalle.
meillä 3,5v:lle riitti kokolailla tällainen selitys.. paitsi, että lapsi keksi omasta päästään, että vauvat oksennetaan suusta ulos.. yritin selittää, ettei se niin mene, mutta tais jäädä tuo oksennusversio päällimmäiseksi mieleen... noooo, eiköhän tuo totuus vielä joskus valkene...
 
V.ieras
niimpä...Samaan tyyliin itsekin olen asian kuullut jo 35v sitten kun itse kerroin omalleni.
Oikeastaan ymmärrän senkin, että vuosikymmenet sitten asia on ollut helpompi selittää. Kertoa juuri niin kuin asia on.

Ehkä tänä päivänä, kun puolialastomia ihmisiä on mainokset piukassa ja muutenkin seksi ja sukupuoliasiat hyppii silmille joka paikasta, niin jotenkin ehkä koittaa säästää lapsia edes vähän siltä kaikelta.

Vaikka tietysti lapselle pitää totuus kertoa, ei kannata säveltää mitään haikara-juttuja. Mutta ehkäpä joku miettii, että miten sen voisi kertoa mahdollisimman vähillä yksityiskohdilla.

Ja kyllä mäkin olen kertonut ihan kuin asia on. Pippelit, pimpit, kohdut, siemenet jne.
 
Oikeastaan ymmärrän senkin, että vuosikymmenet sitten asia on ollut helpompi selittää. Kertoa juuri niin kuin asia on.

Ehkä tänä päivänä, kun puolialastomia ihmisiä on mainokset piukassa ja muutenkin seksi ja sukupuoliasiat hyppii silmille joka paikasta, niin jotenkin ehkä koittaa säästää lapsia edes vähän siltä kaikelta.

Vaikka tietysti lapselle pitää totuus kertoa, ei kannata säveltää mitään haikara-juttuja. Mutta ehkäpä joku miettii, että miten sen voisi kertoa mahdollisimman vähillä yksityiskohdilla.

Ja kyllä mäkin olen kertonut ihan kuin asia on. Pippelit, pimpit, kohdut, siemenet jne.
Täähän on oikeastaan vielä se helppo osa. Pieni lapsi näkee kehon kokonaisuutena johon ei liity mitään likasta tai väärää. Pimppi ja pippeli ovat osa kehoa ja liittyvät konkreettisesti vauvan tuloon. Sitten saaki miettiä kun alkaa tulla niitä laajempia kysymyksiä seksistä jne.
 
vieras...
"Lääkäri ottaa vauvan pois" - ja sitten ihmetellään kun on synnytyspelkoisia passiivisia luonnosta vieroittuneita synnyttäjiä kun jo ensimmäisessä selityksessä lapselle tehdään koko hommasta lääkärin hoitama ongelma.
 
tuota
Ei se 3,5v vielä kaipaa tietoa, miten ne siemenet sinne äidin mahaan laitetaan, luulisin. Ei meillä ainakaan. En siis kertonut miten se isi ne siemet antaa vaan sanoin tosiaan, että isi antaa äidille vauvansieminiä jotka kasvaa äidin masussa. Kun vauva on valmis tulemaan ulos, lääkäri auttaa syntymässä.
 
Ei se 3,5v vielä kaipaa tietoa, miten ne siemenet sinne äidin mahaan laitetaan, luulisin. Ei meillä ainakaan. En siis kertonut miten se isi ne siemet antaa vaan sanoin tosiaan, että isi antaa äidille vauvansieminiä jotka kasvaa äidin masussa. Kun vauva on valmis tulemaan ulos, lääkäri auttaa syntymässä.
Sen mukaan vastaan kun on kysyny. Kyllä se alle 4v tuli tuokin että miten sen sinne meni jne. Ensin että mistä ne tulee ja sitten lisää. Teillä on riittäny vastaus kun ei oo lisää kysyny.
 
tuo kolahti huonolla tavalla, että eletään 2014 lukua miten hankala on lapselle kertoa? hei, antakaa lasten olla lapsia,ei niiden tarvitse tietää vielä että nussitaan ja sillai tullaan raskaaksi ja vauva tulee pillusta! kertokaa lapsille lapsen kielellä asia. meillä ihmetellään nyt miksi äitillä on pieni vaippa ja siinä on verta... hmm..
 
tuo kolahti huonolla tavalla, että eletään 2014 lukua miten hankala on lapselle kertoa? hei, antakaa lasten olla lapsia,ei niiden tarvitse tietää vielä että nussitaan ja sillai tullaan raskaaksi ja vauva tulee pillusta! kertokaa lapsille lapsen kielellä asia. meillä ihmetellään nyt miksi äitillä on pieni vaippa ja siinä on verta... hmm..
Oma lapseni ei kyllä miellä siteitä vaipoiksi vaan tietää niiden olevan siteitä. Vaipat ovat niitä, joihin pissataan. Lapsentasoisesti voi puhua asioista myös niiden oikeilla nimillä. Munasolua ja siittiöitä voi kutsua vauvansiemeniksi, koska se kuitenkin tarkoittaa oikeaa asiaa. Itse kiinnitin huomiota siihen, että aika moni esitti asian niin, että "isä antaa vauvansiemenen" ja "lääkäri vetää vauvan ulos" - jolloin nainen on häivytetty koko jutusta pois. Itse olen kyllä sanonut, että sekä isällä että äidillä on niitä vauvansiemeniä. Ei pelkistä siittiöistä vauvoja kasva...
 

Yhteistyössä